From: mr.analogue.org (mr.analogue.org)
Subject: SV: SV: Hur bygga=?US-ASCII?Q?_Sync24-ingång=3F?
----- Ursprungligt meddelande -----
Från:
>> >> > Jag vill ha en ingang for Sync24 i min Korg KR-55.
>>
>> >> Har du nan bra beskrivning pa hur man gar tillvaga?
>>
>> Jag har schema och skiss over ett veroboard.
Det vore jätteanvändbart för mig.
Har du mjölighet att bistå med denna info?
>> Shufflen kommer inte att funka eftersom den interna
>> oscillatorn inte anvands vid synk.
Det får gå ändå. Antingen får jag uppfinna hjulet igen, eller så får jag
klara mig utan. Det svänger trots allt helt fantastiskt utan shuffle om man
kan knepen. :)
mvh/mr
EP2:
hon: "Åh, så stor den är."
han: "Vänta bara tills du sett min Moog!"
------------------------------
Date: Fri, 18 Feb 2000 01:08:43 +0100
From: ooh.mindless.com (ooh.mindless.com)
Subject: RE: 303-reparation/shuffle
>>exakt hur funkar shuffle egentligen? (att den stuvar om takten så att det
inte
>>blir alldeles rakt förstår jag, men enligt vilket mönster och på vilket
sätt?)
>>
Om du menar rent rytmiskt så är det väl raka åttondelar från början...
Med shuffle blir det väl mer eller mindre triol-indelning...dvs tre
sextondelar per två åttondelar....(rätta mig om jag cyklar fel i sena natten)
den "mellersta" sextondelen spelas dock inte...utan det e första och tredje
som bildar de "shufflade" åttondelarna....
eller?
------------------------------
Date: Fri, 18 Feb 2000 07:21:25 +0100
From: m.malmqvist.home.se (m.malmqvist.home.se)
Subject: Re:=?ISO-8859-1?Q?_apropå?= kraftwerk...
----- Original Message -----
From:
To: Multiple recipients of SAS
Sent: Thursday, February 17, 2000 3:47 PM
Subject: Re: apropå kraftwerk...
>> Tja...
>>
>> Lite rädd för stryk, men Komputers första maxi är ju ANINGEN
>> D¸sseldorfig =)
>>
Kraftwelt låter rätt likt oxo, både namn och ljudmässigt... :)
/ M.
------------------------------
Date: Fri, 18 Feb 2000 08:53:19 +0100
From: jo-sev.sectra.se (jo-sev.sectra.se)
Subject: Trident
Någon på listan som har en Korg Trident MK2 (eller 1) och kan berätta lite
om hur den låter, speciellt i förhållande till PolySix...
/Johan
------------------------------
Date: Fri, 18 Feb 2000 09:05:50 +0100
From: ludvig.synkronmusik.com (ludvig.synkronmusik.com)
Subject: Re:=?ISO-8859-1?Q?_apropå?= kraftwerk...
>>Lite rädd för stryk, men Komputers första maxi är ju ANINGEN
>>D¸sseldorfig =)
Jag trodde det var nåt slags skämt när jag hörde den första gången. Det kanske
det var? Ondskefull ripoff, kärleksfull hyllning eller omedveten puckostöld, det
är frågan.
Carlberg
------------------------------
Date: Fri, 18 Feb 2000 09:13:30 +0100
From: ludvig.synkronmusik.com (ludvig.synkronmusik.com)
Subject: RE:Shuffle
>>exakt hur funkar shuffle egentligen? (att den stuvar om takten så att det
>>inte
>>blir alldeles rakt förstår jag, men enligt vilket mönster och på vilket
>>sätt?)
Rent principiellt: Om man har shuffle på 1/16-delarna så förskjuts alla
sextondelsslag med "jämnt nummer" (andra, fjärde, sjätte, osv) framåt en bit, så
att de ligger nånstans mellan sin ursprungliga sextondelsposition och tredje
slaget i en sextondelstriol, typ.
Spelar man jazzmusik tillämpar man shuffle på åttondelarna i stället.
Själva graderingen av mängden shuffle (i den mån den är graderad) varierar lite
mellan olika apparater och program. Brukar vara nåt procentvärde.
Carlberg
------------------------------
Date: Fri, 18 Feb 2000 10:31:49 +0100
From: synthesite.hotmail.com (synthesite.hotmail.com)
Subject: s h u f f l e
>> >> Nej, det skall var shufflad elektro :)
>>exakt hur funkar shuffle egentligen? (att den stuvar om takten så att det
>>inte
>>blir alldeles rakt förstår jag, men enligt vilket mönster och på vilket
>>sätt?)
På ett sätt som gör att det svänger! :-)
I stället för 16 slag per bar jobbar du i shuffleläge med 24 slag.
Dock måste slagen ligga "rätt" för att sväng ska uppstå. Finns
stor risk för att det blir otajt och konstigt om man lägger t ex
hihatslagen på fel ställen.
Shuffle är dock tristare än swing. Swingkvantisering är house,
ren shuffle blir lätt alldeles för mycket "The Way You Make Me
Feel", Michael Jackson, 1988. Lyssna på den och hör REN shuffle.
Lyssna sedan på t ex min "what is it like (1999)", där lite swing
är applicerat.
http://www.mp3.com/synthesite
Ja just ja... gamla Cubase på Atari (klassiker) kan shuffla
men inte swinga, i alla fall inte version 2.0. 8T-kvantiseringen
kan du testa på ett paket med trummor så får du shuffle. Logic
är bättre på swing. Härligt att kunna ställa swing i procentsteg.
Se'n uppstår _väldigt_ intressanta saker om man blandar olika
sorters kvantisering. Bara man blandar rätt, men det kan man
lära sig, bara man har lite taktkänsla.
Groove on.
/ Patrick
______________________________________________________
Get Your Private, Free Email at http://www.hotmail.com
------------------------------
Date: Fri, 18 Feb 2000 09:39:37 +0100
From: bengt.falke.svekom.se (bengt.falke.svekom.se)
Subject: Polymorph
Är det någon som äger eller som har testat Quasimidi Polymorph. Sirius har
jag testat eftersom den fanns på Jam och tyckte inte den var något vidare.
Så jag var inte intresserad av Polymorphen förrän jag läste recensionen i
Sound on Sound januarinumret -99. Artikeln går at läsa på webbsiten:
http://www.sospubs.co.uk
Sök på Polymorph och läs den andra artikeln.
Sedan gick jag direkt till Quasimidis webbsite och hämtade hem demolåtrana
i mp3:or
http://www.quasimidi.com/englisch/polymorp.htm
Nu är jag förälskad......... vill ha.....
Eftersom ingen affär verkar ha polymorphen går det ju inte att testa hur
lät den är att vrida in ljud på..... förrän jag kommer till Tyskland nästa
gång.
Om du har vridit på den...... berätta för mig
------------------------------------------------------------------
Bengt Falke
E-post: bengt.falke.svekom.se
Mobil: 070 - 652 24 23
P.S. Jag vill bara berätta att jag har lagt upp en lista för sådana ämnen
som är lite för mycket "offtopic" för SAS-listan. Detta är inget
"förräderi" utan jag har helt enkelt inte hittat någon sådan lista som är
bra och på svenska och vi ska nog inte "förgifta" SAS-listan med ämnen som:
Digitala syntar
Gitarr-midi-interface
Musikprogram för datorer
Effekter (inkl. digitala)
Alla som är intresserade av att diskutera ämnen som dessa, kan gå med på
listan genom att skicka ett tomt brev till följande adress:
swemm-subscribe.egroups.com
------------------------------
Date: Fri, 18 Feb 2000 11:01:19 +0100
From: henrik.billieraymartin.com (henrik.billieraymartin.com)
Subject: Re:=?ISO-8859-1?Q?_apropå?= kraftwerk...
"ludvig.synkronmusik.com" wrote:
>>
>> >>Lite rädd för stryk, men Komputers första maxi är ju ANINGEN
>> >>D¸sseldorfig =)
>>
>> Jag trodde det var nåt slags skämt när jag hörde den första gången. Det kanske
>> det var? Ondskefull ripoff, kärleksfull hyllning eller omedveten puckostöld,
>det
>> är frågan.
kärleksfull hyllning var svaret jag fick när jag frågade dem. en kul
grej, menade de.
henrik
..........
be yourself (and no-one else).
email cooperation.spray.se
personal homepage http://hem2.passagen.se/ethree
...........................................................................................
------------------------------
Date: Fri, 18 Feb 2000 11:16:06 +0100
From: skogh.ims.de (skogh.ims.de)
Subject: Re: Polymorph
>> P.S. Jag vill bara berätta att jag har lagt upp en lista för sådana ämnen
>> som är lite för mycket "offtopic" för SAS-listan. Detta är inget
>> swemm-subscribe.egroups.com
Ähum. Maste ju bara fraga, vad hände med sesynth. Trodde att
den listan skulle fylla den funktionen. Har inget emot massa listor,
men det e ju lite onödigt att ha tva listor för samma sak. . .
Hans-Emil
------------------------------
Date: Fri, 18 Feb 2000 11:19:39 +0100
From: henrik.billieraymartin.com (henrik.billieraymartin.com)
Subject: Re: Polymorph
"skogh.ims.de" wrote:
>>
>> >> P.S. Jag vill bara berätta att jag har lagt upp en lista för sådana ämnen
>> >> som är lite för mycket "offtopic" för SAS-listan. Detta är inget
>> >> swemm-subscribe.egroups.com
>>
>> Ähum. Maste ju bara fraga, vad hände med sesynth. Trodde att
>> den listan skulle fylla den funktionen. Har inget emot massa listor,
>> men det e ju lite onödigt att ha tva listor för samma sak. . .
dessutom: vad är det för fel på "gamla" swemm?
henrik
..........
be yourself (and no-one else).
email cooperation.spray.se
personal homepage http://hem2.passagen.se/ethree
...........................................................................................
------------------------------
Date: Fri, 18 Feb 2000 11:15:59 +0100
From: jorgen.bergfors.idg.se (jorgen.bergfors.idg.se)
Subject: RE:Shuffle
>>Rent principiellt: Om man har shuffle på 1/16-delarna så förskjuts alla
>>sextondelsslag med "jämnt nummer" (andra, fjärde, sjätte, osv) framåt en bit,
>>så
>>att de ligger nånstans mellan sin ursprungliga sextondelsposition och tredje
>>slaget i en sextondelstriol, typ. >Spelar man jazzmusik tillämpar man shuffle
>på åttondelarna i stället.
Ja, just det. Men exakt vad är i så fall swing?
------------------------------
Date: Fri, 18 Feb 2000 11:30:39 +0100
From: ludvig.synkronmusik.com (ludvig.synkronmusik.com)
Subject: Re: Trident
>>Någon på listan som har en Korg Trident MK2
Inte förrän på Söndag...
>>(eller 1)
hade en etta för fem år sen.
>>och kan berätta lite
>>om hur den låter, speciellt i förhållande till PolySix...
Det var iofs länge sen jag använde PolySix (gymnasiet), men om man jämför den och
Tridentens syntsektion skulle jag vilja minnas att PolySixen lät "skitigare" på
gott men mest ont. Det kan ju ha varit den lilla chorus/phaser-funktionen på
Polysixen som gjorde det. Eller så minns jag fel. Blir väl kvickt rättad i så
fall... :-)
Tridentens syntsektion låter mulligt och fylligt, tycker jag. Inte så hemskt bra
på vassa ljud som tar sig genom mixen.
Dock måste man ju poängtera att syntsektionen bara är en av Tridentens tre
mektiga klanglådor. Stråkdelen är strålande bra om man gillar fylliga mattor.
Brass-sektionen är en 1-oscillatorsynt som låter rätt trist som brass, men helt
OK som bassynt om man leker lite med filterresonansen, osv.
Det som är bäst är ju att man kombinerar alla tre sektionerna på lämpligt vis.
När jag hade min gamla Trident så var i princip alla "ljud" jag gjorde
kombinationer av alla tre sektionerna. Brasset fick ofta förstärka basen (på
nedre klaviaturhalvan). Har en tjock pärm vari jag på hemritat Patch Sheet har
antecknat parameterinställningar (för samtliga sektioner) för ett hundratal
ljud...
För övrigt kan jag rekommendera att dista stråksektionen genom ett överstyrt
ingångssteg på en Revox A-77 rullbandare, och använda till lead (förlåt
Löfvberg!).
Carlberg
------------------------------
Date: Fri, 18 Feb 2000 11:32:24 +0100
From: ludvig.synkronmusik.com (ludvig.synkronmusik.com)
Subject: Re:=?ISO-8859-1?Q?_apropå?= kraftwerk...
>>kärleksfull hyllning var svaret jag fick när jag frågade dem. en kul
>>grej, menade de.
>>
>>henrik
Då är det bra!
/Carlberg
------------------------------
Date: Thu, 17 Feb 2000 16:36:18 +0100
From: jesper.odemark.swipnet.se (jesper.odemark.swipnet.se)
Subject: ep2
Mycket snack och lite verkstad kanske??? =)
electronically yours, jesper
- -- --- ---- ----- ------ - ------ ----- ---- --- -- -
N/P: -
- -- --- ---- ----- ------ - ------ ----- ---- --- -- -
Electronic Obsession c/o J. Ödemark
- -- --- ---- ----- ------ - ------ ----- ---- --- -- -
-----Original Message-----
From: me96kus.ing.umu.se
>>
>>När får vi höra annat än citat ifrån EP2 då? ;)
>>
>>/Kristofer Ulfves, Uppsala
------------------------------
Date: Fri, 18 Feb 2000 11:46:27 +0100
From: ludvig.synkronmusik.com (ludvig.synkronmusik.com)
Subject: RE:Shuffle
Jörgen Bergfors skrev, ang shuffle-definitioner:
>>Ja, just det. Men exakt vad är i så fall swing?
Enligt min erfarenhet är swing och shuffle exakt samma sak - bara olika namn från
olika tillverkare. Men det verkar som att det finns delade meningar om det på
listan.
Det som Patrick Synthesite kallar shuffle skulle jag kalla "triolbaserat" eller
"kvantisering till trioler", men tja... På TR-707/909 funkar Shuffle som jag
beskrev i alla fall.
tjena / Carlberg
------------------------------
Date: Fri, 18 Feb 2000 13:14:32 +0100
From: synthesite.hotmail.com (synthesite.hotmail.com)
Subject: Re:=?US-ASCII?Q?_apropå?= kraftwerk...
Jag menade inte grupper som försöker simulera Kraftwerk, utan snarare
artister som lyckas plocka från KWK men ändå tillföra en hel del EGET
tänkande. Vidhåller att Carl Craig är den som bäst för arvet vidare. Electro
är ju en musikstil som hämtat mycket från Kraftwerk, förstås, men det gäller
att vara jäkligt noggrann med vad som är unikt, koolt och nytänkande och vad
som å andra sidan bara är en blek, urvattnad och såsig kopia. "Korg KPR-77,
äkta 808-ljud!"... Komputer kommer aldrig bli omnämnda i något större
sammanhang om de inte tänker till lite.
Och att rentav rippa Kraftwerks namn är inte koolt, bara billigt.
Cheops,
Patrick
______________________________________________________
Get Your Private, Free Email at http://www.hotmail.com
------------------------------
Date: Fri, 18 Feb 2000 13:20:17 +0100
From: synthesite.hotmail.com (synthesite.hotmail.com)
Subject: Re: ep2
Eller rentav mycket snack om verkstadens redskap?
"Det här är en ÄKTA borrmaskin vettu! Borrar MYCKET
bättre än de nya. Det ska va gamla oljehäckar som
den här. Ibland går det snett, men då är det bara
att stämma upp den!"
"Tung, ja! Men det är det värt! 750 KG ren BORR!
Dessutom har de gått upp i värde på senare år!"
>:)
/ P.
>>From: jesper.odemark.swipnet.se (jesper.odemark.swipnet.se)
>>Reply-To: LIST-SAS.mkv.mh.se
>>To: Multiple recipients of SAS
>>Subject: ep2
>>Date: Thu, 17 Feb 2000 16:36:18 +0100
>>
>>Mycket snack och lite verkstad kanske??? =)
>>
>>electronically yours, jesper
>>
>>- -- --- ---- ----- ------ - ------ ----- ---- --- -- -
>>N/P: -
>>- -- --- ---- ----- ------ - ------ ----- ---- --- -- -
>>Electronic Obsession c/o J. Ödemark
>>- -- --- ---- ----- ------ - ------ ----- ---- --- -- -
>>
>>-----Original Message-----
>>From: me96kus.ing.umu.se
>> >>
>> >>När får vi höra annat än citat ifrån EP2 då? ;)
>> >>
>> >>/Kristofer Ulfves, Uppsala
______________________________________________________
Get Your Private, Free Email at http://www.hotmail.com
------------------------------
Date: Fri, 18 Feb 2000 12:18:16 +0100
From: m.malmqvist.home.se (m.malmqvist.home.se)
Subject: Re:=?ISO-8859-1?Q?_apropå?= kraftwerk...
>> Och att rentav rippa Kraftwerks namn är inte koolt, bara billigt.
>>
förvisso inte men dom är jävligt bra och dom är inte direkt nån ripp-off av
KWK heller ..
/ M. (bästa låt jag hör de senaste dagarna: Universe Part 12 med Phoenix
1291 ...)
------------------------------
Date: Fri, 18 Feb 2000 12:26:13 +0100
From: henrik.billieraymartin.com (henrik.billieraymartin.com)
Subject: Re:=?ISO-8859-1?Q?_apropå?= kraftwerk...
>> Jag menade inte grupper som försöker simulera Kraftwerk, utan snarare
>> artister som lyckas plocka från KWK men ändå tillföra en hel del EGET
>> tänkande. Vidhåller att Carl Craig är den som bäst för arvet vidare. Electro
>> är ju en musikstil som hämtat mycket från Kraftwerk, förstås, men det gäller
>> att vara jäkligt noggrann med vad som är unikt, koolt och nytänkande och vad
>> som å andra sidan bara är en blek, urvattnad och såsig kopia. "Korg KPR-77,
>> äkta 808-ljud!"... Komputer kommer aldrig bli omnämnda i något större
>> sammanhang om de inte tänker till lite.
kraftwerk+soul=electribe 101 :-)
henrik
------
be yourself (and no-one else).
email: cooperation.spray.se
personal homepage: http://hem2.passagen.se/ethree
-------------------------------------------------
------------------------------
Date: Fri, 18 Feb 2000 13:27:47 +0100
From: synthesite.hotmail.com (synthesite.hotmail.com)
Subject: RE:Shuffle
>> >>Ja, just det. Men exakt vad är i så fall swing?
>>Enligt min erfarenhet är swing och shuffle exakt samma sak - bara olika
>>namn från
>>olika tillverkare. Men det verkar som att det finns delade meningar om det
>>på
>>listan.
>>Det som Patrick Synthesite kallar shuffle skulle jag kalla "triolbaserat"
>>eller
>>"kvantisering till trioler", men tja... På TR-707/909 funkar Shuffle som
>>jag
>>beskrev i alla fall.
Ok! Bara det svänger, så! :-)
Ringo Starrs trumspel är lite fluffigt, shuffligt? It swings! Hmm...
Det låter koolare att säga "swingkvantisering" dock! Ehrm!
Låt mig tillföra denna krydda till debatten: Med rak, vanlig kvantisering,
så sitter man still till svänget, även om det ofta låter väldigt tajt och
bra. Men så fort man adderar shuffleswingaling, så börjar skallen röra sig
automatiskt av det stunsiga gunget. Detta kallas även "silent headbanging" i
vissa superfluctious DJ organizational movements on the west coast using
nothing but VCA. Man kan annars addera en kolfjäder på parallellepiflänsen
för att inkvillibrisera större magnafoniska trumpetbeats. Har jag hört.
/ Pata (non-theoretical-terrestrial)
______________________________________________________
Get Your Private, Free Email at http://www.hotmail.com
------------------------------
Date: Fri, 18 Feb 2000 13:35:38 +0100
From: bengt.falke.svekom.se (bengt.falke.svekom.se)
Subject: =?ISO-8859-1?Q?Re=282=29:_apropå?= kraftwerk...
m.malmqvist.home.se skriver:
>>/ M. (bästa låt jag hör de senaste dagarna: Universe Part 12 med Phoenix
>>1291 ...)
Du är inte ensam...... jag lyssnar fortfarande på Wald und Wiese
åtminstone 1 gång/dag. Ofta till frukost eller på tåget. Jag gillar din
låt skarpt Mattias (The ravages of time)!!
------------------------------------------------------------------
Bengt Falke
E-post: bengt.falke.svekom.se
Mobil: 070 - 652 24 23
------------------------------
Date: Fri, 18 Feb 2000 15:17:16 +0100
From: jo-sev.sectra.se (jo-sev.sectra.se)
Subject: Re: Dagens=?ISO-8859-1?Q?_köptips?
Japp! Jag knep den för 3500:- Den är verkligen mint, förutom en
tangent som sitter lite snett men det är nog lätt att fixa. Tydligen
hade ytterligare 18(!) personer hört av sig samma dag efter att
jag tingat den. Tack Sven!
/Johan
At 08:11 2000-02-16 +0100, you wrote:
>>Det finns en mint MS20 för 4 papp i Blocket!!
>>Först till kvarn.....
>>
>>MVH DJ SVEN
>>__________________________________________________
>>Do You Yahoo!?
>>Talk to your friends online with Yahoo! Messenger.
>>http://im.yahoo.com
>>
------------------------------
Date: Fri, 18 Feb 2000 16:10:21 +0100
From: sven_beckmo.yahoo.com (sven_beckmo.yahoo.com)
Subject: Re:=?US-ASCII?Q?_Dagens=5Fköptips?
>> Jag knep den för 3500:- Den är verkligen mint,
>>Tack Sven!
Varsågod!
MVH DJ SVEN
__________________________________________________
Do You Yahoo!?
Talk to your friends online with Yahoo! Messenger.
http://im.yahoo.com
------------------------------
Date: Fri, 18 Feb 2000 11:43:07 +0100
From: jesper.odemark.swipnet.se (jesper.odemark.swipnet.se)
Subject: Re: Fwd: FS: Monopoly w/MIDI
This is a multi-part message in MIME format.
----=_--b4d1df61.00154ade.0000000c
Content-type: text/plain; charset=US-ASCII
Content-Transfer-Encoding: 7bit
Hur IN I HELVETE STUKAD är man om man sågar av tangentborden från synthar?
electronically yours, jesper
- -- --- ---- ----- ------ - ------ ----- ---- --- -- -
N/P:
- -- --- ---- ----- ------ - ------ ----- ---- --- -- -
Electronic Obsession c/o J. Ödemark
- -- --- ---- ----- ------ - ------ ----- ---- --- -- -
-----Original Message-----
From: erik.gronberg.mbox300.swipnet.se
To: Multiple recipients of SAS
Date: den 17 februari 2000 23:27
Subject: Fwd: FS: Monopoly w/MIDI
hi!
I'm selling my Mono/poly.
It has no keyboard (it was sawn off) but it
has a Kenton midi retrofit.
Please tell me if you are interested,
thank you!
----=_--b4d1df61.00154ade.0000000c
Content-Type: text/html; name="body.htm"
Content-Transfer-Encoding: quoted-printable
Content-Disposition: attachment; filename="body.htm"
<=21DOCTYPE HTML PUBLIC =22-//W3C//DTD W3 HTML//EN=22>
Hur IN I HELVETE STUKAD är man om man
sågar av tangentborden från synthar?
sågar av tangentborden från synthar?
electronically yours, jesper
- -- --- ---- ----- ------ - ------ ----- ----
--- -- -
N/P:
- -- --- ---- ----- ------ - ------ ----- ---- --- --
-
Electronic Obsession c/o J. Ödemark
- -- --- ---- ----- ------ -
------ ----- ---- --- -- -
--- -- -
N/P:
- -- --- ---- ----- ------ - ------ ----- ---- --- --
-
Electronic Obsession c/o J. Ödemark
- -- --- ---- ----- ------ -
------ ----- ---- --- -- -
style:=22BORDER-LEFT: =23000000 solid 2px; MARGIN-LEFT: 5px; PADDING-LEFT: 5px=22>
-----Original Message-----hi=21
From:
href:=22mailto:erik.gronberg=40mbox300.swipnet.se=22>erik.gronberg=40mbox300.swipnet.se
< href:=22mailto:erik.gronberg=40mbox300.swipnet.se=22>erik.gronberg=40mbox300.swipnet.se>
To:
Multiple recipients of SAS < href:=22mailto:LIST-SAS=40mkv.mh.se=22>LIST-SAS=40mkv.mh.se>
Date:
den 17 februari 2000 23:27
Subject: Fwd: FS: Monopoly
w/MIDI
I'm selling my Mono/poly.
It has
no keyboard (it was sawn off) but it
has a Kenton midi
retrofit.
Please tell me if you are interested,
thank
you=21
----=_--b4d1df61.00154ade.0000000c--
------------------------------
Date: Fri, 18 Feb 2000 11:52:10 +0100
From: jesper.odemark.swipnet.se (jesper.odemark.swipnet.se)
Subject: Re:=?ISO-8859-1?Q?_apropå?= kraftwerk...
Jag intervjuade dem före GBG-konserten och kärleksfull
hyllning verkar vara närmast sanningen.
Att man se'n fick se en Polysynthi i levande livet var ju en
kul bonus =)
electronically yours, jesper
- -- --- ---- ----- ------ - ------ ----- ---- --- -- -
N/P: -
- -- --- ---- ----- ------ - ------ ----- ---- --- -- -
Electronic Obsession c/o J. Ödemark
- -- --- ---- ----- ------ - ------ ----- ---- --- -- -
-----Original Message-----
From: ludvig.synkronmusik.com
>>>>Lite rädd för stryk, men Komputers första maxi är ju
ANINGEN
>>>>D¸sseldorfig =)
>>
>>Jag trodde det var nåt slags skämt när jag hörde den första
gången. Det kanske
>>det var? Ondskefull ripoff, kärleksfull hyllning eller
omedveten puckostöld, det
>>är frågan.
>>
>>Carlberg
>>
>>
>>
------------------------------
Date: Fri, 18 Feb 2000 16:55:31 +0100
From: f93mari.dd.chalmers.se (f93mari.dd.chalmers.se)
Subject: Shuffle/swing +=?ISO-8859-1?Q?__apropå?= Kraftwerk...
On Fri, 18 Feb 2000, henrik.billieraymartin.com wrote:
>> >> >>Lite rädd för stryk, men Komputers första maxi är ju ANINGEN
>> >> >>D¸sseldorfig =)
>> >>
>> >> Jag trodde det var nåt slags skämt när jag hörde den första gången.
>> Det kanske >> det var? Ondskefull ripoff, kärleksfull hyllning eller
>> omedveten puckostöld, >det >> är frågan.
>>
>> kärleksfull hyllning var svaret jag fick när jag frågade dem. en kul
>> grej, menade de.
Jag ogillade verkligen deras första EP. Fy faan vilken stöld. Tre låtar av
fyra är _riktigt_ dåliga versioner av tre Kraftwerklåtar. Med hemska fel
här och var... Och inte ett ord nämns om nån källförteckning.
Men jag följde snällt med polarna och tittade på dem på Kåren i Gbg för
ett par år sen. (Hett tips för er syntspottare: )
www.dd.chalmers.se/~f93mari/pictures/komputer-polysynthi.jpg
Sen gillade jag faktiskt fullängdaren mkt bättre! (Bortsett från ett par
låtar i mitten, om jag minns rätt... "Singapore"... *urk*blärgh*spy*)
Jag gillar verkligen (konstigt nog) "Bill Gates", trots att den är en
tydlig kopia på Die Mensch-Maschine! :)
---
Shuffle. Swing.
Kärt barn har många NAMM... (förlåt)
Den shuffle vi syntetister/sekvensörer brukar eftersträva är:
- att istället för att placera sextondel numro 2, 4, 6 osv vid exakt 50%
av mellanrummen mellan de övriga, förskjuta dem till en position mellan
50% och 100%.
Man kan lägga den på 67% om man vill ha triolkänsla. MEN jag tycker
personligen att det är intressantare att pröva andra positioner:
- runt c:a 55% ger ett omärkligt shuffle och ett näst intill
oförklarligt sväng. Exempel: vissa senare låtar med Erasure.
- 75% eller mer ger ett rent helvetiskt sväng, på gott och ont. :)
Ett tips på hur man kan få shuffle utan shuffle: (?!)
Programmera rytmerna mestadels på åttondelar, och lägg sen på ett delay
med en delaytid på DRYGT tre sextondelar. Voila! Det svänger kungligt!
"Väldigt fiffigt." (som vi brukar säga i Elektro-projekt.)
/mr
EP2:
"Vilka grejer kan jag ta med mig hem nu då?"
"Äsch... ta vad du vill."
------------------------------
Date: Fri, 18 Feb 2000 17:00:03 +0100
From: f93mari.dd.chalmers.se (f93mari.dd.chalmers.se)
Subject: Re: Fwd: FS: Monopoly w/MIDI
On Fri, 18 Feb 2000, jesper.odemark.swipnet.se wrote:
>> Hur IN I HELVETE STUKAD är man om man sågar av tangentborden från synthar?
Va? Nä, han ska ha en eloge. (Nä, inte "en elorgel";)
Fast det är kanske lite osmidigt på just arpeggiatormaskiner som M/P...
/mr
EP2: "På den här mixern har vi... ehh... bastrumman."
------------------------------
Date: Fri, 18 Feb 2000 16:47:14 +0100
From: jesper.odemark.swipnet.se (jesper.odemark.swipnet.se)
Subject: Re:=?ISO-8859-1?Q?_apropå?= kraftwerk...
Jag håller med om att de var mer nytänkande under tidigare
bandkonstellationer; I Start Counting och Fortran 5...
electronically yours, jesper
- -- --- ---- ----- ------ - ------ ----- ---- --- -- -
N/P: Poesie Noire - Complicated
- -- --- ---- ----- ------ - ------ ----- ---- --- -- -
Electronic Obsession c/o J. Ödemark
- -- --- ---- ----- ------ - ------ ----- ---- --- -- -
-----Original Message-----
From: synthesite.hotmail.com
>>Och att rentav rippa Kraftwerks namn är inte koolt, bara
billigt.
>>
>>Cheops,
>>
>>Patrick
------------------------------
Date: Fri, 18 Feb 2000 23:38:39 +0100
From: erik.gronberg.mbox300.swipnet.se (erik.gronberg.mbox300.swipnet.se)
Subject: Re: distmodul
>> Det var någon som skrev om att göra om distpedal till modul och göra
>> CV-ingångar genom att summera in CV som offsetspänning på olika ställen i
>> distboxen, då undrar jag t.ex var nånstans?
Lite får du väl komma på själv! ;-)
Ta en transistor i signalvägen och addera via 100k - 1M till basen.
/Eirich
------------------------------
Date: Fri, 18 Feb 2000 23:50:24 +0100
From: erik.gronberg.mbox300.swipnet.se (erik.gronberg.mbox300.swipnet.se)
Subject: Re: Trident
>> Någon på listan som har en Korg Trident MK2 (eller 1) och kan berätta lite
>> om hur den låter, speciellt i förhållande till PolySix...
Jag har inte spelat Polysix sen 1983 så jag minns inte hur den lät.
Tridentens syntdel är gjord med samma kretsar som Poly6. Så det
borde låta helt lika om man kör med bara 1 VCO på Trident.
Trident har 8 röster med 2 VCO/röst, Poly6 6 röster med 1 VCO.
Mk 2 har 2 ADSR/röst.
/Erik
------------------------------
Date: Fri, 18 Feb 2000 18:16:31 +0100
From: f93mari.dd.chalmers.se (f93mari.dd.chalmers.se)
Subject: Re: Trident
On Fri, 18 Feb 2000, erik.gronberg.mbox300.swipnet.se wrote:
>> Jag har inte spelat Polysix sen 1983 så jag minns inte hur den lät.
Tung kommentar... :)
>> Tridentens syntdel är gjord med samma kretsar som Poly6. Så det
>> borde låta helt lika om man kör med bara 1 VCO på Trident.
Antar att du har rätt, eftersom de förmodligen har samma arkitektur.
Men det är fantastiskt hur olikt vissa syntar kan låta fastän de bygger
på samma specialkretsar!
Yamahas monofoniska CS-5/10/15 låter inte speciellt likt deras
samtida polyfoniska CS-50/60/80.
Och det lilla jag hört från CS-20M/40M verkar också låta annorlunda.
Ändå bygger de i stort sett rakt igenom på samma kretsar.
Arkitekturen och vissa detaljer i kretslösningarna spelar ibland större
roll än man kan tro. (Dessutom lockas man ju givetvis inte till samma
typ av ljud på två syntar med olika möjligheter och egenheter.)
mvh/mr
EP2: "Hur ska det låta egentligen? Kan vi inte ringa nån som vet?"
------------------------------
Date: Sat, 19 Feb 2000 02:20:10 +0100
From: erik.gronberg.mbox300.swipnet.se (erik.gronberg.mbox300.swipnet.se)
Subject: uA726=?ISO-8859-1?Q?_HJÄLP!?
Ere nån som har en uA726 transistor-array?
Eller vet var man kan skaffa?
Polymoogen dog just....
/Erik :¥-(
------------------------------------------------------------------
Erik Grönberg e-mail: erik.gronberg.mbox300.swipnet.se
URL: http://home4.swipnet.se/~w-49485/
------------------------------------------------------------------
------------------------------