From: ronny.gardh.epk.ericsson.se (ronny.gardh.epk.ericsson.se)
Subject: Re: MKS-7
"synthesite.hotmail.com" wrote:
>> Jag testade en MKS7 en gång, på Sound Side. Tyckte den lät skit.
>> Inte alls så kul som en Juno.
Den låter exakt som en J106.
>> Den brusar dessutom högre än en
>> norsk fjord vid snösmältning.
Brusar lika mycket som J106....man skall inte köra volympotten
mer än 75%...gäller ALLA Juno's.
>> Äsch, det finns roligare racksyntar. TX81Z t ex! :-D
Booring! Fast man kan göra snygga stråkar.
Vill man ha basljud och metalljud a'la Bigod20 så är det FB01.
Tror det användes en hel del FM-synthar i EBM på slutet av 80-talet.
Tex Maximum overdrive med Cat Rapes Dog.
//R
------------------------------
Date: Thu, 09 Mar 2000 07:12:10 +0100
From: ronny.gardh.epk.ericsson.se (ronny.gardh.epk.ericsson.se)
Subject: =?ISO-8859-1?Q?Säljes...?
Trummaskin säljes:
Yamaha RY-30 inkl. 3 ROM-card.
Med denna trummaskin slår du ihop 2 vågformer, lägger
pan, decay, pitch och filter (med cutoff och res). Allt
detta går att styra via midi el. via hjul på maskinen.
Skicka bud.
http://machines.hyperreal.org/manufacturers/Yamaha/RY-30/
------------------------------
Date: Thu, 09 Mar 2000 06:28:09 +0100
From: jesper.odemark.swipnet.se (jesper.odemark.swipnet.se)
Subject: babes & machines =)
Vi hade en så'n här diskussion på Legendary Pink Dots listan
för ett tag sedan, men den gigantiska lista de fick ihop har
jag tyvärr inte sparat... Jag tror den innehöll 30 namn
eller nå't sån't...
electronically yours, jesper
- -- --- ---- ----- ------ - ------ ----- ---- --- -- -
N/P: -
N/R: Arthur C. Clarke
& Michael Kube-McDowell - The Trigger
- -- --- ---- ----- ------ - ------ ----- ---- --- -- -
Electronic Obsession c/o J. Ödemark
- -- --- ---- ----- ------ - ------ ----- ---- --- -- -
Never deal records with this man:
Andrei Muresan, Str. Spiru Haret 6,
apart. 3, sector 1, 707 38 Bucaresti
Romania
www.megaone.com/cdshop/index.html
- -- --- ---- ----- ------ - ------ ----- ---- --- -- -
-----Original Message-----
From: henrik.billieraymartin.com
>>>> >>Wendy Carlos (Hrmmm... jaja :)
>>>> >>Kate Bush
>>>> >>Clara Rockmore
>>>> >>
>>>> >>Fler?
------------------------------
Date: Thu, 09 Mar 2000 06:30:31 +0100
From: jesper.odemark.swipnet.se (jesper.odemark.swipnet.se)
Subject: females & analogues
Oj, oj, oj...
Härom veckan var vi hos Finn på födelsedagskalas. Då
snurrade det ganska mycket Andrea Parker och f-n va' bra det
är!
Men Miranda??? GÄSP!!!
electronically yours, jesper
- -- --- ---- ----- ------ - ------ ----- ---- --- -- -
N/P: -
N/R: Arthur C. Clarke
& Michael Kube-McDowell - The Trigger
- -- --- ---- ----- ------ - ------ ----- ---- --- -- -
Electronic Obsession c/o J. Ödemark
- -- --- ---- ----- ------ - ------ ----- ---- --- -- -
Never deal records with this man:
Andrei Muresan, Str. Spiru Haret 6,
apart. 3, sector 1, 707 38 Bucaresti
Romania
www.megaone.com/cdshop/index.html
- -- --- ---- ----- ------ - ------ ----- ---- --- -- -
-----Original Message-----
From: me96kus.ing.umu.se
>>Andrea Parker gör grymt mörk electro med misstänkta analoga
vidunder...
>>..och för goa-blöjisarna finns ju götets egen Miranda...
>>
>>/Kristofer Ulfves, Uppsala
------------------------------
Date: Thu, 09 Mar 2000 06:40:51 +0100
From: jesper.odemark.swipnet.se (jesper.odemark.swipnet.se)
Subject: Re: SV: Tunnbindare och=?ISO-8859-1?Q?_Nördmodular?
Låter som en fin t-shirtslogan =)
electronically yours, jesper
- -- --- ---- ----- ------ - ------ ----- ---- --- -- -
N/P: -
N/R: Arthur C. Clarke
& Michael Kube-McDowell - The Trigger
- -- --- ---- ----- ------ - ------ ----- ---- --- -- -
Electronic Obsession c/o J. Ödemark
- -- --- ---- ----- ------ - ------ ----- ---- --- -- -
Never deal records with this man:
Andrei Muresan, Str. Spiru Haret 6,
apart. 3, sector 1, 707 38 Bucaresti
Romania
www.megaone.com/cdshop/index.html
- -- --- ---- ----- ------ - ------ ----- ---- --- -- -
-----Original Message-----
From: f93mari.dd.chalmers.se
>>Precis! Korgar kräfva dessa sladdar!!! :)
------------------------------
Date: Thu, 09 Mar 2000 06:51:57 +0100
From: jesper.odemark.swipnet.se (jesper.odemark.swipnet.se)
Subject: elakt=?ISO-8859-1?Q?_skämt...?
Jag trodde det hette Rebirth =)
F'låt, kunde inte låta bli...
electronically yours, jesper
- -- --- ---- ----- ------ - ------ ----- ---- --- -- -
N/P: -
N/R: Arthur C. Clarke
& Michael Kube-McDowell - The Trigger
- -- --- ---- ----- ------ - ------ ----- ---- --- -- -
Electronic Obsession c/o J. Ödemark
- -- --- ---- ----- ------ - ------ ----- ---- --- -- -
Never deal records with this man:
Andrei Muresan, Str. Spiru Haret 6,
apart. 3, sector 1, 707 38 Bucaresti
Romania
www.megaone.com/cdshop/index.html
- -- --- ---- ----- ------ - ------ ----- ---- --- -- -
-----Original Message-----
From: roberth.d2.ett.se
------------------------------
Date: Thu, 09 Mar 2000 06:55:58 +0100
From: jesper.odemark.swipnet.se (jesper.odemark.swipnet.se)
Subject: bodybas
På tal om PouppÈe och runt-halsen-synthar...
Jag kommer ihåg när de lirade i Malmö '95 eller nå't. Då
hade Leif precis shoppat en Moog Liberation. Inte nå't man
kutar omkring med kanske =) men en och annan bodybas kan man
ju alltid klämma ur den...
electronically yours, jesper
- -- --- ---- ----- ------ - ------ ----- ---- --- -- -
N/P:
N/R: Arthur C. Clarke
& Michael Kube-McDowell - The Trigger
- -- --- ---- ----- ------ - ------ ----- ---- --- -- -
Electronic Obsession c/o J. Ödemark
- -- --- ---- ----- ------ - ------ ----- ---- --- -- -
Never deal records with this man:
Andrei Muresan, Str. Spiru Haret 6,
apart. 3, sector 1, 707 38 Bucaresti
Romania
www.megaone.com/cdshop/index.html
- -- --- ---- ----- ------ - ------ ----- ---- --- -- -
-----Original Message-----
From: patrick.ks.swip.net
>>Korg DW8000. Klassisk synth med feta basljud perfekt för
tung Bodymusic.
>>Används flitigt av bl a. PouppÈe Fabrikk och Funker Vogt.
>>Pris 3000:-
>>
>>Priset är väl ganska så högt, men kan nån bekräfta om
pouppe och funker
>>vogt använder dw8000 och om det går att pressa ut några
vettiga bodybasar
>>ur den ?
>>
>>/ Patrick P. (Söker sanningen bakom Pouppee Fabrikks
underbara basar).
------------------------------
Date: Thu, 09 Mar 2000 07:01:42 +0100
From: jesper.odemark.swipnet.se (jesper.odemark.swipnet.se)
Subject: mailordning
Tänk om midi fungerat så. "Nä, nu hinner jag inte, vänta med
den där tonen!" =)
electronically yours, jesper
- -- --- ---- ----- ------ - ------ ----- ---- --- -- -
N/P: -
N/R: Arthur C. Clarke
& Michael Kube-McDowell - The Trigger
- -- --- ---- ----- ------ - ------ ----- ---- --- -- -
Electronic Obsession c/o J. Ödemark
- -- --- ---- ----- ------ - ------ ----- ---- --- -- -
Never deal records with this man:
Andrei Muresan, Str. Spiru Haret 6,
apart. 3, sector 1, 707 38 Bucaresti
Romania
www.megaone.com/cdshop/index.html
- -- --- ---- ----- ------ - ------ ----- ---- --- -- -
-----Original Message-----
From: per.mattsson.mkv.mh.se
>>d3berg.dtek.chalmers.se skriver:
>>>>Varför får jag en massa mail i fel ordning?
>>Därför att om er server inte tar mot mailet från SAS första
gången det sänds
>>härifrån - kankse är er server busy eller så når den inte
fram pga nättrassel -
>>så står det på tillväxt i 15 minuter sedan skickas det
igen. Under tiden har er
>>server kanske behagat ta emot det påföljande mailet där
någon flik svarat på mail
>>nr 1.
>>
>>---Per
------------------------------
Date: Thu, 09 Mar 2000 08:04:57 +0100
From: henrik.billieraymartin.com (henrik.billieraymartin.com)
Subject: Re: MKS-7
"ronny.gardh.epk.ericsson.se" wrote:
>> >> Äsch, det finns roligare racksyntar. TX81Z t ex! :-D
>>
>> Booring! Fast man kan göra snygga stråkar.
>> Vill man ha basljud och metalljud a'la Bigod20 så är det FB01.
>> Tror det användes en hel del FM-synthar i EBM på slutet av 80-talet.
>> Tex Maximum overdrive med Cat Rapes Dog.
....och tex hela "tyranny for you "-plattan av f242 - hur mycket yamaha
dx7 som helst!
puss,
henrik
..........
be yourself (and no-one else).
email cooperation.spray.se
personal homepage http://hem2.passagen.se/ethree
...........................................................................................
------------------------------
Date: Thu, 09 Mar 2000 09:27:42 +0100
From: synthesite.hotmail.com (synthesite.hotmail.com)
Subject: Re: SV: Tunnbindare och=?US-ASCII?Q?_Nördmodular?
>>Detta trots att CS inte är feta i ordets vanliga bemärkelser.
Men vänta nu; både CS60 och CS80 är i synnerhet feta ju.
I _alla_ bemärkelser. De låter Abba!
Dessutom vill jag tillägga att jag inte tillhör de på
listan som är uppväxt på aggro bodymusic och så'n skit...
Referensen om CS-15 till nå't nördigt svenskt syntband
är inget annat än skrattretande. Jag skiter väl i om
någon tönt från Malmö tycker att den är bäst...
Den enda syntmusik _jag_ någonsin gillat är:
- Viss Depeche Mode, då de var ett syntband, men i
synnerhet nuförtiden, när de är ett BRA band.
- Yazoo
- Erasure
That's about it. Popmusik ska ha BRA SÅNG. Allt annat
går bort. Henrik (Uppsala) försökte få mig att förstå
Covenant, men jag fattar inte. Sången för lågt mixad,
instrumenteringen irriterande mekanisk och elektronisk.
Elektroniken / syntarna, ska vara en krydda. Tycker jag.
Inte ett självändamål. Vill man ha med ett piano eller
en gitarr, så tar man med det. Eller en riktig bas...
whatever. Musiken ÄR viktigare än tekniken. Period.
Och det finns inget som går upp emot _riktiga_ stråkar.
Mvh / Patrick (inte stöpt i gängse syntar-form)
______________________________________________________
Get Your Private, Free Email at http://www.hotmail.com
------------------------------
Date: Thu, 09 Mar 2000 09:18:03 +0100
From: ludvig.synkronmusik.com (ludvig.synkronmusik.com)
Subject: Re: Poly 800
>>Min smoking (som jag ämnar ikläda mig inför SAMA) saknar knapphål för
>>bakelitratt! :'-( *snyft*
>>Vad göra???
Kraftfull magnetkonstruktion kanske?
Carlberg
------------------------------
Date: Thu, 09 Mar 2000 09:20:20 +0100
From: akerman.spektr.eu.org (akerman.spektr.eu.org)
Subject: Re: MKS-7
On Thu, 9 Mar 2000, ronny.gardh.epk.ericsson.se wrote:
>> Booring! Fast man kan göra snygga stråkar.
>> Vill man ha basljud och metalljud a'la Bigod20 så är det FB01.
>> Tror det användes en hel del FM-synthar i EBM på slutet av 80-talet.
>> Tex Maximum overdrive med Cat Rapes Dog.
Ja, usch ja. Om man lyssnar lite på LeÊtherstrip från den tiden kan man ju
lätt tröttna på FM.. :-)
Claus kommer med ny skiva förresten. Jippi! "Carry me" tror jag den blir
att heta.
Hans Åkerman
http://spektr.eu.org/~akerman
Sex, drugs and UNIX.
------------------------------
Date: Thu, 09 Mar 2000 09:23:01 +0100
From: varjen.home.se (varjen.home.se)
Subject: Re: Poly 800
>>>>Min smoking (som jag ämnar ikläda mig inför SAMA) saknar knapphål för
>>>>bakelitratt! :'-( *snyft*
>>>>Vad göra???
>>
>>Kraftfull magnetkonstruktion kanske?
>>
Eller krokodilklämma
(inte bara praktiskt, snyggt också)
------------------------------
Date: Thu, 09 Mar 2000 09:37:59 +0100
From: akerman.spektr.eu.org (akerman.spektr.eu.org)
Subject: OT: Re: mailordning
On Thu, 9 Mar 2000, jesper.odemark.swipnet.se wrote:
>> Tänk om midi fungerat så. "Nä, nu hinner jag inte, vänta med
>> den där tonen!" =)
Ja, men är det inte så? :-)
Dock var det mycket väre förr i tiden.. Då kunde man riktigt rysa när man
hörde vissa kombinationer av maskinvara och sequencer. Ett visst mått av
otajthet kan man klara av.. I och för sig så upplevde man samma sak när de
första programmen med integrerad audio kom.
Hans Åkerman
http://spektr.eu.org/~akerman
Sex, drugs and UNIX.
------------------------------
Date: Thu, 09 Mar 2000 09:41:14 +0100
From: akerman.spektr.eu.org (akerman.spektr.eu.org)
Subject: Re: SV: Tunnbindare och=?ISO-8859-1?Q?_Nördmodular?
On Thu, 9 Mar 2000, synthesite.hotmail.com wrote:
[SNIP]
>> Elektroniken / syntarna, ska vara en krydda. Tycker jag.
>> Inte ett självändamål. Vill man ha med ett piano eller
>> en gitarr, så tar man med det. Eller en riktig bas...
>> whatever. Musiken ÄR viktigare än tekniken. Period.
Aber ich bin ein Mensch-Machine.
>> Och det finns inget som går upp emot _riktiga_ stråkar.
Nej. Det gjorde ju discon riktigt bra.
Hans Åkerman
http://spektr.eu.org/~akerman
Sex, drugs and UNIX.
------------------------------
Date: Thu, 09 Mar 2000 09:42:32 +0100
From: joachim.boberg.swefair.se (joachim.boberg.swefair.se)
Subject: Pre SAMA
Innan SAMA är det en liten sammankomst hemma hos mig.
Det är relativt många SAS:are som kommer.
Jag mailar snart ut karta och annat till
alla som redan har svarat..
Ta gärna med ett litet instrument :)
Klädsel: Kostym med Bakelitratt.
/Jocke
------------------------------
Date: Thu, 09 Mar 2000 10:04:57 +0100
From: mr.analogue.org (mr.analogue.org)
Subject: Re: SV: Tunnbindare och=?ISO-8859-1?Q?_Nördmodular?
On Thu, 9 Mar 2000, synthesite.hotmail.com wrote:
>> >>Detta trots att CS inte är feta i ordets vanliga bemärkelser.
>>
>> Men vänta nu; både CS60 och CS80 är i synnerhet feta ju.
Nej.
>> I _alla_ bemärkelser.
Hallå. Om ord som "fet" ska ha något som helst användningsområde måste man
faktiskt ha lite urskiljningsförmåga. Börjar man säga "fet" om alla
syntar, så betyder ju inte ordet nåt.
De är absolut inte en millimeter fetare än den synnerligen ofeta CS-5.
Däremot är "smetig" ett bra ord i sammanhanget. Eller "prunkande"!
Anglosaxerna brukar använda ord som "silky" och "lush".
Jag läser innantill i Prismas lexikon:
silky = silkig, silkeslen, silkesmjuk
lush = frodig, yppig, saftig; luxuös, extravagant, överdådig
Så vackert! :) Vi behöver mer nyansrikedom i både våra öron och vårt
språk. Lite åt vinprovarhållet. Varför använder vi inte såna underbara
och relevanta ord för att beskriva våra rattförsedda älskade?
"Åh, min kära CS-80, du är så yppig idag! Så bedårande och frodig!"
/mr
------------------------------
Date: Thu, 09 Mar 2000 10:11:59 +0100
From: ronny.gardh.epk.ericsson.se (ronny.gardh.epk.ericsson.se)
Subject: Re: SV: Tunnbindare och=?ISO-8859-1?Q?_Nördmodular?
>> Hallå. Om ord som "fet" ska ha något som helst användningsområde måste man
>> faktiskt ha lite urskiljningsförmåga. Börjar man säga "fet" om alla
>> syntar, så betyder ju inte ordet nåt.
>>
>> De är absolut inte en millimeter fetare än den synnerligen ofeta CS-5.
>> Däremot är "smetig" ett bra ord i sammanhanget. Eller "prunkande"!
>> Anglosaxerna brukar använda ord som "silky" och "lush".
Eller vad sägs om DULL....en kanske bra beskr. av poly800.
På svenska har jag hört uttrycket "båsig" uttalat av proffs-musiker.
//R
------------------------------
Date: Thu, 09 Mar 2000 10:12:01 +0100
From: henrik.billieraymartin.com (henrik.billieraymartin.com)
Subject: Re: SV: Tunnbindare och=?ISO-8859-1?Q?_Nördmodular?
"mr.analogue.org" wrote:
>> Jag läser innantill i Prismas lexikon:
>>
>> silky = silkig, silkeslen, silkesmjuk
>> lush = frodig, yppig, saftig; luxuös, extravagant, överdådig
>>
>> Så vackert! :) Vi behöver mer nyansrikedom i både våra öron och vårt
>> språk. Lite åt vinprovarhållet. Varför använder vi inte såna underbara
>> och relevanta ord för att beskriva våra rattförsedda älskade?
>>
>> "Åh, min kära CS-80, du är så yppig idag! Så bedårande och frodig!"
det var kate bush som fick mig att börja drömma om cs80. jag hörde en
massa låtar som hade helt underbara syntmattor som inte lät som något
annat. cs80 är ävl inte direkt fet, men hon är helt klart yppig.
dessutom tycker jag att det är något magiskt (och kanske lite dyrt?)
över ljudet hos de där yamahasystrarna, de påminner inte om något annat.
jämfört med tex rolands 80-talsburkar låter cs80 väldigt annorlunda,
gammalt men med klass. dessutom låter det som att synten luktar trä.
h
..........
be yourself (and no-one else).
email cooperation.spray.se
personal homepage http://hem2.passagen.se/ethree
...........................................................................................
------------------------------
Date: Thu, 09 Mar 2000 11:49:03 +0100
From: patrik.encounter.nu (patrik.encounter.nu)
Subject: Re: SV: Tunnbindare och=?US-ASCII?Q?_Nördmodular?
On Thu, 9 Mar 2000, henrik.billieraymartin.com wrote:
>> dessutom låter det som att synten luktar trä.
Varfor luktar somliga syntar speciellt och inte andra?
Det ar tra i bade min Obie och Moog, men jag tycker inte de luktar sa
mycket mer an damm...
Daremot luktar den gamla rortongeneratorn! Den luktar sadar elektriskt, en
kombination av varm bakelit och upphettat damm fran sextiotalet.
Jag undrar hur lukt/smak upplevelsen/kombinationen gammal synt och skotsk
whisky upplevs?
Vem har CS-80? Frivillig CS-80 agare sokes, som ar villig att skruva upp
den. Sa kan vi traffas och sa tar jag med mig en flaska Bowmore sa kan vi
dricka och lukta. Bowmorens kraftiga smak av gammal planka :) borde
fungera alldeles utmarkt till gammal tradoftande synt...
Sen kanske man kan rengora synten med en skvatt av drickat... :)
mvh
/P!
___ T o m _ P a t r i k _ E r i k s s o n ________________
a r t - t e c h n o l o g y - m u s i c
patrik.encounter.nu +46(0)703115109
__________________________________________________________
"The dark religions are departed and sweet science reigns"
------------------------------
Date: Thu, 09 Mar 2000 10:24:33 +0100
From: mr.analogue.org (mr.analogue.org)
Subject: Re: SV: Tunnbindare och=?ISO-8859-1?Q?_Nördmodular?
On Thu, 9 Mar 2000, henrik.billieraymartin.com wrote:
>> >> "Åh, min kära CS-80, du är så yppig idag! Så bedårande och frodig!"
>>
>> dessutom tycker jag att det är något magiskt (och kanske lite dyrt?)
>> över ljudet hos de där yamahasystrarna, de påminner inte om något annat.
>> jämfört med tex rolands 80-talsburkar låter cs80 väldigt annorlunda,
Medhåll!
>> gammalt men med klass. dessutom låter det som att synten luktar trä.
De luktar lika gammalt som de låter. :)
(Kan bero en del på halmen, iofs...)
Och det är OTROLIGA mängder trä i dem! Har aldrig sett nåt liknande (sen
jag tittade i syrrans gamla piano). Andra syntar har metallåda med
trädelar, men här är det trä som är själva byggstommen! Lite vinkeljärn m
m här och var för att hålla korten och tangenterna på plats, men inte
mycket mer.
Därför låter de så ljuvligt sprött och frodigt.
ta i trä/mr
------------------------------
Date: Thu, 09 Mar 2000 10:29:41 +0100
From: bengt.falke.svekom.se (bengt.falke.svekom.se)
Subject: RE: Re: SV: Tunnbindare och=?ISO-8859-1?Q?_Nördmodular?
"mr.analogue.org" wrote:
>> dessutom tycker jag att det är något magiskt (och kanske lite dyrt?)
>> över ljudet hos de där yamahasystrarna, de påminner inte om något annat.
>> jämfört med tex rolands 80-talsburkar låter cs80 väldigt annorlunda,
>> gammalt men med klass. dessutom låter det som att synten luktar trä.
Det gör dom ju också..... luktar trä menar jag..... och det vet du sååååå
väääl!
------------------------------------------------------------------
Bengt Falke
E-post: bengt.falke.svekom.se
Mobil: 070 - 652 24 23
------------------------------
Date: Thu, 09 Mar 2000 12:05:29 +0100
From: patrik.encounter.nu (patrik.encounter.nu)
Subject: Re: Pre SAMA
On Thu, 9 Mar 2000, joachim.boberg.swefair.se wrote:
>>
>> Innan SAMA är det en liten sammankomst hemma hos mig.
>>
>> Det är relativt många SAS:are som kommer.
>> Jag mailar snart ut karta och annat till
>> alla som redan har svarat..
>>
>> Ta gärna med ett litet instrument :)
Hur litet...?
Maste det vara elektriskt?
Hur manga mixeringangar har du...?
Improvisera en passiv mixer, bestall en 100-pase telejackar och en knippe
motstand! Installera sedan samtliga i en stor pappkartong! Mycket bruntejp
ska're va!
(Popbandets forsta mixer var passiv och bestod av tva veroboard fyllda med
telejackar fran Elfa och nagra motstand. Dessa voro sedan rejalt intejpade
och ihoptejpade rygg mot rygg och hangde och dinglade i sina kablar bakom
rackstallet... Men det funkade! Och det var inte sarskilt brusigt
heller...
mvh
/Patrik the Mad...
....som borjar fa for mycket att gora pa for kort tid... %/
___ T o m _ P a t r i k _ E r i k s s o n ________________
a r t - t e c h n o l o g y - m u s i c
patrik.encounter.nu +46(0)703115109
__________________________________________________________
"The dark religions are departed and sweet science reigns"
------------------------------
Date: Thu, 09 Mar 2000 10:38:41 +0100
From: henrik.billieraymartin.com (henrik.billieraymartin.com)
Subject: Re: SV: Tunnbindare och=?ISO-8859-1?Q?_Nördmodular?
"bengt.falke.svekom.se" wrote:
>>
>> "mr.analogue.org" wrote:
>>
>> >> dessutom tycker jag att det är något magiskt (och kanske lite dyrt?)
>> >> över ljudet hos de där yamahasystrarna, de påminner inte om något annat.
>> >> jämfört med tex rolands 80-talsburkar låter cs80 väldigt annorlunda,
>> >> gammalt men med klass. dessutom låter det som att synten luktar trä.
>>
>> Det gör dom ju också..... luktar trä menar jag..... och det vet du sååååå
>> väääl!
jo jag vet, jag har en cs50 någonstans. grejen är den att det liksom
hörs på ljudet, den låter så härligt gammalt och övernaturligt.
h
..........
be yourself (and no-one else).
email cooperation.spray.se
personal homepage http://hem2.passagen.se/ethree
...........................................................................................
------------------------------
Date: Thu, 09 Mar 2000 11:09:46 +0100
From: nikro.itn.liu.se (nikro.itn.liu.se)
Subject: Re: Pre SAMA
"joachim.boberg.swefair.se" wrote:
>> Det är relativt många SAS:are som kommer.
Ups! Jag kommer också!
/Niklas
______________________________________________
| |
| Niklas Rönnberg, Lecturer |
| - - - |
| Dept of Science and Technology (ITN) |
| Linköping University, Campus Norrköping |
| - - - |
| Phone: +46(0)11-363316 Fax:+46(0)11-363270 |
| E-mail: nikro.itn.liu.se |
| Homepage: http://www.itn.liu.se/~nikro/ |
| - - - |
| "The semiotic $64,000 question: |
| Why and how is who communicating what |
| to whom and with what effect?" |
|____________________________________________|
------------------------------
Date: Thu, 09 Mar 2000 12:11:01 +0100
From: synthesite.hotmail.com (synthesite.hotmail.com)
Subject: Re: SV: Tunnbindare och=?US-ASCII?Q?_Nördmodular?
>> >> >>Detta trots att CS inte är feta i ordets vanliga bemärkelser.
>> >> Men vänta nu; både CS60 och CS80 är i synnerhet feta ju.
>>Nej.
?!!
>>faktiskt ha lite urskiljningsförmåga. Börjar man säga "fet" om alla
>>syntar, så betyder ju inte ordet nåt.
jag säger "fet" om ljud som är maffiga; en ljudpizza; mattor man
får våta drömmar till... lixom... hallåva... ööh...
- är dessa mattor feta då, lyssna på track 1:
http://www.mp3.com/yelloworange
- de är vad jag skulle kalla feta... och ni?
mvh / patrick - slåss för fetmans rätt i samhället
______________________________________________________
Get Your Private, Free Email at http://www.hotmail.com
------------------------------
Date: Thu, 09 Mar 2000 11:17:29 +0100
From: henrik.billieraymartin.com (henrik.billieraymartin.com)
Subject: Re: Pre SAMA
"nikro.itn.liu.se" wrote:
>>
>> "joachim.boberg.swefair.se" wrote:
>> >> Det är relativt många SAS:are som kommer.
>> Ups! Jag kommer också!
>> /Niklas
det skulle faktiskt vara roligt att komma. jag vet inte om jag är i gbg
då, men om jag är det vill jag komma jag med.
puss,
henrik
..........
be yourself (and no-one else).
email cooperation.spray.se
personal homepage http://hem2.passagen.se/ethree
...........................................................................................
------------------------------
Date: Thu, 09 Mar 2000 12:06:32 +0100
From: ludvig.synkronmusik.com (ludvig.synkronmusik.com)
Subject: Re: OT: Re: mailordning
>>>> Tänk om midi fungerat så. "Nä, nu hinner jag inte, vänta med
>>>> den där tonen!" =)
>>
>>Ja, men är det inte så? :-)
>>
>>Dock var det mycket väre förr i tiden.. Då kunde man riktigt rysa när man
>>hörde vissa kombinationer av maskinvara och sequencer. Ett visst mått av
>>otajthet kan man klara av.. I och för sig så upplevde man samma sak när de
>>första programmen med integrerad audio kom.
Under min tid som keyboardist i ett svettigt funkband (nu kräktes några syntare
på listan, det hörde jag tydligt) använde jag oftast min gamla trotjänare Kawai
K1-II. Den har uppenbarligen en rätt svag och seg stackars processor - när man
överlagrar 3-4 ljud för ett fett monofont solosound så hinner synten inte riktigt
med. Detta kunde man utnyttja kreativt genom att lägga handen över klaviaturen
och dra uppåt. När man släppte fortsatte synten att spela en strid ström av glada
toner en liten stund. Showmässigt.
Carlberg
------------------------------
Date: Thu, 09 Mar 2000 13:57:52 +0100
From: patrik.encounter.nu (patrik.encounter.nu)
Subject: Re: OT: Re: mailordning
On Thu, 9 Mar 2000, ludvig.synkronmusik.com wrote:
>> Under min tid som keyboardist i ett svettigt funkband
>> (nu kräktes några syntare
>> på listan, det hörde jag tydligt)
Riktig tidig attiotals "Knullfunk" har val en viss nostalgifaktor idag.
Som soundtracket till nan gammal film med Traci Lords i rollistan... ;)
(Na, jag kollar inte pa bilderna, men musiken ar ju schysst...! ;) ;) ;)
Och apropa funk sa sag jag (och partajade stenhart) Stonefunkers nagra
ganger under slutet av attiotalet. Svangde som attan, miniMoogen satt som
en smocka i kistan (och nastan i foten ocksa, for de valte omkull den, och
dar stod ju jag... )
>> K1-II. Den har uppenbarligen en rätt svag och seg stackars processor - när man
>> överlagrar 3-4 ljud för ett fett monofont solosound så hinner synten inte
>riktigt
>> med.
Pappsen har/hade en Elka EK-44 numerisk synt, vars processorer jobbade pa
gransen till vad som var mojligt. Om man drog i volymreglarna samtidigt
som ett ljud spelades ballade grejor ur. Bland annat sa var LFO:erna det
forsta som prioriterades bort. Helskumt. Pappsens Elka ar numera dod, den
rakade namligen en gang drankas i avloppsvatten nar ett ror brast. Sa det
blev en anal-og synt helt plotsligt och lat bara sk*t! :) Och eftersom det
inte fungerar langre sa anvander han den inte, det ar altsa numera en Elka
Synth-Ex! :D (sug pa den, ni Goteborgare o andra...!!!)
Den ar garanterat till salu for betydligt mindre an 20000:-
mvh
/P!
___ T o m _ P a t r i k _ E r i k s s o n ________________
a r t = t e c h n o l o g y = m u s i c
patrik.encounter.nu +46(0)703115109
__________________________________________________________
"The dark religions are departed and sweet science reigns"
------------------------------
Date: Thu, 09 Mar 2000 13:31:33 +0100
From: synthesite.hotmail.com (synthesite.hotmail.com)
Subject: Re: OT: Re: mailordning
>>När man släppte fortsatte synten att spela en strid ström av glada
>>toner en liten stund. Showmässigt.
Kul! Apropå layers; jag tycker det är kul att lägga ett polyfont
ljud av mjuk karaktär ovanpå en monofon syntbas; sedan spela
ackord med detta; då hamnar bastonerna "slumpmässigt" men inom
rätt intervall. Kan skapa kul harmonier; "wow, vad udda!" liksom,
när man testar en annan baston i stället för den förväntade.
Nu är vi tillbaka i Scritti Politti-tänk; de använde ofta toner
för basen som inte vanligtvis inom pop kopplas ihop med just
"det" ackordet. Testa att lägg ett ackord och låt fingrarna
klättra över din bassynt samtidigt; vissa toner låter fel, men
kanske ändå SÅ rätt? :)
Mvh / Patrick - manifesterar manipulation och stortrivs i det
nya Stockholm = ett Stockholm med SOL.
______________________________________________________
Get Your Private, Free Email at http://www.hotmail.com
------------------------------
Date: Thu, 09 Mar 2000 12:38:33 +0100
From: henrik.billieraymartin.com (henrik.billieraymartin.com)
Subject: Re: OT: Re: mailordning
>> Nu är vi tillbaka i Scritti Politti-tänk; de använde ofta toner
>> för basen som inte vanligtvis inom pop kopplas ihop med just
>> "det" ackordet. Testa att lägg ett ackord och låt fingrarna
>> klättra över din bassynt samtidigt; vissa toner låter fel, men
>> kanske ändå SÅ rätt? :)
farbror tenaglia är en mästare på sådant, lyssna till exempel på den
fantastiska "before" som han producerade åt psb. inte en baston
"rätt" (nja, några kanske) och den svänger som fan.
h
------
be yourself (and no-one else).
email: cooperation.spray.se
personal homepage: http://hem2.passagen.se/ethree
-------------------------------------------------
------------------------------
Date: Thu, 09 Mar 2000 12:38:00 +0100
From: bengt.falke.svekom.se (bengt.falke.svekom.se)
Subject: RE: Re: SV: Tunnbindare och=?ISO-8859-1?Q?_Nördmodular?
Innehåller inte det regöringsmedlet tjära???
Bengt Falke
Vem har CS-80? Frivillig CS-80 agare sokes, som ar villig att skruva upp
den. Sa kan vi traffas och sa tar jag med mig en flaska Bowmore sa kan vi
dricka och lukta. Bowmorens kraftiga smak av gammal planka :) borde
fungera alldeles utmarkt till gammal tradoftande synt...
Sen kanske man kan rengora synten med en skvatt av drickat... :)
mvh
/P!
___ T o m _ P a t r i k _ E r i k s s o n ________________
a r t - t e c h n o l o g y - m u s i c
patrik.encounter.nu +46(0)703115109
__________________________________________________________
"The dark religions are departed and sweet science reigns"
------------------------------
Date: Thu, 09 Mar 2000 12:42:30 +0100
From: mr.analogue.org (mr.analogue.org)
Subject: Re: OT: Re: mailordning
On Thu, 9 Mar 2000, patrik.encounter.nu wrote:
>> Pappsens Elka ar numera dod, den
>> rakade namligen en gang drankas i avloppsvatten nar ett ror brast. Sa det
>> blev en anal-og synt helt plotsligt och lat bara sk*t! :) Och eftersom det
>> inte fungerar langre sa anvander han den inte, det ar altsa numera en Elka
>> Synth-Ex! :D (sug pa den, ni Goteborgare o andra...!!!)
ÅÅÅÅHHH va dåligt... :-P
>> Den ar garanterat till salu for betydligt mindre an 20000:-
Sälj den på Let's BAJ it, då...
/mr
PS. Jag vet nog hur du kan få ljud i den igen:
Koppla in ett PA av märke "TOA"! DS.
------------------------------
Date: Thu, 09 Mar 2000 12:44:26 +0100
From: moxie.idonex.se (moxie.idonex.se)
Subject: Re: OT: Re: mailordning
>> Riktig tidig attiotals "Knullfunk" har val en viss nostalgifaktor idag.
Personligen så placerar jag väl funkens glanstid sådär ett knappt
decennium tidigare, då :-) Typ 75-76 eller så. Make my funk the
P-funk, säger jag bara! Feta syntar var det gott om, också...
/Moxie (Osammanhängande)
------------------------------
Date: Thu, 09 Mar 2000 12:48:50 +0100
From: henrik.billieraymartin.com (henrik.billieraymartin.com)
Subject: Re: OT: Re: mailordning
>> >> Pappsens Elka ar numera dod, den
>> >> rakade namligen en gang drankas i avloppsvatten nar ett ror brast. Sa det
>> >> blev en anal-og synt helt plotsligt och lat bara sk*t! :) Och eftersom det
>> >> inte fungerar langre sa anvander han den inte, det ar altsa numera en Elka
>> >> Synth-Ex! :D (sug pa den, ni Goteborgare o andra...!!!)
>>
>> ÅÅÅÅHHH va dåligt... :-P
>>
>> >> Den ar garanterat till salu for betydligt mindre an 20000:-
>>
>> Sälj den på Let's BAJ it, då...
>>
>>
>> /mr
>>
>>
>> PS. Jag vet nog hur du kan få ljud i den igen:
>> Koppla in ett PA av märke "TOA"! DS.
ojojoj... g:son ligger verkligen i underläge vad gäller dåliga
vitsar. till och med vitsmästaren åke dahlbäck ligger i lä :-o
h
------
be yourself (and no-one else).
email: cooperation.spray.se
personal homepage: http://hem2.passagen.se/ethree
-------------------------------------------------
------------------------------
Date: Thu, 09 Mar 2000 12:51:44 +0100
From: joachim.boberg.swefair.se (joachim.boberg.swefair.se)
Subject: KFB (RE: OT: Re: mailordning)
Rotwang ristade:
>>>Riktig tidig attiotals "Knullfunk"
>>>har val en viss nostalgifaktor idag.
Korg MicroPreset (Mp500) = Obesegrad Knull-Funk-Bas(tm)!!!
Är det verkligen bara jag som har en sånn ??
Den maskinen tillgodoser verkligen mitt basbehov.
/Jocke
------------------------------
Date: Thu, 09 Mar 2000 12:57:55 +0100
From: mr.analogue.org (mr.analogue.org)
Subject: RE: Re: SV: Tunnbindare och=?ISO-8859-1?Q?_Nördmodular?
On Thu, 9 Mar 2000, bengt.falke.svekom.se wrote:
>>> Vem har CS-80? Frivillig CS-80 agare sokes, som ar villig att skruva
>>> upp den. Sa kan vi traffas och sa tar jag med mig en flaska Bowmore sa
>>> kan vi dricka och lukta. Bowmorens kraftiga smak av gammal planka :)
>>> borde fungera alldeles utmarkt till gammal tradoftande synt...
>>> Sen kanske man kan rengora synten med en skvatt av drickat... :)
>>
>> Innehåller inte det regöringsmedlet tjära???
Jodå, men vi är ju så tjära i synten... ;)
Den CS-80 finns inte, som inte redan blivit besudlad av tjära från
stinkande kedjebolmande 70-talskeyboardister.
/mr - maltwhiskyälskare som ska ta med
Laphroaigen på whiskygrabbkväll imorgon... *slurp*
------------------------------
Date: Thu, 09 Mar 2000 13:59:25 +0100
From: synthesite.hotmail.com (synthesite.hotmail.com)
Subject: Re: OT: Re: mailordning
Öööh... det vore nästan ett äventyr att få äran att laga Elka'n, men då vill
man ju gärna vara försäkrad om...
Henrik - Be yourself..., lyssna...
....att den inte LUKTAR! :-)
Men se'n skulle jag ge den min normala digitalsyntkur: Isärplockning,
dusch medelst hårt tryck (vid behov), akupunktur, än mer isärplockning, mer
dusch... kanske lite AJAX vid behov... kanske en gammal kaffeburk med vatten
och rengöringsmedel att låta vissa plastdetaljer ta ångbad i... se'n
kontroll av mängden skruv, och vid behov, inköp av mer, samt inköp av någon
bra substans att spraya oxiderade saker med, se'n torka av och se'n, när
allt var nybadat och luktade som en baby, låta allt ligga på finaste
badlakanet och torka i en vecka. Sedan dags för mödosam och slipad
ihopsättning, bit för bit, del för del.
Voil·, med ett nytt batteri också (för de brukar vara döda på så här illa
åtgångna syntar) a' 230:- så tror jag den skulle börja komma tillbaka till
livet.
Sedan börjar då det RIKTIGT mödosamma: att programmera upp synten med nya
och fräna ljud. Sån't kan ta flera månader om maskinen i fråga är komplex.
Men det är också kul.
Låt mig disponera ELKAn ett tag och se om jag kan få liv i den, se'n kan vi
diskutera priset... eller så kanske din farsa vill ha tillbaks den i
fungerande skick... då kan vi ju disqutera eventuell
reparationsersättning... ni borde väl ha fått betalt för den ändå, genom
hemförsäkringen?... :) Äääh, ska inte lägga mig i...
Mvh / Patrick - flummar vidare samtidigt som en gigantisk
databasinstallation rullar... :)
______________________________________________________
Get Your Private, Free Email at http://www.hotmail.com
------------------------------
Date: Thu, 09 Mar 2000 14:07:58 +0100
From: synthesite.hotmail.com (synthesite.hotmail.com)
Subject: Re: OT: Re: mailordning
>> >> >> råkade nämligen en gång dränkas i avloppsvatten... >> >> blev en
>>anal-og synt helt plotsligt och lat bara sk*t!
>> >> >> numera en Elka Synth-Ex!
>> >> Sälj den på Let's BAJ it, då...
>> >> PS. Jag vet nog hur du kan få ljud i den igen:
>> >> Koppla in ett PA av märke "TOA"! DS.
Jag kopplar denna form av vitserier till Joakim Lindengrens
strålande serier om farbror Ragnar Funck i den eminenta 80-
talsklassiker-serietidningen... med namn (faktiskt!!!) såsom
Bröök! Uppletas lämpligen genast i någon obskyr butik som
handlar med gamla serier.
Själv brukar jag skämta på liknande vis, i verkliga livet.
Men det är inte alltid uppskattas. Brukar kallas "Arne
Hegerfors" av kamraterna som tröttnat på mina eviga ord-
vänderier... :)
Men det är en finess att kunna bala taklänges och finna de
lustiga detaljerna inom vokalismens dova avgrundsmörker.
Nog skitsnackat!
/ Patrick - undrar om någon lyssnat på MP3an ännu...
______________________________________________________
Get Your Private, Free Email at http://www.hotmail.com
------------------------------
Date: Thu, 09 Mar 2000 12:58:09 +0100
From: ronny.gardh.epk.ericsson.se (ronny.gardh.epk.ericsson.se)
Subject: J60 vs P6
Har svårt att bestämma mig, köpa Juno60 eller Polysix....
vill ha en synth som är rolig att leka med, feta basar, sköna
stråkar, lite trummor kanske, härliga resonans-basar,
även härliga synthslingor....sen så har man ju redan en J106!
Comments?
R
------------------------------
Date: Thu, 09 Mar 2000 14:14:12 +0100
From: synthesite.hotmail.com (synthesite.hotmail.com)
Subject: Re: KFB (RE: OT: Re: mailordning)
>>Rotwang ristade:
>> >>>Riktig tidig attiotals "Knullfunk"
>> >>>har val en viss nostalgifaktor idag.
>>
>>Korg MicroPreset (Mp500) = Obesegrad Knull-Funk-Bas(tm)!!!
>>
>>Är det verkligen bara jag som har en sånn ??
>>Den maskinen tillgodoser verkligen mitt basbehov.
Den tycks vara lite ovanlig, men jag tror att det
iofs kan vara så att våra basbehov av "Knull" blir
lite för dåligt tillgodosedda här på listan, rent
allmänt; kanske därför det hela tiden blir ett stort
sjok av insnöade diskussioner om ett filter eller
ett annat. Andra, som får sitt "till livs" bryr sig
inte så noga och klarar sig fint med JV-varianten.
Minimoog är väl snarast syntarnas svar på Fröken Höger.
Att ta en Waldorf bakifrån är nog dock en äkta våt
dröm för de allra flesta.
/ Patrick - off line...
______________________________________________________
Get Your Private, Free Email at http://www.hotmail.com
------------------------------
Date: Thu, 09 Mar 2000 13:16:25 +0100
From: m.malmqvist.home.se (m.malmqvist.home.se)
Subject: Re: J60 vs P6
----- Original Message -----
From:
To: "Multiple recipients of SAS"
Sent: Thursday, March 09, 2000 12:58 PM
Subject: J60 vs P6
>> Har svårt att bestämma mig, köpa Juno60 eller Polysix....
>> vill ha en synth som är rolig att leka med, feta basar, sköna
>> stråkar, lite trummor kanske, härliga resonans-basar,
>> även härliga synthslingor....sen så har man ju redan en J106!
>>
>> Comments?
>>
Köp en Polysix, snygg, skoj och mångsidig.. Låt inte specen bedra dig, "1
osc ?? låter tunnt..?" låter en J106 tunnt..? Nope.. :)
/ M.
------------------------------
Date: Thu, 09 Mar 2000 13:42:26 +0100
From: mr.analogue.org (mr.analogue.org)
Subject: Re: J60 vs P6
On Thu, 9 Mar 2000, m.malmqvist.home.se wrote:
>> >> Har svårt att bestämma mig, köpa Juno60 eller Polysix....
>>
>> Köp en Polysix, snygg, skoj och mångsidig..
Apropå Polysix och "snygg"... *harkel*
....är P6 sammansatt med häftklamrar i botten, precis som Mono/Poly?
/mr
------------------------------
Date: Thu, 09 Mar 2000 13:44:10 +0100
From: m.malmqvist.home.se (m.malmqvist.home.se)
Subject: Re: J60 vs P6
----- Original Message -----
From:
To: "Multiple recipients of SAS"
Sent: Thursday, March 09, 2000 1:42 PM
Subject: Re: J60 vs P6
>> On Thu, 9 Mar 2000, m.malmqvist.home.se wrote:
>>
>> >> >> Har svårt att bestämma mig, köpa Juno60 eller Polysix....
>> >>
>> >> Köp en Polysix, snygg, skoj och mångsidig..
>>
>> Apropå Polysix och "snygg"... *harkel*
>> ...är P6 sammansatt med häftklamrar i botten, precis som Mono/Poly?
>>
Har inget minne av att min M/P är häftad i botten men jag har för mig att
min P6'a var det.. ;) de e byggteknik det ! :)
/ M.
------------------------------
Date: Thu, 09 Mar 2000 14:59:55 +0100
From: synthesite.hotmail.com (synthesite.hotmail.com)
Subject: Re: J60 vs P6
>>Har svårt att bestämma mig, köpa Juno60 eller Polysix....
>>vill ha en synth som är rolig att leka med, feta basar, sköna
>>stråkar, lite trummor kanske, härliga resonans-basar,
>>även härliga synthslingor....sen så har man ju redan en J106!
"Något liitet, som man kan leeika med!"
Tja, jag tycker som de andra som kommenterade: Polysix låter
maffigare och mer unik i soundet. MEN. Jävligt bökig att
MIDI-styra. Okay att sampla dock. Eller att bara lira på.
Juno 60 är tillräckligt annorlunda från din Juno 106 för
att ändå bjuda på något nytt, kul och oväntat.
Helt enkelt blir resultatet: Hugget som stucket! :-D
/ Mvh Patrick
______________________________________________________
Get Your Private, Free Email at http://www.hotmail.com
------------------------------
Date: Thu, 09 Mar 2000 15:04:02 +0100
From: synthesite.hotmail.com (synthesite.hotmail.com)
Subject: Re: J60 vs P6
>>Apropå Polysix och "snygg"... *harkel*
>>...är P6 sammansatt med häftklamrar i botten, precis som Mono/Poly?
Oavsett vilket, så tycker jag att bägge två är jättesnygga faktiskt.
Den perfekta syntformen är - från sidan: Kilform. Mycket fint.
Mvh / Han som snackar HELA tiden... :D
______________________________________________________
Get Your Private, Free Email at http://www.hotmail.com
------------------------------
Date: Thu, 09 Mar 2000 15:12:49 +0100
From: synthesite.hotmail.com (synthesite.hotmail.com)
Subject: Re: J60 vs P6
>> >>vill ha en synth som är rolig att leka med, feta basar, sköna
>> >>stråkar, lite trummor kanske, härliga resonans-basar,
>> >>även härliga synthslingor....
Det är rätt kul att leka syntrekommendator måste jag säga. Låt
mig fundera lite på vad du söker... hmmm...
Okay! Här kommer några rekommendationer som faller väl inom
ramen för dina önskemål; jag utgår från att det är en synt
med klaviatur du söker:
- Kawai K4.
- Roland JD-800.
- Yamaha SY-55.
- Sequential Pro One = WOW! Värd pengarna. Kan mindre men mer...
- Casio VZ-1. Undantag för resonansbasarna.
I de här maskinerna finns mycket att hämta. Otroligt mycket.
Inte analoga, förutom Sequential'en, men är det ett krav?
Man kan sympatisera analogt utan att bygga kroppen med
analoga steroider...
Tjepp / Herr Flärp
______________________________________________________
Get Your Private, Free Email at http://www.hotmail.com
------------------------------
Date: Thu, 09 Mar 2000 14:40:44 +0100
From: m.malmqvist.home.se (m.malmqvist.home.se)
Subject: Re: J60 vs P6
----- Original Message -----
From:
To: "Multiple recipients of SAS"
Sent: Thursday, March 09, 2000 3:12 PM
Subject: Re: J60 vs P6
>> >> >>vill ha en synth som är rolig att leka med, feta basar, sköna
>> >> >>stråkar, lite trummor kanske, härliga resonans-basar,
>> >> >>även härliga synthslingor....
>>
>> Det är rätt kul att leka syntrekommendator måste jag säga. Låt
>> mig fundera lite på vad du söker... hmmm...
>>
>> Okay! Här kommer några rekommendationer som faller väl inom
>> ramen för dina önskemål; jag utgår från att det är en synt
>> med klaviatur du söker:
>>
>> - Roland JD-800.
orf ! köp denna och spela på synthen blir nästan bättre än sex ! ;)
/ M. (tänker har virtual sex med min Z1 ikäll.. Rrrrr... ;) )
------------------------------
Date: Thu, 09 Mar 2000 14:51:53 +0100
From: mr.analogue.org (mr.analogue.org)
Subject: SY-55 vs J60 vs P6
On Thu, 9 Mar 2000, synthesite.hotmail.com wrote:
>>> Börjar man säga "fet" om alla
>>> syntar, så betyder ju inte ordet nåt.
>>
>> jag säger "fet" om ljud som är maffiga
Så förvillande. Varför inte säga "maffiga" istället? >;-)
>>>...är P6 sammansatt med häftklamrar i botten, precis som Mono/Poly?
>>
>> Oavsett vilket, så tycker jag att bägge två är jättesnygga faktiskt.
>> Den perfekta syntformen är - från sidan: Kilform. Mycket fint.
Men inte speciellt fiffigt med alla spetsiga vinklar på de kilformade
gavlarna med skör träimitation som studsar runt i Volvo740kofferten...
>> Okay! Här kommer några rekommendationer som faller väl inom
>> ramen för dina önskemål; jag utgår från att det är en synt
>> med klaviatur du söker:
....
>> - Yamaha SY-55.
DING!
En sån råkar finnas till salu! *skämmas nåt grymt*
Garanterat oanvänd sen 1900-talet.
Vet ej vad den kan vara värd. Ge ev bud privat.
>> I de här maskinerna finns mycket att hämta.
Hmmm...
Då kanske man skulle behålla den, bli en renodlad MIDIot och skogsgubbe,
sälja analogGerätena billigt till tekknokids och sin själ till Mammon?
/mr
------------------------------
Date: Thu, 09 Mar 2000 14:57:34 +0100
From: joachim.boberg.swefair.se (joachim.boberg.swefair.se)
Subject: Jean Jacques Perrey
Bröööl-pip
Jag lyssnar på "Moog Indogo" av Jean Jacques Perrey på jobbet
just nu, jäkligt rolig och underhållande Moogskiva faktiskt.
Köp den, den har just haft en re-release på CD.
MEN, det jag undrar är; har någon på listan den eminenta
skivan "Good Moog" med samma artist?
Den finns nämligen INTE att få tag på NÅGONSTANS, inte ens
på CD. (hos dist. www.jackdiamond.com är den också slut.)
Jag byter gärna en kopia av "Moog Indigo" mot en
kopia på "Good Moog", mp3 eller CD kvittar för mig.
/Jocke
------------------------------
Date: Thu, 09 Mar 2000 16:43:55 +0100
From: patrik.encounter.nu (patrik.encounter.nu)
Subject: RE: Re: SV: Tunnbindare och=?US-ASCII?Q?_Nördmodular?
On Thu, 9 Mar 2000, bengt.falke.svekom.se wrote:
>>> Bowmorens kraftiga smak av gammal planka :) borde
>>> fungera alldeles utmarkt till gammal tradoftande synt...
>>>
>>> Sen kanske man kan rengora synten med en skvatt av drickat... :)
>> Innehåller inte det regöringsmedlet tjära???
Jag vet inte... jag o pappsen fick en flaska av min onkel for ett tag sen,
och det fanns da _ingenting_ kvar i den efterat! %) Varken tjara eller nat
annat...
mvh
/P!
___ T o m _ P a t r i k _ E r i k s s o n ________________
a r t - t e c h n o l o g y - m u s i c
patrik.encounter.nu +46(0)703115109
__________________________________________________________
"The dark religions are departed and sweet science reigns"
------------------------------
Date: Thu, 09 Mar 2000 16:51:46 +0100
From: patrik.encounter.nu (patrik.encounter.nu)
Subject: Re: Jean Jacques Perrey
Aaargghh!
On Thu, 9 Mar 2000, joachim.boberg.swefair.se wrote:
>> Jag lyssnar på "Moog Indogo" av Jean Jacques Perrey på jobbet
>> just nu, jäkligt rolig och underhållande Moogskiva faktiskt.
>> Köp den, den har just haft en re-release på CD.
Jaforfan, var koper man den?!?
Jag hade faktiskt tankt leta ratt pa "Good Moog" efter att ha valtrat mig
i mp3:orna his JackDiamond, och nu sa kommer herrn och sager att:
>> Den finns nämligen INTE att få tag på NÅGONSTANS, inte ens
>> på CD. (hos dist. www.jackdiamond.com är den också slut.)
Aaaarggghhhhh!
>>
>> Jag byter gärna en kopia av "Moog Indigo" mot en
>> kopia på "Good Moog", mp3 eller CD kvittar för mig.
>>
Jag vill ha bagge!
I varsta fall kan jag tanka mig att branna av bagge och skicka en
royaltypeng till J.J.Perry direkt!
Om grejorna inte finns att fa tag pa borde det vara okej med kopiering,
tycker jag...
Bup-bup-bupp-blirp!-tjo!
mvh
/P!
___ T o m _ P a t r i k _ E r i k s s o n ________________
a r t - t e c h n o l o g y - m u s i c
patrik.encounter.nu +46(0)703115109
__________________________________________________________
"The dark religions are departed and sweet science reigns"
------------------------------
Date: Thu, 09 Mar 2000 16:59:02 +0100
From: patrik.encounter.nu (patrik.encounter.nu)
Subject: Re: SY-55 vs J60 vs P6
On Thu, 9 Mar 2000, mr.analogue.org wrote:
>> Hmmm...
>> Då kanske man skulle behålla den, bli en renodlad MIDIot och skogsgubbe,
Midiot!
Aaarggghh!
Under mitten av attiotalet var jag inblandad i ett
kursmaterialsframstallningsprojekt som gick under arbetsnamnet "Midioten",
och min uppgift var att fixa illustrationer (bisarra cartoons). Det var
visst tankt att Yamahaha i Goteborg skulle ge ut materialet, men det blev
aldrig av. Snubben som skrev materialet skulle projsa mig i "natura", dvs
Yamahautrustning, sa hade inte projektet lagts pa hyllan skulle jag val
suttit pa nan vidrig DX-7:a nu eller sa... ;)
Those were the days...
mvh
/P! the Midi Cartoonist
___ T o m _ P a t r i k _ E r i k s s o n ________________
a r t - t e c h n o l o g y - m u s i c
patrik.encounter.nu +46(0)703115109
__________________________________________________________
"The dark religions are departed and sweet science reigns"
------------------------------
Date: Thu, 09 Mar 2000 16:32:04 +0100
From: synthesite.hotmail.com (synthesite.hotmail.com)
Subject: Re: SY-55 vs J60 vs P6 AND MORE
>>DING!
>>En sån råkar finnas till salu! *skämmas nåt grymt*
>>Garanterat oanvänd sen 1900-talet.
>>Vet ej vad den kan vara värd. Ge ev bud privat.
Haha! Härligt! :-) Tror den kan va' värd typ 2000-2500.
>> >> I de här maskinerna finns mycket att hämta.
>>Hmmm...
>>Då kanske man skulle behålla den, bli en renodlad MIDIot och skogsgubbe,
>>sälja analogGerätena billigt till tekknokids och sin själ till Mammon?
Du behöver inte se så allvarligt på analogmaskinerna. De
är ju bara instrument, precis som alla d*g*t*l* maskiner.
Det viktiga är ju LJUDET, eller hur? Inte? Känslan? Mmmm...
Jag måste berätta att jag har testat, och jag börjar inse
att jag börjar bli kär. I vadå? Roland JDUEDDUX-494833??!!
NEJJ!!! Inte en till!!!! :-D
Men däremot den nya Korgen. Korgs första RIKTIGA SYNT sedan
de släppte M1 och helvetet brakade loss. Korg MS2000. Och
jag må säga att jag är imponerad. Jösses, vilken maskin!
Skit samma vad det är för kretsar. Lyssna. Just dig it! All!
Det här är en synt med vilken man kan göra otroligt komplexa
ljud, och den kostar inte för mycket heller! Mycket koolare
än t ex Roland JP-8080, som väl är den närmaste konkurrenten.
Och billigare. Rackversionen lär kosta runt 8000:-!!! NY!!!
Ja, Mattias, jag tycker du ska sälja några analoga geräten.
Visst ska du behålla din fina Minimoog, det är klart! Den
fick du för rätt sorts pengar, och det är en "evergreen".
Men alla MS- och CS-syntar? Jag är skeptisk. Kommer mycket
nytt nu, snart kommer värdet på dessa tingestar, hurän de
är trevliga och söta i sig, att rasa likt en tegelsten.
Trots allt är de monofoniska och hopplösa att styra från en
någotsånär modern sequencer.
Annars måste du KENTONifiera, och det kostar. It's your
choice. Det är ballt med en hoper analogt, men vad är det
egentliga syftet? Lyckan över att äga? Den som har flest
prylar när han dör, vinner?
Jag skulle behålla mina 2 favoriter; i ditt fall kanske
minimoogen och din synthex. Sedan skulle jag smacka på
med kul, nya instrument. Inte för många, men ett par.
Kanske MS-2000 och någon häftig sampler. A-4000?
Mvh / Pautruckk
>>
>>
>>/mr
>>
>>
>>
>>
______________________________________________________
Get Your Private, Free Email at http://www.hotmail.com
------------------------------
Date: Thu, 09 Mar 2000 17:14:17 +0100
From: patrik.encounter.nu (patrik.encounter.nu)
Subject: Re: OT: Re: mailordning
On Thu, 9 Mar 2000, synthesite.hotmail.com wrote:
>> Jag kopplar denna form av vitserier till Joakim Lindengrens
>> strålande serier om farbror Ragnar Funck i den eminenta 80-
>> talsklassiker-serietidningen... med namn (faktiskt!!!) såsom
>> Bröök! Uppletas lämpligen genast i någon obskyr butik som
>> handlar med gamla serier.
Finns en schysst samling som heter "En dag pa herrturken" dar
Bastuspecialisten Ragnar Frunck figurerar.
Han far alltid "minst 200kg" i huvudet.
Lindegren tecknar alltid "sann" historier om sina bizarra kollegor i
Svenska Smabils- och RusdrycksForbundet. Tank om vi skulle fa Jocke att
gora en strip om de bizarra bakatstravarna i SAS... :)
(Har han gjort symbolen at LUTH:s bastuklubb sa... :)
Har vi nan synt som vager >200kg att danga i huvudet pa Ragnar Frunck?
Jag tror J.Lindegren skulle instamma i:
Bizarra syntar: Bizarra bilar:
=============== =============Minimoog Volvo Duett
Moog Modular Volvo PV
Theremin Tatraplan
Trautonium Volvo Amazon (med ratt i bakelit!!!)
Forodmjukande Forodmjukande
syntar: bilar:
============= ============Yamaha YS-200 Volvo 740
Roland D50 Ford Granada
Elka EX-44 Fiat
Roland D-20 Saab 900 (aj, jag har en... ;)
Roland JV-90 Toyota Carina
mvh
/P!
....undrar om man skall ta fezen med till Goteborg... :)
___ T o m _ P a t r i k _ E r i k s s o n ________________
a r t - t e c h n o l o g y - m u s i c
patrik.encounter.nu +46(0)703115109
__________________________________________________________
"The dark religions are departed and sweet science reigns"
------------------------------
Date: Thu, 09 Mar 2000 15:47:54 +0100
From: d3berg.dtek.chalmers.se (d3berg.dtek.chalmers.se)
Subject: Re: SY-55 vs J60 vs P6 AND MORE
On Thu Mar 09 2000, synthesite.hotmail.com
>> Trots allt ?r de monofoniska och hoppl?sa att styra fr?n en
>> n?gots?n?r modern sequencer.
Alla som vill dumpa sina ms-20 kan maila mig! Jag styrde med framgång
en sådan trevlig tingest från min 1080 igår. Det finns ju en massa
extrautgångar på den som jag inte använder för tillfället, så då kunde
man ju slänga iväg en ren sinus från den för att styra en ms-20
med. Härliga fräsande mysljud!
Vad som inte gick riktigt lika bra var mina försök att bygga
triggpulser med DC-vågformen som finns i 1080. Om det skulle ligga
synkade 16-delar så var man tvungen att skicka noterna 56 ms tidigare
än de skulle spelas, och då blev det besvärligt att loopa saker i
Cubase. Jag ville här trigga en sq-10 för att stega fram i
sekvensen.
Sedan ville jag trigga ljuden på en ms-50 också. Det blev i alla fall
inte tillräckligt korta triggpulser någonstans i den kedjan, för
envelopen triggades inte riktigt rätt.
>> Annars m?ste du KENTONifiera, och det kostar. It's your
>> choice. Det ?r ballt med en hoper analogt, men vad ?r det
>> egentliga syftet? Lyckan ?ver att ?ga? Den som har flest
>> prylar n?r han d?r, vinner?
Varför MÅSTE man köra med midi och den sortens sequencer? Jag ser
ingen anledning till det om man bara har rätt prylar.
/Janne, som hittade ännu ett bra användningsområde för en 1080
--
Janne G:son Berg, d3berg.dtek.chalmers.se http://www.dtek.chalmers.se/~d3berg
Imperfection makes perfection
------------------------------
Date: Thu, 09 Mar 2000 15:53:52 +0100
From: joachim.boberg.swefair.se (joachim.boberg.swefair.se)
Subject: RE: SY-55 vs J60 vs P6 AND MORE
>>>Ja, Mattias, jag tycker du ska sälja några analoga geräten.
>>>Visst ska du behålla din fina Minimoog, det är klart! Den
>>>fick du för rätt sorts pengar, och det är en "evergreen".
>>>Men alla MS- och CS-syntar? Jag är skeptisk. Kommer mycket
>>>nytt nu, snart kommer värdet på dessa tingestar, hurän de
>>>är trevliga och söta i sig, att rasa likt en tegelsten.
Neeeeeeeeeeeeeeeeeeej!!!!
Ok, digitalt i alla ära, men:
Man kan inte jämföra antika fina möbler med IKEA-möbler i spånskiva.
Analogsyntar från 60, 70 & 80-tal ger inpiration, glädje
och välmående :) Förutom det goda ljudet och den
höga kvallitÈn på konstruktionen.
/Jocke, nu med stavfel.
------------------------------
Date: Thu, 09 Mar 2000 16:00:19 +0100
From: mr.analogue.org (mr.analogue.org)
Subject: Re: OT: Re: mailordning
On Thu, 9 Mar 2000, patrik.encounter.nu wrote:
>> Finns en schysst samling som heter "En dag pa herrturken" dar
>> Bastuspecialisten Ragnar Frunck figurerar.
>> Han far alltid "minst 200kg" i huvudet.
....
>> Har vi nan synt som vager >200kg att danga i huvudet pa Ragnar Frunck?
GX-1 lär väga 387. :)
/mr
------------------------------
Date: Thu, 09 Mar 2000 16:02:42 +0100
From: mr.analogue.org (mr.analogue.org)
Subject: Re: SY-55 vs J60 vs P6 AND MORE
On Thu, 9 Mar 2000, synthesite.hotmail.com wrote:
>> Du behöver inte se så allvarligt på analogmaskinerna. De
>> är ju bara instrument, precis som alla d*g*t*l* maskiner.
Helt fel!
Och det vet vi allihop.
>> Ja, Mattias, jag tycker du ska sälja några analoga geräten.
Helt fel!
>> Visst ska du behålla din fina Minimoog, det är klart! Den
>> fick du för rätt sorts pengar,
Aber richtig. D-Mark. Genau.
>> Men alla MS- och CS-syntar? Jag är skeptisk. Kommer mycket
>> nytt nu, snart kommer värdet på dessa tingestar, hurän de
>> är trevliga och söta i sig, att rasa likt en tegelsten.
Helt fel!
Man köper väl inte analogsyntar för att de är värdefulla?
>> Trots allt är de monofoniska och hopplösa att styra från en
>> någotsånär modern sequencer.
Helt fel!
Vad ska man med moderna sequencers till? De har ju inte ens CV ut.
>> Annars måste du KENTONifiera, och det kostar.
Helt fel!
Det har vi inte behövt hittills. Och vad skulle det tillföra?
>> men vad är det egentliga syftet? Lyckan över att äga? Den som har
>> flest prylar när han dör, vinner?
Välkommen till SAS.
Ta god tid på dig att förstå varför folk är här.
Vi tänker inte stressa dig.
>> Jag skulle behålla mina 2 favoriter; i ditt fall kanske
>> minimoogen och din synthex. Sedan skulle jag smacka på
>> med kul, nya instrument. Inte för många, men ett par.
>> Kanske MS-2000 och någon häftig sampler. A-4000?
*suck*
Ett tips:
Sök upp några goda analogjammande SAS:are och se hur det egentligen går
till, och varför det ena är bra på ditten, och det andra på datten.
Garanterade Aha-upplevelser.
Jag tror att du skulle behöva det.
Men antagligen skulle du tvingas genomgå en mångårig anti-MIDI-behandling
på jackoxid, oscillatortuning och gammal träsmak för att överhuvudtaget få
ut nånting av det. Så glöm det. Det blir alldeles för annorlunda.
/mr
------------------------------
Date: Thu, 09 Mar 2000 17:06:02 +0100
From: synthesite.hotmail.com (synthesite.hotmail.com)
Subject: Rerre: SY-55 vs J60 vs P6 AND MORE
>>Varför MÅSTE man köra med midi och den sortens sequencer? Jag ser
>>ingen anledning till det om man bara har rätt prylar.
Nej, visst måste man inte. Inte alls. Det är en fråga om
- smak...
- förmåga att ratta DIGITALT utan att spy...
- ekonomi...
- plats i lägenheten...
- antal mixerkanaler...
- lyckade klipp...
And so on... låt mig kontra med motfrågan: Om man nu gillar
analoga ljud och arbetssätt, vad är det då för fel med att
tillämpa dessa på digital utrustning som kostar mindre men
ändå låter minst lika bra?
PLUS: Vad är det för fel att sälja nu och vinna tusenlappar?
Mvh / P...
______________________________________________________
Get Your Private, Free Email at http://www.hotmail.com
------------------------------
Date: Thu, 09 Mar 2000 16:14:16 +0100
From: mr.analogue.org (mr.analogue.org)
Subject: Re: Rerre: SY-55 vs J60 vs P6 AND MORE
On Thu, 9 Mar 2000, synthesite.hotmail.com wrote:
>>>Varför MÅSTE man köra med midi och den sortens sequencer? Jag ser
>>>ingen anledning till det om man bara har rätt prylar.
>>
>> And so on... låt mig kontra med motfrågan: Om man nu gillar
>> analoga ljud och arbetssätt, vad är det då för fel med att
>> tillämpa dessa på digital utrustning som kostar mindre men
>> ändå låter minst lika bra?
För att DE ARBETSSÄTTEN INTE FINNS, kanske?
/mr
------------------------------
Date: Thu, 09 Mar 2000 17:21:16 +0100
From: synthesite.hotmail.com (synthesite.hotmail.com)
Subject: Re: SY-55 vs J60 vs P6 AND MORE
>:-D
Det är i alla fall en fröjd att se att du kommenterar... :-)
>> >> Du behöver inte se så allvarligt på analogmaskinerna. De
>> >> är ju bara instrument, precis som alla d*g*t*l* maskiner.
>>Helt fel!
>>Och det vet vi allihop.
Hahaha!
>> >> Ja, Mattias, jag tycker du ska sälja några analoga geräten.
>>Helt fel!
>>Man köper väl inte analogsyntar för att de är värdefulla?
Nej absolut inte. Men man kan ju lika gärna passa på när man
plötsligt kommer till läget att man vunnit en hacka. Att sälja,
alltså. Sen kan man väl iofs köpa tillbaka när värdet är på
en sansad nivå; t ex tillbaka på runt 4-5000 för en mini...
>> >> Trots allt är de monofoniska och hopplösa att styra från en
>> >> någotsånär modern sequencer.
>>
>>Helt fel!
>>Vad ska man med moderna sequencers till? De har ju inte ens CV ut.
Hahaha! PURITAN! :-D
>> >> men vad är det egentliga syftet? Lyckan över att äga? Den som har
>> >> flest prylar när han dör, vinner?
>>Välkommen till SAS.
>>Ta god tid på dig att förstå varför folk är här.
>>Vi tänker inte stressa dig.
Ironi, I like that.
Men det snuddar ibland vid ren dumhet. Som till exempel att
man vägrar lyssna på en låt om du vet att den framställts
med digital utrustning. Det är bara fånigt och dumt.
>>Ett tips:
>>Sök upp några goda analogjammande SAS:are och se hur det egentligen går
>>till, och varför det ena är bra på ditten, och det andra på datten.
>>Garanterade Aha-upplevelser.
>>
>>Jag tror att du skulle behöva det.
Det tror jag knappast. Jag är alldeles för rastlös för att orka
hålla på att pula med en MS-20. Och se'n skulle jag bli smått
tokig på att jag inte kunde lagra ljudet för att snabbt jobba
vidare med nästa låt.
>>Men antagligen skulle du tvingas genomgå en mångårig anti-MIDI-behandling
>>på jackoxid, oscillatortuning och gammal träsmak för att överhuvudtaget få
>>ut nånting av det. Så glöm det. Det blir alldeles för annorlunda.
Knappast. Det är inte det som är grejen.
Det är resultatet som räknas. Och att det ska vara snabbjobbat.
Låt säga att du skulle få ett skivkontrakt. Sedan säger bolaget
att vi vill ha den och den låten, men du måste göra si och så
med soundet, ändra på det och det.
Grattis... you're in for some headache.
Du kan inte neka till att det _ibland_ även finns fördelar med
syntar med gott om minnesplatser, multitimbralitet och annat.
Och då menar jag inte i något chalmeristiskt skämtsyfte, som t ex
"visst, man behöver ett bojsänke ibland" eller nå't annat trist.
Jag menar: I musikproduktion.
Okay, jag medger: Det finns en baksida: Utan min älskade JV och
liknande maskiner skulle vi sluppit Back Street Boys och Britney.
Men - för dig, är allt digitalt bara ett enda mörker?
/ Undrande....
______________________________________________________
Get Your Private, Free Email at http://www.hotmail.com
------------------------------
Date: Thu, 09 Mar 2000 17:32:45 +0100
From: synthesite.hotmail.com (synthesite.hotmail.com)
Subject: Rerrare: SY-55 vs J60 vs P6 AND MORE
>> >> And so on... låt mig kontra med motfrågan: Om man nu gillar
>> >> analoga ljud och arbetssätt, vad är det då för fel med att
>> >> tillämpa dessa på digital utrustning som kostar mindre men
>> >> ändå låter minst lika bra?
>>
>>För att DE ARBETSSÄTTEN INTE FINNS, kanske?
På ena sidan av ringhörnan: En fighter med öppet sinne och
förståelse för nytt och oprövat, som känner spänning inför
att skapa, som inte bryr sig så noga om arbetsredskapen. De
nya blå boxhandskarna av plastnylon funkar säkert.
På andra sidan: En enveten och folkilsk universitetsboxare
med beprövade och ofta förkastade metoder som specialitet.
Tendenser till övervåld kan föreligga. Använder aldrig något
annat än ett par svarta läderhandskar från 1959.
Varför ens slåss? Onödigt, säger fightern med blå handskar.
Han visar gärna sina finesser och sin teknik, men det går
inte. Han åker på riktig analog-däng och vandrar sorgsen
hem till flickvännen som får trösta med bröstmjölk.
______________________________________________________
Get Your Private, Free Email at http://www.hotmail.com
------------------------------
Date: Thu, 09 Mar 2000 16:57:37 +0100
From: ludvig.synkronmusik.com (ludvig.synkronmusik.com)
Subject: Re: SY-55 vs J60 vs P6 AND MORE
>>>> Trots allt är de monofoniska och hopplösa att styra från en
>>>> någotsånär modern sequencer.
>>
>>Helt fel!
>>Vad ska man med moderna sequencers till? De har ju inte ens CV ut.
Rätt men fel - det korrekta svaret är "Vad ska man med sequencers till? Det finns
ju fingrar (och bandspelare)" >:-)
Carlberg
*----------------------------------------------------------*
|∂∂|∂∂∂|∂∂|∂∂∂| Svenska HotSynth-Quintetten |∂∂|∂∂∂|∂∂|∂∂∂|
||||||||||||||| jass i transistorernas era |||||||||||||||
------------------------------
Date: Thu, 09 Mar 2000 17:26:38 +0100
From: mr.analogue.org (mr.analogue.org)
Subject: Re: SY-55 vs J60 vs P6 AND MORE
On Thu, 9 Mar 2000, synthesite.hotmail.com wrote:
>> Det är i alla fall en fröjd att se att du kommenterar... :-)
Börjar redan tröttna... blaa, blaa, blaa... booooring.....
>>>Vad ska man med moderna sequencers till? De har ju inte ens CV ut.
>>
>> Hahaha! PURITAN! :-D
Va? Vem skämtade? Inte jag iallafall.
>> Men det snuddar ibland vid ren dumhet. Som till exempel att
>> man vägrar lyssna på en låt om du vet att den framställts
>> med digital utrustning. Det är bara fånigt och dumt.
Vem gör detta?
>> Låt säga att du skulle få ett skivkontrakt. Sedan säger bolaget
>> att vi vill ha den och den låten, men du måste göra si och så
>> med soundet, ändra på det och det.
Vad är det för ett ruttet skivkontrakt? Beställningsjobb för
skivbranschens pöbelrövslickeri? *blää* :-P Nej tack.
>> Du kan inte neka till att det _ibland_ även finns fördelar med
>> syntar med gott om minnesplatser, multitimbralitet och annat.
Absolut inte.
a) har fördelar och nackdelar som inte b) har.
b) har fördelar och nackdelar som inte a) har.
Det verkar inte alla inse.
>> Men - för dig, är allt digitalt bara ett enda mörker?
Ja. Därför mailar jag nu från Chalmers antika analogdator.
>>>> And so on... låt mig kontra med motfrågan: Om man nu gillar
>>>> analoga ljud och arbetssätt, vad är det då för fel med att
>>>
>>> För att DE ARBETSSÄTTEN INTE FINNS, kanske?
>>
>> På ena sidan av ringhörnan: En fighter med öppet sinne och
Öppet sinne? Det är ju släckt, stängt och låst. Du skulle passa utmärkt
som försäljare, de brukar också spela helt oförstående till fakta som
ligger dem till nackdel. Jag står gärna som referens på din jobbansökan,
031-330 05 00 eller 070-629 57 00.
>> På andra sidan: En enveten och folkilsk...
....
>> Varför ens slåss? Onödigt, säger fightern med blå handskar...
Nej, barnprogram! Tjeckiska dockfilmer, det är verkligen din grej. Vi
har gjort en hel del musik som skulle passa ypperligt til såna.
/mr
------------------------------
Date: Thu, 09 Mar 2000 17:19:07 +0100
From: jesper.odemark.swipnet.se (jesper.odemark.swipnet.se)
Subject: =?ISO-8859-1?Q?syntharpåhopp...?
-----Original Message-----
From: synthesite.hotmail.com
>>Dessutom vill jag tillägga att jag inte tillhör de på
>>listan som är uppväxt på aggro bodymusic och så'n skit...
Ja, förlåt mig då! Ursäkta att jag inte dyrkar patetiska
TD-imitationer a l‡ 90-tal... Där fick du!
>>Referensen om CS-15 till nå't nördigt svenskt syntband
>>är inget annat än skrattretande. Jag skiter väl i om
>>någon tönt från Malmö tycker att den är bäst...
Förlåt igen! Säga vad man vill, men synthfolk i allmänhet
brukar våga tycka att Eddie Bengtsson faktiskt gjort ett par
synthrökare. "Dansande man" hade nog kommit på singel om det
var Vince Clarke bakom rattarna, men visst, jag har säkert
fel där med...
>>Den enda syntmusik _jag_ någonsin gillat är:
>>- Viss Depeche Mode, då de var ett syntband, men i
>>synnerhet nuförtiden, när de är ett BRA band.
>>- Yazoo
>>- Erasure
>>That's about it. Popmusik ska ha BRA SÅNG. Allt annat
>>går bort. Henrik (Uppsala) försökte få mig att förstå
>>Covenant, men jag fattar inte. Sången för lågt mixad,
>>instrumenteringen irriterande mekanisk och elektronisk.
Aha, popmusik ska ha bra sång. Visst, men det finns ju musik
som hjälper popmusiken att komma vidare. Utan
experimentlusta som t ex Covenant står för hade synthen som
instrument antagligen aldrig nått popfåran! Men visst,
säkert fel där med...
>>Elektroniken / syntarna, ska vara en krydda. Tycker jag.
>>Inte ett självändamål. Vill man ha med ett piano eller
>>en gitarr, så tar man med det. Eller en riktig bas...
>>whatever. Musiken ÄR viktigare än tekniken. Period.
Ja, visst är den det, men föredrar man då det elektroniska
ljudet ska man ju av samma anledningen få säga nej till
gitarrer och säckpipa ;)
>>Och det finns inget som går upp emot _riktiga_ stråkar.
Jo, vissa tycker det. Men jag håller med, stråkmaskiner
spöar sällan riktiga violiner. Sedan vill man ju inte alltid
ha stråkmatta av någon form i musiken...
>>Mvh / Patrick (inte stöpt i gängse syntar-form)
Helt OK för mig, men jag som råkar vara det gillar inte
nedrackningar.
Kanske tog jag åt mig omödigt mycket, men det kändes
orättvis.
electronically yours, jesper, som vågar vara synthmes...
- -- --- ---- ----- ------ - ------ ----- ---- --- -- -
N/P: Di Leva på radion...
N/R: Arthur C. Clarke
& Michael Kube-McDowell - The Trigger
- -- --- ---- ----- ------ - ------ ----- ---- --- -- -
Electronic Obsession c/o J. Ödemark
- -- --- ---- ----- ------ - ------ ----- ---- --- -- -
Never deal records with this man:
Andrei Muresan, Str. Spiru Haret 6,
apart. 3, sector 1, 707 38 Bucaresti
Romania
www.megaone.com/cdshop/index.html
- -- --- ---- ----- ------ - ------ ----- ---- --- -- -
------------------------------
Date: Thu, 09 Mar 2000 17:15:42 +0100
From: jesper.odemark.swipnet.se (jesper.odemark.swipnet.se)
Subject: Re: SY-55 vs J60 vs P6 AND MORE
Ja, alla som tänker så är välkomna att ringa =)
Allt med CV-styrning är välkommet i mitt hem =)
electronically yours, jesper
- -- --- ---- ----- ------ - ------ ----- ---- --- -- -
N/P: -
N/R: Arthur C. Clarke
& Michael Kube-McDowell - The Trigger
- -- --- ---- ----- ------ - ------ ----- ---- --- -- -
Electronic Obsession c/o J. Ödemark
- -- --- ---- ----- ------ - ------ ----- ---- --- -- -
Never deal records with this man:
Andrei Muresan, Str. Spiru Haret 6,
apart. 3, sector 1, 707 38 Bucaresti
Romania
www.megaone.com/cdshop/index.html
- -- --- ---- ----- ------ - ------ ----- ---- --- -- -
-----Original Message-----
From: synthesite.hotmail.com
>>Ja, Mattias, jag tycker du ska sälja några analoga geräten.
>>Visst ska du behålla din fina Minimoog, det är klart! Den
>>fick du för rätt sorts pengar, och det är en "evergreen".
>>
>>Men alla MS- och CS-syntar? Jag är skeptisk. Kommer mycket
>>nytt nu, snart kommer värdet på dessa tingestar, hurän de
>>är trevliga och söta i sig, att rasa likt en tegelsten.
------------------------------
Date: Thu, 09 Mar 2000 16:15:44 +0100
From: jesper.odemark.swipnet.se (jesper.odemark.swipnet.se)
Subject: Re: J60 vs P6
Vi tror inte det med den bruttan han ligger inne med ;)
(tolka det ni...)
electronically yours, jesper & anna vinkar glatt till
Ronny-gossen...
- -- --- ---- ----- ------ - ------ ----- ---- --- -- -
N/P: Di Leva favoriter på musikjournalen P3
N/R: Arthur C. Clarke
& Michael Kube-McDowell - The Trigger
- -- --- ---- ----- ------ - ------ ----- ---- --- -- -
Electronic Obsession c/o J. Ödemark
- -- --- ---- ----- ------ - ------ ----- ---- --- -- -
Never deal records with this man:
Andrei Muresan, Str. Spiru Haret 6,
apart. 3, sector 1, 707 38 Bucaresti
Romania
www.megaone.com/cdshop/index.html
- -- --- ---- ----- ------ - ------ ----- ---- --- -- -
-----Original Message-----
From: m.malmqvist.home.se
>>>> - Roland JD-800.
>>
>>orf ! köp denna och spela på synthen blir nästan bättre än
sex ! ;)
------------------------------
Date: Thu, 09 Mar 2000 16:08:13 +0100
From: jesper.odemark.swipnet.se (jesper.odemark.swipnet.se)
Subject: Re: OT: Re: mailordning
Har inte schultze gjort porrfilmsmusik?!
electronically yours, jesper
- -- --- ---- ----- ------ - ------ ----- ---- --- -- -
N/P: Di Leva favoriter på musikjournalen P3
N/R: Arthur C. Clarke
& Michael Kube-McDowell - The Trigger
- -- --- ---- ----- ------ - ------ ----- ---- --- -- -
Electronic Obsession c/o J. Ödemark
- -- --- ---- ----- ------ - ------ ----- ---- --- -- -
Never deal records with this man:
Andrei Muresan, Str. Spiru Haret 6,
apart. 3, sector 1, 707 38 Bucaresti
Romania
www.megaone.com/cdshop/index.html
- -- --- ---- ----- ------ - ------ ----- ---- --- -- -
-----Original Message-----
From: patrik.encounter.nu
>>
>>Riktig tidig attiotals "Knullfunk" har val en viss
nostalgifaktor idag.
>>Som soundtracket till nan gammal film med Traci Lords i
rollistan... ;)
>>(Na, jag kollar inte pa bilderna, men musiken ar ju
schysst...! ;) ;) ;)
------------------------------
Date: Thu, 09 Mar 2000 18:06:13 +0100
From: jesper.odemark.swipnet.se (jesper.odemark.swipnet.se)
Subject: Re: Sh-101
På tal om sh-101... Min låter skit i outputen, så jag kör
genom hörlursuttaget, funkar finfint... Men, vad kan det där
andra bero på, lättfixat? Man hör skiten bäst om releasen är
lång, då skrapar den hela vägen. Vad jag försöker säga är
att den låter mest just i release-fasen... Varför?
electronically yours, jesper
- -- --- ---- ----- ------ - ------ ----- ---- --- -- -
N/P: -
N/R: Arthur C. Clarke
& Michael Kube-McDowell - The Trigger
- -- --- ---- ----- ------ - ------ ----- ---- --- -- -
Electronic Obsession c/o J. Ödemark
- -- --- ---- ----- ------ - ------ ----- ---- --- -- -
Never deal records with this man:
Andrei Muresan, Str. Spiru Haret 6,
apart. 3, sector 1, 707 38 Bucaresti
Romania
www.megaone.com/cdshop/index.html
- -- --- ---- ----- ------ - ------ ----- ---- --- -- -
-----Original Message-----
From: andersjohansson.iname.com
>>Hej hej...
>>Gissa vem som just bytte en CD skiva (1!!!!!) mot en
SH-101??!
>>Ibland blir man så glad när folk tittar i sina garderober.
------------------------------
Date: Thu, 09 Mar 2000 18:58:10 +0100
From: henrik.billieraymartin.com (henrik.billieraymartin.com)
Subject: Re: SY-55 vs J60 vs P6 AND MORE
>> >>Men antagligen skulle du tvingas genomgå en mångårig anti-MIDI-behandling
>> >>på jackoxid, oscillatortuning och gammal träsmak för att överhuvudtaget få
>> >>ut nånting av det. Så glöm det. Det blir alldeles för annorlunda.
>>
>> Knappast. Det är inte det som är grejen.
>>
>> Det är resultatet som räknas. Och att det ska vara snabbjobbat.
bajs. jag vill att det skall vara roligt att göra musik. vägen till den
färdiga produkten är viktigt för den som gör musiken tycker jag. som
lyssnare bryr jag mig inte så mycket om något annat än den färdiga
produkten, men när jag gör musik musik vill jag njuta av det. jag gör
inte musik för att kunna räkna att "wow, nu har jag gjort tio
musikstycken till den här veckan", jag gör musik för att jag gillar att
GÖRA musik! jag gillar skapelseprocessen, att se något växa fram. kom
inte och snacka något om att det bara är resultatet som räknas, så naiv
är du väl inte?
>> Låt säga att du skulle få ett skivkontrakt. Sedan säger bolaget
>> att vi vill ha den och den låten, men du måste göra si och så
>> med soundet, ändra på det och det.
>>
>> Grattis... you're in for some headache.
eh, jag håller nog lite hårdare på min musikaliska integritet än så.
>> Du kan inte neka till att det _ibland_ även finns fördelar med
>> syntar med gott om minnesplatser, multitimbralitet och annat.
>>
>> Och då menar jag inte i något chalmeristiskt skämtsyfte, som t ex
>> "visst, man behöver ett bojsänke ibland" eller nå't annat trist.
>> Jag menar: I musikproduktion.
>>
>> Okay, jag medger: Det finns en baksida: Utan min älskade JV och
>> liknande maskiner skulle vi sluppit Back Street Boys och Britney.
först vill jag bara säga att jag älskar britney och bsb. jag har
alldeles nyss dansat omkring i vardagsrummet med min vän till tonerna av
"better the devil you know" med kylie.
vad jag inte förstår är hur du först kan redovisa för din syn på
musikskapande för att sedan racka ned på kommersiell pop? utifrån din
beskrivning ovan verkar som att du ser på musikskapande som någon slags
industriell process med ändamålet att skapa en färdig produkt utifrån
skivbolagets önskemål, hur kan du då kritisera andra som gör samma sak?
h
..........
be yourself (and no-one else).
email cooperation.spray.se
personal homepage http://hem2.passagen.se/ethree
...........................................................................................
------------------------------
Date: Fri, 10 Mar 2000 01:41:32 +0100
From: erik.gronberg.mbox300.swipnet.se (erik.gronberg.mbox300.swipnet.se)
Subject: Re: Rerrare: SY-55 vs J60 vs P6 AND MORE
Det ar ju markligt att analog - digital -larvet maste komma upp
stup i ett.
SLUTA!!
/Erik
>> Pa ena sidan av ringhornan:
>> Pa andra sidan:
------------------------------
Date: Thu, 09 Mar 2000 20:09:57 +0100
From: bengt.falke.svekom.se (bengt.falke.svekom.se)
Subject: Favorit i repris
Har vi hört den förut........ ja vi har hört den förut!!!!!
Att ni bara orkar?
------------------------------------------------------------------
Bengt Falke
E-post: bengt.falke.svekom.se
Mobil: 070 - 652 24 23
------------------------------
Date: Thu, 09 Mar 2000 20:38:09 +0100
From: henrik.billieraymartin.com (henrik.billieraymartin.com)
Subject: Re: Favorit i repris
"bengt.falke.svekom.se" wrote:
>>
>> Har vi hört den förut........ ja vi har hört den förut!!!!!
>> Att ni bara orkar?
jag orkar komme med en sista kommentar till patrick:
jämför en bilentusiast med en taxichafför. den sebare kanske älskar sin
bil, men för honom är den främst ett arbetsredskap. de flesta här på
listan (inklusive undertecknad) är nog snarare bilentusiaster isåfall.
jag tror dock att de flesta taxichafförer har tillräckligt mycket vett
för att se skillnaderna mellan dem själva och bnilentusiasterna och
förstår att det är två olika saker (som förvisso går finfint att
kombinera) samt att det ena inte är sämre än det andra.
....och där lämnar jag den diskussionen.
henrik
..........
be yourself (and no-one else).
email cooperation.spray.se
personal homepage http://hem2.passagen.se/ethree
...........................................................................................
------------------------------
Date: Thu, 09 Mar 2000 18:17:19 +0100
From: jesper.odemark.swipnet.se (jesper.odemark.swipnet.se)
Subject: Re: SY-55 vs J60 vs P6 AND MORE
Allt digitalt och samplat är inte mörker, men jag tycker det
är svårjobbat som MR uttrycker det.
Min sampler t.ex. jobbar nuförtiden bara som trummaskin och
uppspelare av röstsamplingar och ljudeffekter.
Och angående värde, jag är ju skivsamlare av stora mått och
har ibland blivit erbjuden storsummor i klassen 5 och 10
gånger värdet för vissa godbitar (ex. skitsingeln nr. 1 av
mycket överskattade skitbandet från skitstaden Malmö), men
jag säljer ändå inte. Varför? Det handlar inte bara om
musiken, det handlar lika mycket om vinylen, omslaget,
känslan av att äga (åh, Mammon) osv!
;)
electronically yours, jesper (njuter gärna digitalprodukter
från vinyl men jag slipper gärna editera själv...)
p.s. Jag hade inte snickrat om en låt hur som helst för att
få kontrakt! Jag har nämligen en själ ;) d.s.
- -- --- ---- ----- ------ - ------ ----- ---- --- -- -
N/P: -
N/R: Arthur C. Clarke
& Michael Kube-McDowell - The Trigger
- -- --- ---- ----- ------ - ------ ----- ---- --- -- -
Electronic Obsession c/o J. Ödemark
- -- --- ---- ----- ------ - ------ ----- ---- --- -- -
Never deal records with this man:
Andrei Muresan, Str. Spiru Haret 6,
apart. 3, sector 1, 707 38 Bucaresti
Romania
www.megaone.com/cdshop/index.html
- -- --- ---- ----- ------ - ------ ----- ---- --- -- -
-----Original Message-----
From: synthesite.hotmail.com
>>Men det snuddar ibland vid ren dumhet. Som till exempel att
>>man vägrar lyssna på en låt om du vet att den framställts
>>med digital utrustning. Det är bara fånigt och dumt.
>>Låt säga att du skulle få ett skivkontrakt. Sedan säger
bolaget
>>att vi vill ha den och den låten, men du måste göra si och
så
>>med soundet, ändra på det och det.
>>Men - för dig, är allt digitalt bara ett enda mörker?
------------------------------
Date: Thu, 09 Mar 2000 18:18:21 +0100
From: jesper.odemark.swipnet.se (jesper.odemark.swipnet.se)
Subject: Re: Rerrare: SY-55 vs J60 vs P6 AND MORE
=)
electronically yours, jesper
- -- --- ---- ----- ------ - ------ ----- ---- --- -- -
N/P: -
N/R: Arthur C. Clarke
& Michael Kube-McDowell - The Trigger
- -- --- ---- ----- ------ - ------ ----- ---- --- -- -
Electronic Obsession c/o J. Ödemark
- -- --- ---- ----- ------ - ------ ----- ---- --- -- -
Never deal records with this man:
Andrei Muresan, Str. Spiru Haret 6,
apart. 3, sector 1, 707 38 Bucaresti
Romania
www.megaone.com/cdshop/index.html
- -- --- ---- ----- ------ - ------ ----- ---- --- -- -
-----Original Message-----
From: synthesite.hotmail.com
>>På ena sidan av ringhörnan: En fighter med öppet sinne och
>>förståelse för nytt och oprövat, som känner spänning inför
>>att skapa, som inte bryr sig så noga om arbetsredskapen. De
>>nya blå boxhandskarna av plastnylon funkar säkert.
>>
>>På andra sidan: En enveten och folkilsk universitetsboxare
>>med beprövade och ofta förkastade metoder som specialitet.
>>Tendenser till övervåld kan föreligga. Använder aldrig
något
>>annat än ett par svarta läderhandskar från 1959.
>>
>>Varför ens slåss? Onödigt, säger fightern med blå handskar.
>>Han visar gärna sina finesser och sin teknik, men det går
>>inte. Han åker på riktig analog-däng och vandrar sorgsen
>>hem till flickvännen som får trösta med bröstmjölk.
------------------------------
Date: Thu, 09 Mar 2000 23:13:34 +0100
From: synthesite.hotmail.com (synthesite.hotmail.com)
Subject: Re:=?US-ASCII?Q?_syntharpåhopp...?
>> >>Dessutom vill jag tillägga att jag inte tillhör de på
>> >>listan som är uppväxt på aggro bodymusic och så'n skit...
>>
>>Ja, förlåt mig då! Ursäkta att jag inte dyrkar patetiska
>>TD-imitationer a l‡ 90-tal... Där fick du!
Du fick mig inte! :-) Jag dyrkar... jafan. Dyrkar? Dyrkar...
svårt ord... jag dyrkar Neil Tennant.
>> >>Referensen om CS-15 till nå't nördigt svenskt syntband
>> >>är inget annat än skrattretande. Jag skiter väl i om
>> >>någon tönt från Malmö tycker att den är bäst...
>>Förlåt igen! Säga vad man vill, men synthfolk i allmänhet
>>brukar våga tycka att Eddie Bengtsson faktiskt gjort ett par
>>synthrökare. "Dansande man" hade nog kommit på singel om det
>>var Vince Clarke bakom rattarna, men visst, jag har säkert
>>fel där med...
Nejdå, Jesper. Ville bara visa att vi alla inte har samma
referenspunkter. Menade inte att såra dig.
>> >>Den enda syntmusik _jag_ någonsin gillat är:
>> >>- Viss Depeche Mode, då de var ett syntband, men i
>> >>synnerhet nuförtiden, när de är ett BRA band.
>> >>- Yazoo
>> >>- Erasure
>> >>That's about it. Popmusik ska ha BRA SÅNG. Allt annat
>> >>går bort. Henrik (Uppsala) försökte få mig att förstå
>> >>Covenant, men jag fattar inte. Sången för lågt mixad,
>> >>instrumenteringen irriterande mekanisk och elektronisk.
>>Aha, popmusik ska ha bra sång. Visst, men det finns ju musik
>>som hjälper popmusiken att komma vidare. Utan
>>experimentlusta som t ex Covenant står för hade synthen som
>>instrument antagligen aldrig nått popfåran! Men visst,
>>säkert fel där med...
Tja, synten användes inom soulmusik LÅNGT innan den brittiska
syntmusiken kom i början av 80-talet. Moogbasar och allehanda
sounds var välkända redan 1975. Jag tycker att soulen som
sådan allt är en bit närmare popmusik än vad syntmusiken var.
Syntmusiken var ju till en början nästan punk. Eller?
>> >>Elektroniken / syntarna, ska vara en krydda. Tycker jag.
>> >>Inte ett självändamål. Vill man ha med ett piano eller
>> >>en gitarr, så tar man med det. Eller en riktig bas...
>> >>whatever. Musiken ÄR viktigare än tekniken. Period.
>>Ja, visst är den det, men föredrar man då det elektroniska
>>ljudet ska man ju av samma anledningen få säga nej till
>>gitarrer och säckpipa ;)
Självklart. Man tar de ljud man vill ha.
>> >>Och det finns inget som går upp emot _riktiga_ stråkar.
>>Jo, vissa tycker det. Men jag håller med, stråkmaskiner
>>spöar sällan riktiga violiner. Sedan vill man ju inte alltid
>>ha stråkmatta av någon form i musiken...
Sant, sant... :)
>> >>Mvh / Patrick (inte stöpt i gängse syntar-form)
>>Helt OK för mig, men jag som råkar vara det gillar inte
>>nedrackningar.
>>Kanske tog jag åt mig omödigt mycket, men det kändes
>>orättvis.
Ja, jag känner det också, nu när jag märker hur du reagerade.
Vi är nog mer lika än olika, trots allt. Handlar ju bara om
musiksmak. Vissa älskar Kent, andra älskar Petter...
Och nej, jag har inget emot Malmö. Hittar just nu ballast
syntar i hela landet just där. Say no more.
Cheena / P.
______________________________________________________
Get Your Private, Free Email at http://www.hotmail.com
------------------------------
Date: Thu, 09 Mar 2000 23:19:07 +0100
From: synthesite.hotmail.com (synthesite.hotmail.com)
Subject: Re: SY-55 vs J60 vs P6 AND MORE
>>först vill jag bara säga att jag älskar britney och bsb. jag har
>>alldeles nyss dansat omkring i vardagsrummet med min vän till tonerna av
>>"better the devil you know" med kylie.
tja, ska jag vara helt ärlig så gillar jag också en del av det...
>>vad jag inte förstår är hur du först kan redovisa för din syn på
>>musikskapande för att sedan racka ned på kommersiell pop? utifrån din
>>beskrivning ovan verkar som att du ser på musikskapande som någon slags
>>industriell process med ändamålet att skapa en färdig produkt utifrån
>>skivbolagets önskemål, hur kan du då kritisera andra som gör samma sak?
jag vet inte vad jag snackar om, är blåst och kokooo.
______________________________________________________
Get Your Private, Free Email at http://www.hotmail.com
------------------------------
Date: Thu, 09 Mar 2000 22:38:47 +0100
From: moxie.idonex.se (moxie.idonex.se)
Subject: Re:=?US-ASCII?Q?__syntharpåhopp...?
>>>Utan
>>>experimentlusta som t ex Covenant står för hade synthen som
>>>instrument antagligen aldrig nått popfåran! Men visst,
>>>säkert fel där med...
Joru. Synten i popmusik hade Covenant garanterat inget med att göra,
utan det jobbet gjordes av negrer i JÄTTEKONSTIGA scenkläder i bland
annat P-funk-gänget sådär runt 74-75, samt av överpompösa progrockare
med Keith Emerson och Rick Wakeman i spetsen. Icke att förglömma allas
vår Stevie W, som gjorde popplattor fulla med Moog och Arp, som
funkade fett och sålde massor, runt -71 någon gång. Fast folk som
pratar "ööhh...syntmusik" brukar glömma det där att svart politisk
dansmusik och lönnfeta kaxiga amerikaner var sisådär tio år före, för
det passar liksom inte in i den lilla samling av bleka svartklädda
faux-brittiska (eller hårdtyska) nördar som man vill identifiera sig
med.
Observera nu, Jesper, att jag inte anklagar *dig* för någon sorts
smygrasism här. De flesta har ingen aning om vad det finns för
konstig, svängig synt-funk därute, som sagt därför att den inte talas
om. Vi kan väl bara säga att herrarna i kraftwerk blev inspirerade att
plocka upp syntarna västerifrån :-)
/Moxie (Håller P-flaggan högt)
------------------------------
Date: Thu, 09 Mar 2000 22:42:53 +0100
From: moxie.idonex.se (moxie.idonex.se)
Subject: Re:=?US-ASCII?Q?__syntharpåhopp...?
>> Syntmusiken var ju till en början nästan punk. Eller?
Mnja. Brittisk syntmusik kom sig väl av bleksiktiga engelska gossar
som försökte göra soul/disco, så den "rena syntmusiken" var väl pop
redan från början. Å andra sidan har vi ju New Wave, som ju i princip
var punk med lite mer musikkänsla och gärna en billig synt och en fiol
med, som så småningom runt 80-81 blev New Romantics och lite pompösare
syntarr. Typ :-)
/Moxie (Benar)
------------------------------
Date: Thu, 09 Mar 2000 23:53:23 +0100
From: joachim.boberg.swefair.se (joachim.boberg.swefair.se)
Subject: RE: SY-55 vs J60 vs P6 AND MORE
>>>industriell process med ändamålet att skapa en färdig produkt utifrån
>>>skivbolagets önskemål...
Ganska kul läsning :)
...för jag sitter just nu och slutmixar musik för mastring.
Deadline måndag, jäklar vad jag meckar om kvällarna, nu gäller det.
En sak är klar; om man skall sälja in sin musik till ett skivbolag,
skall man inte gå med på några "ändringar" och kompromisser.
Precis som när en konstnär säljer en tavla, han
målar väl för fasen inte om tavla om kunden har synpunkter ?!?
...det där med att köra midi för att vara ett bolag till
lags håller ju inte.
/Jocke + midi + sync24 + cv/gate + triggar = Colspan
------------------------------
Date: Thu, 09 Mar 2000 23:57:02 +0100
From: henrik.billieraymartin.com (henrik.billieraymartin.com)
Subject: Re: SY-55 vs J60 vs P6 AND MORE
"jesper.odemark.swipnet.se" wrote:
>> Och angående värde, jag är ju skivsamlare av stora mått och
>> har ibland blivit erbjuden storsummor i klassen 5 och 10
>> gånger värdet för vissa godbitar (ex. skitsingeln nr. 1 av
>> mycket överskattade skitbandet från skitstaden Malmö), men
>> jag säljer ändå inte. Varför? Det handlar inte bara om
>> musiken, det handlar lika mycket om vinylen, omslaget,
>> känslan av att äga (åh, Mammon) osv!
hehe... jag har en testpress på den. handskrivet presentationsbrev
följde med :-)
h
..........
be yourself (and no-one else).
email cooperation.spray.se
personal homepage http://hem2.passagen.se/ethree
...........................................................................................
------------------------------
Date: Fri, 10 Mar 2000 00:27:46 +0100
From: jonas.analogue.org (jonas.analogue.org)
Subject: 808
Kära SAS.
Ni som trummat på en TR-808: Brukar erat första pattern sabbas helt när ni
slår
på den efter den varit avstängd (varför stänger man av den egentligen)...?
Det här verkar vara ett vanligt fenomen, eftersom jag sett någon hemsida som
beskriver hur man blir kvitt detta problem, men eftersom Internets alla
hemsidor är av varierande pålitlighet så tänkte jag höra mig för.
Har någon en extra batterilucka till den så skicka den gärna. Bullen har
adressen...
Mvh Tom Oberheim
"Varför ska man bråka och tjafsa när man kan dansa?" -- Jannike G. Berg, 2000
------------------------------
Date: Fri, 10 Mar 2000 00:39:38 +0100
From: henrik.billieraymartin.com (henrik.billieraymartin.com)
Subject: Re: 808
"jonas.analogue.org" wrote:
>>
>> Kära SAS.
>>
>> Ni som trummat på en TR-808: Brukar erat första pattern sabbas helt när ni
>> slår
>> på den efter den varit avstängd (varför stänger man av den egentligen)...?
nej.
puss,
henrik
..........
be yourself (and no-one else).
email cooperation.spray.se
personal homepage http://hem2.passagen.se/ethree
...........................................................................................
------------------------------