Date: Mon, 17 Dec 2001 14:23:19 +0100
From: "martin.johansson.mind.com"
Subject: RE: Borta i 4-5 dagar..
Jo, jag fick hjälp med TEMPCOna av vår designhjälte som gjorde VCO-korten.
Så det lämpligaste för att få tag i sådana är att hitta någon som kan
beställa via ett företag som är kund hos Farnell (i så fall, beställ ett
hundrapack. Det går åt och sänker priset rejäljt).
/Martin
-----Original Message-----
From: martin.kfib.org [mailto:martin.kfib.org]
Sent: den 17 december 2001 14:16
To: Multiple recipients of SAS
Subject: Re: Borta i 4-5 dagar..
>>>>>>> On Mon, 17 Dec 2001 10:59:24 +0100, "olof.europe.com"
>>said:
>> Utmärkt! Och på tal om det - Martin (tror jag) undrade var vi
>> fick tag på tempcos och vad vi fick betala. Den frågan var nog
>> ganska mycket till dig!
Jajje! Precis. De verkar ju så förbålt dyra dock, men det är väl bara
att bita i nåt lämpligt och punga ut med pengarna! Tackar för
repeteringen, jag visste inte ens att det var han som skulle frågas.
Så mycket koll har jag. :>
------------------------------
Message Number: 2
Date: Mon, 17 Dec 2001 15:12:25 +0100
From: "martin.kfib.org"
Subject: Tempco [Re: Borta i 4-5 dagar..]
>>>>>> On Mon, 17 Dec 2001 14:23:19 +0100, "martin.johansson.mind.com"
>
>> Jo, jag fick hjälp med TEMPCOna av vår designhjälte som gjorde
>> VCO-korten. Så det lämpligaste för att få tag i sådana är att
>> hitta någon som kan beställa via ett företag som är kund hos
>> Farnell (i så fall, beställ ett hundrapack. Det går åt och
>> sänker priset rejäljt).
Hmm. Ok, man kan säkert använda dem till annat, även om jag bara ser
ett omedelbart behov av 12 stycken. Fast det kommer nog gå åt en och
annan exp-omvandlare lite här och där, i LFO:er mm tex. Någon som har
ett dylikt företag och har lust att vara snäll? Det är ju ändå jul...
;>
------------------------------
Message Number: 3
Date: Mon, 17 Dec 2001 15:29:38 +0100
From: "sirtilion.yahoo.com"
Subject: RE: Tempco [Re: Borta i 4-5 dagar..]
allå allå!
>>>Hmm. Ok, man kan säkert använda dem till annat, även om jag bara ser
>>>ett omedelbart behov av 12 stycken. Fast det kommer nog gå åt en och
>>>annan exp-omvandlare lite här och där, i LFO:er mm tex. Någon som har
>>>ett dylikt företag och har lust att vara snäll? Det är ju ändå jul...
>>>;>
>>>
Vi kan ta 50 var annars, jag vill oxå ha tag på dom små rackarna!
Sen är det bara resten av komponenterna...
MVH
/Björn "TiLion" Karlsson
## Anything is possible!
##
## http://www.tilion.burken.nu
## mailto:tilion.hem.passagen.se
## icq: 1987670
##
## Some witty comment....
_________________________________________________________
Do You Yahoo!?
Get your free .yahoo.com address at http://mail.yahoo.com
------------------------------
Message Number: 4
Date: Mon, 17 Dec 2001 19:59:59 +0100
From: "olsson.lajnux.nu"
Subject: Re: Tempco [Re: Borta i 4-5 dagar..]
>> allå allå!
>>
>> >>>Hmm. Ok, man kan säkert använda dem till annat, även om jag bara ser
>> >>>ett omedelbart behov av 12 stycken. Fast det kommer nog gå åt en och
>> >>>annan exp-omvandlare lite här och där, i LFO:er mm tex. Någon som har
>> >>>ett dylikt företag och har lust att vara snäll? Det är ju ändå jul.
Min Fader har ett företag .....
Vad kostar dom per styck?
Nån direkt länk.....?
Får kolla upp möjligheterna
------------------------------
Message Number: 5
Date: Mon, 17 Dec 2001 20:52:14 +0100
From: "mr.analogue.org"
Subject: Re: Ni som har moduler
NiklasW:
>> >>>Vad gjorde att ni valde just de ni valde att köpa?
>> >>Schysst inbyteserbjudande och nära till en respekterad handlare! :-)
>> >>Habegär.
>>
>>Goda anledningar.
>>
>> >>Med mera.
>>
>>Utveckla!
Hmm... ja du... förtroende för produkten och brist på andra alternativ,
tror jag.
Detta var innan de andra europeiska fabrikaten dök upp, så enda
alternativen var nästan Serge och begagnade system. Men jag tror som tur är
ändå inte att jag skulle valt jätteannorlunda idag. Har ingen plan på att
skaffa nåt annat nytt fabrikat, och slänger jag ut Doepfersystemet är det
för att jag bygger ett eget som ersätter det.
>> >>>Som det ser ut nu är planen att bygga ett kabinett med plats för olika
>> >>>storlekar på moduler så att jag kan plocka in .com, MOTM, Döpfer, AS,
>> >>>PAiA, SAS, Oakley osv i samma kabinett.
>>
>> >>Kan vara kraftfullt att blanda moduler från olika tillverkare, eftersom
>> >>alla har lite olika godsaker i sina godispåsar. Med viss risk att
>> >>systemet ser rörigt ut, förstås. :-)
>>
>>Ju rörigare desto bättre! Jfr 303-inte-veta-vad-man-gör sequencer.
Den jämförelsen kan jag inte direkt göra...
>>Dessutom är det kul med prylar som ser krångliga ut!
Ja, gärna krångliga, men inte röriga i form av en osalig blandning av olika
tillverkares moduler varav hälften dessutom inte är det minsta snygga...
>> >>Osnyggt med graderingen 0-10 på alla rattar.
>>
>>Hur menar du då? Ville du hellre ha vad de gör, i stil med:
>>1,2,4,8 sekunder på en envelopeinställning t.ex. ?
Självklart!!! :-)
Det ska vara vetenskapliga instrument, inte bara skapliga...;-) musikaliska.
>> >>* Några väldigt intressanta modulvarianter och features.
>>
>>Yes, waveshapern vattnar munnen!
Schysst modulnamn: "Spänningsstyrd munvattnare" ;-D
>> >>* Analogue Systems känns ungefär jämbördigt med Doepfer på många
>> >>sätt. Dvs ett rätt prisvärt kompakt seriöst modularsystem med rätt stor
>> >>modulfauna.
>>
>>Ja så en blandning ASys/Doepfer verkar ganska optimalt!
Ja, faktiskt! Skulle jag välja från andra håll så skulle jag känna mig mer
eller mindre begränsad i urvalet.
Enda större nackdelen är minitelekontakterna, men alla tycker iofs inte det
är en så stor nackdel.
>> >>http://www.users.globalnet.co.uk/~concuss/
>> >>* Analogue Solutions känns imho väldigt fult och budgetmässigt (i
>> >>ordets sämsta innebörd), men funkar bevisligen.
>>
>>Måste provklämma lite live innan jag kan bestämma mig riktigt...
Gör det, det kan vara min onda goda smak som spökar.
>> >>* Många trevliga Rolandtrummismoduler.
>>
>>Fast med för få CV-stryrningar. I nio fall av tio på en modular är min
>>åsikt:
>>En parameter utan cv-styrning är bortslösad och bryter mot ideologin.
>>Har man en ratt borde man också ha ett jack!
Och en ratt till! :-)
>> >>http://www.modcan.com/
>> >>* Samma här.
>>
>>Vad är det för fel på dom mer än att det kan bli knepigt att blanda
>>banan och 'vanliga' jack?
Att det kan bli knepigt att blanda banan och 'ovanliga' jack... ;-)
Nej, jag vet inte, de skulle säkert kunna vara bra.
>>www.blacet.com då?
>>Där finns en del vansinnesmoduler :)
Ja, där har vi en till jag glömt. Jodå, bisarrt värre. Och fult upplagt...
tweakbarhet noll. Men konstigt.
>> >>>Sen är det ju det där med om det låter bra -faktiskt en av de viktigaste
>> >>>faktorerna tillsammans med hur lätt man tycker det är att få dem att låta
>> >>>bra... Jag har bara provat MR's Döpfer och den tyckte jag inte var så
>> >>>krånglig, kanske lät den lite stelt men det kan lika gärna bero på min
>> >>>bristande erfarenhet.
>>
>> >>Några envelopper till hade nog gjort det mindre stelt, t ex. Det blir
>> >>lätt ganska raka automatiska "stela" saker när man patchar vilt mellan
>> >>några VCOer, nåt VCF + VCA + VCADSR och sequencerstyr allt.
>> >>Man behöver alltid större system! :-)
>>
>>Ja defenitivt! Jag tyckte ditt system var mysigt men jag hade svårt att
>>vänja mig vid att det inte fanns någon mixer...
Mixer är inte alltid nödvändigt - det är häpnadsväckande hur komplexa saker
man kan få ur en enda VCO-utgång om man kör massor av audiomodulation
mellan den och andra VCOer! Skaffa hellre en VCA (Den Underskattade
Modulen) än en mixer, om ni står där vid dödens bro och tvingas välja.
>>Annars var den ju stentuff
>>och som FXprocessor kan man ju få till mängder av spännande prylar.
Japp, verkligen! Det är bl a därför vi borde klämma in en del
ljudbehandlande saker i SAS-modularen, och inte satsa bara på
ljudgenerering plus lite annat upptill. T ex hoppas jag att Per lyckas
klämma in den där enveloppföljaren vid Wasp-filtret! :-)
Erik F:
>>Men frågan är egentligen: Gör det nåt att det växer och blir stort?
>>Du säger att du bara får in 7 moduler per våning, men det är ju bara att
>>göra fler våningar, rack och väggar med moduler. ;-)
Så sant, så sant. :-)
>>Jag är just nu mest inne på 14 TE vilket ger "bara" 6 moduler per våning.
2 rattar per 14 TE?
Borde bli kompakt men ändå hanterbart.
>>Fast då kommer de flesta moduler dessutom vara 2*3HE på höjden - oftast
>>rattar uppe och jack nere.
Får du alltid lagom 50/50-kvot mellan ratt- och jackutrymmen?
Glöm förresten inte att ta till med extra luft runt jacken också om ni ska
sätta jack i rutmönster! MS-50 är ett exempel på när det börjar bli för
tätt i de två jackraderna. Om man sätter jacken mindre samlat, så de alltid
har minst två av fyra sidor mot friheten, går de att sätta mycket närmre
varann utan problem.
>>Det kommer m.a.o. inte bli särskilt trångt, och
>>jag kommer (förhoppningsvis) fylla det första racket ganska snabbt. Men som
>>sagt, vad gör det?! Det är ju bara att börja på nästa! :-D
Din rackare! ;-)
Martin:
>> >> Själv tror jag att c:a 10 TE vore lagom mellan hyfsat stora
>> >> rattar...
>>
>>Fast då blir det inte många rattar per modul. Ujja. Besut... :/
Jag förtydligar mig lite efter att ha klämt lite på MS-systemet m fl:
8 TE (c:a 4 cm) är nog perfekt centrumavstånd för rattar modell Trimlogs
moogiga! Då blir det som på Mono/Poly, fast rattarna är iofs några mm
större. Vill man ha mera luft runt dem går 10 TE bra. Större rattar (Typ
Moogs eller Korg stora rattar på MS/PS) kräfva minst 10 TE c/c.
>> >>> EGENTLIGEN undrar är; hur mycket luft mellan rattarna vill man
>> >>> ha och vilken diameter på ratt som är greppvänlig utan att ta
>> >>> upp allt för mycket plats? Hur
>>
>> >> Jämför med andra rattsyntar. Känn på den. Och kom fram till
>> >> vilka rattstorlekar du gillar och vilka avstånd som skulle
>> >> kännas bäst med såna rattar. Bästa avståndet mellan potar beror
>> >> starkt på vilka rattar man valt.
>>
>>Jag får göra det. Gå ner och glo lite på mixerbord mm på MusikBörsen
>>för att få en juste rattningskänsla och hur pilligt och obegripligt
>>det blir när man blir lite för minimalistisk.
*rynka pannan*
Jag har nog nästan aldrig sett en ny pryl med lagom rattstorlek och
-avstånd i en musikaffär. DVBF.
/mr - som f ö tagit reda på var MOTM, Oakley och Encore skaffar sina
moogiga rattar (mer info kommer)
------------------------------
Message Number: 6
Date: Mon, 17 Dec 2001 22:01:14 +0100
From: "mr.analogue.org"
Subject: RE: Manualvversdttningsvansinnigheter
Erik F:
>>Eller nan av Dirty Harry-filmerna som jag rakade se 2 minuter av dar the bad
>>guy nar han upptacker att han blivit upptackt utbrister "Jesus!" och
>>oversattaren skriver "Satan!". Den gillar jag. :D
Hehe. :)
I nån av de där 80-talsflyghjältefilmerna vars halvporriga slutscener man
kan tro att SAS#5 är filmmusik till... har jag för mig att det kraschas nåt
svindyrt plan på nåt hangarfartyg och nån åskådare utbrister nåt i stil med
"Shit", vilket översätts till nåt i stil med "Jävla hängtask". Det skulle
man kunna kalla fritt översatt! ;-)
/mr - lite offtopic kanske (förutom att min SAS-mailläsning ständigt
hejdas av att Eudora kraschar och hänger sig i sina pågående tasks... hrrm)
------------------------------
Message Number: 7
Date: Mon, 17 Dec 2001 21:28:55 +0100
From: "ricard.wolf.swipnet.se"
Subject: Re:=?ISO-8859-1?Q?_Manualöversättningsvansinnigheter?
On Mon, 17 Dec 2001, martin.kfib.org wrote:
>> "Hörlur Gäddsnipa"? Hur i Hälsingland fick de till det? *frust*
Jag tror att om man slår upp 'jack' i en engelsk-svensk ordbok är en av
alternativen på svenska 'gäddsnipa'. Om det nu skulle vara en ursäkt ...
Jag har en manual för en video där det står att den "... även kan bearbeta
sändningar i 16:9 format ...". Bearbeta?
/Ricard
--
Ricard Wolf Wanderlöf (ricard.wolf.swipnet.se) [http://home.swipnet.se/ricard]
Analog synth, railroad, magnetic recording and Citroen GS/GSA enthusiast
-- "Ich bin der Musikant mit Taschenrechner in der Hand" --
>>
------------------------------
Message Number: 8
Date: Mon, 17 Dec 2001 21:25:24 +0100
From: "ricard.wolf.swipnet.se"
Subject: Re: OT: Disclaimer Galore
On Mon, 17 Dec 2001, henrik.twisterella.com wrote:
>> Mackies mixerkartonger är också ganska underhållande, jag har en
>> 8-bus-kartong som har en massa larv tryckt på kartongen. mmmm.
Jag har för mig att det på någon Mike-Oldfield-vinyl (är för lat för att
ta reda på vilken just nu) står en stereo-kompatibilitet-disclaimer i stil
med:
"This record can not be played on the old tin boxes no matter what they
are fitted with. If you are in possession of such equipment please consult
your local psychiatrist immediately."
/Ricard
--
Ricard Wolf Wanderlöf (ricard.wolf.swipnet.se) [http://home.swipnet.se/ricard]
Analog synth, railroad, magnetic recording and Citroen GS/GSA enthusiast
-- "Ich bin der Musikant mit Taschenrechner in der Hand" --
------------------------------
Message Number: 9
Date: Mon, 17 Dec 2001 21:23:35 +0100
From: "ricard.wolf.swipnet.se"
Subject: Re: OT: Disclaimer Galore
On Mon, 17 Dec 2001, gordon_stryph.hotmail.com wrote:
>> "ACHTUNG! Alles touristen and Non-technischen Lookens Peepers!
>> ...
Den här verkar ha förekommit fasttejpad på allehanda tekniska apparater
lite här och var sedan länge länge tillbaka. Någon som vet ursprunget?
Bra är den i alla fall.
/Ricard
--
Ricard Wolf Wanderlöf (ricard.wolf.swipnet.se) [http://home.swipnet.se/ricard]
Analog synth, railroad, magnetic recording and Citroen GS/GSA enthusiast
-- "Ich bin der Musikant mit Taschenrechner in der Hand" --
------------------------------
Message Number: 10
Date: Mon, 17 Dec 2001 13:49:25 +0100
From: "andrew33.home.se"
Subject: Re: Manualvversdttningsvansinnigheter
Eller i "A view to a kill" ( bondfilmen) gick på 3'an för något år sedan,
och skurken
står och tittar ut över paris från eiffeltornet och säger "what a view to a
kill", vilket översatts med
"vilken utsikt, tokyo"... erhm.. to a kill = tokyo? =D
----- Original Message -----
From:
To: "Multiple recipients of SAS"
Sent: Monday, December 17, 2001 1:31 PM
Subject: RE: Manualvversdttningsvansinnigheter
>> >> Det hdr med vversdttningar dr rdtt kul.
>> >>
>> >> Klassikern dr ju en film ddr en man i en bar bestdller "En
>> >> whiskey pe klipporna"
>> >> (Whiskey on the rocks)
>> >>
>> >> Jag seg sjdlv en film ddr en tjej sitter med en blockflvjt i
>> >> handen och sdger " I
>> >> have my sisters recorder" och den svenska vversdtningen lyder "Jag har
min
>> >> systers bandspelare". Vversdttaren tittade tydligen inte ens pe
filmen!!
>>
>> Eller nan av Dirty Harry-filmerna som jag rakade se 2 minuter av dar the
bad
>> guy nar han upptacker att han blivit upptackt utbrister "Jesus!" och
>> oversattaren skriver "Satan!". Den gillar jag. :D
>> /e
>>
>>
>>
------------------------------
Message Number: 11
Date: Mon, 17 Dec 2001 22:56:42 +0100
From: "mans.common.se"
Subject: Kretskortstillverkning, tips
För just prototyptillverkning och *snabb* tillverkning av enstaka kort så
verkar ju det här inte så tokigt:
http://www.techniks.com/press-n-peel.html
Man skriver altså ut på en speciell film, antingen kopiator eller på
laserskrivare. Sedan värmer man på materialet rakt på kopparn på
kretskortet och etsar därefter.
//Måns -som dessutom undrar om det fanns nån enkelsidig PCB till
wasp-style-filtret än?
Bifogar citat från lyskom:
Fördelar:
* Snabbt (datorlayout till etsat kort på under 10-15 minuter)
* Billigt (vansinnigt billigt om man har tillgång till gratis laminat och
ets, läs Admittansen)
Nackdelar:
* Svårt att lyckas första gången, med alla parametrar som kan gå fel
* Svårt med dubbelsidiga kort, mer om det under tips
* Mer eller mindre omöjligt att göra kort större än 10 cm på någon ledd.
Tips:
* Viktigt med rätt temperatur. Jag har för mig att jag har kört på ett par
snäpp över 2 prickar
* Se givetvis till att inga luftbubblor blir kvar under filmen. Försök dock
att inte gnugga för mycket med strykjärnet, för då kladdas mönstret ut.
* Kort större än 10 cm verkar vara svårt, för filmen verkar förlora stadgan
(jag är inte säker på om den sträcks eller dras ihop) och mönstret i ena
ändan av kortet kladdar ut sig något vansinnigt.
*För att göra dubbelsidiga kort, etsa ena sidan färdigt först, med lämplig
maskering av andra sidan (eltejp, packtejp). Annars kladdas mönstret ut
under värmningen av andra sidan.
* VIKTIGT! Följ inte instruktionsbilden som visar att man ska rulla av
filmen. Det enda sätt jag fått det att funka är att sträcka av filmen:
Fel:
<<<_______ _______________)________
Rätt:
_______^^>> ______________/_________
------------------------------
Message Number: 12
Date: Tue, 18 Dec 2001 08:03:20 +0100
From: "fredrik.spektr.eu.org"
Subject: Re:=?ISO-8859-1?Q?_Manualöversättningsvansinnigheter?
Den 01-12-17 12.28, skrev "ricard.wolf.swipnet.se"
>> On Mon, 17 Dec 2001, martin.kfib.org wrote:
>>
>>>> "Hörlur Gäddsnipa"? Hur i Hälsingland fick de till det? *frust*
>>
>> Jag tror att om man slår upp 'jack' i en engelsk-svensk ordbok är en av
>> alternativen på svenska 'gäddsnipa'. Om det nu skulle vara en ursäkt ...
Jag tror det finns en plausibel förklaring på den där sidan. Tydligen är
det japanska ordet för stickpropp, en beskrivning av hur den ser ut; på
engelska "small pike" (=liten spets). En annan översättning av "pike"
till svenska är "gädda". "Small pike" = liten/ung gädda = gäddsnipa?
Men vem tusan använder ordet gäddsnipa? Finns det i SAOL?
/ Fredrik
------------------------------
Message Number: 13
Date: Mon, 17 Dec 2001 23:02:23 +0100
From: "lindstrom.christoffer.home.se"
Subject: SV: Kretskortstillverkning, tips
>>För just prototyptillverkning och *snabb* tillverkning av enstaka kort så
>>verkar ju det här inte så tokigt:
>>
>>http://www.techniks.com/press-n-peel.html
>>
>>Man skriver altså ut på en speciell film, antingen kopiator eller på
>>laserskrivare. Sedan värmer man på materialet rakt på kopparn på
>>kretskortet och etsar därefter.
>>
Har några vänner som fixat detta med en vanlig bläckstråleskrivare och de
där specialpapprerna som man kan skaffa för att få bra utskrifter (dom
brukar nog vara blanka tror jag). Så man ska nog inte behöva köpa
specialprylar för det. Har för mig jag hittade beskrivningar för det på
nätet...
/christoffer
------------------------------
Message Number: 14
Date: Mon, 17 Dec 2001 23:07:44 +0100
From: "mr.analogue.org"
Subject: Re: OFFTOPIC: Acid-strul + Re: OT! SV: 7 Cakewalk Sonar
Måns:
>> >>Acid kör sanslöst trögt för mig. Jag har 3 st audiospår (44.1kHz, 16bit,
>> >>stereo) med 1, 2 resp 0 Waves-plugineffekter på de 3 spåren. Ljudet hackar
>> >>som fan.
>> >>Jag gör bypass på alla effekter och kör bara ett av audiospåren, solo.
>> >>Hackar fortfarande som fan.
>>
>>Det är *definitivt* något som är fel. En kompis gjorde tills aldeles
>>nyligen all sin musik på en pentium 166 och med Acid utan att det hackade!!!!
>>Det är inte så att du kör w2k eller något?
Nä...
>>Stängt av skärmsläckaren, antivirusprogrammet, aktiverad DMA på hårddisken?
Ja...
Installerade just Sonar. Verkar efter en ytterst kort första test vara
ungefär samma där. Att mixa ihop två audiospår klarar den, men när jag
lägger en plugineffekt på ena spåret så stannar den efter 1 sekund pga
DROPOUT. :-P
Det första Sonar sade när det var nystartat var:
"You have not selected any MIDI outputs.
This means you won't be able to hear anything play!"
Det var det dummaste jag hört på oerhört länge...
/mr - får väl läsa de 10 sidorna i Sonar-hjälpen om dropouts...
------------------------------
Message Number: 15
Date: Mon, 17 Dec 2001 23:17:48 +0100
From: "mans.common.se"
Subject: Re: SV: Kretskortstillverkning, tips
Öuhm? Det låter konstigt.
Finessen med den här processen är ju just att man slipper belysning och
framkallning vilket tar en massa tid.
Teoretiskt kan man säkert använda pappers utskrifter som orginal för ett
fotoresistbelagt kretskort men när det garanterat blir bättre med OH så ser
jag inte poängen...att kunna använda kort som totalt saknar
fotoresistbeläggning och kunna etsa direkt är trevligt tycker iaf jag.
//Måns
>>Har några vänner som fixat detta med en vanlig bläckstråleskrivare och de
>>där specialpapprerna som man kan skaffa för att få bra utskrifter (dom
>>brukar nog vara blanka tror jag). Så man ska nog inte behöva köpa
>>specialprylar för det. Har för mig jag hittade beskrivningar för det på
>>nätet...
>>
>>/christoffer
>>
>>
------------------------------
Message Number: 16
Date: Mon, 17 Dec 2001 23:21:18 +0100
From: "lindstrom.christoffer.home.se"
Subject: SV: SV: Kretskortstillverkning, tips
Jo, exakt. Det jag minns av vad dom snackade om (letar efter den där sidan
som jag hittade också..) var att de blanka specialpapprerna som man kan
skaffa till en skrivare fungerar precis så. Man skriver ut spegelvänt och
lägger sen papperet på laminatet och stryker på det så varmt som det går
utan att papperet brinner upp. Låter det svalna och drar sakta bort det. För
dom funkade det super. Har inte provat själv ännu men ska snart sätta igång
med ett nytt bygge och kommer testa det sättet då..
//christoffer
>>
>>Öuhm? Det låter konstigt.
>>Finessen med den här processen är ju just att man slipper belysning och
>>framkallning vilket tar en massa tid.
>>Teoretiskt kan man säkert använda pappers utskrifter som orginal för ett
>>fotoresistbelagt kretskort men när det garanterat blir bättre med
>>OH så ser
>>jag inte poängen...att kunna använda kort som totalt saknar
>>fotoresistbeläggning och kunna etsa direkt är trevligt tycker iaf jag.
>>
>>//Måns
>>
>>
>>>>Har några vänner som fixat detta med en vanlig bläckstråleskrivare och de
>>>>där specialpapprerna som man kan skaffa för att få bra utskrifter (dom
>>>>brukar nog vara blanka tror jag). Så man ska nog inte behöva köpa
>>>>specialprylar för det. Har för mig jag hittade beskrivningar för det på
>>>>nätet...
>>>>
>>>>/christoffer
>>>>
>>>>
>>
>>
>>
>>
>>
------------------------------
Message Number: 17
Date: Mon, 17 Dec 2001 23:29:02 +0100
From: "mans.common.se"
Subject: Re: SV: SV: Kretskortstillverkning, tips
Point taken. Men då är det inte bläckstråleskrivare utan garanterat laser
eller OH det är frågan om.
//Måns
At 23:21 2001-12-17 +0100, you wrote:
>>Jo, exakt. Det jag minns av vad dom snackade om (letar efter den där sidan
>>som jag hittade också..) var att de blanka specialpapprerna som man kan
>>skaffa till en skrivare fungerar precis så. Man skriver ut spegelvänt och
>>lägger sen papperet på laminatet och stryker på det så varmt som det går
>>utan att papperet brinner upp. Låter det svalna och drar sakta bort det. För
>>dom funkade det super. Har inte provat själv ännu men ska snart sätta igång
>>med ett nytt bygge och kommer testa det sättet då..
>>
>>
>>//christoffer
>>
>> >>
>> >>Öuhm? Det låter konstigt.
>> >>Finessen med den här processen är ju just att man slipper belysning och
>> >>framkallning vilket tar en massa tid.
>> >>Teoretiskt kan man säkert använda pappers utskrifter som orginal för ett
>> >>fotoresistbelagt kretskort men när det garanterat blir bättre med
>> >>OH så ser
>> >>jag inte poängen...att kunna använda kort som totalt saknar
>> >>fotoresistbeläggning och kunna etsa direkt är trevligt tycker iaf jag.
>> >>
>> >>//Måns
>> >>
>> >>
>> >>>>Har några vänner som fixat detta med en vanlig bläckstråleskrivare och de
>> >>>>där specialpapprerna som man kan skaffa för att få bra utskrifter (dom
>> >>>>brukar nog vara blanka tror jag). Så man ska nog inte behöva köpa
>> >>>>specialprylar för det. Har för mig jag hittade beskrivningar för det på
>> >>>>nätet...
>> >>>>
>> >>>>/christoffer
>> >>>>
>> >>>>
>> >>
>> >>
>> >>
>> >>
>> >>
>>
>>
------------------------------
Message Number: 18
Date: Mon, 17 Dec 2001 23:30:50 +0100
From: "lindstrom.christoffer.home.se"
Subject: SV: SV: Kretskortstillverkning, tips
http://home.swipnet.se/~w-87141/Moensterkorttips.html
Där under metod 2 står det lite om den metoden dom använde.
/christoffer
>>
>>Öuhm? Det låter konstigt.
>>Finessen med den här processen är ju just att man slipper belysning och
>>framkallning vilket tar en massa tid.
>>Teoretiskt kan man säkert använda pappers utskrifter som orginal för ett
>>fotoresistbelagt kretskort men när det garanterat blir bättre med
>>OH så ser
>>jag inte poängen...att kunna använda kort som totalt saknar
>>fotoresistbeläggning och kunna etsa direkt är trevligt tycker iaf jag.
>>
>>//Måns
>>
>>
>>>>Har några vänner som fixat detta med en vanlig bläckstråleskrivare och de
>>>>där specialpapprerna som man kan skaffa för att få bra utskrifter (dom
>>>>brukar nog vara blanka tror jag). Så man ska nog inte behöva köpa
>>>>specialprylar för det. Har för mig jag hittade beskrivningar för det på
>>>>nätet...
>>>>
>>>>/christoffer
>>>>
>>>>
>>
>>
>>
>>
>>
------------------------------
Message Number: 19
Date: Mon, 17 Dec 2001 23:33:14 +0100
From: "lindstrom.christoffer.home.se"
Subject: SV: SV: SV: Kretskortstillverkning, tips
Laser var det. Jag som mindes fel. Sorry. Men har man en laserskrivare så...
Sorry igen för mitt minne, setat med en skoluppgift hela dagen så känner mig
lite småborta.
//christoffer
>>-----Ursprungligt meddelande-----
>>Från: LIST-SAS.mkv.mh.se [mailto:LIST-SAS.mkv.mh.se]För mans.common.se
>>Skickat: den 17 december 2001 23:29
>>Till: Multiple recipients of SAS
>>Ämne: Re: SV: SV: Kretskortstillverkning, tips
>>
>>
>>Point taken. Men då är det inte bläckstråleskrivare utan garanterat laser
>>eller OH det är frågan om.
>>
>>//Måns
>>
>>
>>At 23:21 2001-12-17 +0100, you wrote:
>>>>Jo, exakt. Det jag minns av vad dom snackade om (letar efter den
>>där sidan
>>>>som jag hittade också..) var att de blanka specialpapprerna som man kan
>>>>skaffa till en skrivare fungerar precis så. Man skriver ut spegelvänt och
>>>>lägger sen papperet på laminatet och stryker på det så varmt som det går
>>>>utan att papperet brinner upp. Låter det svalna och drar sakta
>>bort det. För
>>>>dom funkade det super. Har inte provat själv ännu men ska snart
>>sätta igång
>>>>med ett nytt bygge och kommer testa det sättet då..
>>>>
>>>>
>>>>//christoffer
>>>>
>>>> >>
>>>> >>Öuhm? Det låter konstigt.
>>>> >>Finessen med den här processen är ju just att man slipper
>>belysning och
>>>> >>framkallning vilket tar en massa tid.
>>>> >>Teoretiskt kan man säkert använda pappers utskrifter som
>>orginal för ett
>>>> >>fotoresistbelagt kretskort men när det garanterat blir bättre med
>>>> >>OH så ser
>>>> >>jag inte poängen...att kunna använda kort som totalt saknar
>>>> >>fotoresistbeläggning och kunna etsa direkt är trevligt tycker iaf jag.
>>>> >>
>>>> >>//Måns
>>>> >>
>>>> >>
>>>> >>>>Har några vänner som fixat detta med en vanlig
>>bläckstråleskrivare och de
>>>> >>>>där specialpapprerna som man kan skaffa för att få bra
>>utskrifter (dom
>>>> >>>>brukar nog vara blanka tror jag). Så man ska nog inte behöva köpa
>>>> >>>>specialprylar för det. Har för mig jag hittade
>>beskrivningar för det på
>>>> >>>>nätet...
>>>> >>>>
>>>> >>>>/christoffer
>>>> >>>>
>>>> >>>>
>>>> >>
>>>> >>
>>>> >>
>>>> >>
>>>> >>
>>>>
>>>>
>>
>>
>>
>>
------------------------------
Message Number: 20
Date: Mon, 17 Dec 2001 23:38:53 +0100
From: "cfmd.swipnet.se"
Subject: Re: SV: OFFTOPIC: Acid-strul + Re: OT! SV: 7 Cakewalk Sonar
From: "Bengt.Falke.svekom.se"
Subject: SV: OFFTOPIC: Acid-strul + Re: OT! SV: 7 Cakewalk Sonar
Date: Sun, 16 Dec 2001 22:06:55 +0100
>> Hepp! Jag känner mig manad..... även om jag ska upp 5.20 i morgon bitti
>> för att åka till Stockholm för sista gången det här året. Jag har just
>> sett en dokumentär om Mick Fleetwood på TV1! Fleetwood Mac har ju bara
>> gjort ett par av de bästa POP-låtarna som över huvud taget gjorts och
>> jag är rätt tagen....
Jo... jag såg den där också... intressant. Jag har aldrig lyssnat in
mig på Fleetwood Mac men hörde en del goa låtar. Men så är jag lite
allsmakare som på senare tid blivit tvungen att inse att jag börjar få
lättare att acceptera mer musik än vad jag trodde. Detta insåg jag
bland annat när jag med viss njutning kunde se dokumentärer om både
Smashing Pumpkins och Judas Priest, något som jag inte riktigt var
beredd på om jag säger ;O)
[Bort med tråkigt SW-tjafs!]
MVH
Magnus - lyssnar på Marie Bergman just nu... go figure!
------------------------------
Message Number: 21
Date: Mon, 17 Dec 2001 23:44:08 +0100
From: "cfmd.swipnet.se"
Subject: Re: OT: Disclaimer Galore
From: "fredrik.spektr.eu.org"
Subject: OT: Disclaimer Galore
Date: Mon, 17 Dec 2001 09:41:05 +0100
>> Alla DIY:are har väl någon gång råkat läsa texten på baksidan ("This
>> device contains no user servicable parts...") av en apparat som stått
>> redo att "bli av med oskulden", om det nu rör sig om en modifiering
>> eller nyfiken-titta-vad-som-sitter-i-den-koll. Och förståss struntat
>> i vad som där stod. :-) Döm av min förvåning nyss råkade läsa på
>> baksidan av min Microwave XTk; där står ordagrant följande:
>>
>> "A word to the wise: This device is home to a terrifyingly complex
>> clutter of digital microelectronics, which, even if you are an
>> experienced do-it-yourselfer, pose a great danger to all the rest of
>> your gear, not to mention your earthly existance.
>>
>> Ergo, we implore that you expose this device to neither moisture nor
>> dust and dirt, and particularly, to avoid the interior of the device
>> like you would the plague.
>>
>> We'll even go as far - in your best interest of course - to void the
>> warranty should you fail to comply. Incidentally - you look somewhat
>> bewildered..."
>>
>> Tyskar med humor! Jag gillar särskilt syftningsfelet i första stycket,
>> som borde falla folket på den här listan i smaken.
Ja jävlar!
Grabbarna får godtjänt... det var det roligaste sättet jag sett på
länge om hur man förmedlar det där tråkiga med garanti som går ut...
>> Finns det några andra apparater som är försedda med liknande intres-
>> santa "disclaimers"?
Jag minns inget riktigt liknande, men just överhettningsbeskrivningen
i GX-1 manualen var dock den bästa i klassen.
MVH
Magnus
------------------------------
Message Number: 22
Date: Tue, 18 Dec 2001 00:00:17 +0100
From: "cfmd.swipnet.se"
Subject: Re: OT: Disclaimer Galore
From: "gordon_stryph.hotmail.com"
Subject: Re: OT: Disclaimer Galore
Date: Mon, 17 Dec 2001 13:10:17 +0100
>> Sen har vi ju en liten skylt på RCA-monstret (kalenderbitare kan säkert
>> berätta mer om detta) som det står följande på:
>>
>> "ACHTUNG! Alles touristen and Non-technischen Lookens Peepers!
>> Das Machine control is nicht fur Gerfingerpoken und
>> Mittengrabben. Oderwise is Easy Schnappen der Springgenwerk,
>> Blowenfuse, und Poppencorken mit Spitzensparken. Der
>> Machine ist Diggen by Experten only. Is Nicht f¸r Gerverken
>> by das Dummkopfen. Das Rubbernecken Sightseenen Keepen das
>> Cottonpicken Hands in das Pockets. So Relaxen und Watchen
>> das Blinkenlights."
Ett antal varianter av denna har cirkulerat kring alla STORA
datorhallar ;O)
Jag bara VILL att det skall vara RCA monstret som är
ursprunget. Faktum är att just "Easy Schnappen der Springgenwerk"
passar bättre på just RCA Mark I/II än på några av räkneautomater som
liknande lappar suttit i anslutning till.
Appropå Blinkenligths så står min ASM-1 påslagen sen några dar och
LFOn blinkar så fint och hemtrevligt!
MVH
Magnus
------------------------------
Message Number: 23
Date: Tue, 18 Dec 2001 02:04:20 +0100
From: "jon.tomtemos.nu"
Subject: kontaktannons (var: Ni som har moduler)
>> http://www.wwa.com/~johnp/egres.htm
>> * Har aldrig gillat Serges paneldesignfilosofi. Värsta rutnätet, med
>> extrem otydlighet som följd. Och för små rattar dessutom.
>> * Ingen slår Serge på fingrarna när det kommer till det tekniska.
finns det ingen här som gillar banankontakt?
ok att det blir lite jobbigt att intrefejsa med andra grejer, men det
kan man ju lösa medelst en jackmodul, liksom. jag antar att det här
redan har dryftats flitigt på listan, men nu känns det lite som om alla
håller phonojack för en självklarhet. är det mest för att folk redan
sitter på ett gäng moduler av icke-serge-snitt och vill att nytillskott
skall passa ihop med dem, eller?
nu har jag inte lekt med någon modular själv, så - hur irriterande är
det att inte kunna stacka kontakter, och i hur hög grad kan det lösas
m.h.a. extra utgångsjack och såna där käcka små y-kontakter för
förgrening?
vilka utgångar är det i så fall typiskt en bra idé att bestycka med
flera jack?
/klortanten - kontaktsbrottsling
------------------------------
Message Number: 24
Date: Tue, 18 Dec 2001 01:07:08 +0100
From: "cfmd.swipnet.se"
Subject: Re:=?ISO-8859-1?Q?_Manualöversättningsvansinnigheter?
From: "fredrik.spektr.eu.org"
Subject: Re: Manualöversättningsvansinnigheter
Date: Tue, 18 Dec 2001 08:03:20 +0100
>> Den 01-12-17 12.28, skrev "ricard.wolf.swipnet.se"
>> >> On Mon, 17 Dec 2001, martin.kfib.org wrote:
>> >>
>> >>>> "Hörlur Gäddsnipa"? Hur i Hälsingland fick de till det? *frust*
>> >>
>> >> Jag tror att om man slår upp 'jack' i en engelsk-svensk ordbok är en av
>> >> alternativen på svenska 'gäddsnipa'. Om det nu skulle vara en ursäkt ...
>>
>> Jag tror det finns en plausibel förklaring på den där sidan. Tydligen är
>> det japanska ordet för stickpropp, en beskrivning av hur den ser ut; på
>> engelska "small pike" (=liten spets). En annan översättning av "pike"
>> till svenska är "gädda". "Small pike" = liten/ung gädda = gäddsnipa?
>>
>> Men vem tusan använder ordet gäddsnipa? Finns det i SAOL?
Japp! Tänk för att det gör det! Det betyder nämligen just liten gädda.
MVH
Magnus
------------------------------