Date: Fri, 04 Jan 2002 14:59:03 +0100
From: "thomas.roundhouse.se"
Subject: Re: SAS PSU - Satan! Bara ena delen funkar!
Thomas:
>> Det var enklare än jag trodde - det röd/gräna paret
>> sladdar från trafon ger ingen ström överhuvudtaget. :-(
>>
>> Jag fattar inte riktigt vad det kan bero på.
>> Dock har jag märkt att koppartråden från trafon är
>> riktigt känslig för om man böjer den eller så. Den
>> går lätt av. Det känns inte som om den är av dock.
Hmm, nu är det andra sladdparet också dött.
Kan man verkligen blåsa en trafo utan att göra någon
riktigt saftig tabbe?
Jag har kollat att jag får 230 V in, men efter trafon
så är det helt dött.
/Thomas
___________________________________
Thomas Kahn
Mail: mailto:thomas.kahn.nu
ICQ: 19705911
WWW: http://www.kahn.nu
------------------------------
Message Number: 2
Date: Fri, 04 Jan 2002 15:07:37 +0100
From: "mr.analogue.org"
Subject: Re: SAS PSU - Satan! Bara ena delen funkar!
Thomas:
>> >> Det var enklare än jag trodde - det röd/gräna paret
>> >> sladdar från trafon ger ingen ström överhuvudtaget. :-(
>> >>
>> >> Jag fattar inte riktigt vad det kan bero på.
>> >> Dock har jag märkt att koppartråden från trafon är
>> >> riktigt känslig för om man böjer den eller så. Den
>> >> går lätt av. Det känns inte som om den är av dock.
>>
>>Hmm, nu är det andra sladdparet också dött.
:-(
>>Kan man verkligen blåsa en trafo utan att göra någon
>>riktigt saftig tabbe?
Om kortslutning av utgången kan anses som en riktigt saftig tabbe:
Nej.
:-)
>>Jag har kollat att jag får 230 V in, men efter trafon
>>så är det helt dött.
Antar att lindningarna kan brinna av om man kortsluter den, men jag har
inte experimenterat i ämnet. :-/
/mr
------------------------------
Message Number: 3
Date: Fri, 04 Jan 2002 15:24:43 +0100
From: "mr.analogue.org"
Subject: Re: SAS PSU - Satan! Bara ena delen funkar!
>> >>Jag har kollat att jag får 230 V in, men efter trafon
>> >>så är det helt dött.
>>
>>Antar att lindningarna kan brinna av om man kortsluter den, men jag har
>>inte experimenterat i ämnet. :-/
Koppla ur trafon från allt, på både primär- och sekundärsidan.
Mät resistansen mellan sekundärlindningarnas röd & grön.
Dito mellan blå & brun.
(Jag får c:a 4 Ohm på dessa båda ställen.)
Mät även resistansen mellan primärlindningens två tåtar.
(Jag får c:a 150 Ohm här.)
Vad får du?
/mr
------------------------------
Message Number: 4
Date: Fri, 04 Jan 2002 15:45:28 +0100
From: "Bengt.Falke.svekom.se"
Subject: SV: bizarr dragspels-synt till salu
Jodå, jag anmälde mitt intresse till Ola, som strax berättade att den
var såld ;o(
/Bengt Falke
>> -----Ursprungligt meddelande-----
>> Från: cfmd.swipnet.se [mailto:cfmd.swipnet.se]
>> Skickat: den 4 januari 2002 14:18
>> Till: Multiple recipients of SAS
>> Ämne: Re: bizarr dragspels-synt till salu
>> Jag vill inte påstå att det finns folk som är gamla och gaggiga här,
>> men jag vet däremot i alla fall en person här som spelar dragspel, så
>> vad säger du Bengt? ;O)
------------------------------
Message Number: 5
Date: Fri, 04 Jan 2002 17:31:18 +0100
From: "thomas.roundhouse.se"
Subject: Re: SAS PSU - Satan! Bara ena delen funkar!
Thomas:
>>>> >>Jag har kollat att jag får 230 V in, men efter trafon
>>>> >>så är det helt dött.
>>>>
>>>>Antar att lindningarna kan brinna av om man kortsluter den, men jag har
>>>>inte experimenterat i ämnet. :-/
Mr:
>> Koppla ur trafon från allt, på både primär- och sekundärsidan.
>>
>> Mät resistansen mellan sekundärlindningarnas röd & grön.
>> Dito mellan blå & brun.
>> (Jag får c:a 4 Ohm på dessa båda ställen.)
>>
>> Mät även resistansen mellan primärlindningens två tåtar.
>> (Jag får c:a 150 Ohm här.)
>>
>> Vad får du?
Jag får oändligt på båda. Verkar som om trådarna har
gått av, men det har inte luktat konstigt eller brunnit
eller något.
På primärsidan får jag 153.
/Thomas
___________________________________
Thomas Kahn
Mail: mailto:thomas.kahn.nu
ICQ: 19705911
WWW: http://www.kahn.nu
------------------------------
Message Number: 6
Date: Fri, 04 Jan 2002 17:45:41 +0100
From: "mr.analogue.org"
Subject: Re: SAS PSU - Satan! Bara ena delen funkar!
Thomas:
>> >> Mät resistansen mellan sekundärlindningarnas röd & grön.
>> >> Dito mellan blå & brun.
>> >> (Jag får c:a 4 Ohm på dessa båda ställen.)
>> >>
>> >> Mät även resistansen mellan primärlindningens två tåtar.
>> >> (Jag får c:a 150 Ohm här.)
>> >>
>> >> Vad får du?
>>
>>Jag får oändligt på båda. Verkar som om trådarna har
>>gått av, men det har inte luktat konstigt eller brunnit
>>eller något.
Ja, de måste vara av... (om det inte sitter nån typ av termosäkring el dyl
i den, men det kan jag inte tro.)
>>På primärsidan får jag 153.
Verkar ok... en klen tröst.
Det var tråkigt. Antingen har du råkat få trådparen att nudda varann när
trafon varit spänningssatt, eller så är nåt fel på ditt kretskort. Kommer
inte på nåt bra sätt att testa vad... och skumt att inte dina säkringar
brunnit först.
Jag får oändlig resistans när jag mäter mellan röd & grön ingångsterminal
på kortet, och samma mellan blå & brun. Vad får du?
Vänd multimetern och mät åt båda hållen. (trafon ej inkopplad till
terminalerna)
/mr
------------------------------
Message Number: 7
Date: Fri, 04 Jan 2002 20:03:21 +0100
From: "thomas.roundhouse.se"
Subject: Re: SAS PSU - Satan! Bara ena delen funkar!
Mr:
>>>> >> Mät resistansen mellan sekundärlindningarnas röd & grön.
>>>> >> Dito mellan blå & brun.
>>>> >> (Jag får c:a 4 Ohm på dessa båda ställen.)
>>>> >>
>>>> >> Mät även resistansen mellan primärlindningens två tåtar.
>>>> >> (Jag får c:a 150 Ohm här.)
>>>> >>
>>>> >> Vad får du?
Thomas
>>>>Jag får oändligt på båda. Verkar som om trådarna har
>>>>gått av, men det har inte luktat konstigt eller brunnit
>>>>eller något.
Mr:
>> Ja, de måste vara av... (om det inte sitter nån typ av termosäkring el dyl
>> i den, men det kan jag inte tro.)
Thomas:
>>>>På primärsidan får jag 153.
Mr:
>> Verkar ok... en klen tröst.
>>
>> Det var tråkigt. Antingen har du råkat få trådparen att nudda varann när
>> trafon varit spänningssatt, eller så är nåt fel på ditt kretskort. Kommer
>> inte på nåt bra sätt att testa vad... och skumt att inte dina säkringar
>> brunnit först.
>>
>> Jag får oändlig resistans när jag mäter mellan röd & grön ingångsterminal
>> på kortet, och samma mellan blå & brun. Vad får du?
>> Vänd multimetern och mät åt båda hållen. (trafon ej inkopplad till
>> terminalerna)
Ingen av mina säkringar har löst ut, varken primärsäkringen
eller de på kortet. De på kortet var jag dock tvungen att
ta som tröga eftersom de inte hade några snabba i de två
affärer jag hittade som sälde säkringar.
På kortet får jag samma värden som du: oändligt på båda
paren oavsett hur jag vänder mätaren (med trafon urkopplad).
Det är mycket möjligt att trådparen har nuddat varandra när
trafon varit spänningsstt. Svårt att veta... Jag satt i
5 timmar och testade allt möjligt - lödde om alla lödningar
som såg det minsta skumma ut o.s.v.
Jag tror att trafon är grillad och jag får väl skramla ihop
till en ny. Men jag tänker nog inte göra det innan jag vet
om det är något fundamentalt fel med min krets. Jag var
väldigt noga med transistorerna och alla komponenter och
jag är 100% säker på att skruvarna var ordentligt isolerade.
Är det bara jag som har otur eller ni andra som har jäkligt
mycket tur?
/Thomas
___________________________________
Thomas Kahn
Mail: mailto:thomas.kahn.nu
ICQ: 19705911
WWW: http://www.kahn.nu
------------------------------
Message Number: 8
Date: Fri, 04 Jan 2002 20:30:00 +0100
From: "jesper.bolina.hsb.se"
Subject: Re: Audiogalaxy, puffprasselochpys
>> >> Jag hörde på en annan lista att det troligen var ett fysiskt
>> >> serverfel. En vän till mig fick 200 filer dödade...
>>
>> Och så säger vi alla det i kör: "TA BACKUP PÅ SAKER, ERA INKOMPETENTA
>> HEMULER!!!"
>>
>> Känns lite bättre i alla fall, men man blir ju förvånad av hur
>> inkompetenta folk kan vara ibland.
Prexis!
Tänk - man behöver aldrig back-uppa (snygg form va'?) en fysisk inställning på en
hederlig rattsynth!
jesper
------------------------------
Message Number: 9
Date: Fri, 04 Jan 2002 20:35:48 +0100
From: "mr.analogue.org"
Subject: Re: Audiogalaxy, puffprasselochpys
Jesper:
>> >> Och så säger vi alla det i kör: "TA BACKUP PÅ SAKER, ERA INKOMPETENTA
>> >> HEMULER!!!"
>>
>>Prexis!
>>
>>Tänk - man behöver aldrig back-uppa (snygg form va'?) en fysisk
>>inställning på en
>>hederlig rattsynth!
Och när det man vill ratta in nåt nytt så köper man bara en ny... ;-)
/mr - lyssnade just igenom Schulzes Timewind, förvånansvärt oengagerande skiva
------------------------------
Message Number: 10
Date: Fri, 04 Jan 2002 20:55:09 +0100
From: "jesper.bolina.hsb.se"
Subject: Re: Audiogalaxy, puffprasselochpys
>> >> >> Och så säger vi alla det i kör: "TA BACKUP PÅ SAKER, ERA INKOMPETENTA
>> >> >> HEMULER!!!"
>> >>
>> >>Prexis!
>> >>
>> >>Tänk - man behöver aldrig back-uppa (snygg form va'?) en fysisk
>> >>inställning på en
>> >>hederlig rattsynth!
>>
>> Och när det man vill ratta in nåt nytt så köper man bara en ny... ;-)
Prexis igen!
jesper
------------------------------
Message Number: 11
Date: Fri, 04 Jan 2002 21:30:57 +0100
From: "jocke.aliasform.com"
Subject: Ljudkort i analogstudion.
HJÄLP!
Vad skall man välja för ljudkort till PC?
Det är dags för mig att införskaffa ny maskin
och således nytt ljudkort!
Någon som har handlat ganska nyligen?
Audigy - skall JU tydligen vara bra?! Kommentarer?
http://www.soundblaster.com/audigy/
Jag vill ha ett kort som brusar minimalt, återger
mina analogmaskiner så bra som möjligt samt
har låg M*di-latency när man grejjar i Cubase..
/Jocke, tre önskningar i en :)
------------------------------
Message Number: 12
Date: Fri, 04 Jan 2002 21:34:53 +0100
From: "simon.brunndahl.com"
Subject: Re: Ljudkort i analogstudion.
Skaffa Hoontech DSP24 value!
Mest för pengarna. Funkar bra med VST.
/simon
----- Original Message -----
From:
To: "Multiple recipients of SAS"
Sent: Friday, January 04, 2002 9:30 PM
Subject: Ljudkort i analogstudion.
>>
>> HJÄLP!
>>
>> Vad skall man välja för ljudkort till PC?
>> Det är dags för mig att införskaffa ny maskin
>> och således nytt ljudkort!
>>
>> Någon som har handlat ganska nyligen?
>>
>> Audigy - skall JU tydligen vara bra?! Kommentarer?
>> http://www.soundblaster.com/audigy/
>>
>> Jag vill ha ett kort som brusar minimalt, återger
>> mina analogmaskiner så bra som möjligt samt
>> har låg M*di-latency när man grejjar i Cubase..
>>
>> /Jocke, tre önskningar i en :)
>>
>>
>>
>>
------------------------------
Message Number: 13
Date: Fri, 04 Jan 2002 22:13:00 +0100
From: "cfmd.swipnet.se"
Subject: Skall min synt lukta=?ISO-8859-1?Q?_bränt=3F?
Kära Bullen,
När jag råkade trycka till mitt ASM-1 kort som låg med spänningen
påslagen på en pärm så blev det någon form av kortslutning, en smäll
och det började lukta konstigt. Det blev en krater i en av CA3140
kretsarna (i filterdelen) och jag hittade den andra delen inte mindre
än 2 meter bort.
Min fråga är, skall det vara så här?
MVH
Popenkorken
------------------------------
Message Number: 14
Date: Fri, 04 Jan 2002 22:26:24 +0100
From: "olsson.lajnux.nu"
Subject: Re: Skall min synt lukta=?ISO-8859-1?Q?_bränt=3F?
>> Kära Bullen,
>>
>> När jag råkade trycka till mitt ASM-1 kort som låg med spänningen
>> påslagen på en pärm så blev det någon form av kortslutning, en smäll
>> och det började lukta konstigt. Det blev en krater i en av CA3140
>> kretsarna (i filterdelen) och jag hittade den andra delen inte mindre
>> än 2 meter bort.
>>
>> Min fråga är, skall det vara så här?
>>
>> MVH
>> Popenkorken
Nej det ska det inte vara.
Jag mistänker att du har förstört ca3140 kretsen, du får nog köpa en ny.
/Olsson - BulleWannabe
------------------------------
Message Number: 15
Date: Fri, 04 Jan 2002 22:24:20 +0100
From: "simon.brunndahl.com"
Subject: Re: TR606=?ISO-8859-1?Q?_Säljes!?
Quanto costa?
/simon
----- Original Message -----
From:
To: "Multiple recipients of SAS"
Sent: Friday, January 04, 2002 12:19 PM
Subject: TR606 Säljes!
>> Passa på!
>>
>> /Erik
>> _____________________________________________
>>
>> Erik G
>> erik.g.mbox301.swipnet.se
>> http://home4.swipnet.se/~w-49485/
>>
>>
>>
>>
------------------------------
Message Number: 16
Date: Fri, 04 Jan 2002 22:36:49 +0100
From: "mr.analogue.org"
Subject: Re: Skall min synt lukta=?ISO-8859-1?Q?_bränt=3F?
Bullen:
>> >> Kära Bullen,
>> >>
>> >> När jag råkade trycka till mitt ASM-1 kort som låg med spänningen
>> >> påslagen på en pärm så blev det någon form av kortslutning, en smäll
>> >> och det började lukta konstigt. Det blev en krater i en av CA3140
>> >> kretsarna (i filterdelen) och jag hittade den andra delen inte mindre
>> >> än 2 meter bort.
>> >>
>> >> Min fråga är, skall det vara så här?
>> >>
>> >> MVH
>> >> Popenkorken
>>
>>Nej det ska det inte vara.
>>Jag mistänker att du har förstört ca3140 kretsen, du får nog köpa en ny.
Haha, hoppas att det inte var Magnus som skrev brevet som var med i filmen. ;-)
Jag tycker iaf att det är otroligt schysst och hedervärt att våra
analogmaskiner kan visa lite livskraft och impulsivitet och explodera på
oss när vi jävlas med dem! Det hade aldrig en MIDI-synt eller dator klarat. :-)
/mr - som efter ännu en Schultzeskiva vet vilken planet Erik G kommer från
------------------------------
Message Number: 17
Date: Fri, 04 Jan 2002 22:12:42 +0100
From: "ricard.wolf.swipnet.se"
Subject: Re: bizarr dragspels-synt till salu
On Fri, 4 Jan 2002, synth_ollie.hotmail.com wrote:
>> http://www.angelfire.lycos.com/electronic/farbrorsynt/images/106chromatic.jpg
>> (en j-106 m dragspels klaviatur)
Men varför kallas den för 'Chromatic'? På vilket sätt är den mer kromatisk
än ett vanligt tangentbord?
/Ricard, har bara kromatiska tangentbord
--
Ricard Wolf Wanderlöf (ricard.wolf.swipnet.se) [http://home.swipnet.se/ricard]
Analog synth, railroad, magnetic recording and Citroen GS/GSA enthusiast
-- "Ich bin der Musikant mit Taschenrechner in der Hand" --
------------------------------
Message Number: 18
Date: Fri, 04 Jan 2002 22:05:28 +0100
From: "ricard.wolf.swipnet.se"
Subject: Re:=?ISO-8859-1?Q?_Göra_tröga?= omkopplare mindre=?ISO-8859-1?Q?_tröga?
On Fri, 4 Jan 2002, ca4.codefighters.com wrote:
>> Men sen finns ett antal vridomkopplare som kräver rejäl kraft att
>> vrida runt ens med en tång (plastvreden klarar det inte alls). Hur
>> fixar man det där? Kan man smörja dom med nån hemlig olja eller nåt?
>> Eller är det bara så att ryssar är starka och för en klen svensk
>> återstår bara att byta ut omkopplarna mot nåt mer lättvridet?
Fettet som använts vid tillverkningen för att smörja omkopplaren kan ha
gäggat ihop. Jag hade provat någon bra kontaktrengöringsolja typ
Kontakt-60; dels smörjer den bra så den borde lösa upp gammalt fett och
annan gojja, och dels skadar den inte om den hamnar på kontakterna.
/Ricard
--
Ricard Wolf Wanderlöf (ricard.wolf.swipnet.se) [http://home.swipnet.se/ricard]
Analog synth, railroad, magnetic recording and Citroen GS/GSA enthusiast
-- "Ich bin der Musikant mit Taschenrechner in der Hand" --
------------------------------
Message Number: 19
Date: Fri, 04 Jan 2002 22:45:55 +0100
From: "olsson.lajnux.nu"
Subject: Re: Skall min synt lukta=?ISO-8859-1?Q?_bränt=3F?
>> Jag tycker iaf att det är otroligt schysst och hedervärt att våra
>> analogmaskiner kan visa lite livskraft och impulsivitet och explodera på
>> oss när vi jävlas med dem! Det hade aldrig en MIDI-synt eller dator klarat. :-)
>>
>>
>> /mr - som efter ännu en Schultzeskiva vet vilken planet Erik G kommer från
Haha, jag har fått fler digitala maskiner att explodera än vad du kan tänka dig!
/Olsson - Has no respect of digtaliska machine¥s!
------------------------------
Message Number: 20
Date: Fri, 04 Jan 2002 22:54:17 +0100
From: "cfmd.swipnet.se"
Subject: Re: Skall min synt lukta=?ISO-8859-1?Q?_bränt=3F?
From: "mr.analogue.org"
Subject: Re: Skall min synt lukta bränt?
Date: Fri, 04 Jan 2002 22:36:49 +0100
>> Bullen:
>>
>> >> >> Kära Bullen,
>> >> >>
>> >> >> När jag råkade trycka till mitt ASM-1 kort som låg med spänningen
>> >> >> påslagen på en pärm så blev det någon form av kortslutning, en smäll
>> >> >> och det började lukta konstigt. Det blev en krater i en av CA3140
>> >> >> kretsarna (i filterdelen) och jag hittade den andra delen inte mindre
>> >> >> än 2 meter bort.
>> >> >>
>> >> >> Min fråga är, skall det vara så här?
>> >> >>
>> >> >> MVH
>> >> >> Popenkorken
>> >>
>> >>Nej det ska det inte vara.
>> >>Jag mistänker att du har förstört ca3140 kretsen, du får nog köpa en ny.
>>
>> Haha, hoppas att det inte var Magnus som skrev brevet som var med i filmen. ;-)
Nej, nej, nej... personen i filmen har inget med brevet att göra ;O)
>> Jag tycker iaf att det är otroligt schysst och hedervärt att våra
>> analogmaskiner kan visa lite livskraft och impulsivitet och explodera på
>> oss när vi jävlas med dem! Det hade aldrig en MIDI-synt eller dator klarat. :-)
Hohoho.... ;O)
Nej som sagt, i detta fall så var det uppenbart att det har sina
nackdelar att inte bygga in fanskapet i en låda. Jag har ett rör med
CA3140 liggande någonstans, så det torde inte vara något problem att
laga denna där...
>> /mr - som efter ännu en Schultzeskiva vet vilken planet Erik G kommer från
?
MVH
Magnus
------------------------------
Message Number: 21
Date: Fri, 04 Jan 2002 23:01:33 +0100
From: "cfmd.swipnet.se"
Subject: Re: bizarr dragspels-synt till salu
From: "ricard.wolf.swipnet.se"
Subject: Re: bizarr dragspels-synt till salu
Date: Fri, 04 Jan 2002 22:12:42 +0100
>>
>> On Fri, 4 Jan 2002, synth_ollie.hotmail.com wrote:
>>
>> >>
>http://www.angelfire.lycos.com/electronic/farbrorsynt/images/106chromatic.jpg
>> >> (en j-106 m dragspels klaviatur)
>>
>> Men varför kallas den för 'Chromatic'? På vilket sätt är den mer kromatisk
>> än ett vanligt tangentbord?
Den kanske inte kör med vältempererad stämning utan med olika kvoter?
Det var väl gamla greken Platon eller någon som slog fast den
kopplinen. Dvs, vilka övertoner harmonerar med varandra.
Kör man 3/5 så kommer femte övertonen av den låga tonen att ha samma
frekvens som den tredje övertonen hos den höga, dvs. att den höga
tonen har 5/3 av frekvensen av den låga osv. Så beter sig knappast det
vältempererade klaviaturet (temperaturstabliserade!).
Nej, har vi någon mer fullblods musik-teoretiker här som kan svara på
denna? Ludde?
>> /Ricard, har bara kromatiska tangentbord
Spelar du i Kromata? ;O)
MVH
Magnus - som ikväll lyfte på locket på en IC för första gången på många år
------------------------------
Message Number: 22
Date: Fri, 04 Jan 2002 23:01:26 +0100
From: "Bengt.Falke.svekom.se"
Subject: SV: Audiogalaxy, puffprasselochpys
Jag håller med... jag har aldrig riktigt förstått hans storhet.
/Bentg Falke
>> -----Ursprungligt meddelande-----
>> Från: mr.analogue.org [mailto:mr.analogue.org]
>> Skickat: den 4 januari 2002 20:36
>> Till: Multiple recipients of SAS
>> Ämne: Re: Audiogalaxy, puffprasselochpys
>> /mr - lyssnade just igenom Schulzes Timewind, förvånansvärt
>> oengagerande skiva
>>
>>
>>
------------------------------
Message Number: 23
Date: Fri, 04 Jan 2002 23:10:09 +0100
From: "Bengt.Falke.svekom.se"
Subject: SV: Ljudkort i analogstudion.
Nej, köp inget soundblaster.... det har alltid varit s..t och är
fortfarande det. JAg tror det var en test i novembernumret av Sound on
Sound... och även om det har blivit bättre är det............. Om du
inte har tillgång till tidnigen kan jag läsa artikeln en gång till och
sammanfatta åt dig.
Vad behöver du i form av in/ut? Sync? Midi? Enbart ASIO eller även goda
drivrutiner för Giga och WDM mm.
/Bengt Falke
>> -----Ursprungligt meddelande-----
>> Från: jocke.aliasform.com [mailto:jocke.aliasform.com]
>> Skickat: den 4 januari 2002 21:31
>> Till: Multiple recipients of SAS
>> Ämne: Ljudkort i analogstudion.
>>
>>
>>
>> HJÄLP!
>>
>> Vad skall man välja för ljudkort till PC?
>> Det är dags för mig att införskaffa ny maskin
>> och således nytt ljudkort!
>>
>> Någon som har handlat ganska nyligen?
>>
>> Audigy - skall JU tydligen vara bra?! Kommentarer?
>> http://www.soundblaster.com/audigy/
>>
>> Jag vill ha ett kort som brusar minimalt, återger
>> mina analogmaskiner så bra som möjligt samt
>> har låg M*di-latency när man grejjar i Cubase..
>>
>> /Jocke, tre önskningar i en :)
>>
>>
>>
>>
------------------------------
Message Number: 24
Date: Fri, 04 Jan 2002 23:12:36 +0100
From: "lindstrom.christoffer.home.se"
Subject: SV: Ljudkort i analogstudion.
Håller med, ska man ha sb kan man lika gärna skaffa sig en live value och
köra med aps drivrutinerna. Ingen större skillnad... förutom priset då.
Drivrutiner finns på come.to/sblive om någon undrade och inte visste om det.
//christoffer
>>Nej, köp inget soundblaster.... det har alltid varit s..t och är
>>fortfarande det. JAg tror det var en test i novembernumret av Sound on
>>Sound... och även om det har blivit bättre är det............. Om du
>>inte har tillgång till tidnigen kan jag läsa artikeln en gång till och
>>sammanfatta åt dig.
>>
>>Vad behöver du i form av in/ut? Sync? Midi? Enbart ASIO eller även goda
>>drivrutiner för Giga och WDM mm.
>>/Bengt Falke
>>
>>>> -----Ursprungligt meddelande----- >> Från: jocke.aliasform.com
[mailto:jocke.aliasform.com]
>>> Skickat: den 4 januari 2002 21:31
>>> Till: Multiple recipients of SAS
>>> Ämne: Ljudkort i analogstudion.
>>>
>>>
>>>
>>> HJÄLP!
>>>
>>> Vad skall man välja för ljudkort till PC?
>>> Det är dags för mig att införskaffa ny maskin
>>> och således nytt ljudkort!
>>>
>>> Någon som har handlat ganska nyligen?
>>>
>>> Audigy - skall JU tydligen vara bra?! Kommentarer?
>>> http://www.soundblaster.com/audigy/
>>>
>>> Jag vill ha ett kort som brusar minimalt, återger
>>> mina analogmaskiner så bra som möjligt samt
>>> har låg M*di-latency när man grejjar i Cubase..
>>>
>>> /Jocke, tre önskningar i en :)
>>>
>>>
>>>
>>>
------------------------------
Message Number: 25
Date: Fri, 04 Jan 2002 23:25:23 +0100
From: "mr.analogue.org"
Subject: Re: bizarr dragspels-synt till salu
Magnus:
>>From: "ricard.wolf.swipnet.se"
>> >>
>> >http://www.angelfire.lycos.com/electronic/farbrorsynt/images/106chromatic
>> .jpg
>> >>
>> >> Men varför kallas den för 'Chromatic'? På vilket sätt är den mer kromatisk
>> >> än ett vanligt tangentbord?
>>
>>Den kanske inte kör med vältempererad stämning utan med olika kvoter?
Möjligt...
på sidan jag tidigare råkade länka till,
http://www.alaindanielou.org/anglais/semantic/semantic.htm
(klicka på "Appendix" i vänsterkanten)
står det en massa om kvoterna som den maskinen spelar. Och hur dessa toner
anses påverka oss känslomässigt. Och RIKTIGT falskt låter det! (Klicka på
"Excerpts" för ljuddemo!) Iallfall till en början, innan man vant sig. Sen
inser man nästan att det kanske inte var så falskt ändå, tonerna passar
iallafall bra ihop för stunden.
Vår numera gamla vanliga vältempererade skala är ju nämligen alltid falsk.
/mr - inte alltid falsk
------------------------------
Message Number: 26
Date: Fri, 04 Jan 2002 23:29:26 +0100
From: "mr.analogue.org"
Subject: OT: latent, Re: SV: Ljudkort i analogstudion.
Relevanta PC-tips i sammanhanget:
"Tuning Tips for Low Latency operation"
http://217.160.62.224/english/techinfo/lola/lola.htm
från
http://www.rme-audio.de/
/mr
At 23:12 2002-01-04 +0100, you wrote:
>>Håller med, ska man ha sb kan man lika gärna skaffa sig en live value och
>>köra med aps drivrutinerna. Ingen större skillnad... förutom priset då.
>>Drivrutiner finns på come.to/sblive om någon undrade och inte visste om det.
>>
>>//christoffer
>>
>> >>Nej, köp inget soundblaster.... det har alltid varit s..t och är
>> >>fortfarande det. JAg tror det var en test i novembernumret av Sound on
>> >>Sound... och även om det har blivit bättre är det............. Om du
>> >>inte har tillgång till tidnigen kan jag läsa artikeln en gång till och
>> >>sammanfatta åt dig.
>> >>
>> >>Vad behöver du i form av in/ut? Sync? Midi? Enbart ASIO eller även goda
>> >>drivrutiner för Giga och WDM mm.
>> >>/Bengt Falke
>> >>
>> >>>> -----Ursprungligt meddelande----- >> Från: jocke.aliasform.com
>>[mailto:jocke.aliasform.com]
>> >>> Skickat: den 4 januari 2002 21:31
>> >>> Till: Multiple recipients of SAS
>> >>> Ämne: Ljudkort i analogstudion.
>> >>>
>> >>>
>> >>>
>> >>> HJÄLP!
>> >>>
>> >>> Vad skall man välja för ljudkort till PC?
>> >>> Det är dags för mig att införskaffa ny maskin
>> >>> och således nytt ljudkort!
>> >>>
>> >>> Någon som har handlat ganska nyligen?
>> >>>
>> >>> Audigy - skall JU tydligen vara bra?! Kommentarer?
>> >>> http://www.soundblaster.com/audigy/
>> >>>
>> >>> Jag vill ha ett kort som brusar minimalt, återger
>> >>> mina analogmaskiner så bra som möjligt samt
>> >>> har låg M*di-latency när man grejjar i Cubase..
>> >>>
>> >>> /Jocke, tre önskningar i en :)
------------------------------
Message Number: 27
Date: Fri, 04 Jan 2002 23:32:51 +0100
From: "mr.analogue.org"
Subject: Re: bizarr dragspels-synt till salu
Jag skrev:
>> http://www.alaindanielou.org/anglais/semantic/semantic.htm
>>
>>RIKTIGT falskt låter det! (Klicka på
>>"Excerpts" för ljuddemo!) Iallfall till en början, innan man vant sig. Sen
>>inser man nästan att det kanske inte var så falskt ändå, tonerna passar
>>iallafall bra ihop för stunden.
Hrrmm.... jag lyssnade igen, och måste nog ta tillbaka det där.
För det låter för jävligt. Hihi. :-)
/mr - falsk ändå
------------------------------
Message Number: 28
Date: Fri, 04 Jan 2002 23:42:37 +0100
From: "mans.common.se"
Subject: Re: Skall min synt lukta=?ISO-8859-1?Q?_bränt=3F?
Några dagar sent men i alla fall:
Gott nytt år! ;-D
//Måns
At 22:13 2002-01-04 +0100, you wrote:
>>Kära Bullen,
>>
>>När jag råkade trycka till mitt ASM-1 kort som låg med spänningen
>>påslagen på en pärm så blev det någon form av kortslutning, en smäll
>>och det började lukta konstigt. Det blev en krater i en av CA3140
>>kretsarna (i filterdelen) och jag hittade den andra delen inte mindre
>>än 2 meter bort.
>>
>>Min fråga är, skall det vara så här?
>>
>>MVH
>>Popenkorken
>>
>>
------------------------------
Message Number: 29
Date: Fri, 04 Jan 2002 23:46:51 +0100
From: "mans.common.se"
Subject: Re: Skall min synt lukta=?ISO-8859-1?Q?_bränt=3F?
En viss Jens som fanns på listan för ett tag sedan gav mig tipset att
alltid montera ingångsbufferten på Yamaha-CS serien i en sockel. Då är den
snabbt bytt när den bränner av. Och bränner gör den om man kör hårt och
analogt ;-)
Samma person har dessutom en uppsättning "halvtrasiga" op liggande "då de
låter funkigt"....milda amalia!
//Måns -Har bara eldat digitala saker hittils
>>Haha, hoppas att det inte var Magnus som skrev brevet som var med i
>>filmen. ;-)
>>Jag tycker iaf att det är otroligt schysst och hedervärt att våra
>>analogmaskiner kan visa lite livskraft och impulsivitet och explodera på
>>oss när vi jävlas med dem! Det hade aldrig en MIDI-synt eller dator
>>klarat. :-)
------------------------------
Message Number: 30
Date: Sat, 05 Jan 2002 11:16:25 +0100
From: "jesper.bolina.hsb.se"
Subject: kadisignaler
Hej alla skogsgubbar!
Jag har en liten fråga. En del midikonverterare är (ju) försedda med Kadiutgång
för kontroll av trummaskiner. Vad är det egentligen för signaler som
mottagarmaskinen får? Är det digitala (eftersom ex 808:an måste moddas för att ta
emot) eller lågvoltsström eller nå't annat?
Detta är väl egentligen en fortsättning på frågorna om lämpligaste sättet att
trigga en Simmonsburk utan att modda den... Nu har jag kört ett par av ljuden
från lediga kanaler i min ena Pro-4:a men det känns aningen lyxigt att ödsla
utgångar i massor för enstaka trumljud... ju...
electronically yours,
jesper (jesper.bolina.hsb.se)
- -- --- ---- ----- ---- --- -- -
electronic obsession mailorder
(jesper.odemark.swipnet.se)
------------------------------
Message Number: 31
Date: Sat, 05 Jan 2002 11:30:29 +0100
From: "ca4.codefighters.com"
Subject: Re: Skall min synt lukta=?ISO-8859-1?Q?_bränt=3F?
>>Samma person har dessutom en uppsättning "halvtrasiga" op liggande "då de
>>låter funkigt"....milda amalia!
slags analog variant av glitch-musik alltså? låter åtminstone
betydligt roligare än att sitta och repa CD-skivor med skruvmejsel
och vad dom håller på med.
i mitten på 80-talet medans jag fortfarande envisades med att använda
PC så envisades jag dessutom med att hacka mina egna sequencers.
och där hade jag länge och väl kvar en specialversion som hade rejäla
buggar och skickade ut note-on och (i synnerhet) note-off enligt helt
egna mönster. resultatet blev nämligen att allt man körde igenom den
fick stabilt funk-stuk. varje gång jag körde fast så brukade jag
plocka fram den versionen och få lite nya ideer ;=))
------------------------------
Message Number: 32
Date: Sat, 05 Jan 2002 11:34:20 +0100
From: "ca4.codefighters.com"
Subject: Re:=?ISO-8859-1?Q?_Göra_tröga?= omkopplare mindre=?ISO-8859-1?Q?_tröga?
Ahaaa, tack. Ska prova. Annars så såg jag sen att alla omkopplarna är
samma enkla standardtyp och är enkla att byta om man behöver.
Precis som alla potar i polivoksen är samma typ (100kohm).
Öht. snyggt byggd maskin med möjligt undantag för den lilla otäcka
ilsket gröna nättrafon.
>>On Fri, 4 Jan 2002, ca4.codefighters.com wrote:
>>
>>>> Men sen finns ett antal vridomkopplare som kräver rejäl kraft att
>>>> vrida runt ens med en tång (plastvreden klarar det inte alls). Hur
>>>> fixar man det där? Kan man smörja dom med nån hemlig olja eller nåt?
>>>> Eller är det bara så att ryssar är starka och för en klen svensk
>>>> återstår bara att byta ut omkopplarna mot nåt mer lättvridet?
>>
>>Fettet som använts vid tillverkningen för att smörja omkopplaren kan ha
>>gäggat ihop. Jag hade provat någon bra kontaktrengöringsolja typ
>>Kontakt-60; dels smörjer den bra så den borde lösa upp gammalt fett och
>>annan gojja, och dels skadar den inte om den hamnar på kontakterna.
>>
>>/Ricard
>>--
>>Ricard Wolf Wanderlöf (ricard.wolf.swipnet.se)
>>[http://home.swipnet.se/ricard]
>>
>>Analog synth, railroad, magnetic recording and Citroen GS/GSA enthusiast
>> -- "Ich bin der Musikant mit Taschenrechner in der Hand" --
>>
>>
>>
------------------------------
Message Number: 33
Date: Sat, 05 Jan 2002 11:49:45 +0100
From: "Bengt.Falke.svekom.se"
Subject: SV: OT Ljudkort i analogstudion. ur SoS
Nu har jag åter läst artikeln om Audigy Platinum EX i novembernumret av
Sound on Sound. Slutklämmen låter så här.....
However at £180 and £240 respectively the Platinum and Platinum eX
models have some serious competition from soundcards designed from the
ground up for use by musicians. These include models such as the Marian
Marc 2 (street price £170), M Audio's Audiophile 2496 (street price
£170), Terratec's EWX 25/96 (street price £140), and while Echo's Mia is
more expensive at £220, it's still cheaper than the Platinum eX. While
none of these sport the Audigy's effects, multiple I/O, SBI1394 ports,
or remote control abilities, they all support 24-bit/96 kHz throughout,
bit-for-bit digital copying, and have higher overall audio quality, all
of which may be more important to the serious musician.
Som vanligt har man packat in en massa program och funktioner vilket ger
ett högt värde för vanliga konsumenter. Däremot tummar man på de
grundläggande kvalitetstänkandet. Exempelvis stödjer ASIO-drivrutinerna
endast 48 kHz...... illa. Vidare innehåller 24-bitars ASIO-inspelningar
endast 16 relevanta bitar i upplösning... snudd på bedrägeri!
Som sagt Jocke, köp inte SoundBlaster ;o)
Jag har på många listor läst många positiva omdömen om M Audio's
Audiophile 2496, från personer som brukar veta vad de pratar om. Själv
har jag inte testat det skull nästan våga gå på det.
Jörgen har ju varit delaktig i seriösa ljudkortstester för Mikrodatorn
och har nog ett antal kvalificerade tips att komma med.
Efter Jörgens test av lite dyrare kort, valde jag själv att skaffa
Egosys Wamirack24 och jag är mycket nöjd.
Kolla gärna i Sound on Sound sökbara artikeldatabas efter andra
ljudkorttester (som ickeprenumerant kommer man inte åt de tre senaste
nummren). I april 2001 hittar du tester av två av ovanstående ljudkort.
Jag tycker att Sound on Sound utan tvekan är en av de mera seriösa
musiktekniktidningarna......
/Bengt Falke
>> -----Ursprungligt meddelande-----
>> >>[mailto:jocke.aliasform.com]
>> >> >>> Skickat: den 4 januari 2002 21:31
>> >> >>> Till: Multiple recipients of SAS
>> >> >>> Ämne: Ljudkort i analogstudion.
>> >> >>>
>> >> >>>
>> >> >>>
>> >> >>> HJÄLP!
>> >> >>>
>> >> >>> Vad skall man välja för ljudkort till PC?
>> >> >>> Det är dags för mig att införskaffa ny maskin
>> >> >>> och således nytt ljudkort!
>> >> >>>
>> >> >>> Någon som har handlat ganska nyligen?
>> >> >>>
>> >> >>> Audigy - skall JU tydligen vara bra?! Kommentarer?
>> >> >>> http://www.soundblaster.com/audigy/
>> >> >>>
>> >> >>> Jag vill ha ett kort som brusar minimalt, återger
>> >> >>> mina analogmaskiner så bra som möjligt samt
>> >> >>> har låg M*di-latency när man grejjar i Cubase..
>> >> >>>
>> >> >>> /Jocke, tre önskningar i en :)
------------------------------