SAS ARKIV
Date: Mon, 15 Nov 1999 15:26:45 +0100
From: d3berg.dtek.chalmers.se (d3berg.dtek.chalmers.se)
Subject: Re: For sa(mp)le

>> Min eps16+ har några år på nacken, den kostade 13000 när jag köpte
>> den 94 el 95 och nu går dom loss på 3500. Det känns rätt surt... Men
>> den lär nog stå sig ett par år till, man hittar ständigt nya
>> knep. Filtrena är förträffliga, det enda som saknas är ett
>> resonansfilter. En kompis har en ASR, men jag förstår inte varför
>> det bara finns 8 "patch-platser" i den, minst 16 tycker man att de
>> borde ha tryckt dit. Men om det blir en ny burk så blir det nog en
>> E3 eller en A3000.

Jag har också en Eps16+, trevlig maskin.

Resonanta filter hittade jag på en Waveboy-diskett som följde med, men
det känns jobbigt att offra effekt för att få resonans. Resonansen och
minneskapaciteten är nog det enda jag inte riktigt gillar med den
burken. Jo, randomvärdet finns det bara ett av vid varje givet
tillfälle, så om man vill ändra både panorering och startpunkt på en
sampling utifrån random så får de bägge samma värde. Resultatet bli ju
att om man startar ifrån en viss punkt i samplingen så ligger den
alltid på samma plats i stereobilden. Trist. Dessutom vill den alltid
ha systemdisken tillgänglig (nej, jag har inte scsi och hårddisk till
den).

Plussidan är rätt schysst. Man kan modulera det mesta med det mesta,
vilket jag gillar. Samplingsförfarandet är enkelt och bra. Ljudet
mumsigt. Återsampling med effekter är kul! Med Waveboy-effekterna så
kan man ju timestretcha enkelt också. Perfekt som trumsampler är mitt
omdöme.

/Janne

--
Janne G:son Berg, d3berg.dtek.chalmers.se http://www.dtek.chalmers.se/~d3berg
Chalmerister kan varken dansa eller uppskatta bra dansmusik!


------------------------------
Date: Mon, 15 Nov 1999 16:50:14 +0100
From: synthesite.hotmail.com (synthesite.hotmail.com)
Subject: Re: For sa(mp)le


>>Är själv helt såld på A3000, jävligt bra burk, har ägt en S50 o pillat lite
>>på Akai. Har hört att många Akai ägare som provat A3000 hatar den o tycker
>>att sättet att jobba på är helt sjukt, varför då för undrar jag?

Jag med! Min kompis har en A3000 och den är ju helt fantastisk. Akaisamplers
är - mestadels - mer "arbetshästar", A3000 klarar koolare uppgifter.

______________________________________________________
Get Your Private, Free Email at http://www.hotmail.com


------------------------------
Date: Mon, 15 Nov 1999 16:52:52 +0100
From: synthesite.hotmail.com (synthesite.hotmail.com)
Subject: Re: For sa(mp)le


>>om Akai samplers. "som att tapetsera en lägenhet genom brevlådan" sa någon
>>som svar på hur S2000 var att programmera.

Hahaha! :-) Jag instämmer! Den är ett helvete att programmera om man inte
har - vadå? Om inte en Mac... Dessutom så har S2000 en fin egenskap av att
HÄNGA SIG ibland. Det är iofs bra. Då kan man stänga av prylarna och vara
lite social i stället... :-)

______________________________________________________
Get Your Private, Free Email at http://www.hotmail.com


------------------------------
Date: Mon, 15 Nov 1999 16:04:38 +0100
From: Mathias.Osterman.abc.se (Mathias.Osterman.abc.se)
Subject: Re: For sa(mp)le

>>Då kan man stänga av prylarna och vara lite social i stället... :-)

Eller så kan man sitta och värma sig vid moogen som inte har några
CPU eller så och inte hänger sig. ;-)

Moog 4ever man...


PS. tror att jag ska printa ut mitt email från Bob Moog och rama in
det och hänga på väggen ovanför min säng :-)




------------------------------
Date: Mon, 15 Nov 1999 16:19:05 +0100
From: ola.clarstrom.omgroup.com (ola.clarstrom.omgroup.com)
Subject: Re: For sa(mp)le



Bara för att spä på detta off topic ämne lite: Jag tycker nog att det är hur
enkelt som helst att programmera en S2000. Den är väldigt enkel att förstå sig
på och den lilla displayen är inget större hinder för att programmera den tycker
jag. Nu går det ju att programmera den via div editorer både på PC och MAC men
jag föredrar faktiskt att tapetsera via brevlådan eftersom det i det här fallet
är nästan lika enkelt och för mig snabbare(fast själva samplingarna editerar jag
hellre på PC:n för att se vågformerna). Det är utan tvekan det bästa och mest
prisvärda d*g*t*l-köp jag gjort. Kompletterar div analogsyntar på ett jäkligt
bra sätt. Men jag har lyssnat på A3000 och tycker att den är cool den oxå.
EPS:en är också himla cool. Autechre direkt...

/Ola...




synthesite.hotmail.com (synthesite on 99-11-15 16:52:52

Please respond to LIST-SAS.mkv.mh.se

To: Multiple recipients of
cc: (bcc: Ola Clarström/OMT/OMGROUP)

Subject: Re: For sa(mp)le



>>>om Akai samplers. "som att tapetsera en l?genhet genom brevl?dan" sa n?gon
>>>som svar p? hur S2000 var att programmera.

Hahaha! :-) Jag inst?mmer! Den ?r ett helvete att programmera om man inte
har - vad?? Om inte en Mac... Dessutom s? har S2000 en fin egenskap av att
H?NGA SIG ibland. Det ?r iofs bra. D? kan man st?nga av prylarna och vara
lite social i st?llet... :-)

______________________________________________________
Get Your Private, Free Email at http://www.hotmail.com











------------------------------
Date: Mon, 15 Nov 1999 16:19:55 +0100
From: lambretta.home.se (lambretta.home.se)
Subject: TB303 manual

Hej,

Håller på att flytta och städade på vinden. Då hittade jag en manual till
min gamla 303:a. Är det nån som vill köpa den dyrt?

Försöker, som ni vet, restaurera min WASP till vad den var 1981. Är det nån
som vet var man kan få tag på gula täckbrickor till rattarna? ELFA har ju
bara svarta, röda,grå och vita!

Tjolahopp!

Kolla förresten in "Barn2000" galan på fredag, jag ska försöka att ta med
mitt Doepfersystem på scen!

Jepp!

Anders Eliasson

____________________________________
www.lambrettamusic.com

Tomorrow has always been my favourite day.





------------------------------
Date: Mon, 15 Nov 1999 16:26:09 +0100
From: lambretta.home.se (lambretta.home.se)
Subject: Pro-One

Är det nån som har en Pro-one stående utan modulationshjul och pitchlhjul??
För i så fall vill jag köpa den, jag har nämligen ett modhjul och ett
pitchhjul utan vidhängande Pro-one! Jag är även intresserad av en som
sitter ihop. Då kan man använda dom gamla hjulen som kaffemuggsundelägg!

Tjofadderittan.

Anders Eliasson

____________________________________
www.lambrettamusic.com

Tomorrow has always been my favourite day.





------------------------------
Date: Mon, 15 Nov 1999 16:30:32 +0100
From: lambretta.home.se (lambretta.home.se)
Subject: Claptrap

Jag har en "Claptrap, Analog Clapsynthesizer", gjord av ett företag i
St.Albans, USA, som heter Musicaid. Är det nån som vet om dom gjort något
mer sjukt? Kanske en "Tambtrap" eller en "Cowtrap" ??? :-)

Skojig är den i alla fall.

Anders Eliasson

Hunden hälsar!

____________________________________
www.lambrettamusic.com

Tomorrow has always been my favourite day.





------------------------------
Date: Mon, 15 Nov 1999 16:50:46 +0100
From: f93mari.dd.chalmers.se (f93mari.dd.chalmers.se)
Subject: Re: Pro-One

On Mon, 15 Nov 1999, lambretta.home.se wrote:

>> Jag är även intresserad av en som
>> sitter ihop. Då kan man använda dom gamla hjulen som kaffemuggsundelägg!

Ähmmm... kan man inte det även utan en Pro-One?

;-)


/mr





------------------------------
Date: Mon, 15 Nov 1999 16:54:24 +0100
From: kv98oln.cs.umu.se (kv98oln.cs.umu.se)
Subject: mer offtopic

Hej, kan spä på ämnet ännu mer... Är det någon som har använt en SCI
Prophet 3000? Det är deras sista sampler, den har tydligen analoga filter
och är uppgraderbar till 8mb. De ska tydligen ha ett väldigt kognitivt
användargränssnitt. Vet någon hur mycket dessa kostar och om de går att få
tag på.
/olof



------------------------------
Date: Mon, 15 Nov 1999 17:27:37 +0100
From: lambretta.home.se (lambretta.home.se)
Subject: NOVA Kl.20:00

Missa inte Nova på TV2 kl 20:00!
En något kryptisk rubrik i TV-tablån: "Synten fyller 30."

Måste kollas!

Ett litet citat från 1984:

"MIDI har kommit för att stanna, och syntvärlden blir nog aldrig sik lik
igen. Vi kommer att få se många syntar i rackform, dvs utan keyboards.
Oberheims nya Xpander har förutsättningar att bli flaggskeppet bland såna
instrument ett tag framöver. Skogarna av keyboards på scen försvinner så
småningom till förmån för rack med syntar och ett enda keyboard med
tillgång till alla. Som kan höras en i taget, alla på en gång eller allt
däremellan! Sådan blir kanske framtiden med MIDI, och när tillverkarna
blivit varma i kläderna kanske vi kan börja drömma igen."

Den här då:

"Tänk dig att koppla ihop en sequencer som Rolands MSQ-700 , en eller ett
par syntar (i de billigaste prisklasserna finns Korgs Poly-800, Rolands
Juno 106, Sequential Circuits Six Track och Yamahas DX9 för att nämna
några) och så en trummaskin En sådan kombination kan låta rätt imponerande
i rätt händer!" - jodå! (AE¥s kommentar)

De två första syntarna som kopplades ihop offentligt med MIDI var för
övrigt en Prophet 600 och en prototyp av Jupiter 6, i Januari 1983 (på
Frankfurt mässan tror jag.)

Värdelöst vetande!!

Anders Eliasson

____________________________________
www.lambrettamusic.com

Tomorrow has always been my favourite day.





------------------------------
Date: Mon, 15 Nov 1999 17:29:49 +0100
From: lambretta.home.se (lambretta.home.se)
Subject: Re: Pro-One

Intressant tanke! Det måste jag prova!

Anders.





>>On Mon, 15 Nov 1999, lambretta.home.se wrote:
>>
>>>> Jag är även intresserad av en som
>>>> sitter ihop. Då kan man använda dom gamla hjulen som kaffemuggsundelägg!
>>
>>Ähmmm... kan man inte det även utan en Pro-One?
>>
>>;-)
>>
>>
>>/mr
>>
>>
>>
>>
>>


____________________________________
www.lambrettamusic.com

Tomorrow has always been my favourite day.





------------------------------
Date: Mon, 15 Nov 1999 18:51:29 +0100
From: per.mattsson.mkv.mh.se (per.mattsson.mkv.mh.se)
Subject: Re: Claptrap

lambretta.home.se writes:
>>Är det nån som vet om dom gjort något
>>mer sjukt?
Jag har också en MusicAid.
Claptrappen finns också undernamnet Simmons ClapTrap.

---Per



------------------------------
Date: Mon, 15 Nov 1999 19:44:34 +0100
From: patrik.encounter.nu (patrik.encounter.nu)
Subject: Re: NOVA Kl.20:00

At 17:27 1999-11-15 +0100, you wrote:
>>Missa inte Nova på TV2 kl 20:00!
>>En något kryptisk rubrik i TV-tablån: "Synten fyller 30."

Vojvoj...
Jag minns när jag började skruva synt. Då läste jag en intervju med Greg
Fitzpatrick där han glatt berättar att en synt gärna kan vara monofonisk,
för de flesta instrument är ju det, samt att han inte gillar minnen, utan
gärna skruvar till ljuden från scratch.
Och där sitter han och visar mjukvarusyntar på datorskärm! Vart är världen
på väg...? ;)

Och såg ni att musikmuseet hade en livs levandes TUBON i hyllan!?!

Dessutom måste jag ju med stöd av den där RCA-artikeln hävda att synten
förvisso fyller år, men inte 30, utan 40!

För övrigt ett typiskt kort och inte så intressant reportage. Det borde
kunna göras en BRA dokumentär i ämnet på sisådär nån timme. En utmaning för
SAS? Att skriva ett manus?


Synt på er!

/Polarn Patrik the mad...







__P a t r i k E r i k s s o n_______________________________
art - technology - music
patrik.encounter.nu
http://www.encounter.nu/~patrik
_____________________________________________________________
"The dark religions are departed and sweet science reigns"




------------------------------
Date: Mon, 15 Nov 1999 19:44:00 +0100
From: cooperation.spray.se (cooperation.spray.se)
Subject: Re: mer offtopic



"kv98oln.cs.umu.se" wrote:
>>
>> Hej, kan spä på ämnet ännu mer... Är det någon som har använt en SCI
>> Prophet 3000? Det är deras sista sampler, den har tydligen analoga filter
>> och är uppgraderbar till 8mb. De ska tydligen ha ett väldigt kognitivt
>> användargränssnitt. Vet någon hur mycket dessa kostar och om de går att få
>> tag på.
>> /olof

den är helt ok. jag gillar konceptet med att allt sitter på en
trådfjärr. den känns lite seg ibland men jag gillar ljudet. föredrar
dock eIII-familjens gränssnitt. ingen aning om vad man får ge för den.

henrik (d*g*t*l som vanligt)
..........
be yourself (and no-one else).
email cooperation.spray.se
personal homepage http://hem2.passagen.se/ethree
...........................................................................................


------------------------------
Date: Mon, 15 Nov 1999 20:07:11 +0100
From: Mathias.Osterman.abc.se (Mathias.Osterman.abc.se)
Subject: Re: NOVA Kl.20:00

>>Dessutom måste jag ju med stöd av den där RCA-artikeln hävda att synten
>>förvisso fyller år, men inte 30, utan 40!

Sen måste ju det också sägas att Bob Moog och Hertbert Deutsch "hittade"
på moog synthen sommaren 1965. Men det vet väl alla. :-)
*skruvar lite nostalgist på Pulsen*




------------------------------
Date: Mon, 15 Nov 1999 20:45:28 +0100
From: mr.analogue.org (mr.analogue.org)
Subject: SV: NOVA Kl.20:00

----- Ursprungligt meddelande -----
Från:

>> Och där sitter han och visar mjukvarusyntar på datorskärm! Vart är
världen
>> på väg...? ;)

Och framför allt, det enda han fick ur Minin var ett hemskt gitarrljud! :-P

>> Och såg ni att musikmuseet hade en livs levandes TUBON i hyllan!?!

Det missade jag! Cool...
Däremot spottade jag en MINIKORG på en av de urgamla 70-talsfilmsekvenserna!
>:)

>> Dessutom måste jag ju med stöd av den där RCA-artikeln hävda att synten
>> förvisso fyller år, men inte 30, utan 40!

Skit i det. Nu firar vi. Skål!


/mr


PS.
>> Det borde
>> kunna göras en BRA dokumentär i ämnet på sisådär nån timme.
>> En utmaning för SAS? Att skriva ett manus?

Du tror inte att det skulle ge en _viss_ skev bild av verkligheten? ;)
DS.




------------------------------
Date: Mon, 15 Nov 1999 22:00:08 +0100
From: kv98oln.cs.umu.se (kv98oln.cs.umu.se)
Subject: prophet 600

Hej,
Har kommit på den otroliga tanken att beställa en Prophet600 från ett
företag i USA. Kostnaden utan försäkring och frakt (dvs bara synthen) är
4133 kr. Sedan lär det säkert tillkomma en tusenlapp i det övriga, är det
en bra affär? Är den värd dessa pengar?
Några kommentarer...
mvh
/olof



------------------------------
Date: Mon, 15 Nov 1999 22:19:15 +0100
From: andrew33.home.se (andrew33.home.se)
Subject: om Nova

Tuffast var väl ändå Kraftwerks The Modell? =)

Den videon är cool

"Never Been Closer To Heaven, Never Been Further Away..."



------------------------------
Date: Mon, 15 Nov 1999 22:28:28 +0100
From: kv98oln.cs.umu.se (kv98oln.cs.umu.se)
Subject: Re: om Nova

On Mon, 15 Nov 1999, andrew33.home.se wrote:

>> Tuffast var väl ändå Kraftwerks The Modell? =)
>>
>> Den videon är cool
>>När går programmet i repris?
/olof
>> "Never Been Closer To Heaven, Never Been Further Away..."
>>
>>
>>
>>



------------------------------
Date: Mon, 15 Nov 1999 22:43:45 +0100
From: patrik.encounter.nu (patrik.encounter.nu)
Subject: Re: SV: NOVA Kl.20:00

Tjo!

At 20:45 1999-11-15 +0100, you wrote:

>>Och framför allt, det enda han fick ur Minin var ett hemskt gitarrljud! :-P

Ja det vet ju alla att det har man ju Yamaha CS-15 till! :)

>>Skit i det. Nu firar vi. Skål!

Jajädrar! En Talisker följde med mig hem från båten...
Amerikanska syntar, javisst, men amerikansk whiskey... nääää... :(

Har ni tänkt på att whisky (på fat) har trägavlar...

Skål för Robert Moog och hans Minimoog!
Skål för Harry F Olson och Herbert Belar och deras elektromekaniska
syntetisator!

>>>> Det borde
>>>> kunna göras en BRA dokumentär i ämnet
>>Du tror inte att det skulle ge en _viss_ skev bild av verkligheten? ;)

Jaja helt objektiv kan man väl aldrig vara... ;) Men jag tror att SAS
samlade kompetens, entusiasm och mångsidighet skulle kunna ge ett _mycket_
intressant resultat!


Kling-Klang och jubeltid!

/P! the mad...




__P a t r i k E r i k s s o n_______________________________
art - technology - music
patrik.encounter.nu
http://www.encounter.nu/~patrik
_____________________________________________________________
"The dark religions are departed and sweet science reigns"




------------------------------
Date: Mon, 15 Nov 1999 22:44:10 +0100
From: mr.analogue.org (mr.analogue.org)
Subject: SV: om Nova

----- Ursprungligt meddelande -----
Från:

>> Tuffast var väl ändå Kraftwerks The Modell? =)
>> Den videon är cool

Jodå.
Där hade de t o m en lyckad tajming i speakertexten: just när de nämnde att
syntarna gick från monofoniska till polyfoniska och att syntpopen uppstod,
visade de Kraftwerk och tydliga bilder på Prophet-5:an.

Fast det finns ju coolare K-videor... både Die Roboter (originalet alltså,
inte MIXen), Der Telefonanruf och Musique Non Stop tycker jag är mkt fina.
(Gamla Die Roboter är ju så _e_x_t_r_e_m_t_ cool!!!)
Och Trans-Europa Express. Och Neonlicht. Och Tour de France. Och...

Men mest komisk är nog ändå Florian i Schaufensterpuppen.
Vilken skojare! :)


/mr - gillar även speciellt konsertfilmen till Die Mensch-Maschine





------------------------------
Date: Mon, 15 Nov 1999 22:46:11 +0100
From: andrew33.home.se (andrew33.home.se)
Subject: Re: om Nova

At 10:28 PM 11/15/99 +0100, you wrote:
>>On Mon, 15 Nov 1999, andrew33.home.se wrote:
>>
>>>> Tuffast var väl ändå Kraftwerks The Modell? =)
>>>>
>>>> Den videon är cool
>>>>När går programmet i repris?
>>/olof

Det stod något om TV2 18/11, och Kanal 1 21/11 tror jag.

"Never Been Closer To Heaven, Never Been Further Away..."



------------------------------
Date: Mon, 15 Nov 1999 22:59:03 +0100
From: cooperation.spray.se (cooperation.spray.se)
Subject: Re: SV: om Nova



"mr.analogue.org" wrote:
>>
>> ----- Ursprungligt meddelande -----
>> Från:
>>
>> >> Tuffast var väl ändå Kraftwerks The Modell? =)
>> >> Den videon är cool
>>
>> Jodå.
>> Där hade de t o m en lyckad tajming i speakertexten: just när de nämnde att
>> syntarna gick från monofoniska till polyfoniska och att syntpopen uppstod,
>> visade de Kraftwerk och tydliga bilder på Prophet-5:an.
>>
>> Fast det finns ju coolare K-videor... både Die Roboter (originalet alltså,
>> inte MIXen), Der Telefonanruf och Musique Non Stop tycker jag är mkt fina.
>> (Gamla Die Roboter är ju så _e_x_t_r_e_m_t_ cool!!!)
>> Och Trans-Europa Express. Och Neonlicht. Och Tour de France. Och...

min favvo är telefonanruf - otroligt snygg video tycker jag. även tee är ok.

h
..........
be yourself (and no-one else).
email cooperation.spray.se
personal homepage http://hem2.passagen.se/ethree
...........................................................................................


------------------------------
Date: Mon, 15 Nov 1999 23:10:41 +0100
From: kv98oln.cs.umu.se (kv98oln.cs.umu.se)
Subject: Re: SV: om Nova

On Mon, 15 Nov 1999, mr.analogue.org wrote:

>> ----- Ursprungligt meddelande -----
>> Från:
>>
>> >> Tuffast var väl ändå Kraftwerks The Modell? =)
>> >> Den videon är cool
>>På tal om Kraftwerk, vilken skiva ligger Tour de France på?
Det är väl inget av fullängsalbumen...eller?
Jag måste ha tag på den!
/olof
>> Jodå.
>> Där hade de t o m en lyckad tajming i speakertexten: just när de nämnde att
>> syntarna gick från monofoniska till polyfoniska och att syntpopen uppstod,
>> visade de Kraftwerk och tydliga bilder på Prophet-5:an.
>>
>> Fast det finns ju coolare K-videor... både Die Roboter (originalet alltså,
>> inte MIXen), Der Telefonanruf och Musique Non Stop tycker jag är mkt fina.
>> (Gamla Die Roboter är ju så _e_x_t_r_e_m_t_ cool!!!)
>> Och Trans-Europa Express. Och Neonlicht. Och Tour de France. Och...
>>
>> Men mest komisk är nog ändå Florian i Schaufensterpuppen.
>> Vilken skojare! :)
>>
>>
>> /mr - gillar även speciellt konsertfilmen till Die Mensch-Maschine
>>
>>
>>
>>
>>
>>



------------------------------
Date: Mon, 15 Nov 1999 23:21:32 +0100
From: mr.analogue.org (mr.analogue.org)
Subject: =?US-ASCII?Q?å2t___=28SV:?= SV: NOVA=?US-ASCII?Q?_Kl.20:00=29?
----- Ursprungligt meddelande -----
Från:

>> Kling-Klang och jubeltid!

Jubeltid...
Borde inte SAS kunna instifta ett jubelår? Svenska kyrkan gjorde ju det
härom året. Det borde vi också.

År tjuguhundra skall gå till historien som ett jubelår för analogsyntesen!
(Eller snarare unison-år, kanske...)


/mr




------------------------------
Date: Mon, 15 Nov 1999 23:26:06 +0100
From: cooperation.spray.se (cooperation.spray.se)
Subject: Re: SV: om Nova



"kv98oln.cs.umu.se" wrote:
>>
>> On Mon, 15 Nov 1999, mr.analogue.org wrote:
>>
>> >> ----- Ursprungligt meddelande -----
>> >> Från:
>> >>
>> >> >> Tuffast var väl ändå Kraftwerks The Modell? =)
>> >> >> Den videon är cool
>> >>På tal om Kraftwerk, vilken skiva ligger Tour de France på?
>> Det är väl inget av fullängsalbumen...eller?
>> Jag måste ha tag på den!


den dök upp på en cdsingel i somras.

h
..........
be yourself (and no-one else).
email cooperation.spray.se
personal homepage http://hem2.passagen.se/ethree
...........................................................................................


------------------------------
Date: Tue, 16 Nov 1999 06:22:30 +0100
From: ronny.gardh.epk.ericsson.se (ronny.gardh.epk.ericsson.se)
Subject: Re: SV: om Nova

>> den dök upp på en cdsingel i somras.

....och jag sa "äntligen på cd"....så man slipper köra den gamla vinylen...fast
mixarna är inte så roliga....och videon som oxå ligger med är ingen höjdare.

//R



------------------------------
Date: Tue, 16 Nov 1999 06:23:32 +0100
From: ronny.gardh.epk.ericsson.se (ronny.gardh.epk.ericsson.se)
Subject: Re: NOVA Kl.20:00

>> De två första syntarna som kopplades ihop offentligt med MIDI var för
>> övrigt en Prophet 600 och en prototyp av Jupiter 6, i Januari 1983 (på
>> Frankfurt mässan tror jag.)

låter bekant från en gammal musiktidning jag har liggandes nånstans.

//R



------------------------------
Date: Tue, 16 Nov 1999 08:11:42 +0100
From: synthesite.hotmail.com (synthesite.hotmail.com)
Subject: Re: Pro-One

Det står en finfin på Jam (http://www.jam.se).

______________________________________________________
Get Your Private, Free Email at http://www.hotmail.com


------------------------------
Date: Tue, 16 Nov 1999 08:17:04 +0100
From: synthesite.hotmail.com (synthesite.hotmail.com)
Subject: Re: mer offtopic

Uj, den är fin. Det kan vara en av världens bästa samplers. Den är nog
extremt svår att få tag på, då det endast finns ett fåtal tillverkade. Här i
sverige finns den dock nog mer frekvent än i många andra länder. Kan dock
inte gissa ett prop(h)ert antal. Jag skulle gissa att den går lös på allt
mellan 9.000:- och 13.000:-. Och det är den med all säkerhet värd. Strax
därefter köpte Korg upp Sequential, och man kan se detta på små detaljer,
såsom att t ex amerikanskutvecklade Wavestation har samma typsnitt i
displayen som Prophet 3000... :-) Se'n köpte Yamaha upp rubbet. Och vad
gjorde de för kreativa instrument då?! Om inte SY22. Det är ju så man
svimmar. Sequential kanske var den Sista Rejäla Syntfabriken? / P.

>>Hej, kan spä på ämnet ännu mer... Är det någon som har använt en SCI
>>Prophet 3000? Det är deras sista sampler, den har tydligen analoga filter
>>och är uppgraderbar till 8mb. De ska tydligen ha ett väldigt kognitivt
>>användargränssnitt. Vet någon hur mycket dessa kostar och om de går att få
>>tag på.
>>/olof
>>
>>
>>

______________________________________________________
Get Your Private, Free Email at http://www.hotmail.com


------------------------------
Date: Tue, 16 Nov 1999 08:18:35 +0100
From: synthesite.hotmail.com (synthesite.hotmail.com)
Subject: Re: NOVA Kl.20:00

>>De två första syntarna som kopplades ihop offentligt med MIDI var för
>>övrigt en Prophet 600 och en prototyp av Jupiter 6, i Januari 1983 (på
>>Frankfurt mässan tror jag.)

Nä, på NAMM.

>>Värdelöst vetande!!

Ja, å ja ä snäppet värre! ;-)

______________________________________________________
Get Your Private, Free Email at http://www.hotmail.com


------------------------------
Date: Tue, 16 Nov 1999 08:22:28 +0100
From: synthesite.hotmail.com (synthesite.hotmail.com)
Subject: Re: prophet 600

I wouldn't do it... Prophet 600 är inte unik nog tycker jag. Hade det varit
en Minimoog hade jag förstått dig bättre... :)

>>Hej,
>>Har kommit på den otroliga tanken att beställa en Prophet600 från ett
>>företag i USA. Kostnaden utan försäkring och frakt (dvs bara synthen) är
>>4133 kr. Sedan lär det säkert tillkomma en tusenlapp i det övriga, är det
>>en bra affär? Är den värd dessa pengar?
>>Några kommentarer...
>>mvh
>>/olof
>>
>>
>>

______________________________________________________
Get Your Private, Free Email at http://www.hotmail.com


------------------------------
Date: Tue, 16 Nov 1999 07:31:06 +0100
From: me96kus.ing.umu.se (me96kus.ing.umu.se)
Subject: 16+ was: For sa(mp)le

On Mon, 15 Nov 1999, kv98oln.cs.umu.se wrote:

>> Min eps16+ har några år på nacken, den kostade 13000 när jag köpte den 94
>> el 95 och nu går dom loss på 3500. Det känns rätt surt... Men den lär nog
>> stå sig ett par år till, man hittar ständigt nya knep. Filtrena är
>> förträffliga, det enda som saknas är ett resonansfilter.

Resonans-filter går ju att stoppa dit som DSP-plugin. Kolla lite på nätet,
de finns jag lovar...

/Kristofer Ulfves, Uppsala



------------------------------
Date: Tue, 16 Nov 1999 07:35:02 +0100
From: m.malmqvist.home.se (m.malmqvist.home.se)
Subject: Re: For sa(mp)le


----- Original Message -----
From:
To: Multiple recipients of
Sent: Monday, November 15, 1999 4:19 PM
Subject: Re: For sa(mp)le


>> .... Det är utan tvekan det bästa och mest
>> prisvärda d*g*t*l-köp jag gjort.....

Bättre digital-köp än din Nord Modular alltså ? ;)

/ M.M



------------------------------
Date: Tue, 16 Nov 1999 07:38:22 +0100
From: ronny.gardh.epk.ericsson.se (ronny.gardh.epk.ericsson.se)
Subject: Re: prophet 600

Nej, gör det inte!
Den synthen är inte speciell på nåt sätt, utan en ganska tråkig
synth med slöa ENV. Lägg hellre 4-5' på en beg Yamaha AN1x,
den är rolig.

//R


"synthesite.hotmail.com" wrote:

>> I wouldn't do it... Prophet 600 är inte unik nog tycker jag. Hade det varit
>> en Minimoog hade jag förstått dig bättre... :)
>>
>> >>Hej,
>> >>Har kommit på den otroliga tanken att beställa en Prophet600 från ett
>> >>företag i USA. Kostnaden utan försäkring och frakt (dvs bara synthen) är
>> >>4133 kr. Sedan lär det säkert tillkomma en tusenlapp i det övriga, är det
>> >>en bra affär? Är den värd dessa pengar?
>> >>Några kommentarer...
>> >>mvh
>> >>/olof
>> >>
>> >>
>> >>
>>
>> ______________________________________________________
>> Get Your Private, Free Email at http://www.hotmail.com
>>
>>



------------------------------
Date: Tue, 16 Nov 1999 07:38:20 +0100
From: lambretta.home.se (lambretta.home.se)
Subject: Re: NOVA Kl.20:00

Jepp, Synten, nr 1 -84-85

Anders



>>>> De två första syntarna som kopplades ihop offentligt med MIDI var för
>>>> övrigt en Prophet 600 och en prototyp av Jupiter 6, i Januari 1983 (på
>>>> Frankfurt mässan tror jag.)
>>
>>låter bekant från en gammal musiktidning jag har liggandes nånstans.
>>
>>//R
>>
>>
>>


____________________________________
www.lambrettamusic.com

Tomorrow has always been my favourite day.





------------------------------
Date: Tue, 16 Nov 1999 07:39:22 +0100
From: lambretta.home.se (lambretta.home.se)
Subject: Re: NOVA Kl.20:00

Jaha, Tack för infon!! :-)

Anders



>>>>De tv¬ fñrsta syntarna som kopplades ihop offentligt med MIDI var fñr
>>>>ñvrigt en Prophet 600 och en prototyp av Jupiter 6, i Januari 1983 (p¬
>>>>Frankfurt mässan tror jag.)
>>
>>Nä, p¬ NAMM.
>>
>>>>Värdelñst vetande!!
>>
>>Ja, ¬ ja ä snäppet värre! ;-)
>>
>>______________________________________________________
>>Get Your Private, Free Email at http://www.hotmail.com
>>
>>


____________________________________
www.lambrettamusic.com

Tomorrow has always been my favourite day.





------------------------------
Date: Tue, 16 Nov 1999 07:55:04 +0100
From: timewind.hotmail.com (timewind.hotmail.com)
Subject: Moog Source

Hej!

Jag lånade hem en Moog Source igår och skulle
testa om den var något att ha. En Moog är väl
en Moog?

Jag tycker faktiskt att den är litet tråkig.
Kan det vara så att man har för stora
förväntningar på en Moogsynth? Dessutom har
den ett irriterande "maskinljud" som hörs
även då båda VCO:erna är bortkopplade.
Kan detta fixas på något sätt? Någon som har
några ideer?

MVH Stefan Sundberg

______________________________________________________
Get Your Private, Free Email at http://www.hotmail.com


------------------------------
Date: Tue, 16 Nov 1999 09:00:35 +0100
From: synthesite.hotmail.com (synthesite.hotmail.com)
Subject: Re: 16+ was: For sa(mp)le


>> >> Min eps16+ har några år på nacken, den kostade 13000 när jag köpte den
>>94
>> >> el 95 och nu går dom loss på 3500. Det känns rätt surt... Men den lär
>>nog
>> >> stå sig ett par år till, man hittar ständigt nya knep. Filtrena är
>> >> förträffliga, det enda som saknas är ett resonansfilter.

>>Resonans-filter går ju att stoppa dit som DSP-plugin. Kolla lite på nätet,
>>de finns jag lovar...

Ja, i form av Waveboys effektdiskar. De är rätt koola, men om man hade det
filtret inbyggt skulle man ju vara lycklig. Minimoogljuden som medföljer är
svinbra. Synd bara, som sagt, att man låser upp den till detta. Men en
minimoog med midi i snygg racklåda för 3.500 är inte fy skam iofs. Även om
den ju saknar rattarna.

______________________________________________________
Get Your Private, Free Email at http://www.hotmail.com


------------------------------
Date: Tue, 16 Nov 1999 08:12:10 +0100
From: cooperation.spray.se (cooperation.spray.se)
Subject: Re: mer offtopic



"synthesite.hotmail.com" wrote:
>>
>> Uj, den är fin. Det kan vara en av världens bästa samplers. Den är nog
>> extremt svår att få tag på, då det endast finns ett fåtal tillverkade. Här i
>> sverige finns den dock nog mer frekvent än i många andra länder. Kan dock
>> inte gissa ett prop(h)ert antal. Jag skulle gissa att den går lös på allt
>> mellan 9.000:- och 13.000:-. Och det är den med all säkerhet värd. Strax
>> därefter köpte Korg upp Sequential, och man kan se detta på små detaljer,
>> såsom att t ex amerikanskutvecklade Wavestation har samma typsnitt i
>> displayen som Prophet 3000... :-) Se'n köpte Yamaha upp rubbet. Och vad
>> gjorde de för kreativa instrument då?! Om inte SY22. Det är ju så man
>> svimmar. Sequential kanske var den Sista Rejäla Syntfabriken? / P.

nja, det enda riktigt bra är väl att den har analoga filter. jag tycker
inte att den är särskilt kul att jobba med och dessutom blev den u
aldrig färdig. finns fö några stycken med namnet yamaha p3000!

jag tror nog att man kan få den billigare. tänk på att många saker
aldrig blev riktigt färdiga, scsi-stödet är skumt vill jag minnas (som
ett exempel...)

henrik

..........
be yourself (and no-one else).
email cooperation.spray.se
personal homepage http://hem2.passagen.se/ethree
...........................................................................................


------------------------------
Date: Tue, 16 Nov 1999 08:13:29 +0100
From: cooperation.spray.se (cooperation.spray.se)
Subject: Re: SV: om Nova



"ronny.gardh.epk.ericsson.se" wrote:
>>
>> >> den dök upp på en cdsingel i somras.
>>
>> ...och jag sa "äntligen på cd"....så man slipper köra den gamla vinylen...fast
>> mixarna är inte så roliga....och videon som oxå ligger med är ingen höjdare.

jag har den inte, men jag trodde att den innehöll de vanliga mixarna?
francois k-mixen är ju underbar!


henrik
..........
be yourself (and no-one else).
email cooperation.spray.se
personal homepage http://hem2.passagen.se/ethree
...........................................................................................


------------------------------
Date: Tue, 16 Nov 1999 08:30:18 +0100
From: ola.clarstrom.omgroup.com (ola.clarstrom.omgroup.com)
Subject: Re: For sa(mp)le



Japp! Tveklöst är S2000 den maskin som hjälpt mig mest att göra den typ av musik
jag gör. Men modularen är klar tvåa!

/Ola...




m.malmqvist.home.se (m.malmqvist on 99-11-16 07:35:02

Please respond to LIST-SAS.mkv.mh.se

To: Multiple recipients of
cc: (bcc: Ola Clarström/OMT/OMGROUP)

Subject: Re: For sa(mp)le



----- Original Message -----
From:
To: Multiple recipients of
Sent: Monday, November 15, 1999 4:19 PM
Subject: Re: For sa(mp)le


>>> .... Det är utan tvekan det bästa och mest
>>> prisvärda d*g*t*l-köp jag gjort.....

Bättre digital-köp än din Nord Modular alltså ? ;)

/ M.M












------------------------------
Date: Tue, 16 Nov 1999 08:32:25 +0100
From: ronny.gardh.epk.ericsson.se (ronny.gardh.epk.ericsson.se)
Subject: Re: mer offtopic

"cooperation.spray.se" wrote:

>> "synthesite.hotmail.com" wrote:
>> >>
>> >> Uj, den är fin. Det kan vara en av världens bästa samplers. Den är nog
>> >> extremt svår att få tag på, då det endast finns ett fåtal tillverkade. Här i
>> >> sverige finns den dock nog mer frekvent än i många andra länder. Kan dock
>> >> inte gissa ett prop(h)ert antal. Jag skulle gissa att den går lös på allt
>> >> mellan 9.000:- och 13.000:-. Och det är den med all säkerhet värd. Strax
>> >> därefter köpte Korg upp Sequential, och man kan se detta på små detaljer,
>> >> såsom att t ex amerikanskutvecklade Wavestation har samma typsnitt i
>> >> displayen som Prophet 3000... :-) Se'n köpte Yamaha upp rubbet. Och vad
>> >> gjorde de för kreativa instrument då?! Om inte SY22. Det är ju så man
>> >> svimmar. Sequential kanske var den Sista Rejäla Syntfabriken? / P.
>>
>> nja, det enda riktigt bra är väl att den har analoga filter. jag tycker
>> inte att den är särskilt kul att jobba med och dessutom blev den u
>> aldrig färdig. finns fö några stycken med namnet yamaha p3000!

Nja du menar väl A-7000 !!!
Kolla här på modul.-samplern:
http://www.geocities.com/SunsetStrip/Club/7463/

Yamaha A-7000.

//Ronny



------------------------------
Date: Tue, 16 Nov 1999 08:33:20 +0100
From: ronny.gardh.epk.ericsson.se (ronny.gardh.epk.ericsson.se)
Subject: Re: SV: om Nova

>> jag har den inte, men jag trodde att den innehöll de vanliga mixarna?
>> francois k-mixen är ju underbar!

jo men alla de bra-iga mixarna från 12" är inte med...

//R



------------------------------
Date: Tue, 16 Nov 1999 08:53:53 +0100
From: cooperation.spray.se (cooperation.spray.se)
Subject: Re: mer offtopic



"ronny.gardh.epk.ericsson.se" wrote:
>>
>> >> nja, det enda riktigt bra är väl att den har analoga filter. jag tycker
>> >> inte att den är särskilt kul att jobba med och dessutom blev den u
>> >> aldrig färdig. finns fö några stycken med namnet yamaha p3000!
>>
>> Nja du menar väl A-7000 !!!
>> Kolla här på modul.-samplern:
>> http://www.geocities.com/SunsetStrip/Club/7463/
>>
>> Yamaha A-7000.
>>
>> //Ronny

nej jag menar yamaha p3000. yamaha sålde restlagret av prophet 3000
under sitt eget namn (när de köpt sequential 1988/89).

henrik
..........
be yourself (and no-one else).
email cooperation.spray.se
personal homepage http://hem2.passagen.se/ethree
...........................................................................................


------------------------------
Date: Tue, 16 Nov 1999 08:56:13 +0100
From: cooperation.spray.se (cooperation.spray.se)
Subject: Re: SV: om Nova



"ronny.gardh.epk.ericsson.se" wrote:
>>
>> >> jag har den inte, men jag trodde att den innehöll de vanliga mixarna?
>> >> francois k-mixen är ju underbar!
>>
>> jo men alla de bra-iga mixarna från 12" är inte med...

ok. ursäkta om jag är väldigt off-topic, men vad får man på cdsingeln?
personligen uppskattar jag fö francois k-mixen mer än de andra långa
mixarna, men det låter ju lite dumt att hoppa över vanliga
tolvtumsversionen. varför kan skivbolag aldrig lyckas göra något riktigt
bra :-/


henrik
..........
be yourself (and no-one else).
email cooperation.spray.se
personal homepage http://hem2.passagen.se/ethree
...........................................................................................


------------------------------
Date: Tue, 16 Nov 1999 08:58:11 +0100
From: f93mari.dd.chalmers.se (f93mari.dd.chalmers.se)
Subject: Re: prophet 600

On Tue, 16 Nov 1999, ronny.gardh.epk.ericsson.se wrote:

>> >> >>Hej,
>> >> >>Har kommit på den otroliga tanken att beställa en Prophet600 från
ett
>> >> >>företag i USA. Kostnaden utan försäkring och frakt (dvs bara
synthen) är
>> >> >>4133 kr. Sedan lär det säkert tillkomma en tusenlapp i det övriga,
>>
>> Nej, gör det inte!
>> Den synthen är inte speciell på nåt sätt, utan en ganska tråkig
>> synth med slöa ENV. Lägg hellre 4-5' på en beg Yamaha AN1x,
>> den är rolig.

Hrr-hrrm, nu är vi lite väl drastiska här... ;-)

Men jag rekommenderar det inte heller.
Det känns dessutom som att den där frakt-tusenlappen bara kommer att
räcka halvvägs och din Prophet-600 sjunka till Atlantens botten...
(eller... har den trägavlar?)


/mr


PS.
>> >> Hade det varit
>> >> en Minimoog hade jag förstått dig bättre... :)

Precis. Minin flyter ju jättefint. Gupp, gupp.
DS.





------------------------------
Date: Tue, 16 Nov 1999 09:16:49 +0100
From: joachim.boberg.swefair.se (joachim.boberg.swefair.se)
Subject: OT:=?ISO-8859-1?Q?_Malmsjö?= Piano=?ISO-8859-1?Q?_säljes?

Säljes: Malmsjö Piano


http://www.jocke.com/piano/

Mer info finns på sidan.

Mvh Jocke Boberg




------------------------------
Date: Tue, 16 Nov 1999 10:21:23 +0100
From: per.mattsson.mkv.mh.se (per.mattsson.mkv.mh.se)
Subject: Re: prophet 600

kv98oln.cs.umu.se writes:
>>Några kommentarer...

Värdet i på CEM 3340 kretsarna är ju bara det 12x $30-$40 = lite drygt $400.
Det som är trist med den är att den har slöa ENVs och dåligt spann på LFOn.
Men den har ju polymodulering och bra arpeggiator.

....och trägavlar.

Ca 4000 är ett bra pris för den och vill du göra flöjt- och stråkljud så är det
rätt maskin.
Men det är ingenting att göra snabbattackade basar med.

Den har MIDI in & ut men låter sig inte editeras via MIDI, men det är ju å andra
sidan de man har rattarna till.

---Per, en AN1X i trä vore kanske nåt.



------------------------------
Date: Tue, 16 Nov 1999 10:29:30 +0100
From: f93mari.dd.chalmers.se (f93mari.dd.chalmers.se)
Subject: Re: OT:=?ISO-8859-1?Q?_Malmsjö?= Piano=?ISO-8859-1?Q?_säljes?
On Tue, 16 Nov 1999, joachim.boberg.swefair.se wrote:

>> Säljes: Malmsjö Piano

Har det CV/gate in?

;-)


/mr




------------------------------
Date: Tue, 16 Nov 1999 10:30:16 +0100
From: ronny.gardh.epk.ericsson.se (ronny.gardh.epk.ericsson.se)
Subject: Re: mer offtopic

>> >> Nja du menar väl A-7000 !!!
>> >> Kolla här på modul.-samplern:
>> >> http://www.geocities.com/SunsetStrip/Club/7463/
>> >>
>> >> Yamaha A-7000.
>> >>
>> >> //Ronny
>>
>> nej jag menar yamaha p3000. yamaha sålde restlagret av prophet 3000
>> under sitt eget namn (när de köpt sequential 1988/89).

har läst att A-7000 är samma som SCI-3000.....skickar info när
jag hittar sidan igen....


Annan info:

http://www.miroc.co.jp/Tango/qrys/NEWS/yamaha/A45.html
http://www.a3kcentral.com/a4ka5kpics/

http://industrial.org/samplers.html



------------------------------
Date: Tue, 16 Nov 1999 10:53:34 +0100
From: bengt.falke.svekom.se (bengt.falke.svekom.se)
Subject: Re(2): SV: om Nova

Jag köpte den till min dotter (16 år) som är tokig i Kraftwerk. Om jag
mins rätt var det 4 olika versioner av Tour de France, på en CD-singel.
Precis efter det att vi fått den dök låten upp som temamusik i "Packat och
klart" angående cykelsemestrar i Provance. Söt låt...... Betydligt
häftigare är livekoncerten "The Gathering" som jag fick tag på i samma
veva....
>>
>>"kv98oln.cs.umu.se" wrote:
>>>> >>På tal om Kraftwerk, vilken skiva ligger Tour de France på?
>>>> Det är väl inget av fullängsalbumen...eller?
>>>> Jag måste ha tag på den!

------------------------------------------------------------------
Bengt Falke
E-post: bengt.falke.svekom.se
Mobil: 070 - 652 24 23



------------------------------
Date: Tue, 16 Nov 1999 10:51:58 +0100
From: ronny.gardh.epk.ericsson.se (ronny.gardh.epk.ericsson.se)
Subject: Re: mer offtopic

>> har läst att A-7000 är samma som SCI-3000.....skickar info när
>> jag hittar sidan igen....

Äsch, länken funkar inte längre....
http://www.samplelibrary.net/faq.php?num=4&faq=1&question 2&s=21





------------------------------
Date: Tue, 16 Nov 1999 11:16:29 +0100
From: patrick.ks.swip.net (patrick.ks.swip.net)
Subject: Re: SV: om Nova

>>>På tal om Kraftwerk, vilken skiva ligger Tour de France på?
>>Det är väl inget av fullängsalbumen...eller?
>>Jag måste ha tag på den!
>>/olof

Den finns som sagt på den nyutgivna maxin. Den finns även på en väldigt
trevlig bootleg : Werke, utgiven av Westwood One 1996. Där finns
orginal 12" versionen samt en 1983 remix, om jag inte minns helt fel.
På skivan finns det även en hel del andra udda 12" och 7" tummar
på både franska och spanska. Klart värt ett köp om man hittar skivan.

/ Patrick P.




------------------------------
Date: Tue, 16 Nov 1999 11:44:23 +0100
From: m.malmqvist.home.se (m.malmqvist.home.se)
Subject: Re: Re(2): SV: om Nova

>>>"kv98oln.cs.umu.se" wrote:
>>>På tal om Kraftwerk, vilken skiva ligger Tour de France på?
>>> Det är väl inget av fullängsalbumen...eller?
>>> Jag måste ha tag på den!

Den var tänkt att ligga på skivan 'Techno pop' som aldrig blev av, istället
kom 'Electric Cafe' några år senare.. utan Tour de france

/ M.M (Mycket förtjust i Kraftwerk och har nyligen köpt den CD singeln..)



------------------------------
Date: Tue, 16 Nov 1999 11:58:37 +0100
From: d91-pjo.nada.kth.se (d91-pjo.nada.kth.se)
Subject: Re: NOVA Kl.20:00



On Mon, 15 Nov 1999, Mathias.Osterman.abc.se wrote:

>> >>Dessutom måste jag ju med stöd av den där RCA-artikeln hävda att synten
>> >>förvisso fyller år, men inte 30, utan 40!
>>
>> Sen måste ju det också sägas att Bob Moog och Hertbert Deutsch "hittade"
>> på moog synthen sommaren 1965. Men det vet väl alla. :-)
>> *skruvar lite nostalgist på Pulsen*
>>
Enligt min mening är synten i år 102 år, eftersom Thaddeus Cahills
Telharmonium såg dagens ljus år 1897.

P.



------------------------------
Date: Tue, 16 Nov 1999 12:42:14 +0100
From: polarn-p.acc.umu.se (polarn-p.acc.umu.se)
Subject: Telharmonium Re: NOVA Kl.20:00

Vroom!

On Tue, 16 Nov 1999, d91-pjo.nada.kth.se wrote:

>> Enligt min mening är synten i år 102 år, eftersom Thaddeus Cahills
>> Telharmonium såg dagens ljus år 1897.

Det beror väl hur man definierar en synt.
Telharmoniumet är i min humbla mening en ångdriven hammondorgel, och
saknar den flexibilitet och signalformande möjligheter som kännetecknar en
synthesiser. Det är som att ha en synt med bara oscillatorer och inget
mer. Men hade de byggt ut Telharmoniumet med någon form av
dynamikkontroller och möjlighet att bearbeta klangfärgen så hade det
börjat likna synt. Av liknande skäl borde heller inte thereminer och
liknande härröra till syntfamiljen. (Hmmm Carl von LinnÈ på
syntexkursion... :) Mixturtrautoniumet börjar däremot likna något...
Conclutio är att ett elektriskt/elektroniskt instrument inte är ekvivalent
med en synt, dvs (musik-)syntetisator. Och en syntetisator behöver
nödvändigtvis inte vara elektronisk, den skulle kunna vara mekanisk. Hur
man nu bygger ett mekaniskt lågpassfilter vete 17...

Men hursomhelst, jag skålar gärna för telharminiumet också!
Gutår!

moogvänliga hälsningar
Patrik the Mad Inventor
l a p p l a n d

--
_ P a t r i k E r i k s s o n __________________________
patrik.encounter.nu
http://www.encounter.nu/~patrik
+46703115109
__________________________________________________________
"The dark religions are departed and sweet science reigns"



------------------------------
Date: Tue, 16 Nov 1999 13:02:11 +0100
From: bengt.falke.svekom.se (bengt.falke.svekom.se)
Subject: Re: Telharmonium Re: NOVA Kl.20:00

Basreflex??? Horn???
polarn-p.acc.umu.se skriver:
>>nödvändigtvis inte vara elektronisk, den skulle kunna vara mekanisk. Hur
>>man nu bygger ett mekaniskt lågpassfilter vete 17...

------------------------------------------------------------------
Bengt Falke
E-post: bengt.falke.svekom.se
Mobil: 070 - 652 24 23



------------------------------
Date: Tue, 16 Nov 1999 14:13:58 +0100
From: subunit.hotmail.com (subunit.hotmail.com)
Subject: PPG Wave 2.2 & MS-20

Var inne o glodde på Keyboard City, såg att dom säljer en PPG Wave 2.2 (som
iofs är under reparation(, hörde även att dom hade en MS-20 på ingående för
ca. 5000:-

/C

______________________________________________________
Get Your Private, Free Email at http://www.hotmail.com


------------------------------
Date: Tue, 16 Nov 1999 13:53:35 +0100
From: me96kus.ing.umu.se (me96kus.ing.umu.se)
Subject: Re: 16+ was: For sa(mp)le

On Tue, 16 Nov 1999, synthesite.hotmail.com wrote:

>> Ja, i form av Waveboys effektdiskar. De är rätt koola, men om man hade det
>> filtret inbyggt skulle man ju vara lycklig. Minimoogljuden som medföljer är
>> svinbra. Synd bara, som sagt, att man låser upp den till detta. Men en
>> minimoog med midi i snygg racklåda för 3.500 är inte fy skam iofs. Även om
>> den ju saknar rattarna.

Jag tycker inte man låser upp den nämnvärt med detta, det går ju (iaf på
min) att samtidigt utnyttja både chorus/delay och reverb i olika avvägda
tappningar. Det jag kan sakna mest är en ordentlig kompressor, men det har
man ju hårdvara till iofs...

Nog med digitalt tjafs nu: jag såg att C. S. Rider var på gång med en ny
omkonstruering av sin Poly6-MIDI:fiering, nån som hört nåt.
....och nej: jag har fortfarande inte fått tummen ur och börjat MIDI:fiera
min, jag har fortfarande händer kvar att spela med..

/Kristofer Ulfves, Uppsala




------------------------------
Date: Tue, 16 Nov 1999 16:00:47 +0100
From: d91-pjo.nada.kth.se (d91-pjo.nada.kth.se)
Subject: Re: Telharmonium Re: NOVA Kl.20:00

>> Telharmoniumet är i min humbla mening en ångdriven hammondorgel, och
>> saknar den flexibilitet och signalformande möjligheter som kännetecknar en
>> synthesiser. Det är som att ha en synt med bara oscillatorer och inget
>> mer. Men hade de byggt ut Telharmoniumet med någon form av
>> dynamikkontroller och möjlighet att bearbeta klangfärgen så hade det
>>
>>
Å, men visst hade Telh. viss flexibilitet, det var faktiskt en
additiv synt, och ett sant visionärt instrument.

Det går förresten utmärkt att göra mekaniska filter, man använder
hävstänger. Det intressanta i detta fall är väl snarast akustiska
filter. T ex kommer ett rör med en strypning (eller en "bula") ge
lågpassverkan, ett hål ger högpassverkan osv. Man kan göra analogier
mellan elektriska, mekaniska och akustiska element, så man kan
behandla alla med elektrisk kretsteori.

P.




------------------------------
Date: Tue, 16 Nov 1999 14:52:22 +0100
From: c95hpn.cs.umu.se (c95hpn.cs.umu.se)
Subject: Re: 16+ was: For sa(mp)le

>>
>> Nog med digitalt tjafs nu: jag såg att C. S. Rider var på gång med en ny
>> omkonstruering av sin Poly6-MIDI:fiering, nån som hört nåt.
>> ...och nej: jag har fortfarande inte fått tummen ur och börjat MIDI:fiera
>> min, jag har fortfarande händer kvar att spela med..
Hade du inte något seriöst på G? Med en Z80 eller nått om jag inte minns
fel?

/H



------------------------------
Date: Tue, 16 Nov 1999 14:40:16 +0100
From: c95hpn.cs.umu.se (c95hpn.cs.umu.se)
Subject: Re: PPG Wave 2.2 & MS-20


>> Var inne o glodde på Keyboard City, såg att dom säljer en PPG Wave 2.2 (som
>> iofs är under reparation(, hörde även att dom hade en MS-20 på ingående för
>> ca. 5000:-
De försökte dema PPG:n för mig, men den var stendöd. Bara ett ljud som lät
som random noise hördes. De sa att "Det är någon som fingrat på den, bara
att ladda in wavetablesarna igen så funkar den finfint".

Skulle nog testa denna PPG utförligt innan köp....

/H



------------------------------
Date: Tue, 16 Nov 1999 14:05:16 +0100
From: me96kus.ing.umu.se (me96kus.ing.umu.se)
Subject: Re: Telharmonium Re: NOVA Kl.20:00

On Tue, 16 Nov 1999, polarn-p.acc.umu.se wrote:

>> nödvändigtvis inte vara elektronisk, den skulle kunna vara mekanisk. Hur
>> man nu bygger ett mekaniskt lågpassfilter vete 17...

Hmmm...borde väl gå att fixa på nåt vänster genom bygga någon sorts i
längd fysiskt reglerbar resonanslåda. Graden av tillslutningen torde ge en
brytfrekvens-liknande egenskap (lågpass), testa att dämpa en högtalare med
handen (var i många år mitt sätt att filtersvepa stråkarna på min Yamaha
PSS-200). Genom att bygga lådan i rätt material (tunnålt?) och kanske ha
någon slags mekanisk återkoppling för att upprätthålla tonen, skulle
eventuellt kanske stående vågor kunna fortplantas till någonting liknande
självsvängning.

....Eller så är jag mest troligt ute och cyklar totalt här. Analogt så det
stör i alla fall.

>> Men hursomhelst, jag skålar gärna för telharminiumet också!

Jag slänger på Tangerine Dreams "Logos" på spelaren och häller upp en
skvätt wirre. Skål bröder.

/Kristofer Ulfves, Uppsala



------------------------------
Date: Tue, 16 Nov 1999 16:08:07 +0100
From: synthesite.hotmail.com (synthesite.hotmail.com)
Subject: Re: 16+ was: For sa(mp)le

>>Nog med digitalt tjafs nu: jag såg att C. S. Rider var på gång med en ny
>>omkonstruering av sin Poly6-MIDI:fiering, nån som hört nåt.

Wow. Tufft. Jag har en Polysix stående hemma som gärna skulle vilja ha sig
lite mer sladd.

>>...och nej: jag har fortfarande inte fått tummen ur och börjat MIDI:fiera
>>min, jag har fortfarande händer kvar att spela med..

Jag med, men det blir mest MIDI. Kan inte försvara detta på något sätt, mest
en gammal vana.

/ Pat'.

PS. Förresten, vad kan man tänka sig att betala för en Juno 6 ?

______________________________________________________
Get Your Private, Free Email at http://www.hotmail.com


------------------------------
Date: Tue, 16 Nov 1999 19:01:06 +0100
From: fredrik.s.propellerheads.se (fredrik.s.propellerheads.se)
Subject: RE: For sa(mp)le

>> >>om Akai samplers. "som att tapetsera en lägenhet genom
>> brevlådan" sa någon
>> >>som svar på hur S2000 var att programmera.
>>
>> Hahaha! :-) Jag instämmer! Den är ett helvete att programmera om man inte
>> har - vadå? Om inte en Mac... Dessutom så har S2000 en fin
>> egenskap av att
>> HÄNGA SIG ibland. Det är iofs bra. Då kan man stänga av prylarna och vara
>> lite social i stället... :-)

Heh, det kanske är någon som glömt tala om att EPS/EPS-16+ också har den
lilla pikanta egenskapen. Om man inte kör sysex-dumpar kanske man klarar
sig rätt ok dock.

En liten kul detalj med EPS (kommer inte ihåg om det är så på EPS-16+ och
ASR-10 också) är att när den kraschar, så skriver den ut en felkod i
displayen, ungefär så här:

ERRROR 153
REBOOT ?

Japp! T.o.m. "error" är felstavat! :-)

/ Fredrik





------------------------------
Date: Tue, 16 Nov 1999 14:16:11 +0100
From: per.mattsson.mkv.mh.se (per.mattsson.mkv.mh.se)
Subject: Re: Telharmonium Re: NOVA Kl.20:00

polarn-p.acc.umu.se writes:
>>Det är som att ha en synt med bara oscillatorer och inget
>>mer.
Word: Yamaha DX7.

---Per



------------------------------
Date: Tue, 16 Nov 1999 19:25:48 +0100
From: hasse.algonet.se (hasse.algonet.se)
Subject: Re: Re(2): SV: om Nova

>>>>>"kv98oln.cs.umu.se" wrote:
>>>>>På tal om Kraftwerk, vilken skiva ligger Tour de France på?
>>>>> Det är väl inget av fullängsalbumen...eller?
>>>>> Jag måste ha tag på den!
>>
>>Den var tänkt att ligga på skivan 'Techno pop' som aldrig blev av, istället
>>kom 'Electric Cafe' några år senare.. utan Tour de france
>>
>>/ M.M (Mycket förtjust i Kraftwerk och har nyligen köpt den CD singeln..)
>>
Re-releasades även på 12" i somras i samband med - rätt gissat - årets
upplaga av Tour de France.
/Mvh
/Hasse

Mr. Hans Erik Nilsson
Light Years - Integral Communications, Stockholm, Sweden.
http://www.lightyears.co.uk Facsimile: +46 8 15 1001
Voice communication device: +46 70 445 02 78
SMS: 0704450278.sms.comviq.se
>>>>Standard disclaimer file active<<<







------------------------------
Date: Wed, 17 Nov 1999 00:52:16 +0100
From: erik.gronberg.mbox300.swipnet.se (erik.gronberg.mbox300.swipnet.se)
Subject: Kraftwerk (was: om Nova )


>> Jag köpte den till min dotter (16 år) som är tokig i Kraftwerk.

Jag fick "Computer World" i fölsedaspresent.
När titellåten startade började Filip, 16 mån., att dansa (?)
och härmade "virveltrumman" med att smacka med tungan.
Han skrattar nu i fortsättningen när han hör låten. Clever boy!

/Erik






------------------------------
Date: Wed, 17 Nov 1999 09:00:05 +0100
From: cooperation.spray.se (cooperation.spray.se)
Subject: Re: PPG Wave 2.2



"c95hpn.cs.umu.se" wrote:
>>
>> >> Var inne o glodde på Keyboard City, såg att dom säljer en PPG Wave 2.2 (som
>> >> iofs är under reparation(, hörde även att dom hade en MS-20 på ingående för
>> >> ca. 5000:-
>> De försökte dema PPG:n för mig, men den var stendöd. Bara ett ljud som lät
>> som random noise hördes. De sa att "Det är någon som fingrat på den, bara
>> att ladda in wavetablesarna igen så funkar den finfint".
>>
>> Skulle nog testa denna PPG utförligt innan köp....

äh, den är nog alldeles ok. batteriet till minnesbackupen är säkert slut
(har varit det på alla 2.2:or som jag kommit i kontakt med (dvs fler än
20 st). detta visar sig genom att de 100 minnesplatserna fyllts med
slumpdata vilket brukar resultera i ljud likt det du beskrev. "ladda in
wavetablesarna".... yeah... de ligger i rom.

det är faktiskt inte så mycket som brukar gå sönder i de där burkarna.
alla "trasiga" wavear jag mött har visat sig lida av batteriproblemet.
det andra typfelet är att en pia-krets brukar ge upp efter ett tag om
man är oförsiktig och inte slår på de olika delarna i systemet
samtidigt. detta berör dock inte dem som bara har en wave. wave 2.3 har
en underdimensionerad nätdel som ibland inte orkar ge ifrån sig
tillräckligt med ström men detta är också lätt fixat.

hur avgöra om kbcs 2.2 är ok?
knappa in ett ljud!
prpoblemet är att wvaen har ganska många parametrar och att det
naturligtvis är hopplöst att förstå vad de kryptiska tecknen i displayen
betyder om man inte är invigd. nåja, gör så här:

- koppla ur alla splitfasoner genom att välja keybm=1 i huvuddisplayen.
- vrid alla analograttar till vettiga värden (allt som har med waves att
göra sätter du till noll)
- gå in i "digital" (genom att trycka på en sån där mysig grå knapp) och
sätt alla parametrar till noll.
- gå in i "tuning" och nolla allting där.

resultat: ett oerhört tråkigt ljud, men det visar iaf om synten fungerar
eller inte. nu kan du även börja kolla filtret etc.

mvh henrik (som för tio år sedan skulle sagt till butiken "äh va fan.
den här funkar ju inte, men om du ger mig ett riktigt bra pris köper jag
skräpet ändå". nuförtiden är jag mycket snällare...)


..........
be yourself (and no-one else).
email cooperation.spray.se
personal homepage http://hem2.passagen.se/ethree
...........................................................................................


------------------------------
Date: Wed, 17 Nov 1999 09:18:57 +0100
From: m.malmqvist.home.se (m.malmqvist.home.se)
Subject: Re: PPG Wave 2.2

>>
>> 20 st). detta visar sig genom att de 100 minnesplatserna fyllts med
>> slumpdata vilket brukar resultera i ljud likt det du beskrev. "ladda in
>>

Samma problem med min CS40, höll på att skita knäck när jag med hög volym på
stereon tryckte på en minnesknapp och förväntande mig ett gött litet
resofall-ljud men överraskades med ett ringmodulerat bröl !

/ M.M



------------------------------
Date: Wed, 17 Nov 1999 09:22:05 +0100
From: polarn-p.acc.umu.se (polarn-p.acc.umu.se)
Subject: Re: Telharmonium Re: NOVA Kl.20:00

Kling!

On Tue, 16 Nov 1999, per.mattsson.mkv.mh.se wrote:

>> >>Det är som att ha en synt med bara oscillatorer och inget
>> >>mer.

>> Word: Yamaha DX7.

>:)

Om man skippar FM:andet så kan man ju, trots att den är digital,
laborera med lite enkel additivsyntes. 6 sinusvågor...
Och har man grävt upp en TX816 från det glada åttiotalet, så kan man
additivsyntetisera med 48 sinusar!

För övrigt är FM-synt en ball syntes- eller snarare oscillatormetod som
med fördel bearbetas vidare i traditionella klangmodifierande geräten och
beläten.

Något som alltid irriterat mig med de FM-syntar jag haft är det digitala
oväsendet som inte har med syntklangen att göra. Ett fisslande och
sorlande i bakgrunden av ettor och nollor som inte lärt sig veta
hut. Artefakter ur DA-omvandlingen, eller oplanerade finesser av
matematiken bakom FM? Whatever så låter det skit. Särskilt på min gamla
DX27 (varken sörjd eller saknad) så lät det illa. TX81Z är lite bättre
uppfostrad.

Men för att driva tillbaks till analogämnet, hur många övertoner kunde
telharmoniumet generera? Och i så fall skulle ju även hammondorgeln kunna
sägas vara en sorts synthesiser? Mmmm, dessa definitioner, alltid lika
knöligt och vanskligt. Ungefär som att genrebestämma musik. Eftersom allt
annat är så uppstyrt, finns det ingen EU-standard för vad som får kallas
en synt och vad som bara är... ja vaddå? Orgel? Keyboard? Ospecificerad
oväsenslåda?

Nä, bäst att hålla sig på den säkra sidan...

Synta Sant o Sunt!

/P!



--
_ P a t r i k E r i k s s o n __________________________
patrik.encounter.nu
http://www.encounter.nu/~patrik
+46703115109
__________________________________________________________
"The dark religions are departed and sweet science reigns"



------------------------------
Date: Wed, 17 Nov 1999 09:28:39 +0100
From: polarn-p.acc.umu.se (polarn-p.acc.umu.se)
Subject: Re: Telharmonium Re: NOVA Kl.20:00

Klonk!

On Tue, 16 Nov 1999, d91-pjo.nada.kth.se wrote:

>> lågpassverkan, ett hål ger högpassverkan osv. Man kan göra analogier
>> mellan elektriska, mekaniska och akustiska element, så man kan
>> behandla alla med elektrisk kretsteori.

Mmmm då återstår bara en stor ekvivalenstabell över de för oss
synthesister så välkända och önskvärda funtionerna som
lågpass/högpass/bandpass/bandspärr addition/subtraktion
multiplikation/division osv. Jag tror jag rätt snabbt skulle kunna sno
ihop ett mekaniskt bandpassfilter (det har ju t.ex. indierna kunnat i alla
tider... jag tänker på sitarens resonanssträngar) men resten blir lite
knepigt.

Det här låter som ytterligare en anledning att dra fram analogdatorn och
simulera mekaniska förlopp... :)

"Bygg din egen synt med din meccanolåda" hehe

KlingKlang och Jubeltid

/P! - Jubelidiot?!

--
_ P a t r i k E r i k s s o n __________________________
patrik.encounter.nu
http://www.encounter.nu/~patrik
+46703115109
__________________________________________________________
"The dark religions are departed and sweet science reigns"



------------------------------
Date: Wed, 17 Nov 1999 10:48:01 +0100
From: synthesite.hotmail.com (synthesite.hotmail.com)
Subject: Threads, threads...

Hmm.. fast Hammondorgeln, salig i åtanke, har ju inte individuella
envelopes på alla sina drawbars, ej heller möjlighet till snedstämning på
samma flexibla sätt som en Minimoog, som väl ändå
får sägas vara syntens urfader. Ej heller någon form av modulation.

En DX7 är trots allt inte illa att ha i sitt analoga syntgäng. Den
kompletterar jävligt bra. Jag har nu en
TX81Z, min tredje genom åren. Här följer en totalt icke-analogfixerad
möjlighet:

Från USA ska jag och en kompis köpa ett expansionsbord till TX81Z som gör
att den får 128 st interna RAM-platser. Man kan även köpa ROM-kretsar på
vilka ens favoritljud är brända. På så sätt kan man ersätta alla
fabriksljuden. Very cool indeed. Några som vill hänga på så kan vi göra ett
ännu bättre paketpris? Vet ännu ej något om priserna. Här finns några av
mina TX81Z/DX11/YS200/TQ5-ljud för nedhämtning, förresten:

http://hem1.passagen.se/sequence/sounds/sysex/yamaha_tx81z_dx11_ys200_v50/

För övrigt längtar jag nu stenhårt efter SAS #4 för plötsligt känns det kul
att höra åt vilka håll alla sassamassamedlemmar utvecklats.

En annan grej: Jag frågade om Juno 6. No reply. Jag har fått tag på en
eventuell gubbe-i-skogen som har en Juno 6, och den är ett felköp, han ville
ha ett keyboard med trummor och komp (harkla gul sörja), så jag tänkte lägga
ett bud på denna junosexa. Kan man göra något kul med en sådan? Vad har den
för kontakter på sin vackra bakdel?

/ Patrick



>>From: polarn-p.acc.umu.se (polarn-p.acc.umu.se)
>>Reply-To: LIST-SAS.mkv.mh.se
>>To: Multiple recipients of
>>Subject: Re: Telharmonium Re: NOVA Kl.20:00
>>Date: Wed, 17 Nov 1999 09:22:05 +0100
>>
>>Kling!
>>
>>On Tue, 16 Nov 1999, per.mattsson.mkv.mh.se wrote:
>>
>> >> >>Det är som att ha en synt med bara oscillatorer och inget
>> >> >>mer.
>>
>> >> Word: Yamaha DX7.
>>
>> >:)
>>
>> Om man skippar FM:andet så kan man ju, trots att den är digital,
>>laborera med lite enkel additivsyntes. 6 sinusvågor...
>>Och har man grävt upp en TX816 från det glada åttiotalet, så kan man
>>additivsyntetisera med 48 sinusar!
>>
>>För övrigt är FM-synt en ball syntes- eller snarare oscillatormetod som
>>med fördel bearbetas vidare i traditionella klangmodifierande geräten och
>>beläten.
>>
>> Något som alltid irriterat mig med de FM-syntar jag haft är det digitala
>>oväsendet som inte har med syntklangen att göra. Ett fisslande och
>>sorlande i bakgrunden av ettor och nollor som inte lärt sig veta
>>hut. Artefakter ur DA-omvandlingen, eller oplanerade finesser av
>>matematiken bakom FM? Whatever så låter det skit. Särskilt på min gamla
>>DX27 (varken sörjd eller saknad) så lät det illa. TX81Z är lite bättre
>>uppfostrad.
>>
>> Men för att driva tillbaks till analogämnet, hur många övertoner kunde
>>telharmoniumet generera? Och i så fall skulle ju även hammondorgeln kunna
>>sägas vara en sorts synthesiser? Mmmm, dessa definitioner, alltid lika
>>knöligt och vanskligt. Ungefär som att genrebestämma musik. Eftersom allt
>>annat är så uppstyrt, finns det ingen EU-standard för vad som får kallas
>>en synt och vad som bara är... ja vaddå? Orgel? Keyboard? Ospecificerad
>>oväsenslåda?
>>
>> Nä, bäst att hålla sig på den säkra sidan...
>>
>> Synta Sant o Sunt!
>>
>> /P!
>>
>>
>>
>>--
>>_ P a t r i k E r i k s s o n __________________________
>> patrik.encounter.nu
>> http://www.encounter.nu/~patrik
>> +46703115109
>>__________________________________________________________
>>"The dark religions are departed and sweet science reigns"
>>
>>
>>

______________________________________________________
Get Your Private, Free Email at http://www.hotmail.com


------------------------------
Date: Wed, 17 Nov 1999 09:59:54 +0100
From: ronny.gardh.epk.ericsson.se (ronny.gardh.epk.ericsson.se)
Subject: Re: Threads, threads...

>> En annan grej: Jag frågade om Juno 6. No reply. Jag har fått tag på en
>> eventuell gubbe-i-skogen som har en Juno 6, och den är ett felköp, han ville
>> ha ett keyboard med trummor och komp (harkla gul sörja), så jag tänkte lägga
>> ett bud på denna junosexa. Kan man göra något kul med en sådan? Vad har den
>> för kontakter på sin vackra bakdel?

Har inte ägt en sådan men har/haft både Juno-60 och Juno-106...så
jag tycker faktiskt att de är bland de bästa "analoga" poly-syntharna, det
tråkiga
med Juno-6 är, inga minnesplatser och ingen DBC...men för ett gubbe-i-skogen
pris
så är det förlåtet.

//R



------------------------------
Date: Wed, 17 Nov 1999 11:10:30 +0100
From: synthesite.hotmail.com (synthesite.hotmail.com)
Subject: Re: Threads, threads...


>> >> eventuell gubbe-i-skogen

Ja, det var det jag tänkte... Har den CV eller Gate eller ngt sådant?

______________________________________________________
Get Your Private, Free Email at http://www.hotmail.com


------------------------------
Date: Wed, 17 Nov 1999 10:20:25 +0100
From: ronny.gardh.epk.ericsson.se (ronny.gardh.epk.ericsson.se)
Subject: Re: Threads, threads...

"synthesite.hotmail.com" wrote:

>> >> >> eventuell gubbe-i-skogen
>>
>> Ja, det var det jag tänkte... Har den CV eller Gate eller ngt sådant?

Nej.

http://machines.hyperreal.org/manufacturers/Roland/Juno/roland.Juno-6.specs



------------------------------
Date: Wed, 17 Nov 1999 10:20:27 +0100
From: d3berg.dtek.chalmers.se (d3berg.dtek.chalmers.se)
Subject: Re: Threads, threads...

>> Ja, det var det jag tänkte... Har den CV eller Gate eller ngt sådant?

Från http://www.sonicstate.com/synth/roland_juno6.cfm

Roland model JU-6 specs accordig to Service Notes, May 20,1982 first
edition

Keyboard: 61 Keys (5 octaves) C2-C7 VCF: Cutoff
frequency (4Hz-40KHz) ENV
modulation (10 octaves max.) LFO modulation (6 octaves
max.) Keyboard follow
(0-100%) ENV: Attack time (1ms-12s) Decay time (2ms-12s)
Sustain level
(0-100%) Release time (2ms-12s) LFO: Rate (0.3Hz-20Hz)
Delay (0-2.5s)
Arpeggio: Rate (1.5Hz-50hz) Bender control range: DCO
(+/- 7 keys max.) VCF
(+/- 4 octaves max.) Output level:
L(-30dBm)/M(-15dBm)/H(0dBm) Output:
(mono, stereo, headphones) Tune: (+/- 50 cents)
Dimension:1060(W) x 113(H) x
378(D) mm Weight: 11 Kg Power: 25W

Synthesizer specifications

Synthesizer type: Synthesizer --
Synthesis Type: /Analog/subtractive
Polyphony:
Max: 6
Typical in use: 6
Multi-timbral (number of parts): n/a
Oscillators per Voice :
Min : 1
Max : 1
Controllers : hold, VCF ctrl, clock in
Effects :
Number of FX units : 1
Number of different effects : I, II, I+II
Drum Section :
Number of Drum Kits :n/a
Number of Drum sounds : n/a
Keyboard :
Number of Keys : 61
Can send on n/a simultaneous MIDI channels
Responds to : -, -
Memory :
Patches : n/a
Performances : n/a
Inputs and Outputs :
Number of Audio Outs (excluding Phones) : 2
Number of Audio Ins :n/a
Number of MIDI Outs (excluding Thru) : n/a
Number of MIDI Ins : n/a
Upgrade Options : unknown


Då är ju frågan om den externa klockan in kan användas till att trigga
den, eller om den bara funkar för arpeggiot?


/Janne

--
Janne G:son Berg, d3berg.dtek.chalmers.se http://www.dtek.chalmers.se/~d3berg



------------------------------