From: Mattias Rickardsson
Subject: Re:=?iso-8859-1?Q?_Dööpfeer?
On Fri, 4 Apr 1997 Per.Mattsson.mkv.mh.se wrote:
> Jag vet inget om Doepfer. Men, det vore väldigt kul med några Doepfer-
> scheman för att se vad dom gjort och hur dom gjort det.
Jag såg en VCO ligga och drälla hemma hos (den omtalade) Mogge, och det
verkar inte som om de har använt Curtiskretsar i alla fall. Håller de sig
stabila ändå, nån som vet?
Swwooooooooooossshhhh!
-----
--### Mattias Rickardsson E-mail: f93mari.dd.chalmers.se
--### --------------------- WWW: http://www.dd.chalmers.se/~f93mari/
-----
------------------------------
Date: Fri, 4 Apr 1997 12:10:13 +0200 (MET DST)
From: Mattias Rickardsson
Subject: Re:=?iso-8859-1?Q?_Missförstånd=3F?
On Thu, 3 Apr 1997 Per.Mattsson.mkv.mh.se wrote:
> AL> Tja, db nivån är väl det som räknas om till spänning, resten
> AL> försvinner väl antar jag...
>
> Försvinner? Nej. Det låter väldigt olika om du modulerar ett filter
> med en audiosignal eller med en likspänning.
Ja, givetvis. Men hur ska man egentligen bete sig för att försöka förstå
rent teoretiskt vad som händer när ett VCF moduleras av en audiosignal??
Det är ju inte längre tal om att filtret har nån slags 4-polig respons med
resonans eller dylikt utan hela filtret som enhet jobbar ju på ett
annorlunda sätt. Hur pass likt FM är detta? Hur ska man förstå vad
amplituden och det spektrala innehållet i den modulerande signalen ger för
resultat? På nåt sätt moduleras väl även fasen, eller..?
På vad beror spektrat i utsignalen? Nån som förstår?
(Tacka vet jag linjära operatorer, de går ju åtminstone att förstå...)
Ursäkta en kunskapstörstig fysikers ständiga undran...
Swwooooooooooossshhhh!
-----
--### Mattias Rickardsson E-mail: f93mari.dd.chalmers.se
--### --------------------- WWW: http://www.dd.chalmers.se/~f93mari/
-----
------------------------------
Date: Fri, 04 Apr 1997 03:07:22 PST
From: "Hans-Emil Skogh"
Subject: Re: Olika filter...
>2-pol LP/BP/HP LM13600 dubbel OTA MS-20 mfl Lätt att skaffa och bygga
Är det nån som har en fin beskrivning av hur man bygger ett såntdär filter?
Schema/Kretskortslayout skulle uppskattas.
Hans-Emil
---------------------------------------------------------
Get Your *Web-Based* Free Email at http://www.hotmail.com
---------------------------------------------------------
------------------------------
Date: Fri, 4 Apr 1997 13:17:30 +0200 (METDST)
From: Erik =?iso-8859-1?Q?Grönberg?=
Subject: Re: Smaken =?iso-8859-1?Q?är?= som baken ... pulsviddsmodulerad.
At 22:32 1997-04-03 PST, you wrote:
>>Efter att ha sett en del otroliga ovationer p:E5 den h:E4r listan
>>blev jag : lite nyfiken: vilken musiksmak har de som :E4r med p:E5
>>en s:E5dan h:E4r li:sta? Jag har en k:E4nsla av att det finns fyra
>>klara grupperingar:
Glöm inte oss gamla övervintrade Berlin-hippies, som sitter i lotusställning,
tänder rökelse och lyssnar på Tangerine Dream (=B473-=B478), Klaus Schulze och andra
tyska flummare som helst spelar på en VCS3 och en manipulerad Farfisa.
/Erik
---------------------------------------------------------
Erik Grönberg
SECTRA AB Tel: +46 13 235290
Teknikringen 2 Fax: +46 13 212185
583 30 LINKOPING E-mail eg.sectra.se
---------------------------------------------------------
------------------------------
Date: Fri, 4 Apr 1997 12:37:33 +0100 (MET)
From: Anders Wilhelm
Subject: Re: Smaken =?iso-8859-1?Q?är?= som baken ... pulsviddsmodulerad.
Gl0m framf0r allt inte oss som enbart lyssnar på musik från Dusseldorf.
/anders
>
> At 22:32 1997-04-03 PST, you wrote:
> >>Efter att ha sett en del otroliga ovationer p:E5 den h:E4r listan
> >>blev jag : lite nyfiken: vilken musiksmak har de som :E4r med p:E5
> >>en s:E5dan h:E4r li:sta? Jag har en k:E4nsla av att det finns fyra
> >>klara grupperingar:
>
> Glöm inte oss gamla övervintrade Berlin-hippies, som sitter i> lotusställning,
> tänder rökelse och lyssnar på Tangerine Dream (=B473-=B478), Klaus> Schulze och andra
> tyska flummare som helst spelar på en VCS3 och en manipulerad Farfisa.
>
> /Erik
>
>
>
> ---------------------------------------------------------
> Erik Grönberg
>
> SECTRA AB Tel: +46 13 235290
> Teknikringen 2 Fax: +46 13 212185
> 583 30 LINKOPING E-mail eg.sectra.se
> ---------------------------------------------------------
>
>
>
>
--
***************************************************************************
* Anders Wilhelm * em: dvlawm.cs.umu.se * "I program my Home-computer, *
* Umea University * url:http://wwwtdb.cs.* feel myself into the future" *
* Sweden * umu.se/~dvlawm/ * -Florian Schneider, 1981 *
***************************************************************************
------------------------------
Date: Fri, 04 Apr 1997 13:33:36 GMT
From: Janne.Martensgard.mkv.mh.se
Subject: Re: Pro-One
> Aciiiiid kom väl 88 om jag inte minns fel
Tja. Phutures =22Acid Trax=22 och (tror jag) Sleazy D:s =22Losing Control=22 kom 1987, men acid house slog igenom stort 88 (the second summer of love ... :-)
//j
-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-
Sent from The Department of Media and Communication
Mid Sweden University
Information available at Info=40mkv.mh.se and http://www.mkv.mh.se
-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-
------------------------------
Date: Fri, 4 Apr 1997 12:42:32 +0200 (MET DST)
From: Mattias Rickardsson
Subject: Rolands transistorer m.m.
Jag kollade lite på scheman till Roland TB-303, TR-808 och TR-909
häromdan, och insåg att jag inte kunde hitta de flesta av halvledarna i
ELFA-katalog o.dyl. Följande avses:
BA662 Dual OTA ("vari-conductance amp")
2SC945 NPN-tr.
2SA733 PNP-tr.
2SC2603 NPN-tr.
2SA1115 PNP-tr.
2SC2291 Dual NPN-tr., gemensam bas
2SC1583 Dual NPN-tr., gemensam emitter
Kan dessa 1) fås tag på?
2) ersättas?
Hur viktigt är det att använda rätt transistortyp?
Swwooooooooooossshhhh!
-----
--### Mattias Rickardsson E-mail: f93mari.dd.chalmers.se
--### --------------------- WWW: http://www.dd.chalmers.se/~f93mari/
-----
------------------------------
Date: Fri, 4 Apr 1997 12:26:36 +0200 (MET DST)
From: Mattias Rickardsson
Subject: MS20 -> TB303
Nån därute fällde den något vågade kommentaren att
"en MS-20 kan låta mer TB än TB:n själv, om man behandlar den rätt".
Tack fär tipset! Vi satt i nån timme och diggade den synnerligen utsökta
TB-303-slingan i Daft Punk's "Da Funk", där en distad TB låter så
ooOOoerhört träig. Sen försökte vi analysera slingan, lägga in den på en
sequencer och spela den på en MS-20, med en fin disteffekt efter. Som
krydda la vi in en mycket enkel trumrytm med samplingar av KR-55:ans
baskagge och virvel. Rattningen kunde börja!
Faktum är att MS-20:n verkligen lät ooOOoerhörd! Helt extremt.
Vi gjorde en MD-inspelning av en liverattning och kom lätt upp i 10
minuter utan att möjligheterna sinade. Det skulle vara kul att lägga upp
en demosampling av ovanstående orgie nån gång... vi får väl se.
Kul var det i alla fall!
Swwooooooooooossshhhh!
-----
--### Mattias Rickardsson E-mail: f93mari.dd.chalmers.se
--### --------------------- WWW: http://www.dd.chalmers.se/~f93mari/
-----
------------------------------
Date: Fri, 4 Apr 1997 15:08:37 +0200 (MET DST)
From: Kristofer Ulfves
Subject: Re: Pro-One
On Fri, 4 Apr 1997 Janne.Martensgard.mkv.mh.se wrote:
> > Aciiiiid kom väl 88 om jag inte minns fel
> Tja. Phutures "Acid Trax" och (tror jag) Sleazy D:s "Losing Control" kom 1987, men acid house slog igenom stort 88 (the second summer of love ... :-)
Pja..Detroit-killen DJ Pierre=B4s "Washing Machine" kom väl redan 86???
mvh,
Kristofer
------------------------------
Date: Fri, 4 Apr 1997 15:19:28 +0200 (METDST)
From: Erik =?iso-8859-1?Q?Grönberg?=
Subject: Re: =?iso-8859-1?Q?Missförstånd?= ?Content-Transfer-Encoding: 8bit
At 12:10 1997-04-04 +0200, you wrote:
>Ja, givetvis. Men hur ska man egentligen bete sig för att försöka förstå
>rent teoretiskt vad som händer när ett VCF moduleras av en audiosignal??
>Det är ju inte längre tal om att filtret har nån slags 4-polig respons med
>resonans eller dylikt utan hela filtret som enhet jobbar ju på ett
>annorlunda sätt.
Nja, det är ju fortfarande så, men med tidsvarierande cutoff...
>Hur pass likt FM är detta?
Det är mer likt AM med låg resonans, och AM + FM vid mycket resonans.
Testa! Det är väldigt användbart och far out ljud...
>Hur ska man förstå vad amplituden och det spektrala innehållet i den
modulerande
>signalen ger för resultat? På nåt sätt moduleras väl även fasen, eller..?
Jovisst
>På vad beror spektrat i utsignalen? Nån som förstår?
>(Tacka vet jag linjära operatorer, de går ju åtminstone att förstå...)
App app app, det är fortfarande linjärt, däremot tidsvariant!!
/Erik
---------------------------------------------------------
Erik Grönberg
SECTRA AB Tel: +46 13 235290
Teknikringen 2 Fax: +46 13 212185
583 30 LINKOPING E-mail eg.sectra.se
---------------------------------------------------------
------------------------------
Date: Fri, 04 Apr 1997 15:39:03 GMT
From: Janne.Martensgard.mkv.mh.se
Subject: Re: Pro-One
> Pja..Detroit-killen DJ Pierre=B4s =22Washing Machine=22 kom väl redan 86???
Hädare=21 Hädare=21 Det var Mr Fingers (Larry Heard) som gjorde Washing Machine.
(Fast 86 var rätt, tror jag.)
//j
-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-
Sent from The Department of Media and Communication
Mid Sweden University
Information available at Info=40mkv.mh.se and http://www.mkv.mh.se
-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-
------------------------------
Date: Fri, 04 Apr 1997 15:52:27 +0200
From: Richard Klasic
Subject: Re: Pro-One
At 15:08 1997-04-04 +0200, you wrote:
>Pja..Detroit-killen DJ Pierre=B4s "Washing Machine" kom väl redan 86???
Ytterligheter kan man ju alltid hitta, titta på Leonard Theremin och
Stockhausen :)
/Rick!
-- http://www.analogue.org (soon)
: # # : # # # : The Church of, * *** *****
: # # : # # # : Analogue Synths * * * * * *
: # # : # # # : IRC: _Rick_ * * * * * * * * *
: : : : : : : : WWW: www.lls.se/~rick * * * * * *
:_:_:_:_:_:_:_: email: rick.lls.se * *** *****
The truth is out there ...
------------------------------
Date: Fri, 04 Apr 1997 15:54:50 +0200
From: Richard Klasic
Subject: =?iso-8859-1?Q?Re:_Missförstånd_=3F?
At 15:19 1997-04-04 +0200, you wrote:
>Testa! Det är väldigt användbart och far out ljud...
DW 8000 är inte dum på just far out ljud. Man leker med det inbyggda
reverbet, vrider på resonansen och låter den frekvensmodulera samtidigt som
man lägger på en lätt lfo på filtret. Vill man flippa ur ännu mer så drar
man på Arpeggion :)
/Rick!
-- http://www.analogue.org (soon)
: # # : # # # : The Church of, * *** *****
: # # : # # # : Analogue Synths * * * * * *
: # # : # # # : IRC: _Rick_ * * * * * * * * *
: : : : : : : : WWW: www.lls.se/~rick * * * * * *
:_:_:_:_:_:_:_: email: rick.lls.se * *** *****
The truth is out there ...
------------------------------
Date: Fri, 4 Apr 1997 16:36:57 +0200 (MET DST)
From: Kristofer Ulfves
Subject: Re: Pro-One
On Fri, 4 Apr 1997 Janne.Martensgard.mkv.mh.se wrote:
> > Pja..Detroit-killen DJ Pierre=B4s "Washing Machine" kom väl redan 86???
> Hädare! Hädare! Det var Mr Fingers (Larry Heard) som gjorde Washing Machine.
OK. Blandade ihop de två. Men DJ Pierre var iaf först!!!
> (Fast 86 var rätt, tror jag.)
JO.
Kristofer Ulfves
------------------------------
Date: Fri, 04 Apr 1997 17:05:10 GMT
From: Janne.Martensgard.mkv.mh.se
Subject: Re: Pro-One
> OK. Blandade ihop de två. Men DJ Pierre var iaf först=21=21=21
Jo, det var han. Fast han var från Chicago. :)
//j - slår av trainspotter-mode NU.
-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-
Sent from The Department of Media and Communication
Mid Sweden University
Information available at Info=40mkv.mh.se and http://www.mkv.mh.se
-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-
------------------------------
Date: Fri, 4 Apr 1997 17:27:04 +0000
From: "Anders Wikholm"
Subject: Re: mono/poly
> Nåt jag tycker de har missat mitt i alla oscillatorer
> och korsmoduleringsmöjligheter är möjligheten att
> modulera filtret från någon av oscillatorerna. Är det
> nån som har moddat sin maskin för att bättra på detta?
> Detta är i mitt tycke en underskattad modulationsväg.
Instämmer. Har inte tänkt på det närmare när det gäller
Mono/Polyn eftersom jag har den finessen i Odysseyn
och Matrixarna.
> Rickards önskan om VCO-mod av filtret går ju att lösa
> genom att man kör Phones utgången direkt in i filter-mod
> ingången. Jag vill ha en external-in innan filtret på
Hmmm... Det har jag ju inte tänkt på! Här skall provas...
/AW
----------------------------------------------------------------------
Anders Wikholm (anders.wikholm.atcit.mil.se)
aka MOULIN NOIR (http://www.geocities.com/~moulin_noir)
----------------------------------------------------------------------
------------------------------
Date: Fri, 4 Apr 1997 17:29:04 +0000
From: "Anders Wikholm"
Subject: Re: mono/poly - polysix kontakter
> Undrar vad dito kontakter kostar till min Polysix, det
> är ju Mono/Polyn större bror, fast inte till ljud :)
Jag vill minnas (från någon AH diskussion) att det är precis samma
kontakter till Polysix!
/AW
----------------------------------------------------------------------
Anders Wikholm (anders.wikholm.atcit.mil.se)
aka MOULIN NOIR (http://www.geocities.com/~moulin_noir)
----------------------------------------------------------------------
------------------------------
Date: Fri, 04 Apr 1997 17:39:27 +0200
From: Richard Klasic
Subject: Re: mono/poly - polysix kontakter
At 17:29 1997-04-04 +0000, you wrote:
>> Undrar vad dito kontakter kostar till min Polysix, det
>> är ju Mono/Polyn större bror, fast inte till ljud :)
>
>Jag vill minnas (från någon AH diskussion) att det är precis samma
>kontakter till Polysix!
Fast inte det saknar 2 oktaver ;)
/Rick!
-- http://www.analogue.org (soon)
: # # : # # # : The Church of, * *** *****
: # # : # # # : Analogue Synths * * * * * *
: # # : # # # : IRC: _Rick_ * * * * * * * * *
: : : : : : : : WWW: www.lls.se/~rick * * * * * *
:_:_:_:_:_:_:_: email: rick.lls.se * *** *****
The truth is out there ...
------------------------------
Date: Fri, 4 Apr 1997 17:41:58 +0000
From: "Anders Wikholm"
Subject: =?ISO-8859-1?Q?Re:_Missförstånd??
> Ja, givetvis. Men hur ska man egentligen bete sig för att försöka förstå
> rent teoretiskt vad som händer när ett VCF moduleras av en audiosignal??
> Det är ju inte längre tal om att filtret har nån slags 4-polig respons med
> resonans eller dylikt utan hela filtret som enhet jobbar ju på ett
> annorlunda sätt. Hur pass likt FM är detta? Hur ska man förstå vad
> amplituden och det spektrala innehållet i den modulerande signalen ger för
> resultat? På nåt sätt moduleras väl även fasen, eller..?
> På vad beror spektrat i utsignalen? Nån som förstår?
> (Tacka vet jag linjära operatorer, de går ju åtminstone att förstå...)
>
> Ursäkta en kunskapstörstig fysikers ständiga undran...
Hmmm... En annan fysiker får lätt huvudvärk vid tanken av att börja
räkna på vad som händer i det fallet... Det är enkelt att ställa
upp filtrets överföringsfunktion med modulationen av
brytfrekvens inlagd. Sedan är det bara att tjonga in en
sinus så får man ut något uttryck. Det lär bli när man skall
analysera vad uttrycket för utsignalen egentligen innebär som
huvudvärken sätter in...
Det borde väl bli något slags fasmodulation? Hmmm...
/AW
----------------------------------------------------------------------
Anders Wikholm (anders.wikholm.atcit.mil.se)
aka MOULIN NOIR (http://www.geocities.com/~moulin_noir)
----------------------------------------------------------------------
------------------------------
Date: Fri, 04 Apr 1997 18:44:02 +0200
From: Magnus Danielson
Subject: Re: Missförstånd?
>>>>> "MR" :: Mattias Rickardsson
MR> On Thu, 3 Apr 1997 Per.Mattsson.mkv.mh.se wrote:
AL> Tja, db nivån är väl det som räknas om till spänning, resten
AL> försvinner väl antar jag...
>>
>> Försvinner? Nej. Det låter väldigt olika om du modulerar ett filter
>> med en audiosignal eller med en likspänning.
MR> Ja, givetvis. Men hur ska man egentligen bete sig för att försöka förstå
MR> rent teoretiskt vad som händer när ett VCF moduleras av en audiosignal??
MR> Det är ju inte längre tal om att filtret har nån slags 4-polig respons med
MR> resonans eller dylikt utan hela filtret som enhet jobbar ju på ett
MR> annorlunda sätt. Hur pass likt FM är detta? Hur ska man förstå vad
MR> amplituden och det spektrala innehållet i den modulerande signalen ger för
MR> resultat? På nåt sätt moduleras väl även fasen, eller..?
MR> På vad beror spektrat i utsignalen? Nån som förstår?
MR> (Tacka vet jag linjära operatorer, de går ju åtminstone att förstå...)
Korrekt analys... när du sveper filtret är det inte fullt linjärt, men
de stora effekterna är fortfarande linjära rent momentant... när du
sveper filtret så flytar du på poler och nollor i realtid, något som
gör att filtret inte beter sig på samma sätt vid olika tidpunkter för
samma signal, dvs. det är inte längre ett linjärt system.
Men du kan som sagt gott analysera fram hur poler och nollor
förflyttar sig och då förstå hur det kommer bete sig som någorlunda
linjärt filter vid olika tidpunkter. Vid snabba svep så kommer
linjariteten att bli mindre och mindre. Förklaringen är att det kommer
bli större och större skillnader i t.ex. kondensatorer mot vad det
linjära fallet säger och därmed egenskaperna... skall gräva i det
någon dag...
MR> Ursäkta en kunskapstörstig fysikers ständiga undran...
Man är väl sådan själv :)
MVH
Magnus
------------------------------
Date: Fri, 4 Apr 1997 20:16:53 +0200 (MET DST)
From: Kristofer Ulfves
Subject: Re: mono/poly
On Fri, 4 Apr 1997, Anders Wikholm wrote:
> > Rickards önskan om VCO-mod av filtret går ju att lösa
> > genom att man kör Phones utgången direkt in i filter-mod
> > ingången. Jag vill ha en external-in innan filtret på
> Hmmm... Det har jag ju inte tänkt på! Här skall provas...
Låter gris...testade igår med min Polysix...
mvh,
Kristofer
------------------------------
Date: Fri, 4 Apr 1997 17:57:01 +0200 (MET DST)
From: Ricard Wolf
Subject: Re: CS-30
On Fri, 4 Apr 1997, Erik Forsling wrote:
> Förresten, är det nån som känner till "SK-70"? (Yamaha?)
Den är inte listad i "A to Z" (högsta SK-maskinen är SK-50D). Du menar
inte CS-70M ?
/Ricard
--
Ricard Wolf (ricard.wolf.swipnet.se) [ http://home2.swipnet.se/~w-21314/ ]
Analog synth, railroad, magnetic recording and Citroen GSA enthusiast
-- "Ich bin der Musikant mit Taschenrechner in der Hand" --
------------------------------
Date: Fri, 4 Apr 1997 17:35:45 +0200 (MET DST)
From: Ricard Wolf
Subject: Re: Blockflöjt (Re: wohltemperiert(Re: CV sy
On Thu, 3 Apr 1997, Magnus Danielson wrote:
> Mja, jag undrar om man rent av inte borde ta en titt på vilken typ av
> mikrofon man använder och hur man mikat flöjten. Jag är helt övertygad
> om att en Shure Beta-57 och en Neumann U87A plockar flöjten på helt
> olika sätt. Det är ju rejäl skillnad på hastighets-känslig och tryck-känslig
> ...
Så du menar att en elektretmik för 12:50 på Clas Ohlsson inte är att
rekommendera :-)
/Ricard
--
Ricard Wolf (ricard.wolf.swipnet.se) [ http://home2.swipnet.se/~w-21314/ ]
Analog synth, railroad, magnetic recording and Citroen GSA enthusiast
-- "Ich bin der Musikant mit Taschenrechner in der Hand" --
------------------------------
Date: Fri, 4 Apr 1997 18:38:00 +0200 (MET DST)
From: Ricard Wolf
Subject: Re: mono/poly
On Thu, 3 Apr 1997 Per.Mattsson.mkv.mh.se wrote:
> Rickards önskan om VCO-mod av filtret går ju att lösa genom att man kör
Phones utgången direkt in i filter-mod ingången.
Njae, det blir ju inte riktigt samma sak. Det blir nån form av feedback i
din koppling, man tar ju då i princip utsignalen på filtret och matar
tillbaka på dess CV-ingång. Kan bli intressant ändå i och för sig..
> Jag vill ha en external-in innan filtret på min MP. Fast det är nog
ganska enkelt att bygga tror jag.
Säkerligen. Märkligt att de inte lagt in det från början.
/Ricard
--
Ricard Wolf (ricard.wolf.swipnet.se) [ http://home2.swipnet.se/~w-21314/ ]
Analog synth, railroad, magnetic recording and Citroen GSA enthusiast
-- "Ich bin der Musikant mit Taschenrechner in der Hand" --
------------------------------
Date: Fri, 4 Apr 1997 17:55:33 +0200 (MET DST)
From: Ricard Wolf
Subject: Re: Rolands transistorer m.m.
On Fri, 4 Apr 1997, Mattias Rickardsson wrote:
> Jag kollade lite på scheman till Roland TB-303, TR-808 och TR-909
> häromdan, och insåg att jag inte kunde hitta de flesta av halvledarna i
> ELFA-katalog o.dyl. Följande avses:
....
När det gäller vanliga bipolära transistorer (NPN/PNP) tror ärligt talat
inte det spelar så stor roll vilken exakt typ det är så länge de
a) är av samma material (kisel/germanium
b) klarar de spänningar och strömmar som förekommer i kretsarna.
Men det kan säkert debateras...nån som har hittat en TIS97 för att bygga
ett minimoogfilter med?
/Ricard
--
Ricard Wolf (ricard.wolf.swipnet.se) [ http://home2.swipnet.se/~w-21314/ ]
Analog synth, railroad, magnetic recording and Citroen GSA enthusiast
-- "Ich bin der Musikant mit Taschenrechner in der Hand" --
------------------------------
Date: Fri, 4 Apr 1997 18:31:08 +0200 (MET DST)
From: Ricard Wolf
Subject: Re: Smaken=?iso-8859-1?Q?_är?= som baken ... pulsviddsmodulerad.
On Thu, 3 Apr 1997 Janne.Martensgard.mkv.mh.se wrote:
>
ovationer på den här listan blev jag lite nyfiken: vilken musiksmak har de
som är med på en sådan här lista? Jag har en känsla av att det finns fyra
klara grupperingar:
....
Jag måste vara helt out! :-) Jag gillar S.P.O.C.K, SMPJ. gamla Page, gamla
Depeche Mode, And One, Tangerine Dream ~1982-1986, Kraftwerk, Elektric
Music, SPK, Vacuum, Mike Oldfield, Jean-Michel Jarre, Elegant Machinery,
Orbital ... Däremot avstår jag gärna från Front 242 och Laibach.
/Ricard
--
Ricard Wolf (ricard.wolf.swipnet.se) [ http://home2.swipnet.se/~w-21314/ ]
Analog synth, railroad, magnetic recording and Citroen GSA enthusiast
-- "Ich bin der Musikant mit Taschenrechner in der Hand" --
------------------------------
Date: Fri, 4 Apr 1997 21:29:25 +0200 (MET DST)
From: Ricard Wolf
Subject: Re: mono/poly - polysix kontakter
> >Jag vill minnas (från någon AH diskussion) att det är precis samma
> >kontakter till Polysix!
Det är det säkert. De två syntarna har mycket gemensamt: utseende, filter
och faktiskt samma keyboard-CPU.
> Fast inte det saknar 2 oktaver ;)
Njae, snarare 1.5 oktaver! ;-)
/Ricard
--
Ricard Wolf (ricard.wolf.swipnet.se) [ http://home2.swipnet.se/~w-21314/ ]
Analog synth, railroad, magnetic recording and Citroen GSA enthusiast
-- "Ich bin der Musikant mit Taschenrechner in der Hand" --
------------------------------