SAS ARKIV
Date: Fri, 18 Aug 2000 09:56:32 +0200
From: henrik.billieraymartin.com (henrik.billieraymartin.com)
Subject: Re: Aj fan(OT)



"daniel.araya.mail.bip.net" wrote:

>> Faan vilken schysst lista där man måste ursäkta sig om man har en sampler!
>> Mer sånt...
>>
>> "förlåt, analoggudar, jag har syndat...jag prövade en tr707 i flera
>> sekunder idag..."

jag har varit med nästan från början, hittills har ingen lynchat mig!
iofs gillar jag ju analogsyntar, så det kanske är därför?

....eller så är det mina otroliga muskler som skrämmer. eller kanske inte.


digital-henrik
..........
be yourself (and no-one else).
email henrik.billieraymartin.com
personal homepage http://hem2.passagen.se/ethree
...........................................................................................

------------------------------
Date: Fri, 18 Aug 2000 10:08:48 +0200
From: joachim.boberg.swefair.se (joachim.boberg.swefair.se)
Subject: 3-takt


Ok, en löjlig fråga kanske, men...
Vad finns det för musikstilar i 3-takt ?



/Jocke


------------------------------
Date: Fri, 18 Aug 2000 10:23:05 +0200
From: kjetil.hoem.fileflow.com (kjetil.hoem.fileflow.com)
Subject: Re: 3-takt

"joachim.boberg.swefair.se" wrote:
>> Ok, en löjlig fråga kanske, men...
>> Vad finns det för musikstilar i 3-takt ?

Vals 3/4, Shuffle 12/8, Swing 12/8 eller 9/8 (jazzvals?)... kanskje?

/Kjetil

------------------------------
Date: Fri, 18 Aug 2000 10:20:26 +0200
From: mr.analogue.org (mr.analogue.org)
Subject: Re: 3-takt

On Fri, 18 Aug 2000, joachim.boberg.swefair.se wrote:

>> Ok, en löjlig fråga kanske, men...
>> Vad finns det för musikstilar i 3-takt ?

Elektrovals, t ex.
Och elektropolska... eller om det var elektropolka,
jag kommer inte riktigt ihåg. :-)


/mr



------------------------------
Date: Fri, 18 Aug 2000 10:21:32 +0200
From: d3berg.dtek.chalmers.se (d3berg.dtek.chalmers.se)
Subject: Re: 3-takt

On Fri Aug 18 2000, joachim.boberg.swefair.se wrote:

>> Ok, en löjlig fråga kanske, men...
>> Vad finns det för musikstilar i 3-takt ?

Förutom vals då... det borde ju finnas några fler folkmusikstilar i
tretakt. Vad säger dina trummaskiner? Hittar du några tretakter där
förutom just vals?

Många rockballader kör väl 12/8? En av världesn bästa låter, Titiyo -
Man in the moon, kör också så.
Boogierock!

Airwolf-temat.
The Timelords - Doctorin' The Tardis

Fast musikstilar, nja, det vet jag inte...

/Janne

--
Janne G:son Berg, d3berg.dtek.chalmers.se http://www.dtek.chalmers.se/~d3berg
"nu är man ett ömkligt kräk som dricker vichyvatten"

------------------------------
Date: Fri, 18 Aug 2000 10:23:43 +0200
From: jorgen.bergfors.idg.se (jorgen.bergfors.idg.se)
Subject: Re: 3-takt

>>Vad finns det för musikstilar i 3-takt ?
Vals, hambo, polska. Om jag inte minns fel har det gjorts en del jazz i 3-takt
också.
Och pop förstås. Kolla till exempel in "A taste of honey", som går i 3-takt utom
en sektion som är i 4-takt.
Det är progressivt att växla taktart i låtarna!

/Jörgen


------------------------------
Date: Fri, 18 Aug 2000 10:34:05 +0200
From: jorgen.bergfors.idg.se (jorgen.bergfors.idg.se)
Subject: Re: 3-takt

>>Elektrovals, t ex. Och elektropolska... eller om det var elektropolka,
>>jag kommer inte riktigt ihåg. :-)

Polka är 2-takt.

Itty bitty teenie weenie polka dot bikini.


------------------------------
Date: Fri, 18 Aug 2000 10:39:04 +0200
From: d91-pjo.nada.kth.se (d91-pjo.nada.kth.se)
Subject: Re: 3-takt

>> >>Vad finns det för musikstilar i 3-takt ?
>> Vals, hambo, polska.

Mazurka och polonäs också. Spansk jota tror jag är 3/4.
Sedan finns ju en del marscher i 3-delade taktarter (skotska t ex).
Irländsk folkmusik har rätt mycket 6/8 och 9/8.

Så finns det ju en hel del äldre dansmusik från medeltid och
renässans.

/Pär


------------------------------
Date: Fri, 18 Aug 2000 10:58:56 +0200
From: amatson2000.yahoo.com (amatson2000.yahoo.com)
Subject: Re: pot till dr55


--- "magda.netinsight.se" wrote:
>> From: anders.elektron.se (anders.elektron.se)
>> Subject: Re: pot till dr55
>> Date: Thu, 17 Aug 2000 11:31:03 +0200
>>
>> >> Klippte nog för mycket här, nåväl...
>> >>
>> >> >> Det är en liten alps-pot på 1M, linjär, med
>> "stjärnfäste" (splines?) för
>> >> >> ratten.
>> >>
>> >> Jag vet att Ericsson Components har Alps
>> sortiment. Det stod en gång i
>> >> deras katalog att ingen order var för liten.
>> Fast, det har aldrig känts så
>> >> när jag ringt dem.
>>
>> Um, Ericsson mått är lite lustiga som sagt...

Fan jag har ett gäng nya pottar hemma med
"stjärnfäste" i den modellen jag säljer.

http://www.trimlog.g.se/6mmpot.htm

men de var tyvärr inte någon i 1M. Och skall jag ta
hem så måste jag beställa 5000 st "URK"

/Andreas







__________________________________________________
Do You Yahoo!?
Send instant messages & get email alerts with Yahoo! Messenger.
http://im.yahoo.com/

------------------------------
Date: Fri, 18 Aug 2000 11:05:43 +0200
From: amatson2000.yahoo.com (amatson2000.yahoo.com)
Subject: Re: Jupiter-6=?US-ASCII?Q?_delar=5Fsökes.?

--- "anders.elektron.se" wrote:
>> Hej,
>>
>> En kompis söker hattar till skjutreglagen på en
>> Jupiter 6, vet nån var man
>> skaffa sådana? (Han har testat Roland (i de flesta
>> länder))


Kolla närmaste hattaffär.

/Andreas (som alltid undrat vilken omsättning en
hattaffär har ?!)

__________________________________________________
Do You Yahoo!?
Send instant messages & get email alerts with Yahoo! Messenger.
http://im.yahoo.com/

------------------------------
Date: Fri, 18 Aug 2000 11:17:11 +0200
From: d3berg.dtek.chalmers.se (d3berg.dtek.chalmers.se)
Subject: K-ont

Jahapp. Dags att mobba mig.

nic.spotfire.com/~gson/k-ont.mp3 (4 MB)

Jag satt hemma igår och hamnade i Kraftwerk-land. Smatterljuden blev
för högt mixade, men sådant för man räkna med när man sitter hemma och
leker lite snabbt.

Lyssna och ge mig kritik tack!

/Janne

--
Janne G:son Berg, d3berg.dtek.chalmers.se http://www.dtek.chalmers.se/~d3berg
"nu är man ett ömkligt kräk som dricker vichyvatten"

------------------------------
Date: Fri, 18 Aug 2000 11:36:07 +0200
From: mr.analogue.org (mr.analogue.org)
Subject: Re: 3-takt

On Fri, 18 Aug 2000, d3berg.dtek.chalmers.se wrote:

>> >> Ok, en löjlig fråga kanske, men...
>> >> Vad finns det för musikstilar i 3-takt ?
>>
>> Förutom vals då... det borde ju finnas några fler folkmusikstilar i
>> tretakt. Vad säger dina trummaskiner? Hittar du några tretakter där
>> förutom just vals?

Haha! De 3-taktsstilar som inte någon av Jockes oräkneliga trummaskiner
har med, finns inte!!! ;)

>> Många rockballader kör väl 12/8? En av världesn bästa låter, Titiyo -
>> Man in the moon, kör också så.
>> Boogierock!

Men sånt är ju bara för att slippa skriva en massa trioler hela tiden,
eller för att slippa skriva den där klassiska
"2 åttondelar = 1 punkterad åttondel + 1 sextondel"
längst upp i notbladet. Låten är ju fortfarande i praktiken i 4-takt,
även om man valt att skriva den i 12/8-takt...

Samma torde det vara med 9/8-takt: 3-takt med trioler.


On Fri, 18 Aug 2000, jorgen.bergfors.idg.se wrote:

>> >>Elektrovals, t ex. Och elektropolska... eller om det var elektropolka,
>> >>jag kommer inte riktigt ihåg. :-)
>>
>> Polka är 2-takt.
>> Itty bitty teenie weenie polka dot bikini.

Nu när du glömde "yellow" så blev det ju ändå tretakt på slutet! ;)


Sen har vi ju den helt bizarra dansen foxtrot, där man dansar i 3-takt
till musik i 4-takt... jag har aldrig förstått varför man uppfann nåt
sånt. Måste vara tänkt för alla de som inte kan dansa!


/mr



------------------------------
Date: Fri, 18 Aug 2000 11:36:32 +0200
From: m.malmqvist.home.se (m.malmqvist.home.se)
Subject: Re: K-ont



>> Jahapp. Dags att mobba mig.
>>
>> nic.spotfire.com/~gson/k-ont.mp3 (4 MB)
>>
>> Jag satt hemma igår och hamnade i Kraftwerk-land. Smatterljuden blev
>> för högt mixade, men sådant för man räkna med när man sitter hemma och
>> leker lite snabbt.
>>
>> Lyssna och ge mig kritik tack!

Lät klart trevlig ! lite slack i rythmen ibland men inte så det störde för
mycket. Måste bara fråga, vad för apparat spelade basen ?

/ M - gillar smatterljudet


------------------------------
Date: Fri, 18 Aug 2000 12:37:27 +0200
From: magda.netinsight.se (magda.netinsight.se)
Subject: Re: 3-takt

From: joachim.boberg.swefair.se (joachim.boberg.swefair.se)
Subject: 3-takt
Date: Fri, 18 Aug 2000 10:08:48 +0200

>>
>> Ok, en löjlig fråga kanske, men...
>> Vad finns det för musikstilar i 3-takt ?

Ja, hur var det nu med Johanssons Boggie-Woggie Vals, den var väl ändå i
tre-takt, eller hur?

MVH
Magnus


------------------------------
Date: Fri, 18 Aug 2000 12:41:35 +0200
From: henrik.billieraymartin.com (henrik.billieraymartin.com)
Subject: Re: 3-takt



"magda.netinsight.se" wrote:

>> >> Ok, en löjlig fråga kanske, men...
>> >> Vad finns det för musikstilar i 3-takt ?
>>
>> Ja, hur var det nu med Johanssons Boggie-Woggie Vals, den var väl ändå i
>> tre-takt, eller hur?

"nygammal vals" - en av mina schlager-favvisar - går inte i valstakt. skumt.

h
..........
be yourself (and no-one else).
email henrik.billieraymartin.com
personal homepage http://hem2.passagen.se/ethree
...........................................................................................

------------------------------
Date: Fri, 18 Aug 2000 13:38:55 +0200
From: bengt.falke.svekom.se (bengt.falke.svekom.se)
Subject: Re: the flow of time is the now-movement of sound

Hmmmmmm?
than.techno.org skriver:
>> THE FLOW OF TIME IS THE NOW-MOVEMENT OF SOUND
>>



------------------------------
Date: Fri, 18 Aug 2000 13:51:58 +0200
From: bengt.falke.svekom.se (bengt.falke.svekom.se)
Subject: Re: K-ont

Rätt OK, tycker jag. En del kul slingor men de kunde kanske ha utvecklats
lite mer över tiden sett ur ett hamoniperspektiv. Jag gillar basen och
trummorn och dialogen mellan olika ljud.

Två saker gillar jag inte:

Bruset....... vad har du spelat in på?
Det virtuella rummet...... skumt olika reverb på olika instrument som gör
att det låter konstigt i mina öron. Visst kan man ha torra ljud blandade
med rätt reverbdränkta men jag tycker inte det låter trovärdigt så här.
Vad har du använt för reverb till de olika ljuden.

Bengt Falke
d3berg.dtek.chalmers.se skriver:
>>Jahapp. Dags att mobba mig.
>>nic.spotfire.com/~gson/k-ont.mp3 (4 MB)
>>Lyssna och ge mig kritik tack!
>>


------------------------------
Date: Fri, 18 Aug 2000 13:54:24 +0200
From: bengt.falke.svekom.se (bengt.falke.svekom.se)
Subject: Effektenheter=?ISO-8859-1?Q?_särskilt?= reverb

Jag vill gärna höra era åsikter om Lexicon LXP15 version II......
Vad är ett lämpligt pris? Kvalitet? Vad kan man jämföra med idag?
Jag är ju först och främst ute efter ett bra reverb..... tror ni jag blir
nöjd med LXP15 II?. ;>)

Bengt Falke


------------------------------
Date: Fri, 18 Aug 2000 13:55:11 +0200
From: polarn-p.acc.umu.se (polarn-p.acc.umu.se)
Subject: =?ISO-8859-1?Q?Syndabekännelse_=28Re:?= Aj=?ISO-8859-1?Q?_fan=28OT=29=29?
Hupp!

On Fri, 18 Aug 2000, henrik.billieraymartin.com wrote:

>> >> Faan vilken schysst lista där man måste ursäkta sig om man har en sampler!
>> >> Mer sånt...

....och den kasta första stenen som är utan synt... äääh... synd!

Finns det någon här som är _helt_ digitalfri?!?
Som _alltid_ har varit det???

Digitalsyntar (digitalsynder) jag haft och dumpat (synderna förlåtna):

- Roland D-110
- Yamaha DX-27
- Yamaha TX81Z (nummer 2)

Digitalsyntar (digitalsynder) jag har kvar (ingen ursäkt, *skäms*):

- Casio CZ-101
- Yamaha TX81Z (nummer 1)

....ja åsså samplaren förstås! (Ursäkta!)
Kuriosa: TX81Z nr.2 har tillhört vår ärade modularbyggare Jonathan... :)
(eller fick jag inte avslöja sådana pinsamheter?!?)

>> jag har varit med nästan från början, hittills har ingen lynchat mig!
>> iofs gillar jag ju analogsyntar, så det kanske är därför?

Men du har ju smak för så ofattbart bizarra digitalsyntar, så det
kompenserar... Det är skillnad på blå tysk plåt och blå japansk plast
juh! :)

Fan, har du _ingen_ analogsynt?!? :-o

mvh

/P!

....i flyttartagen och bekymrad över att OB:n inte ryms i en
banankartong...

--
_ P a t r i k E r i k s s o n __________________________
polarn-p.acc.umu.se
http://www.acc.umu.se/~polarn-p/
+46703115109
__________________________________________________________
"The dark religions are departed and sweet science reigns"


------------------------------
Date: Fri, 18 Aug 2000 13:59:34 +0200
From: henrik.billieraymartin.com (henrik.billieraymartin.com)
Subject: Re: K-ont



"bengt.falke.svekom.se" wrote:

>> Bruset....... vad har du spelat in på?
>> Det virtuella rummet...... skumt olika reverb på olika instrument som gör
>> att det låter konstigt i mina öron. Visst kan man ha torra ljud blandade
>> med rätt reverbdränkta men jag tycker inte det låter trovärdigt så här.

här håller jag inte med. jag har iofs inte lyssnat på jannes ljudfil,
men vaddå "trovärdigt"? som jag ser det handlar det inte om att skapa en
illusion av olika syntar och trummaskiner som står utplacerade med
varsin högtalare på en teaterscen. det handlar snarare om att skapa en
intresant ljudbild. olika efterklang på olika ljud skapar snarare en
intressantare musikupplevelse - som jag ser det.

henrik
..........
be yourself (and no-one else).
email henrik.billieraymartin.com
personal homepage http://hem2.passagen.se/ethree
...........................................................................................

------------------------------
Date: Fri, 18 Aug 2000 14:03:01 +0200
From: henrik.billieraymartin.com (henrik.billieraymartin.com)
Subject: Re:=?ISO-8859-1?Q?_Syndabekännelse_=28Re:?= Aj=?ISO-8859-1?Q?_fan=28OT=29=29?


"polarn-p.acc.umu.se" wrote:

häpp!

>> >> jag har varit med nästan från början, hittills har ingen lynchat mig!
>> >> iofs gillar jag ju analogsyntar, så det kanske är därför?
>>
>> Men du har ju smak för så ofattbart bizarra digitalsyntar, så det
>> kompenserar... Det är skillnad på blå tysk plåt och blå japansk plast
>> juh! :)
>>
>> Fan, har du _ingen_ analogsynt?!? :-o

jo. några sådana där fåpniga rackburkar som mks50 och vx90. jag har även
en jensx1000 och en jamma cs50. jag är även delägare (tror jag, lite
luddigt det där) i en juno60, ms20 mfl analogprylar. kanske en bit99 också?

h
..........
be yourself (and no-one else).
email henrik.billieraymartin.com
personal homepage http://hem2.passagen.se/ethree
...........................................................................................

------------------------------
Date: Fri, 18 Aug 2000 14:20:23 +0200
From: bengt.falke.svekom.se (bengt.falke.svekom.se)
Subject: Re(2): K-ont

Tack Henrik! Jag håller inte heller med mig själv ;>)

Det är ordet trovärdigt som spökar till det.... jag tycker också man kan
blanda olika rum och till och med helt torra ljud. Precis som du tycker
jag också att det kan skappa intressanta spänningar .....men...... jag
gillar inte riktigt det sätt som det är gjort på här. Så enkelt är det.

Bengt, som nu håller med sig själv om det ovanstående ...
henrik.billieraymartin.com skriver:
>>"bengt.falke.svekom.se" wrote:
>>
>>>> Bruset....... vad har du spelat in på?
>>>> Det virtuella rummet...... skumt olika reverb på olika instrument som
>>gör
>>>> att det låter konstigt i mina öron. Visst kan man ha torra ljud
>>blandade
>>>> med rätt reverbdränkta men jag tycker inte det låter trovärdigt så här.
>>
>>här håller jag inte med. jag har iofs inte lyssnat på jannes ljudfil,
>>men vaddå "trovärdigt"? som jag ser det handlar det inte om att skapa en
>>illusion av olika syntar och trummaskiner som står utplacerade med
>>varsin högtalare på en teaterscen. det handlar snarare om att skapa en
>>intresant ljudbild. olika efterklang på olika ljud skapar snarare en
>>intressantare musikupplevelse - som jag ser det.



------------------------------
Date: Fri, 18 Aug 2000 14:23:00 +0200
From: henrik.billieraymartin.com (henrik.billieraymartin.com)
Subject: Re: K-ont



"bengt.falke.svekom.se" wrote:
>>
>> Tack Henrik! Jag håller inte heller med mig själv ;>)
>>
>> Det är ordet trovärdigt som spökar till det.... jag tycker också man kan
>> blanda olika rum och till och med helt torra ljud. Precis som du tycker
>> jag också att det kan skappa intressanta spänningar .....men...... jag
>> gillar inte riktigt det sätt som det är gjort på här. Så enkelt är det.
>>
>> Bengt, som nu håller med sig själv om det ovanstående ...

ok :-)

som sagt, jag kanske skall ta och lyssna på låten innan jag säger något
- skall ladda ner den nu.

mvh henrik
..........
be yourself (and no-one else).
email henrik.billieraymartin.com
personal homepage http://hem2.passagen.se/ethree
...........................................................................................

------------------------------
Date: Fri, 18 Aug 2000 14:27:41 +0200
From: d3berg.dtek.chalmers.se (d3berg.dtek.chalmers.se)
Subject: Re: K-ont

On Fri Aug 18 2000, m.malmqvist.home.se wrote:

>> Lät klart trevlig ! lite slack i rythmen ibland men inte så det störde för
>> mycket. Måste bara fråga, vad för apparat spelade basen ?

Slack? Hmm... :)

Basen är en samplad SH3a, filtrerad av fröken Erik P:son Svenson 16+
år gammal, med det interna reverbet på sig. Jag antar att det är det
Bengt inte tycker passar in med resten.

/Janne

--
Janne G:son Berg, d3berg.dtek.chalmers.se http://www.dtek.chalmers.se/~d3berg
"nu är man ett ömkligt kräk som dricker vichyvatten"

------------------------------
Date: Fri, 18 Aug 2000 14:35:52 +0200
From: d3berg.dtek.chalmers.se (d3berg.dtek.chalmers.se)
Subject: Re: K-ont

On Fri Aug 18 2000, bengt.falke.svekom.se wrote:

>> Rätt OK, tycker jag. En del kul slingor men de kunde kanske ha utvecklats
>> lite mer över tiden sett ur ett hamoniperspektiv. Jag gillar basen och
>> trummorn och dialogen mellan olika ljud.

Det var åtta takter som drogs ut med hjälp av kopieringsfunktionen och
sedan redigerades till en "låt". :)

>> Bruset....... vad har du spelat in på?

Kassett utan dolby. har inget kassettdäck med dolby på jobbet där jag
kan sampla in. Samt att Sidstation brusar rätt friskt. Så blir det när
man lägger pengarna på instrument... :)

>> Det virtuella rummet...... skumt olika reverb på olika instrument som gör
>> att det låter konstigt i mina öron. Visst kan man ha torra ljud blandade
>> med rätt reverbdränkta men jag tycker inte det låter trovärdigt så här.
>> Vad har du använt för reverb till de olika ljuden.

* Trummor går från Eps16+ till pyttelite PCM60
* Basen kör med Eps:ens interna reverb (förmodligen det du inte gillar)
* Klonkande panorerat basljud, FS1r med internt delay och förmodligen
lite reverb också, och sedan till PCM60
* Panorerade halvackord från Juno-2 går till PCM60
* Lead från Sidstation till PCM60

Sen är det delay inblandat också

/Janne, gjorde låten på två timmar igår :)

--
Janne G:son Berg, d3berg.dtek.chalmers.se http://www.dtek.chalmers.se/~d3berg
"nu är man ett ömkligt kräk som dricker vichyvatten"

------------------------------
Date: Fri, 18 Aug 2000 14:42:36 +0200
From: bengt.falke.svekom.se (bengt.falke.svekom.se)
Subject: Re(2): K-ont

Är du fortfarande ett ömkligt kräk... det är ju över en vecka sedan??
Själv föredrar jag Ramlösa.
d3berg.dtek.chalmers.se skriver:
>>
>>Janne G:son Berg, d3berg.dtek.chalmers.se
>>http://www.dtek.chalmers.se/~d3berg
>> "nu är man ett ömkligt kräk som dricker vichyvatten"
>>



------------------------------
Date: Fri, 18 Aug 2000 14:39:47 +0200
From: magda.netinsight.se (magda.netinsight.se)
Subject: Re: Effektenheter=?ISO-8859-1?Q?_särskilt?= reverb

From: bengt.falke.svekom.se (bengt.falke.svekom.se)
Subject: Effektenheter särskilt reverb
Date: Fri, 18 Aug 2000 13:54:24 +0200

>> Jag vill gärna höra era åsikter om Lexicon LXP15 version II......
>> Vad är ett lämpligt pris? Kvalitet? Vad kan man jämföra med idag?
>> Jag är ju först och främst ute efter ett bra reverb..... tror ni jag blir
>> nöjd med LXP15 II?. ;>)

Jag har lekt runt lite på en LXP15 för många år sedan och har goda minnen av
den. Jag hade då inte riktigt ekonomin till den (den var ju i princip ny då)
men nu så går jag i funderingar om "LXP15 eller liknande". Jag minns den som
ett hyfsat bra reverb som var betydligt trevligare än LXP1/5 som man ju nästan
inte vågar anklaga för att ha ett användar-interface, LXP 15 har ju i alla
fall ett.

Jag vet inte vad som skiljer Version 1 och Version 2.

MVH
Magnus


------------------------------
Date: Fri, 18 Aug 2000 14:42:20 +0200
From: m.malmqvist.home.se (m.malmqvist.home.se)
Subject: Re: K-ont


----- Original Message -----
From:
To: "Multiple recipients of SAS"
Sent: Friday, August 18, 2000 2:27 PM
Subject: Re: K-ont


>> On Fri Aug 18 2000, m.malmqvist.home.se wrote:
>>
>> >> Lät klart trevlig ! lite slack i rythmen ibland men inte så det störde
för
>> >> mycket. Måste bara fråga, vad för apparat spelade basen ?
>>
>> Slack? Hmm... :)

okej, ska förtydliga lite.. det haltade till lite rent taktmässigt på nått
ställe men det var ju som jag sa.. inte så det störde.. det vore ju värre om
det lät som nån packad heavy metal trummis med sned-tändning.. :)

>> Basen är en samplad SH3a, filtrerad av fröken Erik P:son Svenson 16+
>> år gammal, med det interna reverbet på sig. Jag antar att det är det
>> Bengt inte tycker passar in med resten.

hehe, var tvungen att kolla så det verkligen var SH3a.. jag tyckte det lät
bekant på nått sätt.. :)

/ M


------------------------------
Date: Fri, 18 Aug 2000 14:52:12 +0200
From: bengt.falke.svekom.se (bengt.falke.svekom.se)
Subject: Re(2): K-ont

d3berg.dtek.chalmers.se skriver:
>>* Trummor går från Eps16+ till pyttelite PCM60
>>* Basen kör med Eps:ens interna reverb (förmodligen det du inte gillar)

Så är det säkert. Kan du berätta lite mer om PCM60? Vad fick du ge för
det? Vad ligger de på idag? Vad skiljer det ifrån PCM80?

>>/Janne, gjorde låten på två timmar igår :)

Myyyyyys, göra låtar på jobbet.
>>
Bengt, som bara sitter i sammanträden och dricker äcklig Loka.
>>



------------------------------
Date: Fri, 18 Aug 2000 15:15:30 +0200
From: d3berg.dtek.chalmers.se (d3berg.dtek.chalmers.se)
Subject: Re: K-ont

On Fri Aug 18 2000, m.malmqvist.home.se wrote:

>> okej, ska förtydliga lite.. det haltade till lite rent taktmässigt på nått
>> ställe men det var ju som jag sa.. inte så det störde.. det vore ju värre om
>> det lät som nån packad heavy metal trummis med sned-tändning.. :)

Mja, jo. Jag tycker själv att smattrandet ligger fel på några
ställen. Det grötade ihop sig.

>> hehe, var tvungen att kolla så det verkligen var SH3a.. jag tyckte det lät
>> bekant på nått sätt.. :)

Gissade det... :)

/Janne, med soundtracket till Carwash av Rose Royce på skivspelaren, yay!

--
Janne G:son Berg, d3berg.dtek.chalmers.se http://www.dtek.chalmers.se/~d3berg
"nu är man ett ömkligt kräk som dricker vichyvatten"

------------------------------
Date: Fri, 18 Aug 2000 14:31:00 +0200
From: than.techno.org (than.techno.org)
Subject: Re: the flow of time is the now-movement of sound

>> >> Ni letar och letar, men tar ni er tid att
>> >> slappna av och utforska det ni finner?
>>
>> Nää, har funnit det jag ville finna.. nu har jag min P5'a och utforskar för
>> fullt ;)

Perfekt! =)

frid

E X P A N A L O G L A B O R A T O R I U M
medvetandeutforskning genom ljudexperiment
------------------------------------------
http://fly.to/expanalog/ icq: 82881301



------------------------------
Date: Fri, 18 Aug 2000 15:19:05 +0200
From: henrik.billieraymartin.com (henrik.billieraymartin.com)
Subject: Re: K-ont



"d3berg.dtek.chalmers.se" wrote:
>>
>> On Fri Aug 18 2000, m.malmqvist.home.se wrote:
>>
>> >> okej, ska förtydliga lite.. det haltade till lite rent taktmässigt på nått
>> >> ställe men det var ju som jag sa.. inte så det störde.. det vore ju värre om
>> >> det lät som nån packad heavy metal trummis med sned-tändning.. :)
>>
>> Mja, jo. Jag tycker själv att smattrandet ligger fel på några
>> ställen. Det grötade ihop sig.

dessutom är det otajt, rytmbiten alltså.

h
..........
be yourself (and no-one else).
email henrik.billieraymartin.com
personal homepage http://hem2.passagen.se/ethree
...........................................................................................

------------------------------
Date: Fri, 18 Aug 2000 15:20:34 +0200
From: d3berg.dtek.chalmers.se (d3berg.dtek.chalmers.se)
Subject: Re: Re(2): K-ont

On Fri Aug 18 2000, bengt.falke.svekom.se wrote:

>> Så är det säkert. Kan du berätta lite mer om PCM60? Vad fick du ge för
>> det? Vad ligger de på idag? Vad skiljer det ifrån PCM80?

Jag köpte det snorbilligt. 1000 kr. De priser jag har sett i
verkligheten brukar ligga kring 5-6000 kr, om det är billigt. Jag såg
någon som sålde ett för ca 10000 också. Huva!

Digital-henrik kan säkrt redogöra mer ingående om skillnader och
sådant, jag bara har ett och vet inte så mycket mer.

>> Myyyyyys, göra låtar på jobbet.

Den som kunde det... jag kan bara lyssna på musik här. Radio, cd,
vinyl och mp3. Fast sampla kan man ju alltid när man lånar en
bandspelare.

/Janne, som nyss dräpte en pepsi (hu!)

--
Janne G:son Berg, d3berg.dtek.chalmers.se http://www.dtek.chalmers.se/~d3berg
"nu är man ett ömkligt kräk som dricker vichyvatten"

------------------------------
Date: Fri, 18 Aug 2000 15:21:29 +0200
From: henrik.billieraymartin.com (henrik.billieraymartin.com)
Subject: Re: K-ont



"bengt.falke.svekom.se" wrote:
>>
>> d3berg.dtek.chalmers.se skriver:
>> >>* Trummor går från Eps16+ till pyttelite PCM60
>> >>* Basen kör med Eps:ens interna reverb (förmodligen det du inte gillar)
>>
>> Så är det säkert. Kan du berätta lite mer om PCM60? Vad fick du ge för
>> det? Vad ligger de på idag? Vad skiljer det ifrån PCM80?

en jäkla massa.
pcm60 är i princip ett ickeprogrammerbart lexicon200 fast med mindre
minne (dvs lite sämre reverb). lexicons första budgetreverb från mitten
80-talet, kostade 20 papp här hemma. 2 (eller tre, beroende på mjukvara)
presets som kan varieras en aning. låter snyggt men inte 100% naturligt.

efterträddes av pcm70 som i sin tur ersattes av pcm80. pcm80 och pcm60
har i stort sett inget alls gemensamt.

h
..........
be yourself (and no-one else).
email henrik.billieraymartin.com
personal homepage http://hem2.passagen.se/ethree
...........................................................................................

------------------------------
Date: Fri, 18 Aug 2000 15:24:54 +0200
From: henrik.billieraymartin.com (henrik.billieraymartin.com)
Subject: Re: Effektenheter=?ISO-8859-1?Q?_särskilt?= reverb



"magda.netinsight.se" wrote:
>>
>> From: bengt.falke.svekom.se (bengt.falke.svekom.se)
>> Subject: Effektenheter särskilt reverb
>> Date: Fri, 18 Aug 2000 13:54:24 +0200
>>
>> >> Jag vill gärna höra era åsikter om Lexicon LXP15 version II......
>> >> Vad är ett lämpligt pris? Kvalitet? Vad kan man jämföra med idag?
>> >> Jag är ju först och främst ute efter ett bra reverb..... tror ni jag blir
>> >> nöjd med LXP15 II?. ;>)

det beror på hur höga krav du har. lxp-burkarna är inga 480:or men de
låter hyfsat bra på det där lexiconsättet.

>> Jag har lekt runt lite på en LXP15 för många år sedan och har goda minnen av
>> den. Jag hade då inte riktigt ekonomin till den (den var ju i princip ny då)
>> men nu så går jag i funderingar om "LXP15 eller liknande". Jag minns den som
>> ett hyfsat bra reverb som var betydligt trevligare än LXP1/5 som man ju nästan
>> inte vågar anklaga för att ha ett användar-interface, LXP 15 har ju i alla
>> fall ett.

lxp15 har ett schysst användargränssnitt.

>> Jag vet inte vad som skiljer Version 1 och Version 2.

en bugg fixad - den som gör att den progressiva skalningen för
alfa-hjulet i vissa lägen fungerar tvärtom, dvs ju snabbare du vrier
destao långsammare ändra parametervärdet...

andra presets samt att de snyggat till reverbalgoritmen en aning - isf
samma algoritm som lxp1 så är det istället rephlexalgoritmen.

jag har aldrig orkat uppdatera min lxp15.


h
..........
be yourself (and no-one else).
email henrik.billieraymartin.com
personal homepage http://hem2.passagen.se/ethree
...........................................................................................

------------------------------
Date: Fri, 18 Aug 2000 15:30:23 +0200
From: d3berg.dtek.chalmers.se (d3berg.dtek.chalmers.se)
Subject: Re: K-ont

On Fri Aug 18 2000, henrik.billieraymartin.com wrote:

>> dessutom är det otajt, rytmbiten alltså.

Vilken bit? Vilket ljud pratar du om? Du har fyra att välja på.

Baskagge
Hihats (något annorlunda programmerade...)
Smatter
Virvel

Eller hela paketet?

/Janne, nyfiken

--
Janne G:son Berg, d3berg.dtek.chalmers.se http://www.dtek.chalmers.se/~d3berg
"nu är man ett ömkligt kräk som dricker vichyvatten"

------------------------------
Date: Fri, 18 Aug 2000 15:29:19 +0200
From: henrik.billieraymartin.com (henrik.billieraymartin.com)
Subject: Re: K-ont



"d3berg.dtek.chalmers.se" wrote:
>>
>> On Fri Aug 18 2000, bengt.falke.svekom.se wrote:
>>
>> >> Så är det säkert. Kan du berätta lite mer om PCM60? Vad fick du ge för
>> >> det? Vad ligger de på idag? Vad skiljer det ifrån PCM80?
>>
>> Jag köpte det snorbilligt. 1000 kr. De priser jag har sett i
>> verkligheten brukar ligga kring 5-6000 kr, om det är billigt. Jag såg
>> någon som sålde ett för ca 10000 också. Huva!

som i stort sett alla andra "riktiga" studioprylar så lider pcm60 av
högt-begagnatpris-syndromet. jag menar, ett lxp15 tex låter i de flestas
öron (inte så säker på vad jag tycker, det där är en smakfråga)
bättre/"naturligare" än ett pcm60 men du kan få två lxp15 till priset av
ett pcm60. det senare såldes till studior, lxp15 till hemmapulare.
hemmapularprylar sjunker alltid mycket mer i pris känns det som. jämför
tex med visa delayer - ett lexicon primetime får man ju betala närmare
20 papp för! vad det är? jo ett stereodelay med en enkel eq, byggt på 80-talet...

h
..........
be yourself (and no-one else).
email henrik.billieraymartin.com
personal homepage http://hem2.passagen.se/ethree
...........................................................................................

------------------------------
Date: Fri, 18 Aug 2000 15:39:20 +0200
From: bengt.falke.svekom.se (bengt.falke.svekom.se)
Subject: Re(2): K-ont

Kan du jämföra PCM60 med LXP15 version II?

/BF
henrik.billieraymartin.com skriver:
>>en jäkla massa.
>>pcm60 är i princip ett ickeprogrammerbart lexicon200 fast med mindre
>>minne (dvs lite sämre reverb). lexicons första budgetreverb från mitten
>>80-talet, kostade 20 papp här hemma. 2 (eller tre, beroende på mjukvara)
>>presets som kan varieras en aning. låter snyggt men inte 100% naturligt.
>>
>>efterträddes av pcm70 som i sin tur ersattes av pcm80. pcm80 och pcm60
>>har i stort sett inget alls gemensamt.


------------------------------
Date: Fri, 18 Aug 2000 15:34:32 +0200
From: henrik.billieraymartin.com (henrik.billieraymartin.com)
Subject: Re: K-ont



"d3berg.dtek.chalmers.se" wrote:
>>
>> On Fri Aug 18 2000, henrik.billieraymartin.com
>wrote:
>>
>> >> dessutom är det otajt, rytmbiten alltså.
>>
>> Vilken bit? Vilket ljud pratar du om? Du har fyra att välja på.
>>
>> Baskagge
>> Hihats (något annorlunda programmerade...)
>> Smatter
>> Virvel
>>
>> Eller hela paketet?

hela paketet ihop liksom. jag är dålig på att förklara sådant där.

h
..........
be yourself (and no-one else).
email henrik.billieraymartin.com
personal homepage http://hem2.passagen.se/ethree
...........................................................................................

------------------------------
Date: Fri, 18 Aug 2000 15:42:19 +0200
From: bengt.falke.svekom.se (bengt.falke.svekom.se)
Subject: =?ISO-8859-1?Q?Re=282=29:?= Effektenheter=?ISO-8859-1?Q?_särskilt?
Är du nöjd med ditt LXP 15? Vad skulle du ge för det idag?
Bengt Falke
henrik.billieraymartin.com skriver:
>>>> Jag vet inte vad som skiljer Version 1 och Version 2.
>>
>>en bugg fixad - den som gör att den progressiva skalningen för
>>alfa-hjulet i vissa lägen fungerar tvärtom, dvs ju snabbare du vrier
>>destao långsammare ändra parametervärdet...
>>
>>andra presets samt att de snyggat till reverbalgoritmen en aning - isf
>>samma algoritm som lxp1 så är det istället rephlexalgoritmen.
>>
>>jag har aldrig orkat uppdatera min lxp15.

>>



------------------------------
Date: Fri, 18 Aug 2000 15:46:52 +0200
From: mr.analogue.org (mr.analogue.org)
Subject: Re: K-ont

On Fri, 18 Aug 2000, bengt.falke.svekom.se wrote:

>> Det virtuella rummet...... skumt olika reverb på olika instrument som gör
>> att det låter konstigt i mina öron. Visst kan man ha torra ljud blandade
>> med rätt reverbdränkta men jag tycker inte det låter trovärdigt så här.

Haha! Jag kan inte låta bli att skratta när jag tänker på vad jag råkade
säga igår...

Jag var på Blenda och köpte mig en fin T-shirt. De la på en tolva på
plättlaggen och disuterade huruvida den skulle gå på 33 eller 45 varv.

- Ska den verkligen gå på 45? Jag har alltid lyssnat den
på 33, tycker den låter bättre då! sa den ene.

- Jag är inte riktigt säker... sa den andre, medan han
växlade fram och tillbaka mellan 33 och 45 några gånger.

Jag kunde inte låta bli att lyssna, både på diskussionen och på de
elektroniska rytmerna. Sen sa jag:

- 45 är rätt. 808-virveln låter inte realistisk på 33.

Jag hörde direkt hur oerhört dumt detta lät... :-)

Precis som att 808-virveln skulle låta REALISTISK överhuvudtaget!!!


/mr




------------------------------
Date: Fri, 18 Aug 2000 15:48:44 +0200
From: henrik.billieraymartin.com (henrik.billieraymartin.com)
Subject: Re: K-ont



"bengt.falke.svekom.se" wrote:
>>
>> Kan du jämföra PCM60 med LXP15 version II?

jag tänkte faktiskt göra små ljudexempel, men jag hittar inte mitt pcm60
- vem har det? gson? anders? någon annan?

ett försök:

pcm 60 - enkelt. du kan välja mellan två algoritmer: hall och plate,
eller hall och inverse room om man har v2.0. till detta kan du välja
mellan fyra olika predelaytider och fyra decaytider. dessutom finns de
vanliga lexicon hi-cut och loboost.

lxp15. display - ganska stor - med softkeys och alfahjul. en lxp5 och en
lxp1 i samma burk - därav namnet. obs! den fungerar antingen som en lxp1
eller lxp5, det beror på vald algorithm. fixar viss multifx - du kan
köra reverb och delay samtidigt. en mycket mer modern burk alltså.

ljud? pcm60 låter mer old school-lexicon, dvs ett ganska brett, varmt
fett ljud. lxp15 låter lite smalare och mer sammanhållet. jag föredrar
nästan pcm60 tror jag, men det där är verkligen en smaksak. lxp15 låter
mer naturligt, men till skillnad från andra tidiga digitalreverb så
låter inte pcm60 onaturligt på det där plåtiga och ringiga sättet - nej
det låter onaturligt på så vis att det är lite "larger than life". å
andra sidan är pcm60s ambineceprogram helt oslagbart på percussion och
dylikt - instant trevor horn!

vill du veta mer?

h

..........
be yourself (and no-one else).
email henrik.billieraymartin.com
personal homepage http://hem2.passagen.se/ethree
...........................................................................................

------------------------------
Date: Fri, 18 Aug 2000 15:56:57 +0200
From: bengt.falke.svekom.se (bengt.falke.svekom.se)
Subject: =?ISO-8859-1?Q?Re=283=29:?= Effektenheter=?ISO-8859-1?Q?_särskilt?
En fråga till... sen ska jag hålla klaffen
Om ni jämför LPX15 med MPX100, vad blir resultatet?
Bengt


------------------------------
Date: Fri, 18 Aug 2000 15:50:29 +0200
From: henrik.billieraymartin.com (henrik.billieraymartin.com)
Subject: Re: Effektenheter=?ISO-8859-1?Q?_särskilt?


"bengt.falke.svekom.se" wrote:
>>
>> Är du nöjd med ditt LXP 15? Vad skulle du ge för det idag?

jag älskar mitt lxp15, men det är ju jag det. jag är uppvuxen med
lexicon och gillar deras ljud. jag tycker verkligen att du skall lyssna
på tex någon av dagens billiga lexburkar (mpx100?) för att se vad du
tycker om deras reverb.

h
..........
be yourself (and no-one else).
email henrik.billieraymartin.com
personal homepage http://hem2.passagen.se/ethree
...........................................................................................

------------------------------
Date: Fri, 18 Aug 2000 15:54:33 +0200
From: mr.analogue.org (mr.analogue.org)
Subject: plugin-Effektenheter=?ISO-8859-1?Q?_särskilt?= reverb

On Fri, 18 Aug 2000, henrik.billieraymartin.com wrote:

>> det beror på hur höga krav du har. lxp-burkarna är inga 480:or men de
>> låter hyfsat bra på det där lexiconsättet.

Åhå... *fattar nada* :-)


Hur förhåller sig plugin-effekter (i datorn alltså) till riktiga(!)
hårdvarueffektburkar? Är de lika bra? Bättre? Vilka pluggar är bäst?

Det känns som att man borde hunnit ikapp "verkligheten"
med mjukvara vid det här laget...


/mr



------------------------------
Date: Fri, 18 Aug 2000 15:11:12 +0200
From: than.techno.org (than.techno.org)
Subject: analogue brothulars

>> Måste ju erkänna att smeka rattar är skönare men det finns ju lite möjligheter
>i
>> en sampler.

Precis, du sa det: det finns LITE möjligheter i en sampler.

Go modular!

frid
/Jonatan

E X P A N A L O G L A B O R A T O R I U M
medvetandeutforskning genom ljudexperiment
------------------------------------------
http://fly.to/expanalog/ icq: 82881301



------------------------------
Date: Fri, 18 Aug 2000 15:12:52 +0200
From: than.techno.org (than.techno.org)
Subject: TILL SALU

>> "förlåt, analoggudar, jag har syndat...jag prövade en tr707 i flera
>> sekunder idag..."


Appropå det, jag har ju tagit steget och kör numera fullt analogt och skippar
midi helt och hållet... TILL SALU:

TR-505
Novation Drumstation
Alesis MMT8 sequencer
Paia midi2cv8

frid

E X P A N A L O G L A B O R A T O R I U M
medvetandeutforskning genom ljudexperiment
------------------------------------------
http://fly.to/expanalog/ icq: 82881301



------------------------------
Date: Fri, 18 Aug 2000 15:59:33 +0200
From: henrik.billieraymartin.com (henrik.billieraymartin.com)
Subject: Re: Effektenheter=?ISO-8859-1?Q?_särskilt?


"bengt.falke.svekom.se" wrote:
>>
>> En fråga till... sen ska jag hålla klaffen
>> Om ni jämför LPX15 med MPX100, vad blir resultatet?

jag har aldrig lyssnat på mpx100, men är inte den en presetburk? ä'r jag
helt ute och cyklar nu? jag har dålig koll på de här nyare burkarna...

rent lexicon-evolutionistiskt sett borde den låta
bättre/naturligare/renare än lxp15, men hur det är med
programmerbarheten vet jag inte.

h (ungrig)
..........
be yourself (and no-one else).
email henrik.billieraymartin.com
personal homepage http://hem2.passagen.se/ethree
...........................................................................................

------------------------------
Date: Fri, 18 Aug 2000 15:16:42 +0200
From: than.techno.org (than.techno.org)
Subject: Re: Effektenheter=?ISO-8859-1?Q?_särskilt?= reverb

On Fri, 18 Aug 2000, bengt.falke.svekom.se wrote:

>> Jag vill gärna höra era åsikter om Lexicon LXP15 version II......
>> Vad är ett lämpligt pris? Kvalitet? Vad kan man jämföra med idag?
>> Jag är ju först och främst ute efter ett bra reverb..... tror ni jag blir
>> nöjd med LXP15 II?. ;>)

En sådan har vi i studion på skolan, minns inte jättebra men jag har för mig
att det var en väldigt bra burk.

frid

E X P A N A L O G L A B O R A T O R I U M
medvetandeutforskning genom ljudexperiment
------------------------------------------
http://fly.to/expanalog/ icq: 82881301



------------------------------
Date: Fri, 18 Aug 2000 16:04:56 +0200
From: anders.elektron.se (anders.elektron.se)
Subject: Re: Effektenheter=?ISO-8859-1?Q?_särskilt?= reverb

On Fri, 18 Aug 2000, bengt.falke.svekom.se wrote:

>> Jag vill gärna höra era åsikter om Lexicon LXP15 version II......
>> Vad är ett lämpligt pris? Kvalitet? Vad kan man jämföra med idag?
>> Jag är ju först och främst ute efter ett bra reverb..... tror ni jag blir
>> nöjd med LXP15 II?. ;>)

Ok, jag _måste_ bara slänga in en kommentar jag också eftersom jag
a) programmerar på ett sådant.
b) beställde mig en lexicon för en halvtimma sen.

Jag skulle gissa att LXP15 låter bättre än allt nytt under 3-4000kr. Om
det inte är från Lexicon.

Jag köpte just en MPX100 från musicians-gear.com (hoppas jag), pris
< 2000 kr. Den är inte alls lika inställsam som LXP15 (ganska få
kontroller). Jag köpte den bl a för att den har digital ut och därmed kan
användas som bra (gissar jag) A/D kopplad till mitt ljudkort i min
hemmastudio. FAQn på deras hemsida antyder det iallafall.

/Anders Gärder



------------------------------
Date: Fri, 18 Aug 2000 15:19:54 +0200
From: than.techno.org (than.techno.org)
Subject: Re:=?ISO-8859-1?Q?_Syndabekännelse_=28Re:?= Aj=?ISO-8859-1?Q?_fan=28OT=29=29?
>> Finns det någon här som är _helt_ digitalfri?!?

I min studio är det bara reverbet och delayet som är digitalt, men de är
åtminstonde gamla mysiga burkar i alla fall, så det är
ratta-direkt och inget fördröjt-meny-display-skit... Annars är allt analogt, i
min morsas spellokal står de digitala prylarna och skräpar, tr505, mmt8,
drumstation, dx7'a och en fz10m sampler... dx7'an ska min mor behålla,
samplern är min polares men han vill sälja den så om någon är intresserad?
tror han ska ha 2500-3000 eller nåt sånt för den.

frid

E X P A N A L O G L A B O R A T O R I U M
medvetandeutforskning genom ljudexperiment
------------------------------------------
http://fly.to/expanalog/ icq: 82881301



------------------------------
Date: Fri, 18 Aug 2000 16:06:31 +0200
From: henrik.billieraymartin.com (henrik.billieraymartin.com)
Subject: Re: plugin-Effektenheter=?ISO-8859-1?Q?_särskilt?= reverb



"mr.analogue.org" wrote:
>>
>> On Fri, 18 Aug 2000, henrik.billieraymartin.com wrote:
>>
>> >> det beror på hur höga krav du har. lxp-burkarna är inga 480:or men de
>> >> låter hyfsat bra på det där lexiconsättet.
>>
>> Åhå... *fattar nada* :-)

lexicon 480 - du vet den där med den där vita fjärren som brukar ligga
slängd över dyra mixerbord i studior.

>> Hur förhåller sig plugin-effekter (i datorn alltså) till riktiga(!)
>> hårdvarueffektburkar? Är de lika bra? Bättre? Vilka pluggar är bäst?
>>
>> Det känns som att man borde hunnit ikapp "verkligheten"
>> med mjukvara vid det här laget...

jag har hittills inte hört något vst-reverb som låter bra iaf.
det finns bra tdm-pluggar däremot.



h

ps: bengt! nu har jag lästom mpx100 på lexicons hemsida- den *borde*
låta bättre än lxp15. däremot är det lite dåligt med programmerbarhet...
..........
be yourself (and no-one else).
email henrik.billieraymartin.com
personal homepage http://hem2.passagen.se/ethree
...........................................................................................

------------------------------
Date: Fri, 18 Aug 2000 16:08:22 +0200
From: m.malmqvist.home.se (m.malmqvist.home.se)
Subject: Re: analogue brothulars


----- Original Message -----
From:
To: "Multiple recipients of SAS"
Sent: Friday, August 18, 2000 3:11 PM
Subject: analogue brothulars


>> >> Måste ju erkänna att smeka rattar är skönare men det finns ju lite
möjligheter
>> >i
>> >> en sampler.
>>
>> Precis, du sa det: det finns LITE möjligheter i en sampler.

ta då och prova en riktig sampler... >:)

/ M.


------------------------------
Date: Fri, 18 Aug 2000 15:23:13 +0200
From: than.techno.org (than.techno.org)
Subject: Re: K-ont

>> * Trummor går från Eps16+ till pyttelite PCM60
>> * Basen kör med Eps:ens interna reverb (förmodligen det du inte gillar)
>> * Klonkande panorerat basljud, FS1r med internt delay och förmodligen
>> lite reverb också, och sedan till PCM60
>> * Panorerade halvackord från Juno-2 går till PCM60
>> * Lead från Sidstation till PCM60
>>
>> Sen är det delay inblandat också

Själv har jag börjat skippa reverbet, jag gillar det torra elektroniska
ljudet. Delay funkar dock fint och det kan användas för att få väldigt
"ambienta" ljudbilder utan att förlora det torra och tydliga.

frid

E X P A N A L O G L A B O R A T O R I U M
medvetandeutforskning genom ljudexperiment
------------------------------------------
http://fly.to/expanalog/ icq: 82881301



------------------------------
Date: Fri, 18 Aug 2000 16:15:20 +0200
From: anders.elektron.se (anders.elektron.se)
Subject: Re: plugin-Effektenheter=?ISO-8859-1?Q?_särskilt?= reverb

On Fri, 18 Aug 2000, mr.analogue.org wrote:
>>
>> Hur förhåller sig plugin-effekter (i datorn alltså) till riktiga(!)
>> hårdvarueffektburkar? Är de lika bra? Bättre? Vilka pluggar är bäst?

min uppfattning

SW:TC-works suger.
SW:Waves är bra.
HW:Lexicon MPX100, inte dum
SW:Hyperverb är mycket bra.
HW:Lexicon 480 är ruggigt bra.
SW: Sonic Foundry Acoustic Mirror (faltar med samplade impulssvar), oj!
HW: Sony nånting tror jag. Acoustic Mirror standalone, liksom (torde vara
bäst, har inte hört...ful som fan)

/Anders Gärder




------------------------------
Date: Fri, 18 Aug 2000 16:23:34 +0200
From: henrik.billieraymartin.com (henrik.billieraymartin.com)
Subject: Re: Effektenheter=?ISO-8859-1?Q?_särskilt?= reverb



"anders.elektron.se" wrote:

>> Ok, jag _måste_ bara slänga in en kommentar jag också eftersom jag
>> a) programmerar på ett sådant.

ett lxp? :-)

jaja, jag vet vad du menar...

>> b) beställde mig en lexicon för en halvtimma sen.
>>
>> Jag skulle gissa att LXP15 låter bättre än allt nytt under 3-4000kr. Om
>> det inte är från Lexicon.

mycket bra sammanfattning. jag är av den uppfattningen att lexicon sopar
mattan med alla andra billiga reverb - deras egna budgetburkar låter
ganska likt deras riktiga reverb. trevligt.

däremot är frågan om vilket lexicon man skall köpa betydligt svårare att
svara på.

>> Jag köpte just en MPX100 från musicians-gear.com (hoppas jag), pris
>> < 2000 kr. Den är inte alls lika inställsam som LXP15 (ganska få
>> kontroller). Jag köpte den bl a för att den har digital ut och därmed kan
>> användas som bra (gissar jag) A/D kopplad till mitt ljudkort i min
>> hemmastudio. FAQn på deras hemsida antyder det iallafall.

vilket ju är bra.
styrkan hos lxp15 är programmerbarhet och viss multieffektsjuka.

h
..........
be yourself (and no-one else).
email henrik.billieraymartin.com
personal homepage http://hem2.passagen.se/ethree
...........................................................................................

------------------------------
Date: Fri, 18 Aug 2000 16:32:48 +0200
From: magda.netinsight.se (magda.netinsight.se)
Subject: Re: Effektenheter=?ISO-8859-1?Q?_särskilt?
From: henrik.billieraymartin.com (henrik.billieraymartin.com)
Subject: Re: Effektenheter särskilt
Date: Fri, 18 Aug 2000 15:59:33 +0200

>>
>>
>> "bengt.falke.svekom.se" wrote:
>> >>
>> >> En fråga till... sen ska jag hålla klaffen
>> >> Om ni jämför LPX15 med MPX100, vad blir resultatet?
>>
>> jag har aldrig lyssnat på mpx100, men är inte den en presetburk? ä'r jag
>> helt ute och cyklar nu? jag har dålig koll på de här nyare burkarna...
>>
>> rent lexicon-evolutionistiskt sett borde den låta
>> bättre/naturligare/renare än lxp15, men hur det är med
>> programmerbarheten vet jag inte.

LXP15 är hyfsat enkel att ratta om parametrarna på. Inget större bråk som jag
minns det.

MVH
Magnus


------------------------------
Date: Fri, 18 Aug 2000 16:25:26 +0200
From: jesper.odemark.swipnet.se (jesper.odemark.swipnet.se)
Subject: =?ISO-8859-1?Q?HJÄLP!?
Ödet har som ni säkert hört en stor portion sjuk humor...

Jag har precis fått sålt min "överblivna" SH-101 och glad i hågen tänkte jag ägna
fredagen åt att banda lite alster på min nya d*g*t*lporta när jag upptäcker
följande;

Den SH-101 jag har kvar vill inte kommunicera med sitt kuvert (i.e. envelope).
Det finns (ju) en envelope/gate-omkopplare, men i läge envelope så körs
visserligen något som kunde varit ett envelope (lång ADSR...) men inga av delarna
svarar på kommando...
Jag tog mod till mig och sprättade upp sjuklingen för operation eller åtminstone
felanalys och det som först slog mig var en skum doft i envelope-ändan :( Det
luktar lite bränt och några komponenter ser lite svedda ut... Men inget SER
trasigt ut...

Jag får frispel, jag skickar iväg en 100% hel SH-101 på onsdagen för att upptäcka
att den jag behållit kraschar på fredagen... Någon som har någon idÈ eller nå't
tips om vad jag ska göra. Jag har ingen lust att lämna den till Musikbörsen för
att få hosta upp massivt med kosing och sedan inte få någon hjälp ("Köp en ny
vettja!").

Någon som känner någon händig synthfixare i Malmöregionen (enda gången jag
funderat på att man kanske skulle bo i Götet iaf...). Kan kanske synthmekare Wolf
vara till hjälp???

All hjälp och alla tips mottages tacksamt!

jesper - deprimerad



------------------------------
Date: Fri, 18 Aug 2000 16:56:23 +0200
From: henrik.billieraymartin.com (henrik.billieraymartin.com)
Subject: Re: Effektenheter=?ISO-8859-1?Q?_särskilt?


"magda.netinsight.se" wrote:

>> LXP15 är hyfsat enkel att ratta om parametrarna på. Inget större bråk som jag
>> minns det.

jo det stämmer. jag syftade snarare på mpx100...

h
..........
be yourself (and no-one else).
email henrik.billieraymartin.com
personal homepage http://hem2.passagen.se/ethree
...........................................................................................

------------------------------
Date: Fri, 18 Aug 2000 16:46:08 +0200
From: jesper.odemark.swipnet.se (jesper.odemark.swipnet.se)
Subject: sugen=?ISO-8859-1?Q?_på?= godis...

....och har 180 papp över???

http://cgi.ebay.de/aw-cgi/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=408442186

electronically yours, jesper



------------------------------
Date: Fri, 18 Aug 2000 17:07:34 +0200
From: mr.analogue.org (mr.analogue.org)
Subject: Re:=?ISO-8859-1?Q?_Syndabekännelse_=28Re:?= Aj=?ISO-8859-1?Q?_fan=28OT=29=29?
On Fri, 18 Aug 2000, polarn-p.acc.umu.se wrote:

>>> Faan vilken schysst lista där man måste ursäkta sig om man har en sampler!
>>> Mer sånt...

Kul. :-)

>> Finns det någon här som är _helt_ digitalfri?!?

Nej, kanske inte.
Ola Brööök har ju lämnat oss... (eller räknas hans MC-4 som d*g*t*l? ;)
Morgan Karlsson är ej heller kvar. (Han har iofs en smått bisarr förkärlek
för SQ80... usch! ;) Han vill köpa en. Nån som har en till salu?)
Och inte ens grundaren Erik G är helt renlärig, verkar det som. :)

>> Som _alltid_ har varit det???

_OJ_ oj oj. Finns dom???

Själv sålde jag just det enda MIDIklaviatur jag nånsin haft... SY-55.
Jag kanske borde testat den innan jag gav honom den... får väl hoppas
att den funkade iallafall, som den gjorde när jag senast hade igång den,
dvs 1994. :-)

Annars finns där kvar 16 hemska italienska DCOer därhemma, och det är
ju inget man vill visa upp offentligt, så för tillfället har jag lagt
LVG över för att skyla. Bara träpanelerna syns.

Visst fasen, en K1r också, men den brukar mest vara utlånad till
digital-Jonas. Höhö! :) Och så MidiVerb och ett fult Boss-deläj.

(LVG = Lasse Viklunds Gardin)


>> /P!
>> ...i flyttartagen och bekymrad över att OB:n inte ryms i en
>> banankartong...

Tacka vet jag MS-system, de går precis ner i lagom stora kartonger. Men å
andra sidan är det nästan lättare att bära dem lösa. (Fast kartonger
rekommenderas verkligen om man inte vill chocka föräldrarna med hur
mycket Gerät men egentligen har! :-D )


/mr ...också i flyttartagen, uff, uff...



------------------------------
Date: Fri, 18 Aug 2000 17:15:52 +0200
From: henrik.billieraymartin.com (henrik.billieraymartin.com)
Subject: Re:=?ISO-8859-1?Q?_Syndabekännelse_=28Re:?= Aj=?ISO-8859-1?Q?_fan=28OT=29=29=07?


"mr.analogue.org" wrote:
>>
>> On Fri, 18 Aug 2000, polarn-p.acc.umu.se wrote:
>>
>> >>> Faan vilken schysst lista där man måste ursäkta sig om man har en sampler!
>> >>> Mer sånt...
>>
>> Kul. :-)
>>
>> >> Finns det någon här som är _helt_ digitalfri?!?

jag letade runt i min lägenhet tidigare idag när jag skulle försöka
hitta min pcm60 (det visade sig senare att jag hade lånat ut den) och
upptäckte att det inte fanns en enda analogsynt kvar hä - alla är
utlånade! ojdå! blir jag utslängd nu?

ok, två analogsyntar finns kvar i lägenheten - en brun cs15d och en röd
sidstation men de tillhör min sambo.

h
..........
be yourself (and no-one else).
email henrik.billieraymartin.com
personal homepage http://hem2.passagen.se/ethree
...........................................................................................

------------------------------
Date: Fri, 18 Aug 2000 17:22:51 +0200
From: mr.analogue.org (mr.analogue.org)
Subject: Re:=?ISO-8859-1?Q?_HJÄLP!?
On Fri, 18 Aug 2000, jesper.odemark.swipnet.se wrote:

>> Den SH-101 jag har kvar vill inte kommunicera med sitt kuvert (i.e.
>> envelope). Det finns (ju) en envelope/gate-omkopplare, men i läge
>> envelope så körs visserligen något som kunde varit ett envelope (lång
>> ADSR...) men inga av delarna svarar på kommando...

Jag har lagat en SH-101 med trasigt kuvert.
Det var sustain-poten vars kolbana hade gått av i ena änden.

Resultatet blev mycket mystiskt; eftersom den fortfarande var "fungerande"
mellan wipern och ena änden, återtriggade enveloppen sig själv i ett
konstigt tempo som berodde på både A-, D- och S-poten!

En ny pot beställdes för nån tjuga från den där Roland, och efter ett
långvarigt uppskruvande (i dubbel bemärkelse *) och en smärre lödövning
var den nya poten på plats och allt funkade så fint, så fint. :-)

*) Alltså, vet någon hur många skruvar m m som måste lossas för att komma
åt panelpotarna på SH-101?!?


>> Någon som känner någon händig synthfixare i Malmöregionen (enda gången jag
>> funderat på att man kanske skulle bo i Götet iaf...).

>:-)

>> Kan kanske synthmekare Wolf vara till hjälp???

Säkert. Håll utkik efter en gammal CitroÎn GS/GSA i Anderslövstrakten.


/mr



------------------------------
Date: Fri, 18 Aug 2000 17:57:05 +0200
From: joachim.boberg.swefair.se (joachim.boberg.swefair.se)
Subject: Samplings Modul till A-100



>>Precis, du sa det: det finns LITE möjligheter i en sampler.
>>Go modular!

Käre jistanes, vad coolt det hade varit med en Doepfher samplings
modul till A-100 rack!

Med trig, och sync24!!!!!!!!!!!

/Jocke


------------------------------
Date: Fri, 18 Aug 2000 17:30:42 +0200
From: jesper.odemark.swipnet.se (jesper.odemark.swipnet.se)
Subject: Re: OT:=?ISO-8859-1?Q?_CDR-brännare?
>> Eh. Det beror på hur du menar.
>> Om ditt ljudkort har digitala ingångar kan du tanka rakt in i hårddisken
>> utan att ljudkortet försämrar ljudet.

nope... inga digitala...

>> Att brännaren är extern eller intern spelar sedan mindre roll.
>> Vad är det för in/utgångar på digitalportan?

scsi + en massa digitalt som jag inte lär ha nå'n nytta av nu...

>> Kan du tanka in ljudet i datorn via SCSI så är det ju perfa.

Ja, det var just det - hur göra?

jesper - trög



------------------------------
Date: Fri, 18 Aug 2000 17:54:24 +0200
From: jesper.odemark.swipnet.se (jesper.odemark.swipnet.se)
Subject: Re:=?ISO-8859-1?Q?_HJÄLP!?
>> Jag har lagat en SH-101 med trasigt kuvert.
>> Det var sustain-poten vars kolbana hade gått av i ena änden.

Jag misstänker attacken som ser ut och känns tradig...

>> En ny pot beställdes för nån tjuga från den där Roland,

Lät ju faktiskt överkomligt...

>> och efter ett
>> långvarigt uppskruvande (i dubbel bemärkelse *) och en smärre lödövning
>> var den nya poten på plats och allt funkade så fint, så fint. :-)

Du har gjort att jag ser det berömda ljuset åtminstone... Hoppas det är så här
enkelt...

>> *) Alltså, vet någon hur många skruvar m m som måste lossas för att komma
>> åt panelpotarna på SH-101?!?

*Tittar på bordet och räknar* Jag får det till 31, men då saknar jag en av
baksideskruvarna!

>> >> Kan kanske synthmekare Wolf vara till hjälp???
>>
>> Säkert. Håll utkik efter en gammal CitroÎn GS/GSA i Anderslövstrakten.

Jag ringer nog hellre, men tack för tipset :)

jesper, lite lugnad även om han undrar hur fan man gör smattriga synthbasar med
lååååååååååång attack...



------------------------------
Date: Fri, 18 Aug 2000 18:18:15 +0200
From: mr.analogue.org (mr.analogue.org)
Subject: Re: Samplings Modul till A-100

On Fri, 18 Aug 2000, joachim.boberg.swefair.se wrote:

>> >>Precis, du sa det: det finns LITE möjligheter i en sampler.
>> >>Go modular!
>>
>> Käre jistanes, vad coolt det hade varit med en Doepfher samplings
>> modul till A-100 rack!

Men... den finns ju redan?!
A-112 VC sampler/wavetable oscillator.

>> Med trig, och sync24!!!!!!!!!!!

Nja, verkligen! :)


/mr



------------------------------
Date: Fri, 18 Aug 2000 17:34:49 +0200
From: than.techno.org (than.techno.org)
Subject: Drumstation

Jag ska som sagt sälja min drumstation, nu undrar jag om det är någon
som vet vad de brukar kosta begagnade nuförtiden??

om jag minns rätt så gav jag 4500 för den när den var ny.

frid

E X P A N A L O G L A B O R A T O R I U M
medvetandeutforskning genom ljudexperiment
------------------------------------------
http://fly.to/expanalog/ icq: 82881301



------------------------------
Date: Fri, 18 Aug 2000 18:22:30 +0200
From: mr.analogue.org (mr.analogue.org)
Subject: Re:=?ISO-8859-1?Q?_HJÄLP!?
On Fri, 18 Aug 2000, jesper.odemark.swipnet.se wrote:

>> >> *) Alltså, vet någon hur många skruvar m m som måste lossas för att komma
>> >> åt panelpotarna på SH-101?!?
>>
>> *Tittar på bordet och räknar* Jag får det till 31, men då saknar jag en av
>> baksideskruvarna!

Precis!
32 jävla skruvar!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Och _alla_ panelreglagens plasthattar, dessutom. Pruppsynt!!!!! :-P


/mr



------------------------------
Date: Fri, 18 Aug 2000 17:39:16 +0200
From: than.techno.org (than.techno.org)
Subject: Re: Samplings Modul till A-100

>> >>Precis, du sa det: det finns LITE möjligheter i en sampler.
>> >>Go modular!
>>
>> Käre jistanes, vad coolt det hade varit med en Doepfher samplings
>> modul till A-100 rack!
>>
>> Med trig, och sync24!!!!!!!!!!!

I så fall ska det vara en analog sampler, baserad på ett lämpligt antal
bandsnuttar med snabb återfjädring... juh. =)

frid

E X P A N A L O G L A B O R A T O R I U M
medvetandeutforskning genom ljudexperiment
------------------------------------------
http://fly.to/expanalog/ icq: 82881301



------------------------------
Date: Fri, 18 Aug 2000 18:15:43 +0200
From: jesper.odemark.swipnet.se (jesper.odemark.swipnet.se)
Subject: Re: Drumstation

>> Jag ska som sagt sälja min drumstation, nu undrar jag om det är någon
>> som vet vad de brukar kosta begagnade nuförtiden??
>>
>> om jag minns rätt så gav jag 4500 för den när den var ny.

Killen som shoppade min SH-101 sökte en sa han. Ville ge 2500 + porto, men det
går kanske att få upp en aning... Vill du ha adressen?

j.



------------------------------
Date: Fri, 18 Aug 2000 18:19:53 +0200
From: jesper.odemark.swipnet.se (jesper.odemark.swipnet.se)
Subject: Re:=?ISO-8859-1?Q?_HJÄLP!?
>> Precis!
>> 32 jävla skruvar!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
>> Och _alla_ panelreglagens plasthattar, dessutom. Pruppsynt!!!!! :-P

På tal om plasthattarna, jag hade olika "sättning" på mina två... Den nuvarande
har gröna för mudulationshastighet och envelope, gula för alla switchar och
orange på resten... Den andre (hela, grrrr....!) hade grönt i mixern (om jag
minns rätt) orange i kuvertet etc. Gjorde de som de ville när de monterade, eller
har en (eller båda mina) mekats med???

j.



------------------------------
Date: Fri, 18 Aug 2000 18:20:58 +0200
From: jesper.odemark.swipnet.se (jesper.odemark.swipnet.se)
Subject: sx1000 mod.

Hittade en fin suboscillatormod på nätet. Funderar på att ge mig in i
modbranschen...

electronically yours, jesper, puritan som håller på att bli hedning :)



------------------------------
Date: Fri, 18 Aug 2000 18:33:28 +0200
From: daniel.araya.mail.bip.net (daniel.araya.mail.bip.net)
Subject: Re:=?ISO-8859-1?Q?_Syndabekännelse_=28Re:?= Aj=?ISO-8859-1?Q?_fan=28OT=29=29?
At 13:55 2000-08-18 +0200, you wrote:
>>Hupp!
>>
>>On Fri, 18 Aug 2000, henrik.billieraymartin.com wrote:
>>
>>>> >> Faan vilken schysst lista där man måste ursäkta sig om man har en
sampler!
>>>> >> Mer sånt...
>>
>>...och den kasta första stenen som är utan synt... äääh... synd!
>>
>>Finns det någon här som är _helt_ digitalfri?!?
>>Som _alltid_ har varit det???
>>

JAG!!!

Faktiskt, om inte jx3p, bit1, simmons SDS EPB och OSCar räknas som synd....
Egentligen är väl CSQ 100 och & 600 oxå digitala till stor /viss del...&
202, 303, 606, 808 & 909...& MonoPoly & Polysix oxå...

Men om dessa inte räknas som digitala är jag DIGITALFRI!


/D


------------------------------
Date: Fri, 18 Aug 2000 18:35:26 +0200
From: polarn-p.acc.umu.se (polarn-p.acc.umu.se)
Subject: Intressant om Moog

Mooog!

Lite fredagkvällsläsning om miniMoog:

http://audities.org/MiniA/bill_hemsath.htm
http://audities.org/development_of_the_minimoog.htm

Intressanta berättelser från grabbarna som var med och designade vårt
älskade instrument. Visste ni att minins strömförsörjning är en del av
hemligheten? Den är så pass brusig så den hindrar VCO:erna att låsa mot
varandra. Dessutom skall visst en Micromoog låta bättre om man lirar den
med extern klaviatur. Microns keyboard har någon sorts högfrekvent klocka
som stör... Måste prövas någon dag!

mvh

/P! the Mad...

--
_ P a t r i k E r i k s s o n __________________________
polarn-p.acc.umu.se
http://www.acc.umu.se/~polarn-p/
+46703115109
__________________________________________________________
"The dark religions are departed and sweet science reigns"


------------------------------
Date: Fri, 18 Aug 2000 18:42:05 +0200
From: mr.analogue.org (mr.analogue.org)
Subject: Re:=?ISO-8859-1?Q?_HJÄLP!?
On Fri, 18 Aug 2000, jesper.odemark.swipnet.se wrote:

>> >> Och _alla_ panelreglagens plasthattar, dessutom. Pruppsynt!!!!! :-P
>>
>> På tal om plasthattarna, jag hade olika "sättning" på mina två... Den
>> nuvarande har gröna för mudulationshastighet och envelope, gula för
>> alla switchar och orange på resten... Den andre (hela, grrrr....!)
>> hade grönt i mixern (om jag minns rätt) orange i kuvertet etc. Gjorde
>> de som de ville när de monterade, eller har en (eller båda mina)
>> mekats med???

Åhnej!!!
Säg inte satt du gjorde dig av med 101:an med _gröna_ mixerhattar?!?
De har ett _mycket_ fetare ljud, det vet ju alla.

;-)

Skämt åsido, 202:an har väl orange rakt över, är det inte så, Janne?
(men så låter den ju därefter... ;)


/mr



------------------------------
Date: Fri, 18 Aug 2000 18:55:28 +0200
From: polarn-p.acc.umu.se (polarn-p.acc.umu.se)
Subject: Re:=?ISO-8859-1?Q?_Syndabekännelse_=28Re:?= Aj=?ISO-8859-1?Q?_fan=28OT=29=29?
Tuut!

On Fri, 18 Aug 2000, daniel.araya.mail.bip.net wrote:

>> >>Som _alltid_ har varit det???
>> >>
>>
>> JAG!!!
>>
>> Faktiskt, om inte jx3p, bit1, simmons SDS EPB och OSCar räknas som synd....
>> Egentligen är väl CSQ 100 och & 600 oxå digitala till stor /viss del...&
>> 202, 303, 606, 808 & 909...& MonoPoly & Polysix oxå...
>>
>> Men om dessa inte räknas som digitala är jag DIGITALFRI!

Way to go! Så skall det se ut! :)

Okej, det finns "digitala" kretsar lite överallt, inklusive
suboscillatorn i min lilla Moog, men om vi ändrar digital-definitionen
till "numerisk", dvs syntesen är en följd av diskretiserad matematik
istället för analoga maskiners ljuvt kontinuerliga syntesprocess...

Simmons med samplade ljud är väl lite småstyggt, men de gamla helanaloga
är fint!
Sequensers kan väl få vara numeriska om de bara har vett att prata
CV/trig/sync24! :)

mvh

/P!

....har alldeles för många diskretiserande klangapparater...


-----------------------------
"Digital is a subset of Analog"
-----------------------------

_ P a t r i k E r i k s s o n __________________________
polarn-p.acc.umu.se
http://www.encounter.nu/~patrik/
+46703115109
__________________________________________________________
"The dark religions are departed and sweet science reigns"



------------------------------
Date: Fri, 18 Aug 2000 21:52:52 +0200
From: cfmd.swipnet.se (cfmd.swipnet.se)
Subject: Re: Syndabekannelse (Re: Aj fan(OT))

From: mr.analogue.org (mr.analogue.org)
Subject: Re: Syndabekännelse (Re: Aj fan(OT))
Date: Fri, 18 Aug 2000 17:07:34 +0200

>> On Fri, 18 Aug 2000, polarn-p.acc.umu.se wrote:
>>
>> >>> Faan vilken schysst lista där man måste ursäkta sig om man har en sampler!
>> >>> Mer sånt...
>>
>> Kul. :-)

Jooo.... även jag måste ursäkta mig, DX7II-FD, U110 o S1000HD är ju inte så
väldigt analogt... men så håller jag ju på att skaffa mer analogt så viss
bättring blir det ju...

>> >> Finns det någon här som är _helt_ d
igitalfri?!?
>>
>> Nej, kanske inte.
>> Ola Brööök har ju lämnat oss... (eller räknas hans MC-4 som d*g*t*l? ;)
>> Morgan Karlsson är ej heller kvar. (Han har iofs en smått bisarr förkärlek
>> för SQ80... usch! ;) Han vill köpa en. Nån som har en till salu?)
>> Och inte ens grundaren Erik G är helt renlärig, verkar det som. :)
>>
>> >> Som _alltid_ har varit det???
>>
>> _OJ_ oj oj. Finns dom???

Just - även de bästa kan ju ha förirrat sig under ett svagt ögonblick! ;D

>> Själv sålde jag just det enda MIDIkl
aviatur jag nånsin haft... SY-55.
>> Jag kanske borde testat den innan jag gav honom den... får väl hoppas
>> att den funkade iallafall, som den gjorde när jag senast hade igång den,
>> dvs 1994. :-)
>>
>> Annars finns där kvar 16 hemska italienska DCOer därhemma, och det är
>> ju inget man vill visa upp offentligt, så för tillfället har jag lagt
>> LVG över för att skyla. Bara träpanelerna syns.

Du behöver inte skämas så fruktanssvärt för den, det är en helt analog CCO
kärna, det är styrströmmen som är kommer från D/A, men det är inte alls lika
ont som om du har en digital ramp-generator!

Alltså, hela signalvägen är analog.

>> Visst fasen, en K1r också, men den brukar mest vara utlånad till
>> digital-Jonas. Höhö! :) Och så MidiVerb och ett fult Boss-deläj.
>>
>> (LVG = Lasse Viklunds Gardin)

Denna LVG verkar ju dyka upp när man som minst anar det ;D

>> >> /P!
>> >> ...i flyttartagen och bekymrad över att OB:n inte ryms i en
>> >> banankartong...
>>
>> Tacka vet jag MS-system, de går precis ner i l
agom stora kartonger. Men å
>> andra sidan är det nästan lättare att bära dem lösa. (Fast kartonger
>> rekommenderas verkligen om man inte vill chocka föräldrarna med hur
>> mycket Gerät men egentligen har! :-D )

Jo, eller så tar man och ställer de på jobbet en liten stund...

>> /mr ...också i flyttartagen, uff, uff...

Intressant nog så verkar våra bopåleflyttande vänner ha tillräckligt med tid
för att skicka email, men snart har de väl fått upp sina kära ägodelar och
pålkranskaggen dunkar ner bopålarna på den nya boplatsen.

MVH
Magnus

------------------------------
Date: Fri, 18 Aug 2000 21:58:21 +0200
From: cfmd.swipnet.se (cfmd.swipnet.se)
Subject: Re: Syndabekannelse (Re: Aj fan(OT))

From: henrik.billieraymartin.com (henrik.billieraymartin.com)
Subject: Re: Syndabekännelse (Re: Aj fan(OT))
Date: Fri, 18 Aug 2000 17:15:52 +0200

>>
>>
>> "mr.analogue.org" wrote:
>> >>
>> >> On Fri, 18 Aug 2000, polarn-p.acc.umu.se wrote:
>> >>
>> >> >>> Faan vilken schysst lista där man måste ursäkta sig om man har en
>sampler!
>> >> >>> Mer sånt...
>> >>
>> >> Kul. :-)
>> >>
>> >> >> Finns det någon här som är _helt_ digitalfri?!?
>>
>> jag letade runt i min lägenhet tidigare idag när jag skulle försöka
>> jag letade runt i min lägenhet tidigare idag när jag skulle försöka
>> hitta min pcm60 (det visade sig senare att jag hade lånat ut den) och
>> upptäckte att det inte fanns en enda analogsynt kvar hä - alla är
>> utlånade! ojdå! blir jag utslängd nu?
>>
>> ok, två analogsyntar finns kvar i lägenheten - en brun cs15d och en röd
>> sidstation men de tillhör min sambo.

Mja, det finns ju fortfarande analoga geprytlen i hushållet, så det får väl
gå för denna gång... Sidstation är ju SID baserad, och den är ju ganska digital
tills man kommer fram till filtrena, så den får nog gå bort. Alltså, ditt liv
hänger på en CS-15D!!!

MVH
Magnus

------------------------------
Date: Fri, 18 Aug 2000 22:02:29 +0200
From: cfmd.swipnet.se (cfmd.swipnet.se)
Subject: Re: HJALP!

From: mr.analogue.org (mr.analogue.org)
Subject: Re: HJÄLP!
Date: Fri, 18 Aug 2000 17:22:51 +0200

Booååånnggggg!!!

>> >> Någon som känner någon händig synthfixare i Malmöregionen (enda gången jag
>> >> funderat på att man kanske skulle bo i Götet iaf...).
>>
>> >:-)
>>
>> >> Kan kanske synthmekare Wolf vara till hjälp???
>>
>> Säkert. Håll utkik efter en gammal CitroÎn GS/GSA i Anderslövstrakten.

Jag har en polare i Anderslövstrakten (inne i byn och inte strax utanför) som
har god erfarenhet av att reparera syntar och ljudprylar, men fåglarna vet om
han har tid över...

MVH
Magnus

------------------------------
Date: Fri, 18 Aug 2000 23:07:58 +0200
From: mr.analogue.org (mr.analogue.org)
Subject: Re:=?US-ASCII?Q?_Syndabekännelse_=28Re:?= Aj=?US-ASCII?Q?_fan=28OT=29=29?
----- Original Message -----
From:

>>>>Finns det någon här som är _helt_ digitalfri?!?
>>>>Som _alltid_ har varit det???
>>
>> JAG!!!
>>
>> Faktiskt, om inte jx3p, bit1, simmons SDS EPB och OSCar räknas som
synd....
>> Egentligen är väl CSQ 100 och & 600 oxå digitala till stor /viss del...&
>> 202, 303, 606, 808 & 909...& MonoPoly & Polysix oxå...
>>
>> Men om dessa inte räknas som digitala är jag DIGITALFRI!


Respekt.



/mr - bugar sig jättejättedjupt :-)



------------------------------
Date: Fri, 18 Aug 2000 23:13:15 +0200
From: mr.analogue.org (mr.analogue.org)
Subject: Re: Syndabekannelse (Re: Aj fan(OT))

----- Original Message -----
From:

>>> Annars finns där kvar 16 hemska italienska DCOer därhemma, och det är
>>> ju inget man vill visa upp offentligt, så för tillfället har jag lagt
>>> LVG över för att skyla. Bara träpanelerna syns.
>>
>> Du behöver inte skämas så fruktanssvärt för den, det är en helt analog CCO
>> kärna, det är styrströmmen som är kommer från D/A, men det är inte alls
lika
>> ont som om du har en digital ramp-generator!
>>
>> Alltså, hela signalvägen är analog.

Ähum... ursäkta???

Det är standardlogikkretsar som räknar pulser från en klocka i CPU:n, bildar
digitala vågformer och skickar dessa genom en R-2R resistorstege. Kan de bli
mer digitala? Nej.

>>> (LVG = Lasse Viklunds Gardin)
>>
>> Denna LVG verkar ju dyka upp när man som minst anar det ;D

Ja, plötsligt sitter du bara där på den.
I Slottsskogen.
Med alla silverburkar i synk. :-)


/mr



------------------------------
Date: Fri, 18 Aug 2000 23:27:42 +0200
From: bengt.falke.svekom.se (bengt.falke.svekom.se)
Subject: =?ISO-8859-1?Q?Re=282=29:_Syndabekännelse_=28Re:?= Aj=?ISO-8859-1?Q?_fan=28OT=29=29?
Varför det.....
mr.analogue.org skriver:
>>>> Men om dessa inte räknas som digitala är jag DIGITALFRI!
>>Respekt.
>>/mr - bugar sig jättejättedjupt :-)
Jag trodde i min naivitet att det var helt andra egenskaper än val av
prylar som avgjorde om man förtjänar respekt eller ej....

Det här är ju bara korkat.... usch vad trött jag blir

Bengt Falke


------------------------------
Date: Fri, 18 Aug 2000 22:41:35 +0200
From: than.techno.org (than.techno.org)
Subject: Re:=?ISO-8859-1?Q?_Re=282=29:_Syndabekännelse_=28Re:?= Aj=?ISO-8859-1?Q?_fan=28OT=29=29?
>> >>>> Men om dessa inte räknas som digitala är jag DIGITALFRI!
>> >>Respekt.
>> >>/mr - bugar sig jättejättedjupt :-)
>> Jag trodde i min naivitet att det var helt andra egenskaper än val av
>> prylar som avgjorde om man förtjänar respekt eller ej....
>>
>> Det här är ju bara korkat.... usch vad trött jag blir

Kom igen katten, det svänger ju! =)

frid

E X P A N A L O G L A B O R A T O R I U M
medvetandeutforskning genom ljudexperiment
------------------------------------------
http://fly.to/expanalog/ icq: 82881301



------------------------------
Date: Fri, 18 Aug 2000 23:26:36 +0200
From: henrik.billieraymartin.com (henrik.billieraymartin.com)
Subject: Re:=?ISO-8859-1?Q?_Syndabekännelse_=28Re:?= Aj=?ISO-8859-1?Q?_fan=28OT=29=29=12?


"daniel.araya.mail.bip.net" wrote:
JAG!!!
>>
>> Faktiskt, om inte jx3p, bit1, simmons SDS EPB och OSCar räknas som synd....
>> Egentligen är väl CSQ 100 och & 600 oxå digitala till stor /viss del...&
>> 202, 303, 606, 808 & 909...& MonoPoly & Polysix oxå...

om oscar kan räknas som analog kan nog mina blå monster också anses
analoga.jippie!

h
..........
be yourself (and no-one else).
email henrik.billieraymartin.com
personal homepage http://hem2.passagen.se/ethree
...........................................................................................

------------------------------
Date: Fri, 18 Aug 2000 23:33:57 +0200
From: bengt.falke.svekom.se (bengt.falke.svekom.se)
Subject: Re(2): HJALP!

cfmd.swipnet.se skriver:
>>Booååånnggggg!!! i Anderslövstrakten., men fåglarna vet om
Jag har faktiskt varit utanför Anderslöv och spanat efter nattugglor för
sådär 25 år sedan.
>>Booååånnggggg!!!
, analogt och gammalt så det duger, va!


------------------------------
Date: Fri, 18 Aug 2000 23:45:27 +0200
From: mr.analogue.org (mr.analogue.org)
Subject: Re:=?US-ASCII?Q?__Re=282=29:_Syndabekännelse_=28Re:?= Aj=?US-ASCII?Q?_fan=28OT=29=29?
----- Original Message -----
From:

>> >>>> Men om dessa inte räknas som digitala är jag DIGITALFRI!
>> >>Respekt.
>> Jag trodde i min naivitet att det var helt andra egenskaper än val av
>> prylar som avgjorde om man förtjänar respekt eller ej....
>>
>> Det här är ju bara korkat.... usch vad trött jag blir

Du måste ha lite humor, Bengan!!! ;-)


/mr



------------------------------
Date: Sat, 19 Aug 2000 00:37:22 +0200
From: cfmd.swipnet.se (cfmd.swipnet.se)
Subject: Re: Syndabekannelse (Re: Aj fan(OT))

From: mr.analogue.org (mr.analogue.org)
Subject: Re: Syndabekannelse (Re: Aj fan(OT))
Date: Fri, 18 Aug 2000 23:13:15 +0200

>> ----- Original Message -----
>> From:
>>
>> >>> Annars finns där kvar 16 hemska italienska DCOer därhemma, och det är
>> >>> ju inget man vill visa upp offentligt, så för tillfället har jag lagt
>> >>> LVG över för att skyla. Bara träpanelerna syns.
>> >>
>> >> Du behöver inte skämas så fruktanssvärt för den, det är en helt analog CCO
>> >> kärna, det är styrströmmen so
m är kommer från D/A, men det är inte alls
>> lika
>> >> ont som om du har en digital ramp-generator!
>> >>
>> >> Alltså, hela signalvägen är analog.
>>
>> Ähum... ursäkta???
>>
>> Det är standardlogikkretsar som räknar pulser från en klocka i CPU:n, bildar
>> digitala vågformer och skickar dessa genom en R-2R resistorstege. Kan de bli
>> mer digitala? Nej.

Mjo, mer digitalt kan det bli... men din punkt punkteras inte av det... nej,
jag refererar till vad en viss designer har kommenterat om just sin egen
design, men jag kan ju totalt ha blandat ihop mig nu igen...

Men, kolla in den blå texten på denna sida...

http://www-hsc.usc.edu/~hcs/synths/synthex/oscillators.html

För det var väl ändå Elka Synthex vi yla om, eller?

Kolla även in det tredje stycket från slutet, sista meningen.
Saken var det att denna text stack ut, både färgmässigt, innehållsmässigt och
som teknisk lösning. Jag läste den bara för 15 dar sedan, så den var ganska
färskt i minnet.

Site-rooten är annars... (för de intresserade)

http://www-hsc.usc.edu/~hcs/synths/synthex/main.html

Så, om vi yla om samma synt, så vad tycker herrn om detta lilla inlägg då?

Jag har dock inte en sussning till schema, så har du det så kan du väl scanna
det (eller bättre, skicka kopior till mig ;)

Och ja, detta är en av de syntar som jag gärna skulle vilja bekanta mig mer
med. Så, gjorde herrn verkligen något på Tisdag kväll? ;D

>> >>> (LVG = Lasse Viklunds Gardin)
>> >>
>> >> Denna LVG verkar ju dyka upp när man som minst anar det ;D
>>
>> Ja, plötsligt si
tter du bara där på den.
>> I Slottsskogen.
>> Med alla silverburkar i synk. :-)

Ujujuj... jag hoppas ni hade lite picknick (dvs. drickbart och ätbart) med er
också...

Jag undrar vad det är för något annat i det Viklundska hemmet som kommer på
avivägar snart... hur skulle det se ut om vi plundrade sängarna på kuddar bara
för att vi måste ha det när vi har långa sittningar framför våra kelgrisar?

MVH
Magnus

------------------------------
Date: Sat, 19 Aug 2000 00:24:15 +0200
From: lt_sado.hotmail.com (lt_sado.hotmail.com)
Subject: Re: Drumstation

Ett par hundra..
SKojade bara.
Är det en kul manick, har funderat på att skaffa en sådan.

/Martin

RK-Z1, mer BODY åt folket!
http://www.rk-z1.com


----- Original Message -----
From:
To: "Multiple recipients of SAS"
Sent: Friday, August 18, 2000 5:34 PM
Subject: Drumstation


>> Jag ska som sagt sälja min drumstation, nu undrar jag om det är någon
>> som vet vad de brukar kosta begagnade nuförtiden??
>>
>> om jag minns rätt så gav jag 4500 för den när den var ny.
>>
>> frid
>>
>> E X P A N A L O G L A B O R A T O R I U M
>> medvetandeutforskning genom ljudexperiment
>> ------------------------------------------
>> http://fly.to/expanalog/ icq: 82881301
>>
>>
>>
>>


------------------------------
Date: Sat, 19 Aug 2000 01:07:44 +0200
From: cfmd.swipnet.se (cfmd.swipnet.se)
Subject: Re: Re(2): Syndabekannelse (Re: Aj fan(OT))

From: bengt.falke.svekom.se (bengt.falke.svekom.se)
Subject: Re(2): Syndabekännelse (Re: Aj fan(OT))
Date: Fri, 18 Aug 2000 23:27:42 +0200

>> Varför det.....
>> mr.analogue.org skriver:
>> >>>> Men om dessa inte räknas som digitala är jag DIGITALFRI!
>> >>Respekt.
>> >>/mr - bugar sig jättejättedjupt :-)
>> Jag trodde i min naivitet att det var helt andra egenskaper än val av
>> prylar som avgjorde om man förtjänar respekt eller ej....
>>
>> Det här är ju bara korkat.... usch vad trött jag blir

Seriöst - visst är det helt andra saker som avgör om man får respekt i ordets
egentliga mening. Vad herrarna gör är att slänga sig med ganska meningslöst
snack, en form av standardsvada om man så säger. Det är som att vara
"religöst" emot Winows eller något annat. Vad som i slutändan gäller när man
gör musik med dessa tingestar som vi kallar synthesizers är hur vi har
möjlighet att påverka dem, hur pass de talar till våra sinnen och hur pass bra
resultatet blir av denna övning. För vissa saker duger vissa analoga syntar,
resultatet blir av denna övning. För vissa saker duger vissa analoga syntar,
för vissa saker duger vissa digitala syntar. Så är det bara. Det kanske är som
så att man tenderar att köra standardsvadan i brist på bättre diskutionsämnen,
det brukar jag notera i många andra sällskap, inte bara på SAS. Fan, jag gör
det ju ofta själv!!!

Så, på sätt och viss förstår jag Bengt i att man bara blir trött, på sätt och
viss så kan jag ha roligt i att slänga mig med jargongen, men den betyder inget
i sak, den är mer ett sätt att identifiera sig som delaktig i en grupp. SAS har
växt genom åren, det finns en liten kärna med tongivande männskor, sedan är det
mycket tyst om de andra. Undra varför? Kanske rädda för att sticka ut för
mycket mot vad som verkar gälla här på listan. Det vore i sådana fall synd, vi
skulle gott kunna göra oss bra med lite mer djup och bredd.

MVH
Magnus - har både analogt och digitalt och skäms inte att säga det!

------------------------------
Date: Sat, 19 Aug 2000 01:10:36 +0200
From: cfmd.swipnet.se (cfmd.swipnet.se)
Subject: Re: Re(2): HJALP!

From: bengt.falke.svekom.se (bengt.falke.svekom.se)
Subject: Re(2): HJALP!
Date: Fri, 18 Aug 2000 23:33:57 +0200

>> cfmd.swipnet.se skriver:
>> >>Booååånnggggg!!! i Anderslövstrakten., men fåglarna vet om
>> Jag har faktiskt varit utanför Anderslöv och spanat efter nattugglor för
>> sådär 25 år sedan.
>> >>Booååånnggggg!!!
>> , analogt och gammalt så det duger, va!

Jojo! Det må jag säga! Anderslöv är ju inte direkt en världsmetropol ;D

Analogt så det förslår! ;D

MVH
Magnus

------------------------------
Date: Sat, 19 Aug 2000 00:52:03 +0200
From: mr.analogue.org (mr.analogue.org)
Subject: Re: Syndabekannelse (Re: Aj fan(OT))

----- Original Message -----
From:

>>> Det är standardlogikkretsar som räknar pulser från en klocka i CPU:n,
bildar
>>> digitala vågformer och skickar dessa genom en R-2R resistorstege.
>>
>> Mjo, mer digitalt kan det bli... men din punkt punkteras inte av det...
nej,
>> jag refererar till vad en viss designer har kommenterat om just sin egen
>> design, men jag kan ju totalt ha blandat ihop mig nu igen...
>>
>> Men, kolla in den blå texten på denna sida...
>> http://www-hsc.usc.edu/~hcs/synths/synthex/oscillators.html

OJ! :-o

Detta hade jag ingen aning om... jag har kollat i (det relativt svårlästa)
schemat en massa gånger men faktiskt aldrig orkat förstå hur oscillatorerna
egentligen funkar. Jag har antagit att det var som jag sagt ovan, eftersom
det jag sett och förstått i schemat, och framförallt deras ljud, tydde på
det.

Men kan det verkligen stämma?!? Ja, eftersom det är självaste Mario Maggi
som citeras så är det säkert sant, men jag tror det fortfarande knappt! :-)

Måste helt klart kollas upp när jag har tid+ork!

>> Jag har dock inte en sussning till schema, så har du det så kan du väl
scanna
>> det (eller bättre, skicka kopior till mig ;)

Uff... det orkat jag aldrig, det är på 25 A3-sidor... Zzzzz...

>> Och ja, detta är en av de syntar som jag gärna skulle vilja bekanta mig
mer
>> med. Så, gjorde herrn verkligen något på Tisdag kväll? ;D

Njaaee... kanske inte.
Men jag har nog inte vägarna förbi just då. Jag kan ta iofs 6:an till
Kortedala, men det är en liten bit kvar om man ska ända ut till Stockholm.
>:-)
Och sedan, när mörkret faller, så lär man nog gå vilse... ;-)

>> Ujujuj... jag hoppas ni hade lite picknick (dvs. drickbart och ätbart) med
er
>> också...

Jajamän, folköl och Singoalla kan man trumma länge på! :-D
Jag sitter faktiskt och lyssnar på picnic-inspelningarna i detta nu.
Underbart kul!


/mr



------------------------------
Date: Sat, 19 Aug 2000 01:07:10 +0200
From: henrik.billieraymartin.com (henrik.billieraymartin.com)
Subject: Re: HJALP!



"cfmd.swipnet.se" wrote:

>> >> cfmd.swipnet.se skriver:
>> >> >>Booååånnggggg!!! i Anderslövstrakten., men fåglarna vet om
>> >> Jag har faktiskt varit utanför Anderslöv och spanat efter nattugglor för
>> >> sådär 25 år sedan.
>> >> >>Booååånnggggg!!!
>> >> , analogt och gammalt så det duger, va!
>>
>> Jojo! Det må jag säga! Anderslöv är ju inte direkt en världsmetropol ;D
>>
>> Analogt så det förslår! ;D

var inte så banalog!

h
..........
be yourself (and no-one else).
email henrik.billieraymartin.com
personal homepage http://hem2.passagen.se/ethree
...........................................................................................

------------------------------
Date: Sat, 19 Aug 2000 01:44:18 +0200
From: cfmd.swipnet.se (cfmd.swipnet.se)
Subject: Re: Syndabekannelse (Re: Aj fan(OT))

From: mr.analogue.org (mr.analogue.org)
Subject: Re: Syndabekannelse (Re: Aj fan(OT))
Date: Sat, 19 Aug 2000 00:52:03 +0200

>> ----- Original Message -----
>> From:
>>
>> >>> Det är standardlogikkretsar som räknar pulser från en klocka i CPU:n,
>> bildar
>> >>> digitala vågformer och skickar dessa genom en R-2R resistorstege.
>> >>
>> >> Mjo, mer digitalt kan det bli... men din punkt punkteras inte av det...
>> nej,
>> >> jag refererar till vad en viss designer har kommenterat om just sin egen
>> >> jag refererar till vad en viss designer har kommenterat om just sin egen
>> >> design, men jag kan ju totalt ha blandat ihop mig nu igen...
>> >>
>> >> Men, kolla in den blå texten på denna sida...
>> >> http://www-hsc.usc.edu/~hcs/synths/synthex/oscillators.html
>>
>> OJ! :-o
>>
>> Detta hade jag ingen aning om... jag har kollat i (det relativt svårlästa)
>> schemat en massa gånger men faktiskt aldrig orkat förstå hur oscillatorerna
>> egentligen funkar. Jag har antagit att det var som jag sagt ovan, eftersom
>> det jag sett och förstått i schemat, och framförallt deras ljud, tydde på
>> det.

Jag brukar hänga upp mig på lustiga grejor i scheman, sen så sitter det där
och retar mig till jag fattar hur det funkar. Seriemotståndet till kondingen
i ASM-1 VCOn var en sådan grej, när jag väl tog mig an det igen och tog med
det i beräkningarna så började ideerna strömma, snabb-koll och wips så hade jag
prefekt koll på vad det gjorde där och hur man skulle räkna ut det. Det borde
ju se ganska skumt ut med en "extra" vågforms geprytel sådär....

Men som sagt, det kan vara lätt att misstolka schemor, sånt händer ju mest
dagligen tycker jag...

>> Men kan det verkligen stämma?!? Ja, eftersom det är självaste Mario Maggi
>> som citeras så är det säkert sant, men jag tror det fortfarande knappt! :-)

(Hr Falke kanske skall blunda inför nästa rad ;)
Ja, men är det ändå inte en viss lycka som sprider sig nu? ;D
(Hr Falke kan forsätta läsa nu ;)

Saken är ju den att genom att generera strömmen ur en D/A omvandlare så kan
expo-delen ske digitalt och temperatur-beroendet sjunker genast drastiskt.
Klart som korvspad att oscillatorerna blir stabilare och tråkiga. Folk anklagar
ASM-1:an för att vara motsvarande tråkig och i Minimoogens manual så varnar de
för att om man trimmar oscillatorerna tillräckligt väl som kommer den inte låta
riktigt lika varm! Så, din ljud-mässiga uppfattning av oscillatorerna handlade
väl kanske om att det var väl byggda sådana, om än kanske inte för alla
ändamål musikaliskt anpassade.

Detta vidrör egentligen en sak som jag ser många hintar om både här och där,
men kan inte dra mig till minnes en seriöst dragning av, nämligen vad som gör
en oscillator "varm" eller "kall".

>> Måste helt klart kollas upp när jag har tid+ork!

Jo, helt klart. Det fina är ju att det finns ju vägvisning i schemat, det
borde göra det ganska enkelt att verifiera.

>> >> Jag har dock inte en sussning till schema, så har du det så kan du väl
>> scanna
>> >> det (eller bättre, skicka kopior till mig ;)
>>
>> Uff... det orkat jag aldrig, det är på 25 A3-sidor... Zzzzz...

En kopiator brukar kunna bränna av det fort. Jag har scanner ;D
Don't blame me for trying... ;D

>> >> Och ja, detta är en av de syntar som jag gärna skulle vilja bekanta mig
>> mer
>> >> med. Så, gjorde herrn verkligen något på Tisdag kväll? ;D
>>
>> Njaaee... kanske inte.
>> Men jag har nog inte vägarna förbi just då. Jag kan ta iofs 6:an till
>> Kortedala, men det är en liten bit kvar om man ska ända ut till Stockholm.
>> >:-)

Tja, en liten bit kvar är det nog ;D

>> Och sedan, när mörkret faller, så lär man nog gå vilse... ;-)

Men! Klart vi lägger ut en bas-slinga för att du och andra som gått vilse skall
hitta rätt ;D

>> >> Ujujuj... jag hoppas ni hade lite picknick (dvs. drickbart och ätbart) med
>> er
>> >> också...
>>
>> Jajamän, folköl och Singoalla kan man trumma länge på! :-D
>> Jag sitter faktiskt och lyssnar på picnic-inspelningarna i detta nu.
>> Underbart kul!

Ah så roligt.

Själv så sitter jag och lyssnar på Juergen Haibles platta gång efter annan.
Musik som jag gillar, dock så har han en torr och trist hihatt på ett ställe
som ligger och retar mig... den låter så ful! Men annars så njuter jag gott av
plattans innehåll.

MVH
Magnus

------------------------------
Date: Sat, 19 Aug 2000 01:28:07 +0200
From: daniel.araya.mail.bip.net (daniel.araya.mail.bip.net)
Subject: Re: Re(2): Syndabekannelse (Re: Aj fan(OT))

Jag har sagt det förut och säger det igen!

Faan vilken rolig lista!
Ett mail om hjälp med en sampler slutar (nästan) i ett flamewar, några
roliga och tänkvärda kommentarer samt en djupdykning i italiensk
oscillatordesign! :)


/D (road)

ps. Synthex var porrig...finns schemat på nätet? ds.
ps2. Det var ingte meningen att skryta med grejerna, jag svarade bara på en
fråga! ds2.
ps3. Okej då, lite skryt var det väl då... :) ds3.
ps4. Angående det där med "respekt". Det kanske är säkrast att ha viss
respekt för personer som är vansinniga nog att lägga ner stora summor
pengar och så mycket tid på att samla på, pilla på och tala om små högar
plåt, trä, plast och kisel från slutet av 70-talet...man vet aldig vad dom
kan ta sig till... ds4.


------------------------------
Date: Sat, 19 Aug 2000 01:40:07 +0200
From: mr.analogue.org (mr.analogue.org)
Subject: Re: Syndabekannelse (Re: Aj fan(OT))

----- Original Message -----
From:

>>> Men kan det verkligen stämma?!? Ja, eftersom det är självaste Mario Maggi
>>> som citeras så är det säkert sant, men jag tror det fortfarande knappt!
>:-)
>>
>> (Hr Falke kanske skall blunda inför nästa rad ;)
>> Ja, men är det ändå inte en viss lycka som sprider sig nu? ;D
>> (Hr Falke kan forsätta läsa nu ;)

Hahaha! :-D
(Okej, blunda igen ;)
Jo!!!
(Nu kan du titta ;)

>>> Och sedan, när mörkret faller, så lär man nog gå vilse... ;-)
>>
>> Men! Klart vi lägger ut en bas-slinga för att du och andra som gått vilse
skall
>> hitta rätt ;D

Aha, en varm, fet och köttig basslinga att följa?
En s k schnitzlad slinga? ;)

>> Själv så sitter jag och lyssnar på Juergen Haibles platta gång efter
annan.

Mannen som bygger EMS-kloner och frekvensskiftare, hurra!
Kan han musik också? Ääär det ikke fantastisk?


/mr



------------------------------
Date: Sat, 19 Aug 2000 01:42:24 +0200
From: mr.analogue.org (mr.analogue.org)
Subject: Re: Re(2): Syndabekannelse (Re: Aj fan(OT))

----- Original Message -----
From:

>> Jag har sagt det förut och säger det igen!
>>
>> Faan vilken rolig lista!
>> Ett mail om hjälp med en sampler slutar (nästan) i ett flamewar, några
>> roliga och tänkvärda kommentarer samt en djupdykning i italiensk
>> oscillatordesign! :)

Ja, oerhört komiskt egentligen... :))

>> ps. Synthex var porrig...

!!! :)

>> finns schemat på nätet? ds.

Nog för att nätet är stort, men nu tar du i! ;) (nej)


/mr



------------------------------
Date: Sat, 19 Aug 2000 02:24:26 +0200
From: cfmd.swipnet.se (cfmd.swipnet.se)
Subject: Re: Syndabekannelse (Re: Aj fan(OT))

From: mr.analogue.org (mr.analogue.org)
Subject: Re: Syndabekannelse (Re: Aj fan(OT))
Date: Sat, 19 Aug 2000 01:40:07 +0200

>> ----- Original Message -----
>> From:
>>
>> >>> Men kan det verkligen stämma?!? Ja, eftersom det är självaste Mario Maggi
>> >>> som citeras så är det säkert sant, men jag tror det fortfarande knappt!
>> >:-)
>> >>
>> >> (Hr Falke kanske skall blunda inför nästa rad ;)
>> >> Ja, men är det ändå inte en viss lycka som sprider sig nu? ;D
>> >> (Hr Falke kan forsätta läsa
nu ;)
>>
>> Hahaha! :-D
>> (Okej, blunda igen ;)
>> Jo!!!
>> (Nu kan du titta ;)

Det ante mig ;D



>> >>> Och sedan, när mörkret faller, så lär man nog gå vilse... ;-)
>> >>
>> >> Men! Klart vi lägger ut en bas-slinga för att du och andra som gått vilse
>> skall
>> >> hitta rätt ;D
>>
>> Aha, en varm, fet och köttig basslinga att följa?
>> En s k schnitzlad slinga? ;)

Öh, ja just det!!!!
Hur vill du ha den, CS-40:a, MS-20:a eller rent av Spectrumen?

Hur kunde du fresten veta att jag åt Schnitzel på lunchen?????

Nääää, NU är vi väl off-topic!??!?!

>> >> Själv så sitter jag och lyssnar på Juergen Haibles platta gång efter
>> annan.
>>
>> Mannen som bygger EMS-kloner och frekvensskiftare, hurra!

Jo du, just han!!!

>> Kan han musik också? Ääär det ikke fantastisk?

Ja, det händer att han får musik gjord med en blandning av köpta och hemma
byggda syntar, och när det väl händer så blir det en trevlig tysk 70-tals
musik åt Tangerine Dream hållet. Eftersom jag ju tycker om sådant så är det ju
klart att man njuter ;D

Det roliga är att på skivkonvolutet så hittat man två URLer till hans hemsida,
varav den ena går till min forna hemsida där jag höll en spegel av hans sidor
för oss europeer. På den websidan så dök även ritningarna till hans FS-1
frekvensskifter upp för första gången på Internet.

MVH
Magnus

------------------------------
Date: Sat, 19 Aug 2000 02:29:23 +0200
From: cfmd.swipnet.se (cfmd.swipnet.se)
Subject: Re: Re(2): Syndabekannelse (Re: Aj fan(OT))

From: mr.analogue.org (mr.analogue.org)
Subject: Re: Re(2): Syndabekannelse (Re: Aj fan(OT))
Date: Sat, 19 Aug 2000 01:42:24 +0200

>> ----- Original Message -----
>> From:
>>
>> >> Jag har sagt det förut och säger det igen!
>> >>
>> >> Faan vilken rolig lista!
>> >> Ett mail om hjälp med en sampler slutar (nästan) i ett flamewar, några
>> >> roliga och tänkvärda kommentarer samt en djupdykning i italiensk
>> >> oscillatordesign! :)
>>
>> Ja, oerhört komiskt egentligen... :))

Ja, och lyckligt slutade det ju också...

>> >> ps. Synthex var porrig...
>>
>> !!! :)

Ja, men just nu sitter en annan SAS-medlem och porrar på med en helt annan
synt, inte konstigt att han är så tyst.

>> >> finns schemat på nätet? ds.
>>
>> Nog för att nätet är stort, men nu tar du i! ;) (nej)

OJ, inte visste jag att Synthexen var såå stor? Nog skall det gå att trycka
ner den i en större Cisco 12000 låda om man bara river ut allt annat skrot.

MVH
Magnus

------------------------------
Date: Sat, 19 Aug 2000 02:19:28 +0200
From: mr.analogue.org (mr.analogue.org)
Subject: Re: Syndabekannelse (Re: Aj fan(OT))

----- Original Message -----
From: "Magnus Danielson"

>>>> (Hr Falke kanske skall blunda inför nästa rad ;)
>>>> Ja, men är det ändå inte en viss lycka som sprider sig nu? ;D
>>>> (Hr Falke kan forsätta läsa nu ;)
>>>
>>> Hahaha! :-D
>>> (Okej, blunda igen ;)
>>> Jo!!!
>>> (Nu kan du titta ;)
>>
>> Det ante mig ;D

Förlåt oss, Bengt! :-)

>>> Aha, en varm, fet och köttig basslinga att följa?
>>> En s k schnitzlad slinga? ;)
>>
>> Öh, ja just det!!!!
>> Hur vill du ha den, CS-40:a, MS-20:a eller rent av Spectrumen?

Det räcker att ni hänger upp övertoner med jämna mellanrum i granarna.
Timber!!! (Såg-tand...;)
IG00156-chip eller CA3046:or går också bra, med lite kiselfett på, för den
goda smaken. ;)

>> Nääää, NU är vi väl off-topic!??!?!

Nä, men...

>> Det roliga är att på skivkonvolutet så hittat man två URLer till hans
hemsida,
>> varav den ena går till min forna hemsida där jag höll en spegel av hans
sidor

Läge för ett practical joke?
Lägg istället upp en hyllningssajt till JV-1080 och General MIDI! ;-)


....men NU!
Dax att gå och lägga sig. :)


/mr



------------------------------
Date: Sat, 19 Aug 2000 03:21:42 +0200
From: joachim.boberg.swefair.se (joachim.boberg.swefair.se)
Subject: RE: 3-takt


Tack för alla svar om 3-takt.
Jag har hittat lite websidor med mer info:

"Den vanligaste typen av låt i svensk folkmusik är polska.
Det är en danslåt som spelas i 3/4-takt, men inte på samma sätt som en vals.
Andra vanliga danser är vals, polka, schottis, hambo och mazurka.
Det är också vanligt med låtar som man inte dansar till, till exempel
gånglåtar, brudmarscher och skänklåtar (som spelmannen brukade spela när han
ville att folk skulle skänka pengar som tack för hans spel)."
http://home1.swipnet.se/~w-11382/swedtrad/svefolk.htm

Fy fan va schysst med Gånglåtar och Skänklåtar !!!!!
...eller varför inte en elektronisk brudmarsch!

>>Haha! De 3-taktsstilar som inte någon av Jockes oräkneliga trummaskiner
>>har med, finns inte!!! ;)

Hmm, det är klart att det går att programmera alla, men jag har få
presets, leta, leta, hmm... KORG-DDM220(sync48) har mazurka :)

/Jocke







------------------------------
Date: Sat, 19 Aug 2000 14:03:06 +0200
From: klas.hermansson.hjalmared.fhsk.se (klas.hermansson.hjalmared.fhsk.se)
Subject: Hans Edler

Hej och hå.
Var det månne någon mer än jag som öppnade ögonen imorse när de
läste om Hans Edler på näst sista sidan i GP del 1.
Han hade gjort en skiva 1971 som hette Elektron-Kukeso, som var helt
och hållet elektronisk. Dessutom sjöng han på svenska!

Någon som har/vet var man kan få tag på skivan?
Det stod att många på senare år hade hört av sig till
honom, och velat ha den (hur får man tag på honom?).

Verkar vara mycket trivsam lyssning.

/Klas Hermansson


------------------------------
Date: Sat, 19 Aug 2000 17:21:35 +0200
From: tomas.hogstrom.hem.utfors.se (tomas.hogstrom.hem.utfors.se)
Subject: Re: pot till dr55

Jag tänkte skaffa ett gäng Alps RK09-potar framöver, D-axel.
De kostar 9:95+ moms om man beställer 100+ från Elfa. Enstakapris är 24:70+moms,
så man tjänar en slant. Sambeställning, någon?
Jag behöver nog 50+ (fast inte alla i samma värde förstås) till min ASM-2.

Sedan behöver jag 1/4" telejack också. Gärna med brytfunktion. Tips på
bra fabrikat och/eller billig handlare?

/ TH, smålänning

"jorgen.bergfors.idg.se" wrote:

>> Både Elfa och Farnell har Alps pottar. Jag brukar köpa dem med D-axel, men det
>> finns splines-versionen i katalogen också.
>>
>> /Jörgen
>>
>>


------------------------------
Date: Sat, 19 Aug 2000 19:29:14 +0200
From: d3berg.dtek.chalmers.se (d3berg.dtek.chalmers.se)
Subject: Re:=?ISO-8859-1?Q?_HJÄLP!?
On Fri Aug 18 2000, mr.analogue.org wrote:

>> Säg inte satt du gjorde dig av med 101:an med _gröna_ mixerhattar?!?
>> De har ett _mycket_ fetare ljud, det vet ju alla.
>>
>> ;-)
>>
>> Skämt åsido, 202:an har väl orange rakt över, är det inte så, Janne?
>> (men så låter den ju därefter... ;)

Min måste vara släkt med de fetljudande 101:orna, ty den har gröna mixerhattar
för vågformerna... :)

/Janne, lite grön i hatten?

--
Janne G:son Berg, d3berg.dtek.chalmers.se http://www.dtek.chalmers.se/~d3berg
"nu är man ett ömkligt kräk som dricker vichyvatten"

------------------------------
Date: Sat, 19 Aug 2000 19:32:38 +0200
From: d3berg.dtek.chalmers.se (d3berg.dtek.chalmers.se)
Subject: Re: Syndabekannelse (Re: Aj fan(OT))

On Fri Aug 18 2000, cfmd.swipnet.se wrote:

>> Jooo.... även jag måste ursäkta mig, DX7II-FD, U110 o S1000HD är ju inte så
>> väldigt analogt... men så håller jag ju på att skaffa mer analogt så viss
>> bättring blir det ju...

Fast DX7 och andra FM-synthar är ju synthar i ordets rätta
betydelse. De syntetiserar ljud. I det fallet handlar det om matematik
istället för elektronik, men det är syntes, och inte uppspelning av
diverse samplade vågformer.

/Janne, FM-synthens försvarare! (fast jag skall låna ut min DX7:a, brun)

--
Janne G:son Berg, d3berg.dtek.chalmers.se http://www.dtek.chalmers.se/~d3berg
"nu är man ett ömkligt kräk som dricker vichyvatten"

------------------------------
Date: Sun, 20 Aug 2000 01:08:51 +0200
From: mr.analogue.org (mr.analogue.org)
Subject: Hans Edler: "Elektron-kukeso"

Hej.


Jag läste en intressant artikel i slutet av GP del 1 idag,
som behandlade en platta vid namn "Elektron-kukeso"
av Hans Edler.

Nån som hört (talas om) denna?
Den är inspelad redan 1971 vid EMS i Sthlm med hjälp
av en PDP-15 som styr en 24-rösters analogsynt... :)

Enligt Edler själv är det världens första helt dator-
programmerade platta.


/mr

___________________________________________________________________________
"TR606 can do all this, and more, so each switch has at least 2 functions."




------------------------------