From: Mathias Osterman
Subject: Re: =?iso-8859-1?Q?Ståckhålmare?= E' INTE KLOKA!
Ang. höga priser så tänker jag på vad som hände mig
förra veckan, jag hittade en Oberheim Xpander för
$700, men det va ju någon som hann före mig givetvis. :(
Även om jag bad mig gode vän som bla. gör Stuio electronics
hemsida att ringa och försöka fixa Xpandern åt mig, men han
skulle just flytta från LA till Florida dagen efter så
han hade lite dåligt med tid. I alla fall så får jag ett mejl
av en "Stockholmare" som erbjuder mig att köpa en Xpander
för 20000:- eller så ($700 är ung 5500). Så jag har fått nog
av att köpa analoga prylar i Sverige efter de 10 åren jag har
sysslat med detta.
Mathias
------------------------------
Date: Mon, 19 May 1997 17:07:03 +0200
From: Magnus Danielson
Subject: Re: StåckhålmareE' INTE KLOKA!
>>>>> "AL" :: Andreas Lindholm
>> Erhm!
>>
>> En annan råkar ju vara född och uppvuxen i Stockholms området ("fasionabla"
>> Danderyd för den som undrar Stocksund för att vara precis) och börjar undra
>> lite över hu himla välplacerade dessa Stockholms skämt och andra kommentarer
>> är.
>>
>> Visst, det finns en samling med folk här som är tämligen täta, men de är bara
>> en liten grupp i den enorma folkmängd vi har här, så vänligen sluta med de
>> rent idiotiska kommentarer om "Stockholmare" som egentligen säger något om hur
>> inskränkta och korkade ni är och inte Stockholmare i allmänhet!
AL> Jäpp, det finns alkisar och andra mindre bemedla personer i stockholm åxå,
Det skall gudarna veta... vi andra också.
AL> men nu var det väl inte det vi menade egentligen. Fast du måste förstå att
AL> vi har vant oss vid att tal om stockholmare som en grupp efter som att de
AL> vi möter UTE i landet är AIKare, DIfare och andra som så vitt och brett
AL> propagerar för att DE är som alla stockholmare och resten av oss bara är
AL> bönder, vi blir motspänstiga av sån't skall du veta!
Brr... dessa AIK och DIF hejarklackar... brr... jo, de får mig att
tröttna med, så där har ni gott och väl min förståelse...
>>
>> Själv har jag inte så mycket till övers för de där snofsiga ställena.
>>
AL> Hmm, personligen fick sig mina fördommar om opera sig faktiskt en törn, jag
AL> tyckte folket var mycket trevliga och toleranta mot oss i T-shirt....
De har väl vant sig med tiden antar jag...
>> Visst kan jag hålla med om att det är totallt vansininga priser på synthar men
>> det är då inte jag som drivit upp dem trots att jag är "Stockholmare".
>>
>> Om ni nu skall beklaga er, då får ni minnsan hitta en _bättre_ betäckning på
>> den grupp människor ni avser, "Stockholmare" är för vitt och brett.
AL> Fårlåt om vi generaliserade, men det är kolosalt lång och jobbigt att
AL> skriva "stockholms rikare, icke prismedvetna 14% samt innehavarna av
AL> stockholms musikaffärer" varje gång vi tycker att stockholmsområdets
AL> innevånare lever i ett för oss främmande prisresarvat där priserna ligger
AL> på en 80tals nivå.
"Stockholm handlare" alt. "Stockholms affärer" är väl ändå bättre än
bara "Stockholmare". Lite språkvård (nu har vi en farligt trisst
diskution analkande) får det väl ändå vara. Att använda begrepp fel så
man tappar möjligheten till exakta uttalanden är enbart utarmande för
språket.
Personligen så har jag kanske handlat för totalt 100 spänn eller så i
nämnda musikaffärer. Resten har jag köpt via olika kontakter. Jag
håller med om att priserna är för höga, men jag är inte helt ense om
hur ni förmedlar era känslor om det.
AL> Men tack skall du ha, nu vet jag dessutom att det finns åtminståne EN
AL> stockholmare med känsliga tår åxå, hehe.
Mycket ironi här antar jag...
>> Att beskylla Stockholmare för vansiniga priser är inte särskilt konstruktivt
>> och faktiskt väldigt fantasilöst.
AL> Faktum är att jag tror att det är konstruktivt såtillvida att du och dina
AL> olycksbröder får visshet om att det går att köpa prylar billigare utanför
AL> 08 området och därför kanske köper en och annan pryl just utanför sagda
AL> område. Då tappar prishöjarna mark och Stockholms affärsinnehavare och
AL> övriga prishöjare blir nog tvugna att ge sig.
Visst, det finns vansiniga priser här och det finns en god poäng med
att påpeka billigare kanaler, men vad jag försöker påpeka är att det
"fantastiska" språkbruket är väldigt trist och hjälper knappast till
att hålla fokus på de riktiga frågorna (vansinnes priser i vissa av
Stockholms musik affärer).
Om man verkligen vill argumentera för en sak kan det vara en poäng att
sortera bort oväsentliga kommentarer. Vi lyckas väl alla mer eller
mindre bra, men jag blev trött på just denna tendens...
Man kanske skulle ge sig på lite Linköpings bor eller något... vad har
vi mer... tröga Skåningar, dryga Smålänningar, Göteborgare (no
comments!), Norrläningar... nej, det ger inte mig något.
AL> PS! Känsliga stockholmstår bör iaktaga att viss ironi genomsyrar detta mail.
MVH
Känsliga tår i Stockholmstrakten ;)
------------------------------
Date: 19 May 97 14:44:17 +0100
From: Henning Kristiansen
Subject: Re: Nord vs PlastJupiter
[...]
> Ni som har tänkt att införskaffa en ARP 2500 skall veta det att
> matriserna i den maskinen läcker signaler mellan raderna någe
> förfärligt.
Hm... er det så veldig realistisk og lete etter en slik da? finnes det noen
til salgs? og til hvilken pris?
Synes det virker som en "hard to get" synthesizer jeg?
Inte vet jag. :-)
Mvh
--
Henn!ng, Oslo Norway
------------------------------
Date: Mon, 19 May 1997 19:22:23 +0200 (MET DST)
From: Mattias Rickardsson
Subject: Re: Rattmania (Re: Vocoder)
On Sat, 17 May 1997, Patrik Erikson wrote:
> Var köper ni edra rattar, kamrater?
>
> Min absoluta favoritratt håller ELFA med;
>
> 38-185-07 "ratt med krage" - sjuhörnig greppyta och vitt index. Den är
> hyfsat stor, men passar bra ihop med en vanlig standardpot. Om man bygger i
> rackformat 14TE breda enheter (Formantstuk) så ryms de två i bredd med lagom
> plats för fingrar och skala. Billig dessutom: 4:40 vid köp av 10 eller mer.
Ja, den verkar både trevlig, prisvärd och kultig.
> 38.183-09 "Pilratt" - Kräver lite mera utrymme men är assnygg som omkopplare.
> Ett absolut måste till gamla förstärkare typ Vox AC30.... Lite dyrare dock.
Det är det nog värt. Det är väl bara en bråkdel av reglagen som är vrid-
omkopplare av det här slaget. Assnygg är ordet!
> Det blir svart ratt med krage för min del. De är på väg... :-)
Jag skulle nog göra samma val själv. (I brist på billiga snygga rattar
med metalltopp, som Moogs!)
> Ett estetiskt spörsmål dock:
> Skall man göra frontpanelerna svarta som gamla moogar och formant, eller
> skall man låta dem vara silver som en Doepfer? Eller röd..?
> Vad är snyggast?
Jag tycker att svart är klart snyggast. Det ser klart seriösast ut. En
produkt är i mina ögon (och öron) inte bra om inte helhetsintrycket
stämmer. Och dessutom tycker jag att Moog är de vackraste modulära systemen.
Men hur gör man egentligen frontpaneler?
Dels vill man kanske ha svarta (svarteloxerade?) Al-plåtar i lämpliga
storlekar. Sen vill man kanske ha ett vitt tryck på dem. Sen ska fanskapet
borras... ;)
Här finns verkligen alla möjligheter att lägga ner _mycket_ jobb och ändå
få ut en maskin som ser fullständigt hemmabyggd och FUL ut.
Hur gör man med paneler, tryck osv?
mvh,
-----
--### Mattias Rickardsson mr.analogue.org
--### --------------------- www.dd.chalmers.se/~f93mari/
-----
------------------------------
Date: Mon, 19 May 1997 19:25:33 +0200 (MET DST)
From: Mattias Rickardsson
Subject: Re: ARP- seq 2
On Sun, 18 May 1997 Per.Mattsson.mkv.mh.se wrote:
> >Ang. CV kvantisering så är det en räknare via en D/A som räknar upp
> från 0 till 2 volt i steg
>
> Otydligt av mig, det är inte D/A krets utan en D/A av diskreta
> komponenter. En räknare och några motstånd, mao.
Är utnivåerna från logikkretsar alltid så väl fixerade vid nåt
standardvärde att man utan att tänka sig för kan fixa ihop
D/A-omvandlare med hög precision?
-----
--### Mattias Rickardsson mr.analogue.org
--### --------------------- www.dd.chalmers.se/~f93mari/
-----
------------------------------
Date: Mon, 19 May 1997 20:58:38 +0200
From: Erik Forsling
Subject: Re: ARP seq
Per.Mattsson.mkv.mh.se wrote:
> Ang. CV kvantisering så är det en räknare via en D/A som räknar upp
> från 0 till 2 volt i steg
> om 1/12-dels volt.
Innebär detta att den bara kvantiserar över 2 oktaver???
--
Erik Forsling
:-:-:-:-:-:-:--:-:-:-:-:-:-:
\ /
/ \
:-:-:-:-:-:-:--:-:-:-:-:-:-:
------------------------------
Date: Mon, 19 May 1997 21:16:38 GMT
From: Per.Mattsson.mkv.mh.se
Subject: Re: ARP seq
e6erikf=40etek.chalmers.se skriver:
>Innebär detta att den bara kvantiserar över 2 oktaver???
Det verkar så enligt schema och service manual. Hur funkar din Erik?
-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-
Sent from The Department of Media and Communication
Mid Sweden University
Information available at Info=40mkv.mh.se and http://www.mkv.mh.se
-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-
------------------------------
Date: Mon, 19 May 1997 21:34:42 +0200
From: Lasse Viklund
Subject: SKRATTRETANDE
Kolla detta:
Plastic sheet for TR808 (protects face from dust), no longer made $100
TB303 bag, excl cond, no longer made $100
Hehe, detta är ju bara löjligt!
------------------------------
Date: Mon, 19 May 1997 21:31:02 GMT
From: Per.Mattsson.mkv.mh.se
Subject: Re: ARP- seq 2
Mattias skriver:
>Är utnivåerna från logikkretsar alltid så väl fixerade vid nåt
>standardvärde att man utan att tänka sig för kan fixa ihop
>D/A-omvandlare med hög precision?
Njaa, det kan man ju fråga sig. Även om man har trimpotar i både över och underkant så borde ju utgångarna lämna lite olika spänningar ut. Jag har läst lite mer ur manualen nu nu. Det står att det är 13 motstånd a 100 =80 vilket via två räknare 4051 räknar upp heltonerna . Det ser ut så på schemat också (vem troddde nåt annat...)
Halvtonerna skötts av en lite extra krets som lägger på 1/12 dels volt vartannat steg.
Sedan är det som jag skrev. En väljarkrets som väljer kanal A resp B in, en comparator, en annan krets väljer det kvantiserade värdet ut till A resp. B och en S/H för varje kanal.
-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-
Sent from The Department of Media and Communication
Mid Sweden University
Information available at Info=40mkv.mh.se and http://www.mkv.mh.se
-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-
------------------------------
Date: Mon, 19 May 1997 21:58:18 +0200
From: =?iso-8859-1?Q?Thomas_Söderlund_=3Cremote=40hem1.passagen.se=3E?=.hem1.passagen.se
Subject: Re: SKRATTRETANDE
At 21:34 1997-05-19 +0200, you wrote:
>Kolla detta:
>
>Plastic sheet for TR808 (protects face from dust), no longer made $100
>
>TB303 bag, excl cond, no longer made $100
>
>
>Hehe, detta dr ju bara lvjligt!
>
*Burr* Var såg du dessa annonser?
OOOOOOOO
OOOOOOOOO THOMAS SODERLUND
OOOOOOOOO REMOTE. ART & WEB DESIGN
OOOOOOOO REMOTE.HEM1.PASSAGEN.SE
OOOOOOO http://www.sdf.sbacka.pitea.se/remote
OOOOOOO
OOOOOOOO
------------------------------
Date: Mon, 19 May 1997 22:00:28 +0200
From: =?iso-8859-1?Q?Thomas_Söderlund_=3Cremote=40hem1.passagen.se=3E?=.hem1.passagen.se
Subject: Avpremma!
Argh! Jag har inte lyckats unsubcriba SAS! Hur gör man?
OOOOOOOO
OOOOOOOOO THOMAS SODERLUND
OOOOOOOOO REMOTE. ART & WEB DESIGN
OOOOOOOO REMOTE.HEM1.PASSAGEN.SE
OOOOOOO http://www.sdf.sbacka.pitea.se/remote
OOOOOOO
OOOOOOOO
------------------------------
Date: Sun, 18 May 1997 22:00:14 -0700
From: BJ
Subject: Re: ARP- seq 2
Mattias Rickardsson wrote:
>
> On Sun, 18 May 1997 Per.Mattsson.mkv.mh.se wrote:
>
> > >Ang. CV kvantisering så är det en räknare via en D/A som räknar upp
> > från 0 till 2 volt i steg
> >
> > Otydligt av mig, det är inte D/A krets utan en D/A av diskreta
> > komponenter. En räknare och några motstånd, mao.
>
> Är utnivåerna från logikkretsar alltid så väl fixerade vid nåt
> standardvärde att man utan att tänka sig för kan fixa ihop
> D/A-omvandlare med hög precision?
>
> -----
> --### Mattias Rickardsson mr.analogue.org
> --### --------------------- www.dd.chalmers.se/~f93mari/
> -----
>
>
Ja.
BJ
------------------------------
Date: Sun, 18 May 1997 22:07:04 -0700
From: BJ
Subject: Re: Rattmania (
Vilka moduler skulle ni vilja se i ett system
förutom dom standard moduler som oftast används.
BJ
------------------------------
Date: Sun, 18 May 1997 22:08:28 -0700
From: BJ
Subject: Re: K R A F T W E R K - live....
Ricard Wolf wrote:
>
> On Sun, 18 May 1997, Anders Wilhelm wrote:
>
> > För de som inte har möjlighet att ta sig över nordsjön till Tribal
> > Gathering har möjlighet att ratta in Kraftwerk konserten på
> > lördag, den 24, klockan 22.00 GMT, på BBC - radio one, som
> > sänds på Astra. Dessutom så sänder de via RealAudio.
>
> För oss utan kabel och satelliter...nån som vet om det går att ta in via AM?
>
> /Ricard
> --
> Ricard Wolf (ricard.wolf.swipnet.se) [ http://home2.swipnet.se/~w-21314/ ]
>
> Analog synth, railroad, magnetic recording and Citroen GS/GSA enthusiast
> -- "Ich bin der Musikant mit Taschenrechner in der Hand" --
>
Är det någon som har hittat frekvensen för BBC sändning på
radion, jag hittade inte den på deras home page?
BJ
------------------------------
Date: Mon, 19 May 1997 22:11:14 +0200
From: Lasse Viklund
Subject: Re: SKRATTRETANDE
Thomas Söderlund .hem1.passagen.se wrote:
>
> At 21:34 1997-05-19 +0200, you wrote:
> >Kolla detta:
> >
> >Plastic sheet for TR808 (protects face from dust), no longer made $100
> >
> >TB303 bag, excl cond, no longer made $100
> >
> >
> >Hehe, detta dr ju bara lvjligt!
> >
>
> *Burr* Var såg du dessa annonser?
>
May 1997 List Complete
Updated5/8/96
markhugh.aol.com
Extra Gear To Trade
(We also like cash!)
Should you need another copy of this list at any time, send email to us
and
put "send me your list" in the subject window.
------------------------------
Date: Sun, 18 May 1997 22:10:31 -0700
From: BJ
Subject: Burklock
Ricard Wolf wrote:
>
> On Sat, 17 May 1997, Patrik Erikson wrote:
>
> > Kan man bitchbenda med äppelmoslock kanske man skulle börja samla ihop
> > kaviartubskapsylerna oxå och använda dem...
> > (Gör din egen synt hemma i köket...)
>
> Barnmatsmurklock??? :-)
>
> > Skall man göra frontpanelerna svarta som gamla moogar och formant, eller
> > skall man låta dem vara silver som en Doepfer? Eller röd..?
> > Vad är snyggast?
>
> Blå!
>
> /Ricard
> --
> Ricard Wolf (ricard.wolf.swipnet.se) [ http://home2.swipnet.se/~w-21314/ ]
>
> Analog synth, railroad, magnetic recording and Citroen GS/GSA enthusiast
> -- "Ich bin der Musikant mit Taschenrechner in der Hand" --
>
ABBAs senaps sills lock? M va gott.
BJ
------------------------------
Date: Tue, 20 May 1997 08:16:43 +0200
From: Richard Klasic
Subject: Re: Rattmania (
At 22:07 1997-05-18 -0700, you wrote:
>Vilka moduler skulle ni vilja se i ett system
>förutom dom standard moduler som oftast används.
Phase shifter (finns iofs på System 100M)
/Rick!
-- http://www.analogue.org (soon)
: # # : # # # : The Church of, * *** *****
: # # : # # # : Analogue Synths * * * * * *
: # # : # # # : IRC: _Rick_ * * * * * * * * *
: : : : : : : : WWW: www.lls.se/~rick * * * * * *
:_:_:_:_:_:_:_: email: rick.lls.se * *** *****
The truth is out there ...
------------------------------
Date: Tue, 20 May 1997 09:18:30 GMT
From: Per.Mattsson.mkv.mh.se
Subject: Re: Avpremma!
Tomas Söderlund writes:
>Argh=21 Jag har inte lyckats unsubcriba SAS=21 Hur gör man?
=22Felet=22 är nog att du har åäö i din replyadress. Sånt ställer till MÅNGA problem. Jag tar bort dig manuellt.
-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-
Sent from The Department of Media and Communication
Mid Sweden University
Information available at Info=40mkv.mh.se and http://www.mkv.mh.se
-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-
------------------------------
Date: Tue, 20 May 1997 09:30:54 GMT
From: Per.Mattsson.mkv.mh.se
Subject: Re: Rattmania (
Björn writes:
>Vilka moduler skulle ni vilja se i ett system
>förutom dom standard moduler som oftast används.
Buchlas =22Source of uncertanity=22.
Buchlas =22trick=22 där man väljer seq.steg med en CV. Ju högre spänning, ju högre seq steg. Då kan sequencern lätt randomiseras, stegas i annat mode än linjärt, osv osv.
CV-able ADSR
ADH(old)SR
D(elay)ADSR
Waveshaper där man kan på nåt vis kan styra in/ut linjäriteten.
linjärt:
-5v in ger -5v ut.
0v in ger 0 v ut
+5v in ger +5 ut
log:
-5v in ger +5v ut
0v in ger -3 v ut
+5 v in ger +5 v ut
obskyrt:
-5v in ger +5 ut
0 v in ger -5v ut
+5 v in ger 0 v ut
Tänk på desa siffror som ett diagram med 0v i origo.Kontrollen kan kanske ske med ett gäng reglar. Fast reglar är dyrt numera. Men åt tredje sidan det är nog vad som skulle göra modulen överhuvudtaget begriplig. Förstår nån vad jag menar?
Kolla i Serge katalogen, där finns mycket mystiskt och kul.
-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-
Sent from The Department of Media and Communication
Mid Sweden University
Information available at Info=40mkv.mh.se and http://www.mkv.mh.se
-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-
------------------------------
Date: Tue, 20 May 1997 09:54:28 +0000
From: "Anders Wikholm"
Subject: Re: CMI Fairlight
> Hehe. Dags att gå hem och återuppliva EPS-en lite.
> Krupp, sade du? Måste testa. Knäppar har jag dock inget
> minne av att jag har fått ut ur min.
Jag är inte säker på att detta gällde alla hårdvaruversioner, men
både min och brorsans led av samma fenomen.
Man hör knappt knäpparna om man inte använder exciter. Men det gör
man ju.
> Roliga finesser är
> annars "Error XXX Reboot?" (jag brukar alltid trycka No,
> hur bra funkar det?)
Tom Ellard (Severed Heads) funderade på att göra en T-shirt med
texten "ERROR 144 REBOOT? Yes or Yes" för ett par år sedan.
Numera har problemet nästan försvunnit helt på ASR:en. Fast bara
nästan...
> och ner till 6.25 kHz
> samplingsfrekvens med möjlighet att ställa
> antialiasingfiltret på 20 kHz. Vikningsdistorsion är
> kool.
Möjligheten att ställa antialiasingfiltret är sorgligt nog borta på
ASR:en. Snyft.
/AW
----------------------------------------------------------------------
Anders Wikholm (anders.wikholm.atcit.mil.se)
aka MOULIN NOIR (http://www.geocities.com/~moulin_noir)
----------------------------------------------------------------------
------------------------------
Date: Tue, 20 May 1997 10:08:06 +0000
From: "Anders Wikholm"
Subject: Re: PS-3100
> Jag tror att:
> PLS Professional Laboratory Systems var projektnamnet för
> PS-3X00 syntarna. Jag har aldrig hört talas om eller sett några PLS-3X00.
> (och det borde vara ett säkert tecken. Jag har (haft) fullständig noja på
> PS-syntarna). Olika rattar är nog bara olika årgångar på syntarna.
Det har varit olika färg på rattarna på prototyper jämfört
med serieexemplaren.
> Kolla bilder på SYNTHFOOL, Music Machines osv.
> Vet Anders W mer?
Här följer en kort beskrivning som jag postat tidigare:
"3100 ser ut som en gigantisk MS-20 med trälåda. Den har
12 oscillatorer och oktavdelning a la orgel, så att en
oscillator låter för varje C, nästa varje C# osv.
Vågformer: triangel, sågtand pulsvågor av olika bredd
och PWM. Varje oscillator kan stämmas individuellt +- en
halvton. För _varje_ tangent finns det så en enkel
envelope (ADS+release switch), och ett filter med
resonans (som inte självsvänger). Åbäket är alltså
fullständigt polyfoniskt. Det finns också två LFO:er, en
S/H, en generell envelopegenerator, chorus, en
spänningsstyrd resonatorbank, två styrspänningslimiters,
och en massa telejackar.
Det låter ju lite tunt pg av en osc per "röst", men
choruset är ganska bra. Roligast av allt är
resonatorbanken. Den använder man hela tiden, och
modulerar man den börjar det låta monumentaltjockt.
Väldigt likt de svepande ljuden i Jarre's Oxygene. LFO 1
går långt upp i audioområdet vilket ger roliga resultat
när man FM eller amplitudmodulerar.
Personligen valde jag en gång för länge sedan mellan
PS3100 och Korg Trident. Skulle jag bara få äga en av
dem skulle jag välja Tridenten idag också. PS-3100 låter
inte ett dugg likt någon annan analogsynt jag provat, så
den är ett bra komplement om man redan har något i stil
med Trident, någon gammal Oberheim eller Prophet.
Kul är också att alla triggar och spänningar är
kompatibla med MS serien, så det är bara att koppla...
Mindre kul är det att försöka bära en PS-3100 på egen
hand. Den är helt enkelt nästan obärbar, om man inte
heter starke Adolf eller något sådant. Problemet är inte
så mycket vikten (35kg) utan formen.
PS-3300 är tre kompletta PS3100 i en STOR låda, med löst
tangentbord. Ett mycket fåtaligt fåtal tillverkade, och
prislapp därefter.
PS-3200 har två osc per "röst" och riktiga ADSR
envelopes. Dessutom (fanfar) 16 programplatser. Samma
lösa tangentbord som PS-3300 och samma storlek på lådan.
Tyvärr ingen filterbank, men har programmerbar sjubands
EQ. Också dyr som bara....
Alla PS synthar kan kopplas ihop med en fantastiskt
jättetjock sladd. Har inte kollat men jag misstänker
starkt att det är en ledare för varje tangent....
BTW: Min 3100 är INTE till salu. Använder den på nästan
alla låtar. Dessutom tänker jag aldrig mer bära den
någonstans."
/AW
----------------------------------------------------------------------
Anders Wikholm (anders.wikholm.atcit.mil.se)
aka MOULIN NOIR (http://www.geocities.com/~moulin_noir)
----------------------------------------------------------------------
------------------------------
Date: Tue, 20 May 1997 10:26:55 +0200
From: Patrik Erikson
Subject: Re: Rattmania (Re: Vocoder)
At 19:22 1997-05-19 +0200, you wrote:
>Jag tycker att svart är klart snyggast. Det ser klart seriösast ut. En
>produkt är i mina ögon (och öron) inte bra om inte helhetsintrycket
>stämmer. Och dessutom tycker jag att Moog är de vackraste modulära systemen.
>
Jaaa
>
>Men hur gör man egentligen frontpaneler?
>Dels vill man kanske ha svarta (svarteloxerade?) Al-plåtar i lämpliga
>storlekar. Sen vill man kanske ha ett vitt tryck på dem. Sen ska fanskapet
>borras... ;)
>Här finns verkligen alla möjligheter att lägga ner _mycket_ jobb och ändå
>få ut en maskin som ser fullständigt hemmabyggd och FUL ut.
>Hur gör man med paneler, tryck osv?
Jag tänkte pröva Rick Jansens variant;
Printa ut paneldesignen spegelvänt på OH-film, sen limma fast dem med
tonersidan mot panelen mha nån sorts transparent grymmelim, och sen lacka
hela rasket med nån stenhård lack. Eventuellt mattslipa lätt efteråt... vi
får se...
Jag vet inte hur snyggt det blir med svarta paneler då, om det blir jämn och
snygg svärta med laser/OH. Annars blir det doepferstuket med silverbotten.
Silkscreen kör man väl med professionellt. Blir väl oxå rätt kostsamt vid
enstaka exemplar. Däremot funderar jag över precisionen och upplösningen hos
de faciliteter som t.ex. konstnärsverkstäder och -skolor har. De sysslar ju
en hel del med screentryck och sånt.
Emaljera sig en frontpanel? Kopparplåt och glasemalj? Som en gammal
bensinstationsskylt... BP : BandPass :-)
Alternativet är väl att svarteloxera panelen och lämna in dem till en
graveringsfirma, men hallå vad skulle det kosta... :-(
Risken är ju alltid att det hela blir en "ratbike" med DYMO-etiketter när
man lessnar och vill ha grejen klar....
Peace
/P.
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
|Patrik Eriksson | Get connected: |Shoe size:46 |
|Proud MOOG user | Phone: +46 90 198522 |Car: Saab 900 |
|- - - - - - - - | +46 70 5636783 |Drink: Dry Martini |
|Historiegrand 12A:111| Email: me95pen.ing.umu.se |_ _ _ _ _ _ _ _ _ _|
|S-907 34 UMEA SWEDEN | URL: http://www.ing.umu.se/~me95pen |
|_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _|_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _|
------------------------------