SAS ARKIV
Message Number: 1
Date: Tue, 16 Apr 2002 19:22:40 +0200
From: "031.419450.telia.com" <031.419450.telia.com>
Subject: Re:=?ISO-8859-1?Q?_är?= det tyst=?ISO-8859-1?Q?_eller=3F?
Ang. min Prophet 5 "Den ser ut som en möbel!"
Ang min minimoog " Den är ju lika fet som din xxx ......"


Fast det där sista var väl inte riktigt sant!!!! :) Riktigt så sade hon nog inte
:)


Henrik

----- Original Message -----
From:
To: "Multiple recipients of SAS"
Sent: Monday, April 15, 2002 10:51 PM
Subject: Re: är det tyst eller?


>> Hoho
>>
>> Det låter som om det är läge för att samla in en fånig lista:
>> "Flickvänners kommentarer om Minimoog"
>>
>> Min (f.d.) sade: "Vad fin den är" När den en dag stod hemma på köksbordet.
>>
>>
>> At 21:45 2002-04-15 +0200, you wrote:
>>
>> >>Min flickväns kommentar efter att ha hört minimoog:
>> >>"Den låter tjockare än dina andra syntar på något vis"!
>>
>>
>>
>> mvh
>>
>> /P! - med tjock synt
>>
>>
>> ...emphasis på max, amount of contour på max, filter contour på: 0, några
>> få msec, 0... "TJOCKKKKK!" :-)
>>
>>
>> __P a t r i k E r i k s s o n_______________________________
>> art - technology - music
>> polarn-p.acc.umu.se
>> http://www.acc.umu.se/~polarn-p/
>> _____________________________________________________________
>> "The dark religions are departed and sweet science reigns"
>>
>>
>>




------------------------------

Message Number: 2
Date: Tue, 16 Apr 2002 19:43:53 +0200
From: "jocke.aliasform.com"
Subject: Re:=?ISO-8859-1?Q?_är?= det tyst=?ISO-8859-1?Q?_eller=3F?



Jag fick valnötspolish av min käresta!

/Jocke



>>Ang. min Prophet 5 "Den ser ut som en möbel!"
>>Ang min minimoog " Den är ju lika fet som din xxx ......"
>>
>>
>>Fast det där sista var väl inte riktigt sant!!!! :) Riktigt så sade hon nog
>inte
>>:)
>>
>>
>>Henrik
>>
>>----- Original Message -----
>>From:
>>To: "Multiple recipients of SAS"
>>Sent: Monday, April 15, 2002 10:51 PM
>>Subject: Re: är det tyst eller?
>>
>>
>>>> Hoho
>>>>
>>>> Det låter som om det är läge för att samla in en fånig lista:
>>>> "Flickvänners kommentarer om Minimoog"
>>>>
>>>> Min (f.d.) sade: "Vad fin den är" När den en dag stod hemma på köksbordet.
>>>>
>>>>
>>>> At 21:45 2002-04-15 +0200, you wrote:
>>>>
>>>> >>Min flickväns kommentar efter att ha hört minimoog:
>>>> >>"Den låter tjockare än dina andra syntar på något vis"!
>>>>
>>>>
>>>>
>>>> mvh
>>>>
>>>> /P! - med tjock synt
>>>>
>>>>
>>>> ...emphasis på max, amount of contour på max, filter contour på: 0, några
>>>> få msec, 0... "TJOCKKKKK!" :-)
>>>>
>>>>
>>>> __P a t r i k E r i k s s o n_______________________________
>>>> art - technology - music
>>>> polarn-p.acc.umu.se
>>>> http://www.acc.umu.se/~polarn-p/
>>>> _____________________________________________________________
>>>> "The dark religions are departed and sweet science reigns"
>>>>
>>>>
>>>>
>>
>>
>>
>>
>>
>>
>>---
>>Incoming mail is certified Virus Free.
>>Checked by AVG anti-virus system (http://www.grisoft.com).
>>Version: 6.0.349 / Virus Database: 195 - Release Date: 2002-04-15





------------------------------

Message Number: 3
Date: Tue, 16 Apr 2002 20:51:01 +0200
From: "daniel.araya.sth.sr.se"
Subject: OT: Re:=?ISO-8859-1?Q?_är?= det tyst=?ISO-8859-1?Q?_eller=3F?
>> Reply-to: LIST-SAS.mkv.mh.se
>> Date: Tue, 16 Apr 2002 19:43:53 +0200
>> From: "jocke.aliasform.com"
>> To: Multiple recipients of SAS
>> Subject: Re: är det tyst eller?

Det är kärlek det!

/d

>>
>> Jag fick valnötspolish av min käresta!
>>
>> /Jocke
>>
>>
>>
>> >>Ang. min Prophet 5 "Den ser ut som en möbel!"
>> >>Ang min minimoog " Den är ju lika fet som din xxx ......"
>> >>
>> >>
>> >>Fast det där sista var väl inte riktigt sant!!!! :) Riktigt så sade hon nog
>> >inte
>> >>:)
>> >>
>> >>
>> >>Henrik
>> >>
>> >>----- Original Message -----
>> >>From:
>> >>To: "Multiple recipients of SAS"
>> >>Sent: Monday, April 15, 2002 10:51 PM
>> >>Subject: Re: är det tyst eller?
>> >>
>> >>
>> >>>> Hoho
>> >>>>
>> >>>> Det låter som om det är läge för att samla in en fånig lista:
>> >>>> "Flickvänners kommentarer om Minimoog"
>> >>>>
>> >>>> Min (f.d.) sade: "Vad fin den är" När den en dag stod hemma på köksbordet.
>> >>>>
>> >>>>
>> >>>> At 21:45 2002-04-15 +0200, you wrote:
>> >>>>
>> >>>> >>Min flickväns kommentar efter att ha hört minimoog:
>> >>>> >>"Den låter tjockare än dina andra syntar på något vis"!
>> >>>>
>> >>>>
>> >>>>
>> >>>> mvh
>> >>>>
>> >>>> /P! - med tjock synt
>> >>>>
>> >>>>
>> >>>> ...emphasis på max, amount of contour på max, filter contour på: 0, några
>> >>>> få msec, 0... "TJOCKKKKK!" :-)
>> >>>>
>> >>>>
>> >>>> __P a t r i k E r i k s s o n_______________________________
>> >>>> art - technology - music
>> >>>> polarn-p.acc.umu.se
>> >>>> http://www.acc.umu.se/~polarn-p/
>> >>>> _____________________________________________________________
>> >>>> "The dark religions are departed and sweet science reigns"
>> >>>>
>> >>>>
>> >>>>
>> >>
>> >>
>> >>
>> >>
>> >>
>> >>
>> >>---
>> >>Incoming mail is certified Virus Free.
>> >>Checked by AVG anti-virus system (http://www.grisoft.com).
>> >>Version: 6.0.349 / Virus Database: 195 - Release Date: 2002-04-15
>>
>>
>>
>>
>>



------------------------------

Message Number: 4
Date: Tue, 16 Apr 2002 20:54:52 +0200
From: "martin.kfib.org"
Subject: Re: FILTER!!!!

"polarn-p.acc.umu.se" writes:

>> Huj!
>>
>> At 16:43 2002-04-16 +0200, you wrote:
>>
>> >> >>Ja, såna har jag en del liggande, Såvitt jag har förstått så kräver
>> >> opampar en
>> >> >>bipolär spänningskälla
>> >>
>> >>Det finns bådadera. Vad som skiljer har jag inte riktigt klart för mig...
>> >>
>> >>Men om signalen ska svänga runt nåt, måste detta "nåt" givetvis ligga
>> >>mellan högsta och lägsta spänningen du matar kretsen med (oavsett om du
>> >>använder OP eller trissor iofs).
>>
>> Jamen då är det ju bara att förspänna kretsen. Lyft upp opampens ingång med
>> lämplig DC-offset,
>> sen är det ju bara att ösa in signalen över en konding. Och likadant på
>> utsidan, ta ut den över konding.
>> Det här jäkla op-ampandet som är en sidoeffekt av analogdatorer :-) har
>> läckt in för mycket i pöbelns kretsbyggande, var tog de gamla hederliga
>> transistorkopplingarna vägen?! :-) Finns det nån som kan stava till
>> "arbetspunkt" längre...? :-)

*räcker upp en hand*

Det tycker jag är mest deprimerande med generisk elektronikutlärning
idag; transistorer snabbspolas såsom "Bra att veta om, men inget ni
kommer använda". Å andra sidan tycker jag det är synd att man inte
fick lära sig mer om rör heller. Nån dag, vilket år som helst, ska jag
bygga ihop nåt som baserar sig på ECC83 eller liknande. Bara för
att...



------------------------------

Message Number: 5
Date: Tue, 16 Apr 2002 21:21:42 +0200
From: "polarn-p.acc.umu.se"
Subject: Re: FILTER!!!!

Plång!

At 20:54 2002-04-16 +0200, you wrote:

>> >> Det här jäkla op-ampandet som är en sidoeffekt av analogdatorer :-) har
>> >> läckt in för mycket i pöbelns kretsbyggande, var tog de gamla hederliga
>> >> transistorkopplingarna vägen?! :-) Finns det nån som kan stava till
>> >> "arbetspunkt" längre...? :-)
>>
>>*räcker upp en hand*
>>
>>Det tycker jag är mest deprimerande med generisk elektronikutlärning
>>idag; transistorer snabbspolas såsom "Bra att veta om, men inget ni
>>kommer använda".

Ja eller: "Transistorer behöver ni bara bry er i om ni tänker läsa B-kursen..."
När jag gick gymnasiet så var det "old school" som gällde med hela
transistorpaketet. Vi måste ju lära oss differentialförstärkaren diskret
innan vi fick ta den lätta vägen med en kapsel med åtta ben...

>> Å andra sidan tycker jag det är synd att man inte
>>fick lära sig mer om rör heller. Nån dag, vilket år som helst, ska jag
>>bygga ihop nåt som baserar sig på ECC83 eller liknande. Bara för
>>att...

Hoho jag bärgade en labbplatta med ett EF86 på häromdagen. Den står nu på
mitt tjänsterum och blänker. Tyvärr så har jobbets gamla labbprylar från
rörtiden försvunnit. Eller tja, universitetet är ju tillkommit _efter_ att
transistorn börjat sitt intåg...
Jag har föreslagit en ny kurs: "Elektronrör B" och fått vissa gillande
nickar, undrar hur många som skulle gå en sån kurs?

Fan att jag bokat upp kompetensutvecklingstiden ett år framöver till
audioprocessing i MATLAB, annars hade jag börjat snickra på labbar i
rörförstärkare! :-)

mvh

P

....har idag förklarat för en bunt studenter (biologer) varför det är så
fint med analogt. De höll med... :-)


__P a t r i k E r i k s s o n_______________________________
art - technology - music
polarn-p.acc.umu.se
http://www.acc.umu.se/~polarn-p/
_____________________________________________________________
"The dark religions are departed and sweet science reigns"




------------------------------

Message Number: 6
Date: Tue, 16 Apr 2002 21:58:45 +0200
From: "johan.boberg.staff.spray.se"
Subject: Mer=?ISO-8859-1?Q?_skamlös?= konsertreklam

Välkommen till Fylkingen imorgon onsdag för en konsert med
elektronmusik. Gratis inträde, det kostar bara lite tid.
Billig öl är det också. Det blir ca 2 timmar musik + paus.

WHAT¥S COOKING AT EMS?

Onsdag 17/4 kl. 19.30 på Fylkingen

Den färskaste musiken av de mest elektriska tonsättarna.

Musik, installation och dans.

Medverkande:

Johan Boberg <==============obs
Hans Fredriksson
Bure Holmbäck/Mikke Rönnkvist
Jan Liljekvist/Minna Kiper
Daniel Rozenhall
Håkan Sandelius
Lars Åkerlund/Dr. Mexico
Mfl.

Fylkingen ligger i m¸nchenbryggeriet på söder.
Gå in genom valvet på torkel knutssongatan, passera den lilla
parkeringen, i nästa valv finner man Fylkingen genom en grön
dörr på höger sida.

Rensa öronen och tag tricken till mariatorget.

Johan



------------------------------

Message Number: 7
Date: Tue, 16 Apr 2002 22:21:16 +0200
From: "mr.analogue.org"
Subject: Re: SAS VCA panorering och exponentiering

Jonas:
>> >>Är det nåt som skiljer CV-ingångarna åt?
>>
>>Näe... Det är jag som är korkad. Inser nu att jag har tänkt... fel... typ.
>>Glöm mitt förvirrade mail. Allt är som det ska.

Bra. Eller nåt. ;)

Jag tror dessutom att det ibland kan vara en "intressant effekt" att ställa
VCA-responserna i log-läget och panorera, så att ljudet tittar fram längst
ut mot ändlägena.


/mr



------------------------------

Message Number: 8
Date: Tue, 16 Apr 2002 22:35:11 +0200
From: "mr.analogue.org"
Subject: =?ISO-8859-1?Q?rör_=28e:_FILTER!!!!=29?
P-P:
>>Jag har föreslagit en ny kurs: "Elektronrör B" och fått vissa gillande
>>nickar, undrar hur många som skulle gå en sån kurs?

Vackert!
Glöm inte att alltid referera till ämnesområdet under namnet
"elektronfysik". Inte "elektronik", det är ju en sentida förkortning. :-)


/mr



------------------------------

Message Number: 9
Date: Wed, 17 Apr 2002 00:23:53 +0200
From: "ricard.wanderlof.swipnet.se"
Subject: Re: FILTER!!!!


On Tue, 16 Apr 2002, polarn-p.acc.umu.se wrote:

>> Jag har föreslagit en ny kurs: "Elektronrör B" och fått vissa gillande
>> nickar, undrar hur många som skulle gå en sån kurs?

* Hand upp * :-)

Rör är fint!

/Ricard
--
Ricard Wanderlöf (ricard.wanderlof.swipnet.se) [http://home.swipnet.se/ricard]

Analog synth, railroad, magnetic recording and Citroen GS/GSA enthusiast
-- "Ich bin der Musikant mit Taschenrechner in der Hand" --





------------------------------

Message Number: 10
Date: Wed, 17 Apr 2002 00:23:10 +0200
From: "ricard.wanderlof.swipnet.se"
Subject: Re: FILTER!!!!


On Tue, 16 Apr 2002, martin.kfib.org wrote:

>> kommer använda". Å andra sidan tycker jag det är synd att man inte
>> fick lära sig mer om rör heller. Nån dag, vilket år som helst, ska jag
>> bygga ihop nåt som baserar sig på ECC83 eller liknande. Bara för
>> att...

Rör. Glöder vackert. Omvänd ESD. Hyfsat enkla kopplingar. Lätta att
förstå. Suck.

/Ricard
--
Ricard Wanderlöf (ricard.wanderlof.swipnet.se) [http://home.swipnet.se/ricard]

Analog synth, railroad, magnetic recording and Citroen GS/GSA enthusiast
-- "Ich bin der Musikant mit Taschenrechner in der Hand" --





------------------------------

Message Number: 11
Date: Wed, 17 Apr 2002 02:15:30 +0200
From: "cfmd.swipnet.se"
Subject: Re: FILTER!!!!

From: "e6erikf.etek.chalmers.se"
Subject: Re: FILTER!!!!
Date: Tue, 16 Apr 2002 16:04:38 +0200

>> Ja, om det ska vara enklare än Magnus filter återstår väl nästan bara
>> passiva filter. Motstånd och kondningar.

Typ. Jag har ju faktiskt visat på att det går att göra enklare, genom
att droppa utgångsbuffrarna. Man vill nog ha några buffrar, de behöver
ju inte dra halva Ringhals och en normal norrländsk älv för det.

>> Eller också får du lägga en kudde framför högtalare. Men nu tycker
>> jag det börjar gå inflation i "enkla filter". Man kan faktiskt inte
>> få en massa roligt utan en gnutta jobb. There's no such thing as a
>> free lunch! >;-)

Du, det finns visst! ;O)

Jag har till och med fått gratis middagar av firmor jag offentligt
svär mig fri från allt samröre med.

>> /e - firar primtal idag, s.k. kroppslig inflation

Jämnt eller udda index i primtalstabellen?

MVH
Magnus - fyller en bunt ettor nästa helg



------------------------------

Message Number: 12
Date: Wed, 17 Apr 2002 02:17:41 +0200
From: "cfmd.swipnet.se"
Subject: Re: FILTER!!!!

From: "mr.analogue.org"
Subject: Re: FILTER!!!!
Date: Tue, 16 Apr 2002 16:11:59 +0200

>> Erik F:
>> >> >> >>http://home.swipnet.se/cfmd/synths/schematics/
>> >> >>
>> >> >> filterförfrågan:
>> >> >>
>> >> >> Har nån nått schema på ett jätteenkelt filter (får gärna låta hur illa
>som
>> >> >> helst) utan opampar, som kan drivas enkelt på batterier
>> >>
>> >>Ja, om det ska vara enklare än Magnus filter återstår väl nästan bara
>> >>passiva filter. Motstånd och kondningar.
>>
>> Har du nåt emot transistorer? ;-)
>> Det borde väl också gå. Lite mer praktiskt för spontan batteridrift.

Hehehe... låter som min Paia Gnome - hel liten bärbar synt på
batteri-drift! ;O)

Jag har ett par full-parametriska EQs som är just transistorerade. Det
vill säga, det finns inga op-ampar utan här är det en transistor-guru
som varit framme. Helt underbart läckert!

MVH
Magnus



------------------------------

Message Number: 13
Date: Wed, 17 Apr 2002 02:30:53 +0200
From: "cfmd.swipnet.se"
Subject: Re: FILTER!!!!

From: "mr.analogue.org"
Subject: Re: FILTER!!!!
Date: Tue, 16 Apr 2002 16:43:36 +0200

>>
>> >> >> >> >> >>http://home.swipnet.se/cfmd/synths/schematics/
>> >> >> >> >>
>> >> >> >> >> Har nån nått schema på ett jätteenkelt filter
>> >> >> >>
>> >> >> >>passiva filter. Motstånd och kondningar.
>> >> >>
>> >> >> Har du nåt emot transistorer? ;-)
>> >>
>> >>Ja, såna har jag en del liggande, Såvitt jag har förstått så kräver opampar
>en
>> >>bipolär spänningskälla
>>
>> Det finns bådadera. Vad som skiljer har jag inte riktigt klart för mig...

Vad som står i databladet!

Det ENDA som är viktigt är vad man har för spänningsskillnad mellan
positiv och negativ matning. Man kan lika gärna koppla in sin op-amp
mellan +230V och +200V som mellan +15V och -15V. Det man alltid skall
se upp med är sin "referensspänning" som man ofta slarvigt kallar för
jord.

Att arbeta med dubbel matspänning handlar om vad som är
praktiskt. Titta på en gammal Moog-modular, +12V och -9V matning!
Det var det som blev "praktiskt" på den tiden.

>> Men om signalen ska svänga runt nåt, måste detta "nåt" givetvis ligga
>> mellan högsta och lägsta spänningen du matar kretsen med (oavsett om du
>> använder OP eller trissor iofs).

Precis. Detta något är referensspänningen. Ofta rationaliserar man och
har samma referensspänning över allt, men det behöver man inte ha, och
är för övrigt ett bra sätt att förvirra mindre kunniga :/

MVH
Magnus



------------------------------

Message Number: 14
Date: Wed, 17 Apr 2002 02:35:07 +0200
From: "cfmd.swipnet.se"
Subject: Re: FILTER!!!!

From: "polarn-p.acc.umu.se"
Subject: Re: FILTER!!!!
Date: Tue, 16 Apr 2002 16:53:33 +0200

>> Huj!

Jo du!

>> Jamen då är det ju bara att förspänna kretsen. Lyft upp opampens ingång med
>> lämplig DC-offset,
>> sen är det ju bara att ösa in signalen över en konding. Och likadant på
>> utsidan, ta ut den över konding.
>> Det här jäkla op-ampandet som är en sidoeffekt av analogdatorer :-) har
>> läckt in för mycket i pöbelns kretsbyggande, var tog de gamla hederliga
>> transistorkopplingarna vägen?! :-)

Jag har mött folk, ja utbildade elektroingenjörer, som heldre använder
dyra super-snabba special-komparatorer istället för en standard-trissa
med några motstånd för att göra nivå-konvertering av en digital signal
som dessutom hade sjukt låga hastighetskrav. Men så gick det också åt
helvete....

>> Finns det nån som kan stava till
>> "arbetspunkt" längre...? :-)

Hohoho... och jag som har "RCA Receiver tube handbook" som nattlektyr! ;O)

>> /P! - har just föreläst opampar för en bunt biologer... *pust*

Hehehe...

Nej, förakta inte vad man kan göra med enkla trissor och dioder även
idagens elektronik!

MVH
Magnus



------------------------------

Message Number: 15
Date: Wed, 17 Apr 2002 02:45:34 +0200
From: "cfmd.swipnet.se"
Subject: Re: FILTER!!!!

From: "martin.kfib.org"
Subject: Re: FILTER!!!!
Date: Tue, 16 Apr 2002 20:54:52 +0200

>> *räcker upp en hand*
>>
>> Det tycker jag är mest deprimerande med generisk elektronikutlärning
>> idag; transistorer snabbspolas såsom "Bra att veta om, men inget ni
>> kommer använda". Å andra sidan tycker jag det är synd att man inte
>> fick lära sig mer om rör heller. Nån dag, vilket år som helst, ska jag
>> bygga ihop nåt som baserar sig på ECC83 eller liknande. Bara för
>> att...

Ja du... jag stod och trånade över rören hos Labbis igår. Skall dock
läsa på lite mer innan jag ger mig på ett till evighets-projekt. Men
visst, jag skall också bygga något med rör. Jag håller ju gud bevars
på att läsa på om rör.

Chockade Labbis med att tala om att jag även har en nyskriven bok om
rör! Han kontrade med att dra fram en bok från 1962! ;O)

Några här som har något kul att berätta om Lodström eller andra rör-giganter?

MVH
Magnus



------------------------------

Message Number: 16
Date: Wed, 17 Apr 2002 02:55:46 +0200
From: "cfmd.swipnet.se"
Subject: Re: Mer=?ISO-8859-1?Q?_skamlös?= konsertreklam

From: "johan.boberg.staff.spray.se"
Subject: Mer skamlös konsertreklam
Date: Tue, 16 Apr 2002 21:58:45 +0200

Tjo!

>> Välkommen till Fylkingen imorgon onsdag för en konsert med
>> elektronmusik. Gratis inträde, det kostar bara lite tid.
>> Billig öl är det också. Det blir ca 2 timmar musik + paus.
>>
>> WHAT¥S COOKING AT EMS?
>>
>> Onsdag 17/4 kl. 19.30 på Fylkingen
>>
>> Den färskaste musiken av de mest elektriska tonsättarna.
>>
>> Musik, installation och dans.
>>
>> Medverkande:
>>
>> Johan Boberg <==============obs
>> Hans Fredriksson
>> Bure Holmbäck/Mikke Rönnkvist
>> Jan Liljekvist/Minna Kiper
>> Daniel Rozenhall
>> Håkan Sandelius
>> Lars Åkerlund/Dr. Mexico
>> Mfl.
>>
>> Fylkingen ligger i m¸nchenbryggeriet på söder.
>> Gå in genom valvet på torkel knutssongatan, passera den lilla
>> parkeringen, i nästa valv finner man Fylkingen genom en grön
>> dörr på höger sida.
>>
>> Rensa öronen och tag tricken till mariatorget.

Hmm.... visserligen har det sagt något om öl hos kollegorna, men om
någon nyper mig i örat kan jag nog tänkas komma. Vore intressant att
höra hur det låter nu för tiden.

MVH
Magnus



------------------------------

Message Number: 17
Date: Wed, 17 Apr 2002 07:46:31 +0200
From: "jesper.bolina.hsb.se"
Subject: Re:=?ISO-8859-1?Q?_är?= det tyst=?ISO-8859-1?Q?_eller=3F?
Aj - gör inte det ont? ;)

electronically yours, jesper

www.bolina.hsb.se/hsidor/jesper
- -- --- ---- ----- ---- --- -- -
electronic obsession mailorder
http://obsession.svart.nu

>> Jag fick valnötspolish av min käresta!
>>
>> /Jocke
>>
>>
>>
>> >>Ang. min Prophet 5 "Den ser ut som en möbel!"
>> >>Ang min minimoog " Den är ju lika fet som din xxx ......"
>> >>
>> >>
>> >>Fast det där sista var väl inte riktigt sant!!!! :) Riktigt så sade hon nog
>> >inte
>> >>:)
>> >>
>> >>
>> >>Henrik
>> >>
>> >>----- Original Message -----
>> >>From:
>> >>To: "Multiple recipients of SAS"
>> >>Sent: Monday, April 15, 2002 10:51 PM
>> >>Subject: Re: är det tyst eller?
>> >>
>> >>
>> >>>> Hoho
>> >>>>
>> >>>> Det låter som om det är läge för att samla in en fånig lista:
>> >>>> "Flickvänners kommentarer om Minimoog"
>> >>>>
>> >>>> Min (f.d.) sade: "Vad fin den är" När den en dag stod hemma på köksbordet.
>> >>>>
>> >>>>
>> >>>> At 21:45 2002-04-15 +0200, you wrote:
>> >>>>
>> >>>> >>Min flickväns kommentar efter att ha hört minimoog:
>> >>>> >>"Den låter tjockare än dina andra syntar på något vis"!
>> >>>>
>> >>>>
>> >>>>
>> >>>> mvh
>> >>>>
>> >>>> /P! - med tjock synt
>> >>>>
>> >>>>
>> >>>> ...emphasis på max, amount of contour på max, filter contour på: 0, några
>> >>>> få msec, 0... "TJOCKKKKK!" :-)
>> >>>>
>> >>>>
>> >>>> __P a t r i k E r i k s s o n_______________________________
>> >>>> art - technology - music
>> >>>> polarn-p.acc.umu.se
>> >>>> http://www.acc.umu.se/~polarn-p/
>> >>>> _____________________________________________________________
>> >>>> "The dark religions are departed and sweet science reigns"
>> >>>>
>> >>>>
>> >>>>
>> >>
>> >>
>> >>
>> >>
>> >>
>> >>
>> >>---
>> >>Incoming mail is certified Virus Free.
>> >>Checked by AVG anti-virus system (http://www.grisoft.com).
>> >>Version: 6.0.349 / Virus Database: 195 - Release Date: 2002-04-15
>>
>>
>>
>>
>>





------------------------------

Message Number: 18
Date: Wed, 17 Apr 2002 08:25:52 +0200
From: "martin.kfib.org"
Subject: Re: FILTER!!!!

"ricard.wanderlof.swipnet.se" writes:

>> On Tue, 16 Apr 2002, martin.kfib.org wrote:
>>
>> >> kommer använda". Å andra sidan tycker jag det är synd att man inte
>> >> fick lära sig mer om rör heller. Nån dag, vilket år som helst, ska jag
>> >> bygga ihop nåt som baserar sig på ECC83 eller liknande. Bara för
>> >> att...
>>
>> Rör. Glöder vackert. Omvänd ESD. Hyfsat enkla kopplingar. Lätta att
>> förstå. Suck.

Fast jag tycker att i mångt och mycket så påminner vanliga rör och
N-MOSFET ganska mycket om varandra. Det är lite karaktäristik och
spänningar som skiljer, men själva principerna har rätt hyfsade
likheter.

Det är för övrigt faschinerande med begreppet "trissedist". Bara för
att generisk konstruktör tenderar att koppla med på tok för hård
feedback så avfärdas en hel kategori konstruktioner som illalåtande av
en hel musikergenre. Jaja. De skulle bara veta hur bizarra distpedaler
man kan bygga av LED-stapeldrivare...



------------------------------

Message Number: 19
Date: Wed, 17 Apr 2002 08:27:09 +0200
From: "martin.kfib.org"
Subject: Re: FILTER!!!!

"cfmd.swipnet.se" writes:

>> From: "e6erikf.etek.chalmers.se"
>> Subject: Re: FILTER!!!!
>> Date: Tue, 16 Apr 2002 16:04:38 +0200
>>
>> >> Eller också får du lägga en kudde framför högtalare. Men nu tycker
>> >> jag det börjar gå inflation i "enkla filter". Man kan faktiskt inte
>> >> få en massa roligt utan en gnutta jobb. There's no such thing as a
>> >> free lunch! >;-)
>>
>> Du, det finns visst! ;O)
>>
>> Jag har till och med fått gratis middagar av firmor jag offentligt
>> svär mig fri från allt samröre med.

Jag har faktiskt druckit .NET-kaffe igår. Jajjemän. Jag kör Linux så
det har de ju egentligen inget för, men kaffet var ok. :>



------------------------------

Message Number: 20
Date: Wed, 17 Apr 2002 10:11:13 +0200
From: "mans.common.se"
Subject: Re:=?ISO-8859-1?Q?_Röriga?= FILTER!!!!

>> Fast jag tycker att i mångt och mycket så påminner vanliga rör och
>> N-MOSFET ganska mycket om varandra. Det är lite karaktäristik och
>> spänningar som skiljer, men själva principerna har rätt hyfsade
>> likheter.


Jajamenssan!
Det är en korrekt iaktagelse. De är på många sätt mycket lika. Ofta kan
man modernisera en gammal ritning med rör som inte går att fåt tag på
länger genom att ersätta med N-mosfet. Dock lite andra matningsspänningar
men det är ju en baggis.




------------------------------

Message Number: 21
Date: Wed, 17 Apr 2002 10:14:03 +0200
From: "martin.kfib.org"
Subject: Re:=?ISO-8859-1?Q?_Röriga?= FILTER!!!!

"mans.common.se" writes:

>> >> Fast jag tycker att i mångt och mycket så påminner vanliga rör och
>> >> N-MOSFET ganska mycket om varandra. Det är lite karaktäristik och
>> >> spänningar som skiljer, men själva principerna har rätt hyfsade
>> >> likheter.
>>
>>
>> Jajamenssan!
>> Det är en korrekt iaktagelse. De är på många sätt mycket lika. Ofta kan
>> man modernisera en gammal ritning med rör som inte går att fåt tag på
>> länger genom att ersätta med N-mosfet. Dock lite andra matningsspänningar
>> men det är ju en baggis.

Fast; min löskokta hjärna har fått för sig att rör har karaktäristiken
X^3/2 medans MOSar har karaktäristiken X^2. Är jag förvirrad eller har
jag bara fel?



------------------------------

Message Number: 22
Date: Wed, 17 Apr 2002 10:17:17 +0200
From: "daniel.araya.sth.sr.se"
Subject: Re:=?ISO-8859-1?Q?_Röriga?= FILTER!!!!

>> Reply-to: LIST-SAS.mkv.mh.se
>> Date: Wed, 17 Apr 2002 10:11:13 +0200
>> From: "mans.common.se"
>> To: Multiple recipients of SAS
>> Subject: Re: Röriga FILTER!!!!


Apropå rör + filter = sant, kolla http://198.164.142.50/~cgs/
....nångång ska jag bygga ett rörfilter!

/d



>> >> Fast jag tycker att i mångt och mycket så påminner vanliga rör och
>> >> N-MOSFET ganska mycket om varandra. Det är lite karaktäristik och
>> >> spänningar som skiljer, men själva principerna har rätt hyfsade
>> >> likheter.
>>
>>
>> Jajamenssan!
>> Det är en korrekt iaktagelse. De är på många sätt mycket lika. Ofta kan
>> man modernisera en gammal ritning med rör som inte går att fåt tag på
>> länger genom att ersätta med N-mosfet. Dock lite andra matningsspänningar
>> men det är ju en baggis.
>>
>>
>>
>>



------------------------------

Message Number: 23
Date: Wed, 17 Apr 2002 10:30:33 +0200
From: "nikro.itn.liu.se"
Subject: Fatman

Mors!

För ett tag sedan (vid jul?) så bad jag om hjälp med min Fatman. Den lät
som "fludderifludderifludderi" och gate'n blinkade utan att någon
kontrollspänning var inkopplad. Jag har kommit fram till att jag eventuellt
har lyckats att kortsluta gate'n, alternativt lyckas att ge den en schysst
strömstöt... Mutter!

Jaja, igår fick jag äntligen tid till att skruva ner Fatmannen ur racken
och kika lite på den. Allt såg bra ut, sladdar och IC satt som de skulle.
Så det var bara att gräva fram schemat och börja läsa. Efter ett tag så kom
jag fram till att problemet nog låg i 74HC14 som sitter innan
opampbufferten på gate-ut, så jag bytte ut den mot en ny. Jag slog på
strömmen och allt var precis tyst (förutom att förstärkaren brusar
lite...), så långt var allt som det skulle. Jag kopplade in en midisladd
och spelade några toner, och allt fungerar precis som det ska! Jippi!

Så nu är det bara att vänta in Eriks scheman på sin FATfoot och se om man
ska bygga om filtret...

/Niklas



------------------------------

Message Number: 24
Date: Wed, 17 Apr 2002 10:51:53 +0200
From: "cfmd.swipnet.se"
Subject: Re:=?ISO-8859-1?Q?_Röriga?= FILTER!!!!

From: "martin.kfib.org"
Subject: Re: Röriga FILTER!!!!
Date: Wed, 17 Apr 2002 10:14:03 +0200

>> "mans.common.se" writes:
>>
>> >> >> Fast jag tycker att i mångt och mycket så påminner vanliga rör och
>> >> >> N-MOSFET ganska mycket om varandra. Det är lite karaktäristik och
>> >> >> spänningar som skiljer, men själva principerna har rätt hyfsade
>> >> >> likheter.
>> >>
>> >>
>> >> Jajamenssan!
>> >> Det är en korrekt iaktagelse. De är på många sätt mycket lika. Ofta kan
>> >> man modernisera en gammal ritning med rör som inte går att fåt tag på
>> >> länger genom att ersätta med N-mosfet. Dock lite andra matningsspänningar
>> >> men det är ju en baggis.
>>
>> Fast; min löskokta hjärna har fått för sig att rör har karaktäristiken
>> X^3/2 medans MOSar har karaktäristiken X^2. Är jag förvirrad eller har
>> jag bara fel?

Du har en X^3/2 egenskap i MOSFETar också.

Jag minns inte allt så där just nu... men i alla fall.

MVH
Magnus



------------------------------

Message Number: 25
Date: Wed, 17 Apr 2002 11:03:12 +0200
From: "cfmd.swipnet.se"
Subject: Re:=?ISO-8859-1?Q?_är?= det tyst=?ISO-8859-1?Q?_eller=3F?
From: "jesper.bolina.hsb.se"
Subject: Re: är det tyst eller?
Date: Wed, 17 Apr 2002 07:46:31 +0200

Tjo!

>> >> Jag fick valnötspolish av min käresta!
>> >>
>> >> /Jocke

>> Aj - gör inte det ont? ;)
>>
>> electronically yours, jesper

Kärlek gör ont.

MVH
Magnus - i sin vanliga vår-depression



------------------------------

Message Number: 26
Date: Wed, 17 Apr 2002 11:10:31 +0200
From: "polarn-p.acc.umu.se"
Subject: Re:=?ISO-8859-1?Q?_är?= det tyst=?ISO-8859-1?Q?_eller=3F?
Klang!



>>Tjo!
>>
>> >> >> Jag fick valnötspolish av min käresta!
>> >> >>
>> >> >> /Jocke
>>
>> >> Aj - gör inte det ont? ;)
>> >>
>> >> electronically yours, jesper
>>
>>Kärlek gör ont.
>>

_______
| |
| |
_____| |__________

|
|
_____|\_______ ________
|/
|
|
|
|
|
|
| *sprak*


Jajamen och det sker på bägge flankerna också! *Ajsåinihelvete*

Känslomässiga bindningar har rent induktiva egenskaper. Utan skyddsdiod.
Fan vad det brinner...

Bitterhet är en esd-skada i själen ;)

mvh

/P! - inte heller så jävla vårglad... ;-)





_P_a_t_r_i_k___E_r_i_k_s_s_o_n__________________________________
http://www.encounter.nu/patrik
patrik.encounter.nu
+46703115109
________________________________________________________________
"The dark religions are departed and sweet science reigns"




------------------------------

Message Number: 27
Date: Wed, 17 Apr 2002 12:50:09 +0200
From: "mr.analogue.org"
Subject: Re: FILTER!!!!

Magnus:
>> >> >> >> helst) utan opampar, som kan drivas enkelt på batterier
>> >> >>
>> >> >>Ja, om det ska vara enklare än Magnus filter återstår väl nästan bara
>> >> >>passiva filter. Motstånd och kondningar.
>> >>
>> >> Har du nåt emot transistorer? ;-)
>> >> Det borde väl också gå. Lite mer praktiskt för spontan batteridrift.
>>
>>Hehehe... låter som min Paia Gnome - hel liten bärbar synt på
>>batteri-drift! ;O)
>>
>>Jag har ett par full-parametriska EQs som är just transistorerade. Det
>>vill säga, det finns inga op-ampar utan här är det en transistor-guru
>>som varit framme. Helt underbart läckert!

Sennheiser Vocoder VSM-201 då? :-)¥¥¥

Bara trissor i filterbankerna, om mitt suddiga minne inte sviker mig.


/mr



------------------------------

Message Number: 28
Date: Wed, 17 Apr 2002 12:53:30 +0200
From: "mr.analogue.org"
Subject: Re: FILTER!!!!

Magnus:
>> >> >> Såvitt jag har förstått så kräver opampar
>> >> >> en bipolär spänningskälla
>> >>
>> >> Det finns bådadera. Vad som skiljer har jag inte riktigt klart för mig...
>>
>>Vad som står i databladet!
>>
>>Det ENDA som är viktigt är vad man har för spänningsskillnad mellan
>>positiv och negativ matning. Man kan lika gärna koppla in sin op-amp
>>mellan +230V och +200V som mellan +15V och -15V. Det man alltid skall
>>se upp med är sin "referensspänning" som man ofta slarvigt kallar för
>>jord.
>>
>>Att arbeta med dubbel matspänning handlar om vad som är
>>praktiskt. Titta på en gammal Moog-modular, +12V och -9V matning!
>>Det var det som blev "praktiskt" på den tiden.

Jag tänkte att det kanske handlar om hur de beter sig längst ut mot
matningsspänningarna. Att t ex OP:ar med enkel matningsspänning garanteras
snyggare output-beteende ända ner till 0 V (undre matning), medan detta
inte är så noga för dem specade för dubbel matningsspänning.


/mr



------------------------------

Message Number: 29
Date: Wed, 17 Apr 2002 12:59:00 +0200
From: "kristian.borgstedt.com"
Subject: Re: FILTER!!!!


>> Har nån nått schema på ett jätteenkelt filter (får gärna låta hur illa som
helst)
>> utan opampar, som kan drivas enkelt på batterier, håller på med en
vansinnesbox
>> och det skulle vara kul att stoppa i nåt filter.
>> /gustav

Men Magnus D:s ÄR jätteenkelt, och kan styras med ner till +/-4V (om man
använder TL074 som jag) så då är du ju nere på Batteridrift, annars kan du
byta till en OpAmp som kan drivas med ännu mindre ström...

/Kristian



------------------------------