Date: Thu, 15 May 2003 10:42:02 +0200
From: "jesper.bolina.hsb.se"
Subject: Re: all trix=?US-ASCII?Q?_är?= bra...
Den är ju så grymt polyfonisk - antar att 15-åriga töser vill ha det...
jesper
On Thu, 15 May 2003 08:36 , farbror_synt.hotmail.com
sent:
>>vaddårå?
>>
>>det är en bra nybörjar synt,
>>du borde ha en, hehe.......
>>
>>/ollä
>>
>>>>Översättning; "Jag söker en synth till en 15-årig flicka som är nybörjare".
>>>>Jag tror inte att det är så eftersom det är en Syrinx figuren letar
>>>>efter...
>>>>=)
>>>>
>>>>electronically yours, jesper
>>>>
>>>>http://www.bolina.hsb.se/hsidor/jesper
>>>>- -- --- ---- ----- ------ ----- ---- --- -- -
>>>>Electronic Obsession Mailorder
>>>>http://obsession.svart.nu
>>>>
>>>>
>>>>
>>
>>_________________________________________________________________
>>Lättare att hitta drömresan med MSN Resor http://www.msn.se/resor/
>>
>>
>>
------------------------------
Message Number: 2
Date: Thu, 15 May 2003 18:42:24 +0200
From: "bertidfqu.mcimail.com"
Subject: Get $ for any reason. No Credit Check.
This is a multi-part message in MIME format.
----=_--bae92114.042427c3.000002d7
Content-type: text/plain; charset=ISO-8859-1
Content-Transfer-Encoding: 8bit
----=_--bae92114.042427c3.000002d7
Content-Type: text/html; name="body.htm"
Content-Transfer-Encoding: quoted-printable
Content-Disposition: attachment; filename="body.htm"
<=21yLqBiYwLyEhThMYsOppIoTLgIqlPhTeEa>Tired of Being in De<=21cOeFeFbKjMvcJtAOeGUhXhdL>bt?
- We will help you Eliminate your D<=21qPbPwHoWgElDgDsXSyHoaYoYq>ebt immediately=21
- You Can Get Cash For Any Purpose=21
- No Credit Check=21
- We Help Everyone=21
Cli<=21pmjrVrEbSpFqEgGqCqIhCnyW>ck Here and Experience Financial Freedom=21
Op<=21yEqMtLrRnInEOrKnnNxUtIvVlVq>t-out of these notices
----=_--bae92114.042427c3.000002d7--
------------------------------
Message Number: 3
Date: Thu, 15 May 2003 10:50:09 +0200
From: "d3berg.dtek.chalmers.se"
Subject: Re: Trummaskin och=?ISO-8859-1?Q?_sånt?
On Thu May 15 2003, kotten.home.se
>> Har en BX-800 i bokhyllan, den är rätt charmig övergainad faktiskt, vad är
>> skillnaden på 8 och 800? För tillfället är den utbytt mot en stor tjock
>> ProMix01 men jag tror jag ska koppla in den igen som effekt mest, den var
>> klockren att köra en tapdelay genom effektreturen och så smyga upp
>> effektsend på returkanalen så det blir rundgång. Det luktar DUB! =)
>> Blir inte riiktigt samma resultat med ditigalmixern. *knastersprak*
Mycket välanvänd effekt hos mig. Mycket dub blir det. :)
Dock, använd INTE en Behringermixer till sådant, de distar apfult.
/Janne, dist-o-dubbo
------------------------------
Message Number: 4
Date: Thu, 15 May 2003 10:47:10 +0200
From: "jesper.bolina.hsb.se"
Subject: Re: Trummaskin?
anders:
>>Jag känner massor som haft en. Alla har sålt dom omgående...
---
>>(trummar med en kombination av ett lass analoga trumsynthar och gammal
>>sampler)
Amen brother!
jesper
------------------------------
Message Number: 5
Date: Thu, 15 May 2003 10:53:15 +0200
From: "ifrc.iar.se"
Subject: RE: SID-projekt, igen?
Men framförallt, gör *inte* en bitvis linjärapproximering ;-) Det blir
garanterat inte bra.
/Fredrik C
-----Original Message-----
From: LIST-SAS.mkv.mh.se [mailto:LIST-SAS.mkv.mh.se] On Behalf Of
than.techno.org
Sent: Wednesday, May 14, 2003 18:42
To: Multiple recipients of SAS
Subject: Re: SID-projekt, igen?
On Wed, 14 May 2003, mr.analogue.org wrote:
>>> On Wed, 14 May 2003, than.techno.org wrote:
>>>
>>> >> Ännu en gång är jag sugen på att försöka konstruera en sid-synt...
>>>
>>> Aha - ett vardagsdilemma. Det inträffar var dag. :-)
Javisst. Kolla även in min pocket "Dilemma till vardags". ;)
>>> >> Nu har jag en fråga angående frekvensmodulation av SID'ens
>>> >> oscillatorer... Man vill ju ha volt/oktav förhållande och inte
>>> >> volt/hz
>>>
>>> "Måste" du verkligen det?
Nja? Det blir ju betydligt lättare att styra då. Även om jag anpassar
min sequencer så att den spottar ut lämpliga värden, så kan man ju inte
transportera eller stämma SID'en då utan att det blir snett.... ?
>>> >> FrekvensRegister = Hz / 0.06097
>>> >>
>>> >> Och nu undrar jag såklart, hur omräknar jag data som kommer från
>>> >> en v/okt källa till att passa SID'en? (Dessutom ska det göras i en
>>> >> PIC endast med addition, subtraktion, och bitshift...!)
>>>
>>> Grattis! Låter ju som en kanonkul uppgift! :-)
Tack! ;)
>>> Gör en bitvis linjär approximering, dvs linjär respons mellan
>>> heltalsvoltvärdena, vilka du fixerat i en log-skala. Då borde du nog
>>> inte behöva några vanliga jobbiga multiplikationer, utan klara dig
>>> med add, subtr och mult/div med 2 (dvs bitshift).
Hupp! Som vanligt blev det där för mycket komprimerad kunskap för att
greppas inom mina oerfarna referensramar. Vill/orkar du utveckla?
/Jonatan - king of dilemma
-=# KYMATICA LABORATORIUM #=-
http://kymatica.websajten.com
------------------------------
Message Number: 6
Date: Thu, 15 May 2003 10:53:29 +0200
From: "Bengt.Falke.svekom.se"
Subject: SV: Ok - lite musik=?ISO-8859-1?Q?_då......?
Bra! Jag vill höra mer. Har du någon skiva man kan köpa eller något ställe man
kan hämta lite mer musik du har gjort?
/Bengt Falke
-----Ursprungligt meddelande-----
Från: LIST-SAS.mkv.mh.se [mailto:LIST-SAS.mkv.mh.se]För efivel.online.no
Skickat: den 14 maj 2003 14:14
Till: Multiple recipients of SAS
Ämne: Ok - lite musik då...... Var: Re: porr
Bare for å bevise at jeg jobber litt med musikk av og til jeg også, et litt
uferdig prosjekt:
her:
http://home.online.no/~t-kri-se/GeekLullabyTest.mp3
Eivind F.
------------------------------
Message Number: 7
Date: Thu, 15 May 2003 10:55:59 +0200
From: "mr.analogue.org"
Subject: Re: SID-projekt, igen?
On Wed, 14 May 2003, than.techno.org wrote:
>> >> >> Ännu en gång är jag sugen på att försöka konstruera en sid-synt...
>> >>
>> >> Aha - ett vardagsdilemma. Det inträffar var dag. :-)
>>
>> Javisst. Kolla även in min pocket "Dilemma till vardags". ;)
Står alltid på raden "Den bästa bok jag läst"... ;-)
>> >> >> Man vill ju ha volt/oktav förhållande och inte volt/hz
>> >>
>> >> "Måste" du verkligen det?
>>
>> Nja? Det blir ju betydligt lättare att styra då. Även om jag anpassar min
>> sequencer så att den spottar ut lämpliga värden, så kan man ju inte
>> transportera eller stämma SID'en då utan att det blir snett.... ?
Sant, det är klart att föredra ur de flesta praktiska perspektiv.
>> >> >> FrekvensRegister = Hz / 0.06097
>> >> >> Och nu undrar jag såklart, hur omräknar jag data som kommer från en v/okt
>> >> >> källa till att passa SID'en? (Dessutom ska det göras i en PIC endast med
>> >> >> addition, subtraktion, och bitshift...!)
>> >>
>> >> Gör en bitvis linjär approximering, dvs linjär respons mellan
>> >> heltalsvoltvärdena, vilka du fixerat i en log-skala. Då borde du nog
>> >> inte behöva några vanliga jobbiga multiplikationer, utan klara dig med
>> >> add, subtr och mult/div med 2 (dvs bitshift).
>>
>> Hupp! Som vanligt blev det där för mycket komprimerad kunskap för att
>> greppas inom mina oerfarna referensramar. Vill/orkar du utveckla?
Ja/ja!
Som enkelt exempel:
Låt 1V ge frekvensen 100Hz, låt 2V ge 200Hz, och linjärt däremellan.
Som en vanlig linjär Hz/V-skala i detta intervall alltså.
Men sen stukar du till överföringskurvan så att 3V ger 400Hz,
med en linjär övergång från 2V till 3V.
Stuka till den ytterligare en gång vid 3V så att 4V ger 800Hz,
med linjärt övergång från 3V till 4V, osv.
Det kommer alltså att bli ett "hörn" på den fejkat exponentiella
överföringsfunktionen vid varje heltalsvärde.
ErumÈ? :)
On Thu, 15 May 2003, ifrc.iar.se wrote:
>> För att räkna ut SID-frekvenser för ett notnummer (eller en CV-spänning)
>> skulle jag göra en tabell för en oktav och sedan skifta ner för
Tyvärr har ju CV inga notnummer... och man vill garanterat ha ett så
kontinuerligt frekvensomfång som möjligt, med tanke på SID-chipets
sync/ringmod-möjligheter.
Men det var ett _mycket_ matnyttigt mail, det där!
*respect* :)
/mr
------------------------------
Message Number: 8
Date: Thu, 15 May 2003 10:57:41 +0200
From: "mr.analogue.org"
Subject: RE: SID-projekt, igen?
On Thu, 15 May 2003, ifrc.iar.se wrote:
>> Men framförallt, gör *inte* en bitvis linjärapproximering ;-) Det blir
>> garanterat inte bra.
*Ehum* - *host* - *harkel*
Vaffördånudå??? :-)
/mr
------------------------------
Message Number: 9
Date: Thu, 15 May 2003 11:00:10 +0200
From: "micke.bmh.nu"
Subject: Re: Trummaskin och=?ISO-8859-1?Q?_sånt?
d3berg.dtek.chalmers.se wrote:
>>
>>Mycket välanvänd effekt hos mig. Mycket dub blir det. :)
>>Dock, använd INTE en Behringermixer till sådant, de distar apfult.
>>
Nä det gäller att hitta rätt dist, för länge sen körde jag in en rytmbox
på micingången
på ett gammalt kassettdäck troligen från tiden strax före modell Ä kom
på marknaden.
Distade skitskönt. Tycker mig ha märkt att ju högre kvalitet på
utrustningen desto sämre
låter disten.
/Micke H - Något förvrängd
>>
>>/Janne, dist-o-dubbo
>>
>>
>>
>>
>>
------------------------------
Message Number: 10
Date: Thu, 15 May 2003 11:01:17 +0200
From: "Bengt.Falke.svekom.se"
Subject: SV: Trummaskin?
Tycker det är svårt att trumma på normala trummaskiner ;o)
Jag använder en Akai MPD16 som funkar utmärkt att trumma med fingrarna på,
ungefär som man gör på bilratten eller knäna. Vill man använda stockar är dock
padsen aningen futtiga (underdrift)
/Bengt Falke
-----Ursprungligt meddelande-----
Från: LIST-SAS.mkv.mh.se [mailto:LIST-SAS.mkv.mh.se]För
jesper.bolina.hsb.se
Skickat: den 15 maj 2003 10:47
Till: Multiple recipients of SAS
Ämne: Re: Trummaskin?
anders:
>>>Jag känner massor som haft en. Alla har sålt dom omgående...
---
>>>(trummar med en kombination av ett lass analoga trumsynthar och gammal
>>>sampler)
Amen brother!
jesper
------------------------------
Message Number: 11
Date: Thu, 15 May 2003 11:07:40 +0200
From: "ifrc.iar.se"
Subject: RE: SID-projekt, igen?
Ja, säg att C ligger på 1.0 volt. Då ligger alltså kvinten G på 1.583
volt. Med din bitvisa linjärfunktion blir det väl 158 Hz i stället för
150? Alltså ett G#.
Fredrik C
-----Original Message-----
From: LIST-SAS.mkv.mh.se [mailto:LIST-SAS.mkv.mh.se] On Behalf Of
mr.analogue.org
Sent: Thursday, May 15, 2003 10:58
To: Multiple recipients of SAS
Subject: RE: SID-projekt, igen?
On Thu, 15 May 2003, ifrc.iar.se wrote:
>>> Men framförallt, gör *inte* en bitvis linjärapproximering ;-) Det
>>> blir garanterat inte bra.
*Ehum* - *host* - *harkel*
Vaffördånudå??? :-)
/mr
------------------------------
Message Number: 12
Date: Thu, 15 May 2003 11:09:02 +0200
From: "polarn-p.acc.umu.se"
Subject: Re: Trummaskin och=?ISO-8859-1?Q?_sånt?
ProMix:en tuggar tjurdrule på övertid!!!
Nog för att vi spelat in våra plattor genom en sån och nog för att den
köptes splitt ny, men ändå... Urrrrrrrk.
Vi har en ProMix på jobbet, och en gång fick jag för mig att köra
tongeneratorn med en fin wienbrygge-sinus in på den, och så ett gammalt
fint tek-skop på utgången, jag började kolla lite nivåer o så...
Och upptäckte så att ProMix01:an (iaf vårt ex.) klipper med värsta
bultsaxen - tjopp - INNAN någon indikator indikerar klipp. Rejält innan,
faktiskt! :-(
Sen är det väl inte bästa ljudet i den, men då, på den tiden för snart tio
år sedan var det ju ashäftigt med en helautomatisk mixer till en prislapp
som gick att bemästra.
Yahahahmaha är slarviga med toleranserna. En viss nivå kan diffa rätt
rejält mellan olika exemplar.
mvh
P
At 10:24 2003-05-15 +0200, you wrote:
>> >> Har nån ett kretsschema till en Boss BX-8/16 liggande???
>> >> Jag skulle nämligen vilja löda ihop en klon av en mixerkanal, för den lät
>> >> som inget annat jag hört!
>>
>>Har en BX-800 i bokhyllan, den är rätt charmig övergainad faktiskt, vad är
>>skillnaden på 8 och 800? För tillfället är den utbytt mot en stor tjock
>>ProMix01 men jag tror jag ska koppla in den igen som effekt mest, den var
>>klockren att köra en tapdelay genom effektreturen och så smyga upp
>>effektsend på returkanalen så det blir rundgång. Det luktar DUB! =)
>>Blir inte riiktigt samma resultat med ditigalmixern. *knastersprak*
>>
>>/Christian
>>
>>
_P_a_t_r_i_k___E_r_i_k_s_s_o_n__________________________________
http://www.encounter.nu/patrik
patrik.encounter.nu
+46703115109
________________________________________________________________
"The dark religions are departed and sweet science reigns"
------------------------------
Message Number: 13
Date: Thu, 15 May 2003 11:13:28 +0200
From: "mr.analogue.org"
Subject: Re: Trummaskin och=?ISO-8859-1?Q?_sånt?
On Thu, 15 May 2003, micke.bmh.nu wrote:
>> d3berg.dtek.chalmers.se wrote:
>> >>
>> >>Mycket välanvänd effekt hos mig. Mycket dub blir det. :)
>> >>Dock, använd INTE en Behringermixer till sådant, de distar apfult.
Illa. Jag som vill uppgradera till prisvärd Behringer nån gång... :-/
Man kanske skulle utveckla ett spiffigt dist-mod-kit till Behringermixrar?
Borde finnas viss marknad för det. :-)
>> Nä det gäller att hitta rätt dist, för länge sen körde jag in en rytmbox
>> på micingången på ett gammalt kassettdäck troligen från tiden strax före
>> modell Ä kom på marknaden. Distade skitskönt. Tycker mig ha märkt att ju
>> högre kvalitet på utrustningen desto sämre låter disten.
Antagligen alltför sant.
Ser fram emot att testa min "nya" radio som dist... en rörbsestyckad
50-talsPhilips med både grammofoningång och bandspelar-DIN-gränssnitt!
/mr - gillar doften av gammalt uppvärmt damm
------------------------------
Message Number: 14
Date: Thu, 15 May 2003 11:16:08 +0200
From: "mr.analogue.org"
Subject: RE: SID-projekt, igen?
On Thu, 15 May 2003, ifrc.iar.se wrote:
>> Ja, säg att C ligger på 1.0 volt. Då ligger alltså kvinten G på 1.583
>> volt. Med din bitvisa linjärfunktion blir det väl 158 Hz i stället för
>> 150? Alltså ett G#.
Mjo... men jag menade att man skulle fixera varje halvtonsvärde, inte
bara varje oktav. Glömde påpeka detta i min förenklade beskrivning
tidigare...
/mr
------------------------------
Message Number: 15
Date: Thu, 15 May 2003 11:13:35 +0200
From: "polarn-p.acc.umu.se"
Subject: Re: Trummaskin och=?ISO-8859-1?Q?_sånt?
Stomp stomp stomp
At 10:01 2003-05-15 +0200, you wrote:
>> >> Sålunda har jag bara 707:an kvar.
>>Klart du skall processa ljuden! Separata ut är alltid bra. :)
>>
>>* Baskagge->filter med envelop - Doff doff doff
>>* Virvel->dist->gate - kärleksfull ondvirvel
>>* Handklapp->reverb->kompressor - krunch!
Hehe jag kan ju trigga min riktiga HC-2 handclapper! Klafffssss!
>>* Hihats->tokpanorering->delay som panoreras åt andra hållet - Yummy!
>>
>>Tag sedan resten av rytmpaketet och kör genom envelopföljarfilter med lagom
>>resonans - fjuppettifjupp!
>>
>>Listan kan göras längre. :)
....och det tarvas alltså en välutrustad studio och en sexpack modulsyntar
för att få anständighet i en gammal trumburk! :-)
"Bizarr lösning på trivialt problem"
Jag vet:
Jag fixar multi-in-ljudkort till datorn och så kan jag processa ljuden med
en massa klämmiga VST-pluggar! (Aj sluta kasta bitar på mig, de är så hårda
och kantiga! ;-)
mvh
/P - kryper i avloppstrumman
_P_a_t_r_i_k___E_r_i_k_s_s_o_n__________________________________
http://www.encounter.nu/patrik
patrik.encounter.nu
+46703115109
________________________________________________________________
"The dark religions are departed and sweet science reigns"
------------------------------
Message Number: 16
Date: Thu, 15 May 2003 11:19:35 +0200
From: "ifrc.iar.se"
Subject: RE: SID-projekt, igen?
PIC16F877 har väl en 10-bitars A/D. De övre 6-7 bitarna kan ju användas
som notnummer. Sen kan man linjärinterpolera mellan varje halvton med
resterande 3-4 bitar. Nogrannare blir det inte på en PIC.
Fredrik C
-----Original Message-----
From: LIST-SAS.mkv.mh.se [mailto:LIST-SAS.mkv.mh.se] On Behalf Of
mr.analogue.org
Sent: Thursday, May 15, 2003 10:56
To: Multiple recipients of SAS
Subject: Re: SID-projekt, igen?
On Wed, 14 May 2003, than.techno.org wrote:
>>> >> >> Ännu en gång är jag sugen på att försöka konstruera en
>>> >> >> sid-synt...
>>> >>
>>> >> Aha - ett vardagsdilemma. Det inträffar var dag. :-)
>>>
>>> Javisst. Kolla även in min pocket "Dilemma till vardags". ;)
Står alltid på raden "Den bästa bok jag läst"... ;-)
>>> >> >> Man vill ju ha volt/oktav förhållande och inte volt/hz
>>> >>
>>> >> "Måste" du verkligen det?
>>>
>>> Nja? Det blir ju betydligt lättare att styra då. Även om jag anpassar
>>> min sequencer så att den spottar ut lämpliga värden, så kan man ju
>>> inte transportera eller stämma SID'en då utan att det blir snett....
>>> ?
Sant, det är klart att föredra ur de flesta praktiska perspektiv.
>>> >> >> FrekvensRegister = Hz / 0.06097
>>> >> >> Och nu undrar jag såklart, hur omräknar jag data som kommer
>>> >> >> från en v/okt källa till att passa SID'en? (Dessutom ska det
>>> >> >> göras i en PIC endast med addition, subtraktion, och
>>> >> >> bitshift...!)
>>> >>
>>> >> Gör en bitvis linjär approximering, dvs linjär respons mellan
>>> >> heltalsvoltvärdena, vilka du fixerat i en log-skala. Då borde du
>>> >> nog inte behöva några vanliga jobbiga multiplikationer, utan klara
>>> >> dig med add, subtr och mult/div med 2 (dvs bitshift).
>>>
>>> Hupp! Som vanligt blev det där för mycket komprimerad kunskap för att
>>> greppas inom mina oerfarna referensramar. Vill/orkar du utveckla?
Ja/ja!
Som enkelt exempel:
Låt 1V ge frekvensen 100Hz, låt 2V ge 200Hz, och linjärt däremellan. Som
en vanlig linjär Hz/V-skala i detta intervall alltså. Men sen stukar du
till överföringskurvan så att 3V ger 400Hz, med en linjär övergång från
2V till 3V. Stuka till den ytterligare en gång vid 3V så att 4V ger
800Hz, med linjärt övergång från 3V till 4V, osv. Det kommer alltså att
bli ett "hörn" på den fejkat exponentiella överföringsfunktionen vid
varje heltalsvärde.
ErumÈ? :)
On Thu, 15 May 2003, ifrc.iar.se wrote:
>>> För att räkna ut SID-frekvenser för ett notnummer (eller en
>>> CV-spänning) skulle jag göra en tabell för en oktav och sedan skifta
>>> ner för
Tyvärr har ju CV inga notnummer... och man vill garanterat ha ett så
kontinuerligt frekvensomfång som möjligt, med tanke på SID-chipets
sync/ringmod-möjligheter.
Men det var ett _mycket_ matnyttigt mail, det där!
*respect* :)
/mr
------------------------------
Message Number: 17
Date: Thu, 15 May 2003 11:21:18 +0200
From: "kotten.home.se"
Subject: Re: Trummaskin och=?ISO-8859-1?Q?_sånt?
Jo, det var precis så den köptes in, till jobbet, för sex år sen..
visningsex också så det var klart prisvärt. Nä jag slutmixar i burken och
patchar oftast förbi den när det är dags att spela in ljudspåren, låter
bättre så. Effekterna är dock rätt ok, (ok kompressorn stinker), men mest är
jag imponerad att mekaniken hållt i alla år trots att det var demoex och
allt.
>> ProMix:en tuggar tjurdrule på övertid!!!
>> Nog för att vi spelat in våra plattor genom en sån och nog för att den
>> köptes splitt ny, men ändå... Urrrrrrrk.
>> Vi har en ProMix på jobbet, och en gång fick jag för mig att köra
>> tongeneratorn med en fin wienbrygge-sinus in på den, och så ett gammalt
>> fint tek-skop på utgången, jag började kolla lite nivåer o så...
>>
>> Och upptäckte så att ProMix01:an (iaf vårt ex.) klipper med värsta
>> bultsaxen - tjopp - INNAN någon indikator indikerar klipp. Rejält innan,
>> faktiskt! :-(
>> Sen är det väl inte bästa ljudet i den, men då, på den tiden för snart tio
>> år sedan var det ju ashäftigt med en helautomatisk mixer till en prislapp
>> som gick att bemästra.
>>
>> Yahahahmaha är slarviga med toleranserna. En viss nivå kan diffa rätt
>> rejält mellan olika exemplar.
>>
>> mvh
>>
>> P
------------------------------
Message Number: 18
Date: Thu, 15 May 2003 11:29:30 +0200
From: "mr.analogue.org"
Subject: RE: SID-projekt, igen?
On Thu, 15 May 2003, ifrc.iar.se wrote:
>> PIC16F877 har väl en 10-bitars A/D. De övre 6-7 bitarna kan ju användas
>> som notnummer. Sen kan man linjärinterpolera mellan varje halvton med
>> resterande 3-4 bitar. Nogrannare blir det inte på en PIC.
Låter som att våra förslag möts här. Så trevligt!
Kör i vind, Jonatan! :-)
/mr
------------------------------
Message Number: 19
Date: Thu, 15 May 2003 11:30:48 +0200
From: "ifrc.iar.se"
Subject: RE: SID-projekt, igen?
För linjärinterpoleringen kan man, eftersom man får antingen 8 eller 16
steg per halvton, använda enbart shift-operationer.
Säg att man tar 6 bitar för notnummer (drygt 5 oktaver), då har man 4
bitar för interpoleringen.
Räkna först ut vilket entry i frekvenstabellen du ska ha enligt tidigare
mejl. Beräkna därefter differensen mellan den halvtonen och nästa. Denna
differens skiftas sedan 4 steg åt höger för att göra ett 'steg'. Detta
'steg' adderas sedan till SID-frekvensen N gånger, där N är de låga 4
bitarna av A/D-omvandlingen.
Alltså (observera att tabellen nu har 13 element):
// tabell med SID-frekvenser för den högsta oktaven
const short tab[13] = ä 0x1234, 0x1349, 0x146E, ... å;
ä
short freq;
char note = ADRESH>>2; // 6 bitars not-nummer
char offset = ((ADRESH&0x3)<<2)|(ADRESL>>6);
char cnt = 0;
char step;
while(note >= 12)
ä
note-=12;
cnt++;
å
freq = tab[note];
step = (tab[note+1] - tab[note])>>4;
while(offset)
ä
freq += step;
offset--;
å
while(cnt)
ä
freq>>=1;
cnt--;
å
// freq innehåller nu SID-frekvensen för ett not-nummer
// med interpolering mellan halvtonerna. Skicka freq till SID
å
Fredrik C
-----Original Message-----
From: LIST-SAS.mkv.mh.se [mailto:LIST-SAS.mkv.mh.se] On Behalf Of
mr.analogue.org
Sent: Thursday, May 15, 2003 11:16
To: Multiple recipients of SAS
Subject: RE: SID-projekt, igen?
On Thu, 15 May 2003, ifrc.iar.se wrote:
>>> Ja, säg att C ligger på 1.0 volt. Då ligger alltså kvinten G på 1.583
>>> volt. Med din bitvisa linjärfunktion blir det väl 158 Hz i stället
>>> för 150? Alltså ett G#.
Mjo... men jag menade att man skulle fixera varje halvtonsvärde, inte
bara varje oktav. Glömde påpeka detta i min förenklade beskrivning
tidigare...
/mr
------------------------------
Message Number: 20
Date: Thu, 15 May 2003 11:46:56 +0200
From: "anders.moulin-noir.com"
Subject: Re: Trummaskin och=?ISO-8859-1?Q?_sånt?
>>>>d3berg.dtek.chalmers.se wrote:
>>>>
>>>>>>Mycket välanvänd effekt hos mig. Mycket dub blir det. :)
>>>>>>Dock, använd INTE en Behringermixer till sådant, de distar apfult.
Mackie 1604 distar lika fult... fast man får ta i lite mer innan det
händer.
>>
>> Illa. Jag som vill uppgradera till prisvärd Behringer nån gång... :-/
Jag vet ingen mixer i realistiska prisklasser som både är bra när man
inte vill att det ska dista och distar snyggt när man vill.
>>
>> Man kanske skulle utveckla ett spiffigt dist-mod-kit till Behringermixrar?
>> Borde finnas viss marknad för det. :-)
Diverse gitarrpedaler i insertjack funkar fint.. SIst jag distade med
Behringer hette dist-mod-kit:et Ibanez Crunch Rythm.
Det finns ju numera gott om trevliga billiga burkar med rör i som distar
fint... Eller konstruera en egen dist :)
/AW
--
http://www.moulin-noir.com
------------------------------
Message Number: 21
Date: Thu, 15 May 2003 11:44:16 +0200
From: "jesper.bolina.hsb.se"
Subject: Re: SV: Trummaskin?
Vilken tur att jag har 5 st Simmons Drum Huggers till salu då. 400 styck eller
1500 för alla fem... ;)
jeppo - er prylkrängare i etern...
On Thu, 15 May 2003 11:01 , Bengt.Falke.svekom.se
>>Tycker det är svårt att trumma på normala trummaskiner ;o)
>>Jag använder en Akai MPD16 som funkar utmärkt att trumma med fingrarna på,
>>ungefär som man gör på bilratten eller knäna. Vill man använda stockar är dock
>>padsen aningen futtiga (underdrift)
>>/Bengt Falke
>>
>>-----Ursprungligt meddelande-----
>>Från: LIST-SAS.mkv.mh.se [LIST-SAS.mkv.mh.se"
target="_parent">LIST-SAS.mkv.mh.se]För
>>jesper.bolina.hsb.se
>>Skickat: den 15 maj 2003 10:47
>>Till: Multiple recipients of SAS
>>Ämne: Re: Trummaskin?
>>
>>
>>anders:
>>>>>Jag känner massor som haft en. Alla har sålt dom omgående...
>>---
>>>>>(trummar med en kombination av ett lass analoga trumsynthar och gammal
>>>>>sampler)
>>
>>Amen brother!
>>
>>jesper
>>
>>
>>
>>
------------------------------
Message Number: 22
Date: Thu, 15 May 2003 11:57:39 +0200
From: "jesper.bolina.hsb.se"
Subject: DIY Leslie=?US-ASCII?Q?_=28var:?= Re: Trummaskin och=?US-ASCII?Q?_sånt=29?
När vi ändå är inne på nerskitning etc. Jag har lite lösa planer på en riktigt
sunkig Leslie. Följande är planen;
Två PC-högtalare
En sunkig gammal skivspelare
Ett trådlöst mikrofonsystem
Vridmotstånd som reglerar farten på skivtallriken. Dunka fast mikrofon och
sändare på tallriken. En högtalare på var sida och sedan kör man...
Tankar från lo-fi-expertisen?
jesper
------------------------------
Message Number: 23
Date: Thu, 15 May 2003 12:08:08 +0200
From: "wenoc.cyde.net"
Subject: Re: Trummaskin?
jesper.bolina.hsb.se wrote:
>>>>Just nu är jag inne på något i stil med en Roland MC-303 groovebox. Verkar
>>>>ge rätt mycket SPK (synt per krona).
>>>>
>>>>
>>
>>örk!
>>
Jag är faktiskt beredd att hålla med. 8-bitars ROM-samplingar, mordiskt
krånglig midi-spec och en hel del löjliga begränsningar, har jag hört.
Jag har mest erfarenhet av plaststorebrorsan JX-305, som för all del har
en rätt så intressant motor (64 wavetablare med jättemånga vågformer,
massor av hyfsade filter, envelops, arpeggio, temposync av en massa,
ringmodulator, inbyggdae effekter...), men tyvärr en rätt
ostandard-midispec. Pads och sånt låter riktigt bra på såna här ibland,
men trummor tenderar att låta platt, väldigt platt... Tyvärr. SPKn är
mycket hög på JX 305 - jag såg dem på Vendolin för 4500:-, lika mycket
som somliga vill ha för sin minta Juno 106. För min del skulle det inte
vara någon tvekan om att jag valde JX:en - sååå mycker mer än bara
william orbit-pads :) Dessutom har den faktiskt monofonisk aftertouch på
det anslagskänsliga klaviaturet. Och inbyggd sequencer.
/Linus - djävulens advokat
>>
>>electronically yours, jesper - faktiskt haft en i hemmet...
>>
>>http://www.bolina.hsb.se/hsidor/jesper
>>- -- --- ---- ----- ------ ----- ---- --- -- -
>>Electronic Obsession Mailorder
>>http://obsession.svart.nu
>>
>>
>>
>>
>>.
>>
>>
>>
------------------------------
Message Number: 24
Date: Thu, 15 May 2003 12:19:50 +0200
From: "lasse.livesound.se"
Subject: Re: DIY Leslie=?ISO-8859-1?Q?_=28var:?= Re: Trummaskin och=?ISO-8859-1?Q?_sånt=29?
Jesper:
>> När vi ändå är inne på nerskitning etc. Jag har lite lösa planer på en
riktigt
>> sunkig Leslie. Följande är planen;
>>
>> Två PC-högtalare
>> En sunkig gammal skivspelare
>> Ett trådlöst mikrofonsystem
>>
>> Vridmotstånd som reglerar farten på skivtallriken. Dunka fast mikrofon och
>> sändare på tallriken. En högtalare på var sida och sedan kör man...
>>
>> Tankar från lo-fi-expertisen?
>>
Nja, det där blir liksom en tvärtomlösning.
Ett Leslie funkar så här:
2 hornhögtalare vända 180 grader mot varandra sitter fastmonterade på en
roterande axel med släpkontakter för signalen.
Sedan mickar man ju upp kabinetten med två mikrofoner i smakfull riktning.
Fast du kan ju iofs alltid montera två trådlösa mikrofoner på tallriken !
LJ
http://hem.spray.se/ppgwave/studiopics.html
------------------------------
Message Number: 25
Date: Thu, 15 May 2003 12:34:45 +0200
From: "jorgen.bergfors.idg.se"
Subject: Re: DIY Leslie=?ISO-8859-1?Q?_=28var:?= Re: Trummaskin och=?ISO-8859-1?Q?_sånt=29?
>>Ett Leslie funkar så här:
>>2 hornhögtalare vända 180 grader mot varandra sitter fastmonterade på en
>>roterande axel med släpkontakter för signalen.
Nej, det stämmer inte. Det ena hornet sitter där bara för den mekaniska
balansens skull. Det är bara det ena hornet som producerar ljud.
Dessutom roterar inte högtalaren (drivern) utan bara själva hornet. Så det
behövs inga släpkontakter.
/Jörgen
------------------------------
Message Number: 26
Date: Thu, 15 May 2003 12:39:22 +0200
From: "polarn-p.acc.umu.se"
Subject: Den pinsamma punkten
Hehe
Alla knäppa seriediggare vet vad jag talar om.
Den pinsamma punkten på dagordningen hos SSB&RDF.
I vårt fall heter det "förödmjukande instrument i familjen".
Och likt klassens clown störtar jag ogenerat in här och gapar ut:
"Hej alla, kolla mig! Kolla vad jag har köpt!"
http://www.nylundsmusik.nu/im/MU5.gif
Är jag champion nu? Va? Va? En MU5 General Svammelman, eh, MIDI, -modul i
fickformat och med färgglada knappar. Det tidiga nittiotalets smaklöshet i
en liten portabel manifestation!
Jag annonserade efter "en äcklig midi-modul, gärna Roland MT-32" på
Vendolin, och det har bara RASAT in mail.
Mer än en har ifrågasatt mitt förstånd; "...jag tänkte ändå slänga den, men
vill du ha den så... varför någon i all världen nu skulle vilja det..." och
kommit med andra roliga kommentarer. Nu blev det ingen MT-32 (pust) utan en
MU5, som liksom fanns nära tillhands här i stan.
Tänk vad världen är nerlusad med äckliga midimoduler! :-) Och nu har jag en.
Är Inventorn från vettet mer än vanligt? Lugn, bara lugn. Det är en present
till pappsen. Han har ett numeriskt piano, och ville ha lite "stråkar o
sånt" och MT-32 diskuterades. Han får en MU-5, den är antagligen "bättre"
(eh?) än MT-32.
mvh
/Rotwang
(ville bara häckla er lite med veckans sunkigaste köp! :)
------------------------------
Message Number: 27
Date: Thu, 15 May 2003 13:17:12 +0200
From: "lasse.livesound.se"
Subject: Re: DIY Leslie=?ISO-8859-1?Q?_=28var:?= Re: Trummaskin och=?ISO-8859-1?Q?_sånt=29?
Helt korrekt av dig Jörgen !
I stand corrected.
LJ
http://hem.spray.se/ppgwave/studiopics.html
----- Original Message -----
From:
To: "Multiple recipients of SAS"
Sent: Thursday, May 15, 2003 12:34 PM
Subject: Re: DIY Leslie (var: Re: Trummaskin och sånt)
>>
>>
>>
>>
>>
>> >>Ett Leslie funkar så här:
>>
>> >>2 hornhögtalare vända 180 grader mot varandra sitter fastmonterade på en
>> >>roterande axel med släpkontakter för signalen.
>>
>> Nej, det stämmer inte. Det ena hornet sitter där bara för den mekaniska
>> balansens skull. Det är bara det ena hornet som producerar ljud.
>> Dessutom roterar inte högtalaren (drivern) utan bara själva hornet. Så det
>> behövs inga släpkontakter.
>>
>> /Jörgen
>>
>>
>>
------------------------------
Message Number: 28
Date: Thu, 15 May 2003 13:28:33 +0200
From: "jesper.bolina.hsb.se"
Subject: Re: DIY Leslie=?US-ASCII?Q?_=28var:?= Re: Trummaskin och=?US-ASCII?Q?_sånt=29?
>>>>Ett Leslie funkar så här:
>>
>>>>2 hornhögtalare vända 180 grader mot varandra sitter fastmonterade på en
>>>>roterande axel med släpkontakter för signalen.
>>
>>Nej, det stämmer inte. Det ena hornet sitter där bara för den mekaniska
>>balansens skull. Det är bara det ena hornet som producerar ljud.
>>Dessutom roterar inte högtalaren (drivern) utan bara själva hornet. Så det
>>behövs inga släpkontakter.
>>
>>/Jörgen
Men då skulle min "leslie" fungera iaf väl. Jag vet, det är omvänt och inte samma
sak etc, men låter idÈn vettig?
jeppo
------------------------------
Message Number: 29
Date: Thu, 15 May 2003 13:32:54 +0200
From: "synthcollector.hotmail.com"
Subject: Re: Trummaskin och=?ISO-8859-1?Q?_sånt?
Apropå trummisförslag Akai S-950, så har jag för mig att den har
triggingångar vilket ju bör ses som ett plus.
Kenneth
_________________________________________________________________
Hitta rätt köpare på MSN Köp & Sälj http://www.msn.se/koposalj
------------------------------
Message Number: 30
Date: Thu, 15 May 2003 13:33:32 +0200
From: "polarn-p.acc.umu.se"
Subject: Re: DIY Leslie=?ISO-8859-1?Q?_=28var:?= Re: Trummaskin och=?ISO-8859-1?Q?__sånt_=29?
Hej!
Brukar inte Lesliekabinett ha två snurranordningar;
En rund baffel med ett baselement som roterar upprättstående, och sen de
där horngrunkorna ovanpå?
mvh
/P
At 13:17 2003-05-15 +0200, you wrote:
>>Helt korrekt av dig Jörgen !
>>
>>I stand corrected.
>>
>>LJ
>>
>>http://hem.spray.se/ppgwave/studiopics.html
>>
>>----- Original Message -----
>>From:
>>To: "Multiple recipients of SAS"
>>Sent: Thursday, May 15, 2003 12:34 PM
>>Subject: Re: DIY Leslie (var: Re: Trummaskin och sånt)
>>
>>
>> >>
>> >>
>> >>
>> >>
>> >>
>> >> >>Ett Leslie funkar så här:
>> >>
>> >> >>2 hornhögtalare vända 180 grader mot varandra sitter fastmonterade på en
>> >> >>roterande axel med släpkontakter för signalen.
>> >>
>> >> Nej, det stämmer inte. Det ena hornet sitter där bara för den mekaniska
>> >> balansens skull. Det är bara det ena hornet som producerar ljud.
>> >> Dessutom roterar inte högtalaren (drivern) utan bara själva hornet. Så det
>> >> behövs inga släpkontakter.
>> >>
>> >> /Jörgen
>> >>
>> >>
>> >>
>>
>>
_P_a_t_r_i_k___E_r_i_k_s_s_o_n__________________________________
http://www.encounter.nu/patrik
patrik.encounter.nu
+46703115109
________________________________________________________________
"The dark religions are departed and sweet science reigns"
------------------------------