SAS ARKIV
Message Number: 1
Date: Sun, 06 Apr 2003 00:44:38 +0200
From: "rand.ling.umu.se"
Subject: Re: Ang: Re: Analog syntes som efterliknar den=?ISO-8859-1?Q?_mänskliga_rösten=3F?
On Sunday 06 April 2003 00:36, you wrote:
>> nej! det är en smal rackmonterad sak som heter ove 111 voice synthesis
>> ngnting. den har typ tre rattat och några switchar. jag har den inte
>> framför mig men en sak är säker; den är inte stor som ett hus. jag har
>> aldrig fattat hur man använder den, i ärlighetens namn har jag inte testat.
>> Det vore jättekul och få reda på et iof.
>>
>> /Piotr

Jag har ingen aning vad det är, men kan höra mig för på måndag om nån på
jobbet vet mer om den.

--
Ola Andersson
Institutionen för filosofi och lingvistik
Umeå Universitet
Tel: +46 90 786 5681


------------------------------

Message Number: 2
Date: Sun, 06 Apr 2003 00:47:21 +0200
From: "polarn-p.acc.umu.se"
Subject: Re: Ang: Re: Analog syntes som efterliknar den=?ISO-8859-1?Q?__mänskliga_rösten=3F?
He-EE-iij

At 23:52 2003-04-05 +0200, you wrote:


>> >>
>> >> Polarn-P lade upp Ove på sin webb. Gå in och grotta där så hittar du den
>> >> ganska snart... under hans SAS folder vill jag minnas.

Här är den nuförtiden:
http://www.encounter.nu/patrik/tech/ove1b/ove1b.html


>>Nån som byggt nåt formantfilter från Ove-schemat? Polarn?
>>Visst var det nåt som saknades i schemat? Nån krets som det var oklart vad
>>det var eller nåt?

Kretsar?!? Mwohahahaha nähörni bara diskreta lösningar.
Men det som saknades var värdet på några L och C.

Jag har mer än en gång fått frågan om dem, och även funderat själv.
Som jag ser det finns det tre lösningar:

1. Baklängesingenjöra kretsarna och räkna fram rätt värden.
(Hej, vänta... jag bankade ju just in OrCad i min maskin, man kanske skulle
ta sig en sen nattsimulering... :-)

2. Kontakta herrarna Fant och Liljerantz och fråga dem.

3. Tjyvlåna fonetikens Ove 1b, bryta upp den och mäta lite...

Vad säger du, Ola... skall vi bryta upp er Ove och mäta? :-)
Jag träffade Kirk häromdagen och frågade hur Ove mådde, och det var visst
bara bra.
En Voltage-Controlled-Ove borde vi fixa här hos oss i Ume...


mvh

/P




------------------------------

Message Number: 3
Date: Sun, 06 Apr 2003 01:00:57 +0200
From: "Tim.doctorscience.com"
Subject: Forget about all other products because we deliver!

This is a multi-part message in MIME format.

----=_--bab52d51.02b64cbb.0000010c
Content-type: text/plain; charset=US-ASCII
Content-Transfer-Encoding: 7bit



----=_--bab52d51.02b64cbb.0000010c
Content-Type: text/html; name="Attach1.html"
Content-Transfer-Encoding: quoted-printable
Content-Disposition: attachment; filename="Attach1.html"



<=21--2C-->
face:Arial>    <=21--<=21--=23rotate>-->       
As seen on<=21--Hw--> NB<=21--OI-->C, C<=21--PX-->BS, and
<=21--4G-->CNN, and even Oprah=21 The health discovery that
actually rev<=21--yP-->erses aging while burning fat, without d<=21--rX-->ieting or exercise=21 This
proven discovery has e<=21--pY-->ven been reported on by the New E<=21--4X-->ngland Journal of
Medicine
. Forget aging and dieting forever=21 And it's color:=23ff0000>Guaranteed=21
<=21--8n-->

size:3><=21--sz--> 

<=21--Sx--> size:3> 

<=21--mQ--> hspace:0 src:=22http://www.ihealth.bz/human/woman.jpg=22 align:left
border:0> 

href:=22http://www.ihealth.bz/human/index.php?show:main&id:233=22>WHY WASTE
<=21--FG-->ANOTHER M<=21--Bw-->INUTE? VISIT NOW=21


 

Here are the MANY
b<=21--Ww-->enefits our pro<=21--a1-->duct offers:


    * Reduce color:=23ff0000 size:4>body fat and build color:=23ff0000 size:4>lean muscle
WITHOUT
EXERCISE=21
    * Enh<=21--rd-->ance sexua<=21--bW-->l
performance
    * Re<=21--oN-->move wri<=21--3R-->nkles and
cellulite
    * Lo<=21--JY-->wer blood p<=21--34-->ressure and impr<=21--AT-->ove cholesterol
profile
    * Im<=21--0p-->prove sl<=21--F1-->eep, vision and
memory
    * Re<=21--rN-->store ha<=21--j9-->ir color and
growth
    * Str<=21--6D-->ength<=21--VD-->en the imm<=21--NJ-->une
system
    * Incre<=21--T3-->ase energy and cardiac
output
    * Save years of your l<=21--6F-->ife in 6 months=21  <=21--uY--> href:=22http://www.ihealth.bz/human/index.php?show:main&id:233=22>Order
now=21
  

 





v1234567890QWERTYUIOPqwertyuiopASDFGHJKLasdfghjklZXCVBNMzxcvbnmA1234567890QWERTYUIOPqwertyuiopASDFGHJKLasdfghjklZXCVBNMzxcvbnm81234567890QWERTYUIOPqwertyuiopASDFGHJKLasdfghjklZXCVBNMzxcvbnmB1234567890QWERTYUIOPqwertyuiopASDFGHJKLasdfghjklZXCVBNMzxcvbnmJ1234567890QWERTYUIOPqwertyuiopASDFGHJKLasdfghjklZXCVBNMzxcvbnmC1234567890QWERTYUIOPqwertyuiopASDFGHJKLasdfghjklZXCVBNMzxcvbnm



----=_--bab52d51.02b64cbb.0000010c--

------------------------------

Message Number: 4
Date: Sun, 06 Apr 2003 01:10:54 +0200
From: "cfmd.swipnet.se"
Subject: Re: Ang: Re: Analog syntes som efterliknar den=?ISO-8859-1?Q?_mänskliga_rösten=3F?
From: "polarn-p.acc.umu.se"
Subject: Re: Ang: Re: Analog syntes som efterliknar den mänskliga rösten?
Date: Sun, 06 Apr 2003 00:47:21 +0200

>> He-EE-iij

Text-OVE! ;O)

>> At 23:52 2003-04-05 +0200, you wrote:
>>
>>
>> >> >>
>> >> >> Polarn-P lade upp Ove på sin webb. Gå in och grotta där så hittar du den
>> >> >> ganska snart... under hans SAS folder vill jag minnas.
>>
>> Här är den nuförtiden:
>> http://www.encounter.nu/patrik/tech/ove1b/ove1b.html

Danke!

>> >>Nån som byggt nåt formantfilter från Ove-schemat? Polarn?
>> >>Visst var det nåt som saknades i schemat? Nån krets som det var oklart vad
>> >>det var eller nåt?
>>
>> Kretsar?!? Mwohahahaha nähörni bara diskreta lösningar.
>> Men det som saknades var värdet på några L och C.

.... och några R!

>> Jag har mer än en gång fått frågan om dem, och även funderat själv.
>> Som jag ser det finns det tre lösningar:
>>
>> 1. Baklängesingenjöra kretsarna och räkna fram rätt värden.
>> (Hej, vänta... jag bankade ju just in OrCad i min maskin, man kanske skulle
>> ta sig en sen nattsimulering... :-)

Baklängesingenjörat skall väl inte vara så svårt? Så skumma kopplingar är det
ändå inte, och så oerhört stora är de inte heller...

>> 2. Kontakta herrarna Fant och Liljerantz och fråga dem.

Possibly.

>> 3. Tjyvlåna fonetikens Ove 1b, bryta upp den och mäta lite...
>>
>> Vad säger du, Ola... skall vi bryta upp er Ove och mäta? :-)

Vad hindrar er???

>> Jag träffade Kirk häromdagen och frågade hur Ove mådde, och det var visst
>> bara bra.

.... vilket skulle kunna vara en förvirrande diskution att lyssna på om man inte
vet vad det handlar om...

>> En Voltage-Controlled-Ove borde vi fixa här hos oss i Ume...

Låter kul...

MVH
Magnus



------------------------------

Message Number: 5
Date: Sun, 06 Apr 2003 01:15:14 +0200
From: "mr.analogue.org"
Subject: Re: ljudexempel=?ISO-8859-1?Q?_på?= fraktalsekvensiatorstyrd modular

than:
>> >>Den ger ut fyra CV med 12-bitars upplösning... I fraktalprogrammet blir
>> >>ju dock upplösningen aldrig större än antal iterationer i fraktalen,
>> >>så i praktiken använder jag oftast bara 7 eller 8 av bitarna.
>> >
>> > Det finns metoder att öka den där upplösningen och s a s få "nyanser
>> mellan
>> > färgerna" - genom att inte bara kolla hur snart ens komplexa tal rymmer
>> > över tröskeln till oändligheten, utan ta reda på hur långt över tröskeln
>> > den hoppar i just den iterationen. Då kan du få en väldigt hög upplösning
>> > och slippa trappstegen. Det borde vara extra bra just i en sån här
>> > tillämpning och är faktiskt inte alls så jättesvårt!
>>
>>Hmmm! Det här var ju intressant. Vet du att det fungerar?

Jadå, det ska det göra. Inte för att jag har testat, men vi kan ju alltid
resonera oss fram till det. :-)

>>Berätta mer! Hur ska man då göra för att få en jämn nyans mellan två
>>iterationer, så att säga... Hur ska man skala om "längdhoppet över
>>tröskeln" alltså... Eller är jag för trött för att se den eventuellt
>>uppenbara självklarheten? ;)

Inget att skämmas eller gråta blod över! HELT uppenbart är det inte.

Mandelbrotmängdens ekvation är Z -> Z^2 + C.

Jag antar att du använder |Z| = 2 som tröskelvärde eller
kriterium för att anse att den testade punkten sticker iväg
mot oändligheten. (För en enkel förklaring, se t ex
www.olympus.net/personal/dewey/mandelbrot.html )
(Andra kriterier ger andra former på färggränserna, men skit i det nu.)

När en punkt sticket iväg, så gör den det snabbare och snabbare bort
från origo. Om en punkt sticker iväg efter, säg, 5 iterationer, så
ger du den färg nr 5. Men vi vet inte om den "bara nätt och jämnt"
stack iväg i iteration 5 (dvs hamnade bara liiite utanför |Z|=2 ),
eller om den "med lätthet" stack iväg i iteration 5 (dvs tog sig
långt utanför |Z|=2 ).

Nyckeln till vetskapen om detta är att alla punkters hopp ut ut
cirkeln |Z|=2 ser ganska likadana ut, så vi kan jämföra dem.
Och de gör de, iallafall om vi tittar lite längre ut från origo!

För om vi har att |Z| >> 2 (dvs |Z| är mycket större än 2) så har vi
också att |Z| >> |C| , eftersom |C| < 2 för punkterna inom cirkeln
där fraktalen finns. När vi nu har att |Z| >> |C| kan vi förenkla
Mandelbrotekvationen till Z -> Z^2 istället. Och detta innebär
|Z| -> |Z^2| , vilket innebär |Z| -> |Z|^2 !

Alltså: när den springande punkten(!) nått så långt ut att |Z| >> 2
så kommer |Z| att kvadreras för varje iteration.

Detta faktum kan vi använda! T ex såhär:
Som tröskel, kolla om punkten passerat utanför |Z|=10 istället
för |Z|=2. Detta för att vi vill lägga oss "tillräckligt långt ut".
Punkter på |Z|=10 kommer i nästa iteration att hamna (ungefär)
på |Z|=100 , eftersom |Z| kvadreras. Punkter stax över 10 hamnar
strax över 100, osv.
Dela således området 10-100 i så många delar du vill. Dessa är
verkligen "delar av iterationer", dvs ETT av dina nuvarande
iterationsfärgfält kommer att få så många nyanser som du delar in
området 10-100 i.
Då punkterna inte sticker iväg linjärt, delar du med fördel in
området i olika stora delar på lämpligt sätt.

Hängdes det med?

Viel Gl¸ck! :-)


/mr





------------------------------

Message Number: 6
Date: Sun, 06 Apr 2003 07:15:50 +0200
From: "jesper.bolina.hsb.se"
Subject: Re: ljudexempel=?ISO-8859-1?Q?_på?= fraktalsekvensiatorstyrd modular

Ja, OJOJOJ så Pan sonic det låter!

electronically yours, jesper - sålde just två plattor med finnarna men
gillar bubblet ändå! =)

http://www.bolina.hsb.se/hsidor/jesper
- -- --- ---- ----- ------ ----- ---- --- -- -
Electronic Obsession Mailorder
http://obsession.svart.nu
----- Original Message -----
From:
To: "Multiple recipients of SAS"
Sent: Friday, April 04, 2003 9:41 PM
Subject: Re: ljudexempel på fraktalsekvensiatorstyrd modular


>> On Fri, 4 Apr 2003, mr.analogue.org wrote:
>> >> On Fri, 4 Apr 2003, than.techno.org wrote:
>> >>
>> >> >> Jag har MP3'at ner lite exempel idag så får ni alla avgöra själva om
det
>> >> >> är bra eller dåligt att göra musik av endimensionella snitt av
>> >> >> tvådimensionella fraktaler.
>> >> >>
>> >> >> http://kymatica.websajten.com/mp3/kymaster11-3.mp3
>> >> >> http://kymatica.websajten.com/mp3/kymaster11-4.mp3
>> >> >> http://kymatica.websajten.com/mp3/kymaster11-5.mp3
>> >>
>> >> Om du frågar mig så är det bra. :-)
>> >> (iofs vet jag inte om det är tack vare just fraktalen - man ändå!)
>>
>> Tack. =) Nä det är ju inte fraktalen i sig som gör musik, det är bara ett
>> stycke intressant råmaterial att arbeta med. Största delen av skapandet
äger
>> ju rum på modularen och mixerbordet.
>>
>> >> Hur var det nu, hade du kollat in dina genrekollegor Pan sonic ännu?
>>
>> Vad tror du?? ;)
>> Särskild den ena halvan av duon, Ilpo Väisanen... Det är nog den enda
>> människan i världen (som jag lyckats hitta) som gör musiken precis så som
jag
>> vill ha den, och som jag vill göra den själv! Kolla in hans album "Asuma".
>>
>> /Jonatan
>>
>> -=# KYMATICA LABORATORIUM #=-
>> http://kymatica.websajten.com
>>
>>
>>
>>
>>
>>
>>




------------------------------

Message Number: 7
Date: Sun, 06 Apr 2003 17:01:39 +0200
From: "osayKatelyn.msn.com"
Subject: ....My bed is empty..... once in

This is a multi-part message in MIME format.

----=_--bab5904e.02ce7737.0000010d
Content-type: text/plain; charset=ISO-8859-1
Content-Transfer-Encoding: 8bit



----=_--bab5904e.02ce7737.0000010d
Content-Type: text/html; name="Attach1.html"
Content-Transfer-Encoding: quoted-printable
Content-Disposition: attachment; filename="Attach1.html"







SHELLY















SHELLY'S 
LIVE WEBCAM
Hi,.list-sas..
my name is Shelly. I like to flirt and show off with my friends on my web
cam.  I  like to get naked online because its naughty and gives
me a thrill.  If you want to see, you have to click the link
below....

<CLICK
HERE>

To Chat
with me Live and FREE
=21

I
do believe in sharing information only if you're cool to any of us.
.,,,,,,,...I'll be willing to swap phone numbers and ........email
addresses if you are up for it=21



bmkiyu



1172873



scoi



2741197






This mail is NEVER sent
unsolicited, Got it by error ?...(145)

=5B CLICK
HERE list-sas=40mkv.mh.se
=5D to be removed from our subscribers List
=21...........kfldp










3395



886842









hiqdlujbreiowmqsjeagygawujomji


----=_--bab5904e.02ce7737.0000010d--

------------------------------

Message Number: 8
Date: Sun, 06 Apr 2003 08:31:08 +0200
From: "Michael.yourplan.com"
Subject: I think it's about time you got some results in your dieting

This is a multi-part message in MIME format.

----=_--bab596b6.02d00780.0000010e
Content-type: text/plain; charset=US-ASCII
Content-Transfer-Encoding: 7bit



----=_--bab596b6.02d00780.0000010e
Content-Type: text/html; name="Attach1.html"
Content-Transfer-Encoding: quoted-printable
Content-Disposition: attachment; filename="Attach1.html"



<=21--qR-->
face:Arial>    <=21--<=21--=23rotate>-->       
As seen on<=21--KX--> NB<=21--2C-->C, C<=21--pr-->BS, and
<=21--ek-->CNN, and even Oprah=21 The health di<=21--NA-->scovery that actually
rev<=21--pG-->erses aging while burning fat, without d<=21--4b-->ieting or exercise=21 This
proven discovery has e<=21--He-->ven been reported on by the New E<=21--ew-->ngland Journal of
Medicine
. Forget aging and dieting forever=21 And it's color:=23ff0000>Guaranteed=21
<=21--QX-->

size:3><=21--MW--> 

<=21--qd--> size:3> 

<=21--yK--> hspace:0 src:=22http://www.ihealth.bz/human/woman.jpg=22 align:left
border:0> 


 

Here are the MANY
b<=21--fG-->enefits our pro<=21--RZ-->duct offers:


    * Reduce color:=23ff0000 size:4>body fat and build color:=23ff0000 size:4>lean muscle
WITHOUT EXERCISE=21
    * Enh<=21--Gz-->ance sexua<=21--Mk-->l
performance
    * Re<=21--sz-->move wri<=21--Cj-->nkles and
cellulite
    * Lo<=21--Lh-->wer blood p<=21--A1-->ressure and impr<=21--n5-->ove cholesterol
profile
    * Im<=21--EZ-->prove sl<=21--KP-->eep, vision and
memory
    * Re<=21--xe-->store ha<=21--iR-->ir color and
growth
    * Str<=21--sM-->ength<=21--WR-->en the imm<=21--ul-->une
system
    * Incre<=21--V1-->ase energy and cardiac
output
    * Save years of your l<=21--CA-->ife in 6 months=21  <=21--oF--> href:=22http://www.ihealth.bz/human/index.php?show:main&id:233=22>Order
now=21
  
 






U1234567890QWERTYUIOPqwertyuiopASDFGHJKLasdfghjklZXCVBNMzxcvbnmN1234567890QWERTYUIOPqwertyuiopASDFGHJKLasdfghjklZXCVBNMzxcvbnmN1234567890QWERTYUIOPqwertyuiopASDFGHJKLasdfghjklZXCVBNMzxcvbnmZ1234567890QWERTYUIOPqwertyuiopASDFGHJKLasdfghjklZXCVBNMzxcvbnm



----=_--bab596b6.02d00780.0000010e--

------------------------------

Message Number: 9
Date: Wed, 26 Mar 2003 04:55:52 +0200
From: "jackson_bell.amazon.com"
Subject: Doct0rs create new penis pills

This is a multi-part message in MIME format.

----=_--bab5999c.02d0bcd5.00000110
Content-type: text/plain; charset=US-ASCII
Content-Transfer-Encoding: 7bit





----=_--bab5999c.02d0bcd5.00000110
Content-Type: text/html; name="body.htm"
Content-Transfer-Encoding: quoted-printable
Content-Disposition: attachment; filename="body.htm"


<=21-- saved from url:(0022)http://internet.e-mail -->





index_spam



Introducing VP RX Pills

NO.1
Penis Enlargement Pill On The Market=21

* Gain 3+ Full Inches In Length

* Expand Your Penis Up To 20% Thicker

* Stop Premature Ejaculation=21

* Produce Stronger Erections

* 100% Safe To Take, With No Side Effects

* Fast Distribution Worldwide

* Sold Over 1.2 Million Bottles=21

* No Pumps=21 No Surgery=21 No Exercises=21 face:=22Arial,Helvetica=22>

READ MORE
HERE



-




You are recieving this message because you have subscribed to one

of our or one of our third party partners's offers list.



Click here to have yourself opted-out from the list.




9oan2q73knkqnnsbvjtgn8gihnobpd8b26zuly4fj03nxe8




----=_--bab5999c.02d0bcd5.00000110--

------------------------------

Message Number: 10
Date: Sun, 06 Apr 2003 11:11:54 +0200
From: "jesper.bolina.hsb.se"
Subject: pansarvagnsmodular?

Nå't för modularbyggren som orkar hämta?

http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=3015670680&category=7797

electronically yours, jesper

http://www.bolina.hsb.se/hsidor/jesper
- -- --- ---- ----- ------ ----- ---- --- -- -
Electronic Obsession Mailorder
http://obsession.svart.nu




------------------------------

Message Number: 11
Date: Sun, 06 Apr 2003 11:52:14 +0200
From: "ricard.wanderlof.swipnet.se"
Subject: Re: Prophet 5


On Sat, 5 Apr 2003, dator.studentradion.com wrote:

>> jag är ny till denna lista men jag har hört från en vän att det är här man
>finner
>> gräddan av all synth expertis i sverige. jag skall åka och titta på en prophet
>5
>> idag. det är en rev2 med originalcase, tydligen helt oanvänd. människan säger
>att
>> han är andra ägaren. jag älsakar det varma kladdiga soundet som kommer ur den
>> synthen och har gett mig fan på att köpa en sådan.
>>
>> vad skall man tänka på när man köper en prophet? meningarna går isär när det
>> gäller vilken version som är bäst. vissa säger att 1 och 2 är inget att ha
>medan
>> andra påstår att de är bäst. vissa säger att 3.2 av alla skall vara stabilast
>> osv... den ända gemensamma faktorn i allas åsikter är att den är "unreliable".
>> vågar man köpa en rev2 eller är det att slänga pengarna i sjön. jag är väldigt
>> tacksam för lite vägledande kommentarer!

Rev 1 och 2 har som någon sa på listan SSM-kretsar i ljudkedjan och inte
CEM som de senare rev-3:orna. Många anser att de tidigare har ett varmare,
mer organiskt ljud, men det är ju egentligen en väldigt personlig fråga.
Å andra sidan lär de oxo (har ingen personlig erfarenhet) vara mindre
stabila, bl a när det gäller att hålla stämningen. Huruvida det är ett
praktiskt problem är oxo en personlig fråga.

Det man ska tänka på är att man förmodligen kommer att behöva någon form
av underhåll på maskinen även om den är i bra skick och bara har använts
lite. Det kan vara allt ifrån byte av backupbatteri (väldigt troligt),
renovering av gummibussningar och kontaktfjädrar i tangentbordet
(troligt), något fel i elektroniken som behöver lagas (inte helt
osannolikt).

Om det är en synt du verkligen vill ha så kan det vara värt att lägga ner
pengar/jobb på den. Den svåra frågan kan vara vad man gör om man hittar en
maskin med nåt smärre fel på - är det värt att köpa ändå och reparera,
eller kommer reparationen att göra affären för dyr. Reservdelar går i
princip alltid att uppbringa, men det kan gå så långt så man får köpa en
extra maskin av samma typ att plocka delar från. Det är få maskiner som är
helt värdelösa, åter igen är det en väldigt personlig fråga.

Min allmänna erfarenhet när det gäller syntar är att när något väl har
pajat är det vanligare att det är någon komponent som är lätt att få tag
på än någon ljudkrets eller annan specialkomponent. Dessutom är det svårt
att avgöra när man testar maskinen; om någon röst inte fungerar ordentligt
går det i princip inte veta om det är en ljudkrets som pajat eller någon
elektronik runt om. Ofta är det det senare men det är svårt att veta.

En annan allmän regel är att ju mer som verkar trasigt desto enklare är
felet ... om maskinen är stendöd är det troligen en säkring eller
regulator, men om en EG inte funkar kan det vara en allt ifrån CV-mux, en
EG-krets eler dålig lödning till en kass potentiometer.

/Ricard
--
Ricard Wanderlöf (ricard.wanderlof.swipnet.se) [http://home.swipnet.se/ricard]

Analog synth, railroad, magnetic recording and Citroen GS/GSA enthusiast
-- "Ich bin der Musikant mit Taschenrechner in der Hand" --





------------------------------

Message Number: 12
Date: Sun, 06 Apr 2003 12:02:19 +0200
From: "ricard.wanderlof.swipnet.se"
Subject: Re: Mera service manualer=?ISO-8859-1?Q?_sökes.....?

On Sat, 5 Apr 2003, mr.analogue.org wrote:

>> Och nu inser jag att här borde kunna uppstå vissa fenomen som kanske borde
>> trimmas bort... ja, det sitter faktiskt en trimpot märkt "VCA BAL" där. Om
>> ...
>> Kan detta vara anledningen till ditt problem?
>> (Borde räcka att se till att man har 0 V DC på utgången när enveloppen har
>> öppnat VCA:n.)

Lättast är nästan att göra inställningen utan instrument; ställ in en
patch med 0 attack och decay, vrid ner oscillator- och brusvolymerna, vrid
upp utgångsvolymen och lyssna på signalen. Trigga EG:n (tangentbord eller
varför inte repeat med LFO:n om man nu har den möjligheten) och trimma
tills klicket hörs så lite som möjligt.

/Ricard
--
Ricard Wanderlöf (ricard.wanderlof.swipnet.se) [http://home.swipnet.se/ricard]

Analog synth, railroad, magnetic recording and Citroen GS/GSA enthusiast
-- "Ich bin der Musikant mit Taschenrechner in der Hand" --





------------------------------

Message Number: 13
Date: Sun, 06 Apr 2003 11:43:41 +0200
From: "than.techno.org"
Subject: fraktal, interpolering mellan iterationer...


Såhär ser fraktalalgoritmen ut, förenklat. En standard mandelbrot...

for i=0 to iters ä
x = x^2 - y^2 + fx;
y = 2 * x * y + fy;

if (x^2 + y^2) > treshold then break;
å

där fx och fy är koordinaterna, och när x^2 + y^2 överstiger treshold (brukar
använda 8 som treshold) så anses punkten ha "exploderat till oändligheten" och
iterationsloopen avbryts varvid variabeln i innehåller värdet på den
beräknade punkten.

Jag provade runt lite med MR's idÈ om att mäta hur mycket punkten går över
tröskeln, och gjorde en liten snabbfunktion som lät mig flytta runt markören
över fraktalen och se hur mycket x^2+y^2 blev för just den punkten...
Med en treshold på 4 så hittade jag x^2+y^2 upp till cirkus 20, och med
treshold på 8 så hittade jag x^2+y^2 upp till cirkus 72... Nu undrar jag, kan
man säga exakt hur mycket x^2+y^2 max kan bli med utgångspunkt från att man
har tröskelvärdet? Jag har också upptäckt att detta
maxvärde sänks ju närmre "in" i fraktalen man kommer (i
takt med att iterationerna ökar), så treshold+treshold^2-iteration kanske?
Dock har jag märkt att detta värde exploderar upp i höga tal när man kommer
längre bort, en bra bit utanför fraktalens område...

Tanken är att låta "beräkna-fraktalpunkt-funktionen" returna en flyttal
istället för ett heltal, antingen att den returnar i som vanligt men lägger
till stegen därimellan... eller att man normaliserar den så att värdet alltid
spänner mellan 0.0 och 1.0 oberoende av antalet iterationer... vad tror ni är
lämpligast?

/Jonatan

-=# KYMATICA LABORATORIUM #=-
http://kymatica.websajten.com






------------------------------

Message Number: 14
Date: Sun, 06 Apr 2003 12:58:57 +0200
From: "signal-s.telia.com"
Subject: Re: Mera service manualer=?ISO-8859-1?Q?_sökes.....?
Jag ska ta och testa... måste öppna upp den och prova....just VCA timmern är
inte åtkommlig utifrån.... (undrar varför).

/Peter

----- Original Message -----
From:
To: "Multiple recipients of SAS"
Sent: Sunday, April 06, 2003 12:02 PM
Subject: Re: Mera service manualer sökes.....


>>
>> On Sat, 5 Apr 2003, mr.analogue.org wrote:
>>
>> >> Och nu inser jag att här borde kunna uppstå vissa fenomen som kanske
borde
>> >> trimmas bort... ja, det sitter faktiskt en trimpot märkt "VCA BAL" där.
Om
>> >> ...
>> >> Kan detta vara anledningen till ditt problem?
>> >> (Borde räcka att se till att man har 0 V DC på utgången när enveloppen
har
>> >> öppnat VCA:n.)
>>
>> Lättast är nästan att göra inställningen utan instrument; ställ in en
>> patch med 0 attack och decay, vrid ner oscillator- och brusvolymerna, vrid
>> upp utgångsvolymen och lyssna på signalen. Trigga EG:n (tangentbord eller
>> varför inte repeat med LFO:n om man nu har den möjligheten) och trimma
>> tills klicket hörs så lite som möjligt.
>>
>> /Ricard
>> --
>> Ricard Wanderlöf (ricard.wanderlof.swipnet.se)
[http://home.swipnet.se/ricard]
>>
>> Analog synth, railroad, magnetic recording and Citroen GS/GSA enthusiast
>> -- "Ich bin der Musikant mit Taschenrechner in der Hand" --
>>
>>
>>
>>
>>




------------------------------

Message Number: 15
Date: Sun, 06 Apr 2003 13:45:05 +0200
From: "mans.common.se"
Subject: Re: Ang: Re: Analog syntes som efterliknar den=?ISO-8859-1?Q?_mänskliga_rösten=3F?
>> hej jag har en ove 111 som jag fick med ett rackställ för länge sedan.
>> den
>> funkar.. tror jag. hur intressant är en sådan pryl. jag kan tänka mig
>> sälja
>> den eller byta den mot ngn rolig analog synth/ trummaskin.
>> MVH
>> /Piotr - som idag köpte en Prophet 5 :-))))

Det är ju, om inte annat, ett garanterat ovanligt analoggerät!
Jag har för mig att jag såg nån demo av den på SVT för inte så länge
sedan (kanske ett år sedan eller så) då användes den för att göra fonem
genom att röra på en X / Y styrd spak. Verkade hur enkelt som helst (fast
förmodligen ett smärre helvete att få den att säga mer än nått enstaka
ord).

//Måns



------------------------------

Message Number: 16
Date: Sun, 06 Apr 2003 14:36:55 +0200
From: "thomas.maaki.com"
Subject: CircuitMaker - eller=?ISO-8859-1?Q?_något_annat=3F?
Jag tänkte försöka hitta ett program i vilket jag kan rita upp scheman
och sedan testa dem direkt i datorn (Windows). Jag hittade ett program
som heter CircitMaker som har en gratisversion för studenter. Den stora
fördelen är att det finns gott om exempel och bra hjälp. Verkar vara
ganska lättfattligt också. Programmet kan generera ".NET"-filer som
sedan kan plockas in i ett program i vilket man skapar ett PCB av sin
krets. Dock finns det ingen PCB-editor i CircuitMaker. Finns det några
sådana bra program som automatiskt ritar upp ett PCB med hjälp av en
".NET"-fil?

Tips på bra och lättfattliga, gratis elektronikprogram till Windows
välkomnas!

/Thomas

/Thomas

Thomas Kahn
Maaki webbkommunikation
thomas.maaki.com
Tel: 08-545 210 03
Mob: 0704-22 66 44
http://www.maaki.com





------------------------------

Message Number: 17
Date: Mon, 07 Apr 2003 00:19:15 +0200
From: "dator.studentradion.com"
Subject: Re: Ang: Re: Analog syntes som efterliknar den=?ISO-8859-1?Q?_mänskliga_rösten=3F?
jag har massa andra prylar från den nerlagda fonetikfakulteten i uppsala.
ngt som liknar den ove 1b som finns på bild på någon listmedlemms sida. jag
visste inte att den gick att använda. det vore hemst kul att göra en hiphop
låt med ove "on the mic" :-).

/piotr
----- Originnal Message -----
From:
To: "Multiple recipients of SAS"
Sent: Sunday, April 06, 2003 4:45 AM
Subject: Re: Ang: Re: Analog syntes som efterliknar den mänskliga rösten?


>> >> hej jag har en ove 111 som jag fick med ett rackställ för länge sedan.
>> >> den
>> >> funkar.. tror jag. hur intressant är en sådan pryl. jag kan tänka mig
>> >> sälja
>> >> den eller byta den mot ngn rolig analog synth/ trummaskin.
>> >> MVH
>> >> /Piotr - som idag köpte en Prophet 5 :-))))
>>
>> Det är ju, om inte annat, ett garanterat ovanligt analoggerät!
>> Jag har för mig att jag såg nån demo av den på SVT för inte så länge
>> sedan (kanske ett år sedan eller så) då användes den för att göra fonem
>> genom att röra på en X / Y styrd spak. Verkade hur enkelt som helst (fast
>> förmodligen ett smärre helvete att få den att säga mer än nått enstaka
>> ord).
>>
>> file://Måns
>>
>>
>>



------------------------------