SAS ARKIV
Message Number: 1
Date: Fri, 05 Dec 2003 10:10:43 +0100
From: "Per Mattsson"
Subject: Re: SV: Frontpanelsdesign (Var: Wavemaker (Var: Ajv bin...

"Erik Forsling" skriver:
>>Det är ju ett elände när man ska öka fjorton
>>olika mått med en millimeter var "bara för att se". Är det riktiga
>>CAD-program man måste ha då?
>
>
Jag skulle välja NC-verktyg först och sen fundera över ritverktyg.
Många XY och XYZ fräsar accepterar postscript filer utöver de vanliga
DXF/Gerber/DWG filerna.

Och postscript kan man ju exportera från nästan vad som helst, och till med
skriva själv har jag hört ;)

Idé: borde det inte vara möjligt att printa direkt på pcb:n med en sån där
skrivare för CD-skivor? Peta in en ren pertinaxplatta och skriv ut på den med en
elektriskt ledande färg.

/Per, fredagsless



------------------------------

Message Number: 2
Date: Fri, 05 Dec 2003 10:21:24 +0100
From: "mans"
Subject: Re: Kalender =?ISO-8859-1?Q?öhh...?= klar

Jag tycker det blev schysst. Men det kunde kanske ha varit lite större
bilder. Gjorde en provutskrift på färglasern på jobbet och det såg helt
okej ut. Dock verkar den här kalendermallen vara gjord för att man ska
kunna anteckna i den, och det hade kanske varit lite snyggare med en lite
mindre sifferdel och störer bilder. Men mycket gott resultat ändå!

Jepp. PDF Creator rockar!

//Måns

> Jag är väldigt övertygad att nån annan har mycket bättre kunskaper i
> det
> här än jag.
> Verkligen övertygad.
>
> Nåja:
> http://jfa.homeip.net/~sado/bilder/kalender/kalender2004v01.pdf
>
> Tack för tipset om PDFcreator. Kanonprogram. Enkelt också.
>
> /martin
>
>
>



------------------------------

Message Number: 3
Date: Fri, 05 Dec 2003 10:20:19 +0100
From: "Johan Boberg"
Subject: Fredagslyssning

AKS duo:
http://www.artskool.biz/jem/ndkent/2_27_03_show.html

Julmusik (nötknäpparen)
http://www.artskool.biz/jem/ndkent/holidaymoog.html


Johan

__
_-Ø Ø-_
- johan -_ _
Ø - boberg -
Ø-_ _-Ø
ØØ




------------------------------

Message Number: 4
Date: Fri, 05 Dec 2003 10:18:37 +0100
From: "Mattias Rickardsson"
Subject: Re: SV: Frontpanelsdesign (Var: Wavemaker (Var: Ajv bin...

Erik Forsling said:
>>>
>>> Jag har suttit med Schaeffers mjukvara och provat format och
>>> grejer, men det är ju lite begränsat om man säger så. Och det blir ju
>>> ändå inte dom som får göra panelerna.
>>
>>Pga för högt pris, eller nåt annat?
>
> De tar ju liksom betalt per streck ... ungefär. Det gör ju genast att
> panelkostnaden växer linjärt med snyggheten. Jag upplever att det skulle
> kunna vara en begränsande faktor för kreativiteten.

Aaaaah.... goda dyra snygga streck. ;-)

> I alla fall i mitt fall. (Så kan man väl inte säga heller?)

Jodå, jag hörde dig just! :-)

>>Jag har själv efter att ha varit Schaeffer-skeptiker nu plötsligt blivit
>>väldigt intresserad av dem. Att få så pass snygga frontpaneler, som
>>dessutom är HELT färdiga med hål och allt, skulle trots allt vara värt en
>>hel del. Så kan man lägga tiden på nåt vettigare än att sitta och riskera
>>att borra fel i halvdana egenhändigt slöjdade budgetpaneler som man ändå
>>inte blir nöjd med. :-)
>
> Men hallå! Sååå svårt är det inte att borra i aluminium! En pelarborr så
> är saken biff. Snabbt går det också.

Jovisst, visst är det så. Men är det dökul? Går det på nolltid? Blir det
alltid tillräckligt bra? Kan man göra nåt vettigare av den tiden?
Hur många moduler har jag byggt hittills, och hur många skulle jag ha
byggt hittills om jag hade haft vareviga dag ledig från grottekvarnen och
vigd åt SAS-modularbyggande?

Typ.

Och jag har fortfarande inte sett en tillräckligt snygg hemmagjord modul
med mina egna ögon.

Sen kan man få andra former på hålen också, och t ex använda skjutpotar
till envelopper, mixrar, eller eq-moduler...

Priset som funktion av vad man vill ha på sin panel har jag däremot inte
studerat ännu. Förbereder mig så sakteliga på en smärre chock. :-)


/mr


------------------------------

Message Number: 5
Date: Fri, 05 Dec 2003 10:32:04 +0100
From: "mans"
Subject: Re: SV: Frontpanelsdesign (Var: Wavemaker (Var: Ajv bin...

> Idé: borde det inte vara möjligt att printa direkt på pcb:n med en sån
> där
> skrivare för CD-skivor? Peta in en ren pertinaxplatta och skriv ut på
> den med en
> elektriskt ledande färg.
>
> /Per, fredagsless


Det finns ju pennor med ledande färg för pennplotter, då kan man ju göra
PCB:er genom utskrift direkt på kortet.

//Måns -ännu mer fredagsless och kvällsjobbande :-/



------------------------------

Message Number: 6
Date: Fri, 05 Dec 2003 10:28:50 +0100
From: "=?ISO-8859-1?Q?Rönnberg?= Niklas " >
Subject: Kondingar

Hej på er!

I följande krets:
http://www.itn.liu.se/~nikro/diy/phantom.gif

Ska jag använda elektrolytkondensatorer eller något annat? Vilka kondingar
är bäst för ljudanvändning? Polypropylen ska vara bra, om än dyra och
stora, har jag hört. Några kommentarer?

/Niklas



------------------------------

Message Number: 7
Date: Fri, 05 Dec 2003 10:32:22 +0100
From: micke.synthpop.net
Subject: dagens =?ISO-8859-1?Q?överpris?= .. =?ISO-8859-1?Q?=3F?
http://www2.blocket.se/view/1748781.htm?l=0&c=1&city=0

en Juno 6 ... för 6200:- ... om man hämtar den !

*huga*

//Micke



------------------------------

Message Number: 8
Date: Fri, 05 Dec 2003 10:52:42 +0100
From: "mans"
Subject: Re: dagens =?ISO-8859-1?Q?överpris?= .. =?ISO-8859-1?Q?=3F?
> http://www2.blocket.se/view/1748781.htm?l=0&c=1&city=0
>
> en Juno 6 ... för 6200:- ... om man hämtar den !
>
> *huga*
>
> //Micke


I normala fall så bryr jag mig inte så mycket när folk har konstiga
priser men just den där såg jag för en bra tag sedan. Jag kunde inte låta
bli utan mailade killen på rent jävulskap och frågade om den hade midi
och att jag i så fall bjöd 1500:-

//Måns



------------------------------

Message Number: 9
Date: Fri, 05 Dec 2003 11:48:13 +0100
From: "=?ISO-8859-1?Q?Rönnberg?= Niklas " >
Subject: SV: dagens =?ISO-8859-1?Q?överpris?= .. =?ISO-8859-1?Q?=3F?
Och vad svarade han? Att han kunde bjuda jämt mot en gammal MiniMoog bara
för att han var så generös eller?

/Niklas

-----Ursprungligt meddelande-----
Från: mans [mailto:mans.common.se]
Skickat: den 5 december 2003 10:53
Till: Multiple recipients of SAS
Ämne: Re: dagens överpris .. ?


> http://www2.blocket.se/view/1748781.htm?l=0&c=1&city=0
>
> en Juno 6 ... för 6200:- ... om man hämtar den !
>
> *huga*
>
> //Micke


I normala fall så bryr jag mig inte så mycket när folk har konstiga
priser men just den där såg jag för en bra tag sedan. Jag kunde inte låta
bli utan mailade killen på rent jävulskap och frågade om den hade midi
och att jag i så fall bjöd 1500:-

//Måns





------------------------------

Message Number: 10
Date: Fri, 05 Dec 2003 11:49:55 +0100
From: "Mattias Rickardsson"
Subject: Re: SV: Frontpanelsdesign (Var: Wavemaker (Var: Ajv bin...

mans said:
>> borde det inte vara möjligt att printa direkt på pcb:n med en sån där
>> skrivare för CD-skivor? Peta in en ren pertinaxplatta och skriv ut på
>> den med en elektriskt ledande färg.

En s k ledande fråga...

> Det finns ju pennor med ledande färg för pennplotter, då kan man ju göra
> PCB:er genom utskrift direkt på kortet.

Fiffigt... med lite lagom resistans i alla ritade ledningar också. :-)
När bläcket börjar bli på upphällningen kan man rita lagom långa
sicksackstreck för att få sina motstånd av önskad valör... direkt på
kortet! ;-)


/mr - som glömt betala sin avgift till motståndsrörelsen, f'låt, Måns


------------------------------

Message Number: 11
Date: Fri, 05 Dec 2003 11:53:28 +0100
From: "=?ISO-8859-1?Q?Rönnberg?= Niklas " >
Subject: SV: SV: Frontpanelsdesign (Var: Wavemaker (Var: Ajv bin...

Jag gjorde frontpaneler för ett tag sedan och de blev rätt bra. Jag och
jag... det var en firma i lilla Åtvidaberg. Panelerna blev tämligen dyra
och inte i helt perfekt finish, men tillräckligt bra för mina hempulade
grejor.
Sequencern:
http://www.itn.liu.se/~nikro/diy/sequencer/eti603.jpg
Fjäderreverbet:
http://www.itn.liu.se/~nikro/diy/springreverb/springreverb.jpg
Modularen, kabinett 1:
http://www.itn.liu.se/~nikro/diy/modul1.jpg
Modularen, kabinett 2:
http://www.itn.liu.se/~nikro/diy/modul2.jpg

Priset blev strax över 2000:- för alla panelerna, så det blev inte så
vidare billigt...

/Niklas

-----Ursprungligt meddelande-----
Från: mans [mailto:mans.common.se]
Skickat: den 5 december 2003 10:32
Till: Multiple recipients of SAS
Ämne: Re: SV: Frontpanelsdesign (Var: Wavemaker (Var: Ajv bin...


> Idé: borde det inte vara möjligt att printa direkt på pcb:n med en sån
> där
> skrivare för CD-skivor? Peta in en ren pertinaxplatta och skriv ut på
> den med en
> elektriskt ledande färg.
>
> /Per, fredagsless


Det finns ju pennor med ledande färg för pennplotter, då kan man ju göra
PCB:er genom utskrift direkt på kortet.

//Måns -ännu mer fredagsless och kvällsjobbande :-/





------------------------------

Message Number: 12
Date: Fri, 05 Dec 2003 13:24:29 +0100
From: "Per Mattsson"
Subject: Re: SV: SV: Frontpanelsdesign (Var: Wavemaker (Var: Ajv bin...

skriver:
>>Priset blev strax över 2000:- för alla panelerna, så det blev inte så
>>vidare billigt...
>
Billigt nej, men jag tycker nog att det är ett realistisk pris för fyra rätt
stora paneler med text och hål.

>>http://www.itn.liu.se/~nikro/diy/springreverb/springreverb.jpg
>
Två tankar! Serie och parallell kopplat, valbart eller?

/Per



------------------------------

Message Number: 13
Date: Fri, 05 Dec 2003 13:28:47 +0100
From: "=?ISO-8859-1?Q?Rönnberg?= Niklas " >
Subject: SV: SV: SV: Frontpanelsdesign (Var: Wavemaker (Var: Ajv bin...

Just nu enbart enligt PAiAs hot springs-design, fast med en mixer för att
själv kunna ställa grad av orginalljud kontra reverbat ljud. Fast det finns
helt klart möjligheter att modda... :-)

/Niklas

-----Ursprungligt meddelande-----
Från: Per Mattsson [mailto:per.mattsson.mkv.mh.se]
Skickat: den 5 december 2003 13:24
Till: Multiple recipients of SAS
Ämne: Re: SV: SV: Frontpanelsdesign (Var: Wavemaker (Var: Ajv bin...


skriver:
>>Priset blev strax över 2000:- för alla panelerna, så det blev inte så
>>vidare billigt...
>
Billigt nej, men jag tycker nog att det är ett realistisk pris för fyra
rätt
stora paneler med text och hål.

>>http://www.itn.liu.se/~nikro/diy/springreverb/springreverb.jpg
>
Två tankar! Serie och parallell kopplat, valbart eller?

/Per





------------------------------

Message Number: 14
Date: Fri, 05 Dec 2003 14:32:47 +0100
From: "Daniel Araya"
Subject: Ang: SV: SV: Frontpanelsdesign =?ISO-8859-1?Q?=28Var:?= Wavemaker =?ISO-8859-1?Q?=28Var:?
Rätt fint!
Det är screentryckt va? Det finns ju en engelsk kille på SDIY som gör
liknande fast med liten NC-fräs, billigare en tyskarna tror jag...
http://monopole.ph.qmw.ac.uk/~thomas/synthdiy/


/d

>>>> nikro.itn.liu.se 2003-12-05 11:53:28 >>>
Jag gjorde frontpaneler för ett tag sedan och de blev rätt bra. Jag
och
jag... det var en firma i lilla Åtvidaberg. Panelerna blev tämligen
dyra
och inte i helt perfekt finish, men tillräckligt bra för mina
hempulade
grejor.
Sequencern:
http://www.itn.liu.se/~nikro/diy/sequencer/eti603.jpg
Fjäderreverbet:
http://www.itn.liu.se/~nikro/diy/springreverb/springreverb.jpg
Modularen, kabinett 1:
http://www.itn.liu.se/~nikro/diy/modul1.jpg
Modularen, kabinett 2:
http://www.itn.liu.se/~nikro/diy/modul2.jpg

Priset blev strax över 2000:- för alla panelerna, så det blev inte så
vidare billigt...

/Niklas

-----Ursprungligt meddelande-----
Från: mans [mailto:mans.common.se]
Skickat: den 5 december 2003 10:32
Till: Multiple recipients of SAS
Ämne: Re: SV: Frontpanelsdesign (Var: Wavemaker (Var: Ajv bin...


> Idé: borde det inte vara möjligt att printa direkt på pcb:n med en
sån
>> där
>> skrivare för CD-skivor? Peta in en ren pertinaxplatta och skriv ut

>> den med en
>> elektriskt ledande färg.
>>
>> /Per, fredagsless
>
>
Det finns ju pennor med ledande färg för pennplotter, då kan man ju
göra
PCB:er genom utskrift direkt på kortet.

//Måns -ännu mer fredagsless och kvällsjobbande :-/






------------------------------

Message Number: 15
Date: Fri, 05 Dec 2003 14:48:29 +0100
From: "mans"
Subject: Re: SV: dagens =?ISO-8859-1?Q?överpris?= .. =?ISO-8859-1?Q?=3F?
Han gjorde det mest naturliga:

Svarade inte över huvud taget. Men jag tror budksapet gick fram ändå.

//Måns

-----Original Message-----
From: "Rönnberg Niklas " >
To: Multiple recipients of SAS
Date: Fri, 05 Dec 2003 11:48:13 +0100
Subject: SV: dagens överpris .. ?

> Och vad svarade han? Att han kunde bjuda jämt mot en gammal MiniMoog
> bara
> för att han var så generös eller?
>
> /Niklas
>
> -----Ursprungligt meddelande-----
> Från: mans [mailto:mans.common.se]
> Skickat: den 5 december 2003 10:53
> Till: Multiple recipients of SAS
> Ämne: Re: dagens överpris .. ?
>
>
> > http://www2.blocket.se/view/1748781.htm?l=0&c=1&city=0
> >
> > en Juno 6 ... för 6200:- ... om man hämtar den !
> >
> > *huga*
> >
> > //Micke
>
>
> I normala fall så bryr jag mig inte så mycket när folk har konstiga
> priser men just den där såg jag för en bra tag sedan. Jag kunde inte
> låta
> bli utan mailade killen på rent jävulskap och frågade om den hade midi
> och att jag i så fall bjöd 1500:-
>
> //Måns
>
>
>
>



------------------------------

Message Number: 16
Date: Fri, 05 Dec 2003 15:20:32 +0100
From: "Gustav Andersson"
Subject: Re: Re: Baskaggekrets

Inget alls, men de går väl på +/-15 volt båda två? Jag hade tänkt att det
skulle gå att driva direkt från 707:an som går på 12 volt.
Jag hittade ju allt material så jag tänkte ge mig på syntom 2 och se om den
är nåt att ha.

/gustav


>> Vad är det för fel på 808/909-bastrummorna? Det finns massor av roliga
>> moddar om dom inte duger orginal.
>>
>> /d
>>
>> >>>> gvp000814.gothnet.nu 2003-12-04 19:40:56 >>>
>> Nevermind, jag hittade den. Nån som har prövat nån av dem (syntom 1/2)
>> och
>> vet hur de låter?
>>
>> /gustav
>>
>>
>> >>> Hej
>> >>> Jag har fått en ide på hjärnan, jag tror nämligen att min 707:a
>> skulle bli
>> >>> bra mycket roligare om den komplementerades med en analog baskagge,
>> den
>> >>> samplade originalbastrumman är inte mycket att hurra för när det
>> gäller
>> >>> lågbas direkt, och inte låter den bra distad heller...
>> >>> Så jag kollade på en syntom, men syntom 2 verkade roligare (mer
>> kontroller)
>> >>> och den gick dessutom på 12v precis som 707an. Jag hittade den
>> scannade
>> >>> artikeln men den saknar pcb-layout, eller publicerade de aldrig den
>> för
>> att
>> >>> tvinga folk att köpa kretskortet?
>> >>> Så vet någon om layouten finns att få tag på eller kan rekommendera
>> nån
>> >>> annan baskaggekrets?
>> >>>
>> >>> /gustav
>> >>>
>> >>>
>> >>>
>> >>
>> >>
>>
>>
>>
>
>


------------------------------

Message Number: 17
Date: Fri, 05 Dec 2003 15:32:11 +0100
From: "Mattias Rickardsson"
Subject: Re: Re: Baskaggekrets

Gustav Andersson said:

>>> Vad är det för fel på 808/909-bastrummorna?
>
> Inget alls, men de går väl på +/-15 volt båda två? Jag hade tänkt att det
> skulle gå att driva direkt från 707:an som går på 12 volt.
> Jag hittade ju allt material så jag tänkte ge mig på syntom 2 och se om
> den är nåt att ha.

Det ser nog ut som att 808-BD knappt använder neg. matning...
Vore ädelt av dig om du gjorde en +12V-version av den. :-)


/mr


------------------------------

Message Number: 18
Date: Fri, 05 Dec 2003 16:07:28 +0100
From: "mans"
Subject: Re: SV: Frontpanelsdesign (Var: Wavemaker (Var: Ajv bin...

> > Det finns ju pennor med ledande färg för pennplotter, då kan man ju
> göra
> > PCB:er genom utskrift direkt på kortet.
>
> Fiffigt... med lite lagom resistans i alla ritade ledningar också. :-)
> När bläcket börjar bli på upphällningen kan man rita lagom långa
> sicksackstreck för att få sina motstånd av önskad valör... direkt på
> kortet! ;-)

Nääää. Asså....man gör utskrift till pertinax, därefter så etsar man, var
nog jag som yrade lite. Man slipper fotoresist iaf.


>
> /mr - som glömt betala sin avgift till motståndsrörelsen, f'låt, Måns
>

Motståndsrörelsen kommer att göra en attack när du minst anar det!

//Måns



------------------------------

Message Number: 19
Date: Fri, 05 Dec 2003 16:29:26 +0100
From: "Gustav Andersson"
Subject: Re: Re: Baskaggekrets


>>
>> >>> Vad är det för fel på 808/909-bastrummorna?
>> >
>> > Inget alls, men de går väl på +/-15 volt båda två? Jag hade tänkt att
det
>> > skulle gå att driva direkt från 707:an som går på 12 volt.
>> > Jag hittade ju allt material så jag tänkte ge mig på syntom 2 och se om
>> > den är nåt att ha.
>>
>> Det ser nog ut som att 808-BD knappt använder neg. matning...
>> Vore ädelt av dig om du gjorde en +12V-version av den. :-)
>
Vad jag ser så ser det ut som om den används på flera ställen, men om du
säger det så...
Men att försöka bygga om den till 12 volt känns som att ta sig vatten över
huvudet, jag har ju inte ens klarat kretsanalyskursen ännu :)
Hellre då att jag försöker använda nån krets som genererar en negativ
12-spänning från den positiva.

/gustav



------------------------------

Message Number: 20
Date: Fri, 05 Dec 2003 16:45:11 +0100
From: "Mattias Rickardsson"
Subject: Re: SV: Frontpanelsdesign (Var: Wavemaker (Var: Ajv bin...

mans said:
>>> Det finns ju pennor med ledande färg för pennplotter, då kan man ju
>>> göra PCB:er genom utskrift direkt på kortet.
>>
>> Fiffigt... med lite lagom resistans i alla ritade ledningar också. :-)
>> När bläcket börjar bli på upphällningen kan man rita lagom långa
>> sicksackstreck för att få sina motstånd av önskad valör... direkt på
>> kortet! ;-)
>
> Nääää. Asså....man gör utskrift till pertinax, därefter så etsar man,

Aha, du tänker sååå...
Ska bli trevligt när de börjar göra 3D-vad-du-vill-plotters i
hobbyprisklass för skapande av godtycklig materia. Hmmm... vilken synt ska
jag skriva ut först...? ;-)

> var nog jag som yrade lite. Man slipper fotoresist iaf.

Det är OK, det är ju fredag. God fredag & helg, kamrater! :-)

>> /mr - som glömt betala sin avgift till motståndsrörelsen, f'låt, Måns
>
> Motståndsrörelsen kommer att göra en attack när du minst anar det!

I resist!!!


/mr - ska börja ana det hela tiden då


------------------------------

Message Number: 21
Date: Fri, 05 Dec 2003 17:47:39 +0100
From: "Erik G"
Subject: SEM =?ISO-8859-1?Q?någon=3F?
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=2579138081&category=7797

/Erik
_____________________________________________

Erik G
erik.g.mbox301.swipnet.se
http://home4.swipnet.se/~w-49485/





------------------------------

Message Number: 22
Date: Fri, 05 Dec 2003 17:44:06 +0100
From: "Erik Forsling"
Subject: PCB

Hepp!

Är det nån som känner till några bra kretskortstillverkare i
Göteborgsområdet?

/e




------------------------------

Message Number: 23
Date: Sat, 06 Dec 2003 00:16:22 +0100
From: Magnus Danielson
Subject: Re: SV: Frontpanelsdesign (Var: Wavemaker (Var: Ajv bin...

From: "Mattias Rickardsson"
Subject: Re: SV: Frontpanelsdesign (Var: Wavemaker (Var: Ajv bin...
Date: Fri, 05 Dec 2003 11:49:55 +0100
Message-ID:

>> mans said:
>> >> borde det inte vara möjligt att printa direkt på pcb:n med en sån där
>> >> skrivare för CD-skivor? Peta in en ren pertinaxplatta och skriv ut på
>> >> den med en elektriskt ledande färg.
>>
>> En s k ledande fråga...
>>
>> > Det finns ju pennor med ledande färg för pennplotter, då kan man ju göra
>> > PCB:er genom utskrift direkt på kortet.
>>
>> Fiffigt... med lite lagom resistans i alla ritade ledningar också. :-)
>> När bläcket börjar bli på upphällningen kan man rita lagom långa
>> sicksackstreck för att få sina motstånd av önskad valör... direkt på
>> kortet! ;-)
>>
>> /mr - som glömt betala sin avgift till motståndsrörelsen, f'låt, Måns
>
Suck! Men om det nu är på den nivån som debatten skall ligga så...

I Frankernas rike så säljer de motstånd med slogans så som "Vive de la
Resistans!" och dessutom så har Rohm (tillverkare av bland annat pottar och
annat motståndskrävande) labb i närheten av där jag spenderat senaste
arbetsveckan... och ett av hotellen heter Omega (med stora omega-tecken i
betong-räckena!!!). Detta i ett område som går under det grekiskt-klingande
Sophia-Antipolis. För en oinvigde kan meddelas att Antipolis hette den
ursprungligen grekiska befästningen som idag är en stad med namnet Antibes,
som för övrigt kan rekommenderas och som har en ENORM hamn med båtar för boysen
med de STORA plånböckerna (kul att se på men inte kul att betala för :P).

Men nu är jag åter och ligger sängmailar usla skämt (utan kostym och skjorta).

Annars så vill jag vål säga som så att Schaffner kostar väl en slant, men man
måste jämföra med vad annat kostar och vad man får.

MVH
Magnus - iklädd säng, laptop och glasögon



------------------------------

Message Number: 24
Date: Sat, 06 Dec 2003 14:32:07 +0100
From: "Erik G"
Subject: Telejack

Hej,

Jag tänker köpa ett stort antal telejack. När jag
kollar på trimlogs T-632I, så har det en väldigt
stor bricka. Det har också Trimlog bekräftat.
Jag behöver såna där smala jack, så att man kan montera
dem med 20 mm c/c.

Var kan man få tag i slika jack från annat håll tro?

/Erik
_____________________________________________

Erik G
erik.g.mbox301.swipnet.se
http://home4.swipnet.se/~w-49485/





------------------------------

Message Number: 25
Date: Sat, 06 Dec 2003 14:56:07 +0100
From: "Lars Johansson"
Subject: Re: Telejack

20mm c/c funkar precis med Trimlogs.

Jag har nyss moddat in ett gäng i en gammal moog.

Hörde du det Jesper ??

;-)

LJ

http://hem.spray.se/ppgwave/studiopics.html

----- Original Message -----
From: "Erik G"
To: "Multiple recipients of SAS"
Sent: Saturday, December 06, 2003 2:32 PM
Subject: Telejack


> Hej,
>
> Jag tänker köpa ett stort antal telejack. När jag
> kollar på trimlogs T-632I, så har det en väldigt
> stor bricka. Det har också Trimlog bekräftat.
> Jag behöver såna där smala jack, så att man kan montera
> dem med 20 mm c/c.
>
> Var kan man få tag i slika jack från annat håll tro?
>
> /Erik
> _____________________________________________
>
> Erik G
> erik.g.mbox301.swipnet.se
> http://home4.swipnet.se/~w-49485/
>
>
>
>



------------------------------

Message Number: 26
Date: Sat, 06 Dec 2003 14:55:02 +0100
From: "jesper"
Subject: Re: Kalender =?ISO-8859-1?Q?öhh...?= klar


> håller med, då skulle ju bilderna kunna vara större
>
> & skall jag vara sur så tycker jag att en del bilder inte håller måttet
> rilktigt....
>
> /ooolé

Säkert mina... Speciellt Catbilden är väl lite smårutten, men när ingen
annan skickat så...

Jag tyckte iaf att den var fin.

electronically yours, jesper
www.electronic-obsession.se

back online!





------------------------------

Message Number: 27
Date: Sat, 06 Dec 2003 14:57:40 +0100
From: "jesper"
Subject: Re: Telejack


lasse "jag tycker 240 euro är för dyrt för äkta pålkran" Johansson skrev;

>> Jag har nyss moddat in ett gäng i en gammal moog.
>> Hörde du det Jesper ??
>
Loud and clear... din våldtäktsman!

electronically yours, jesper
www.electronic-obsession.se

back online!





------------------------------

Message Number: 28
Date: Sat, 06 Dec 2003 15:05:19 +0100
From: "Lars Johansson"
Subject: Re: Telejack


----- Original Message -----
From: "jesper"
To: "Multiple recipients of SAS"
Sent: Saturday, December 06, 2003 2:57 PM
Subject: Re: Telejack


>
> lasse "jag tycker 240 euro är för dyrt för äkta pålkran" Johansson skrev;
>
> >> Jag har nyss moddat in ett gäng i en gammal moog.
> >> Hörde du det Jesper ??
> >
> Loud and clear... din våldtäktsman!

Muahhahahahahahaaaaaaa................

Lasse " Om jag vill ha pålkran så hyr jag mig en sådan" Johansson

http://hem.spray.se/ppgwave/studiopics.html



------------------------------

Message Number: 29
Date: Sat, 06 Dec 2003 15:08:09 +0100
From: Magnus Danielson
Subject: Re: Telejack

From: "Erik G"
Subject: Telejack
Date: Sat, 06 Dec 2003 14:32:07 +0100
Message-ID:

> Hej,
>
> Jag tänker köpa ett stort antal telejack. När jag
> kollar på trimlogs T-632I, så har det en väldigt
> stor bricka. Det har också Trimlog bekräftat.
> Jag behöver såna där smala jack, så att man kan montera
> dem med 20 mm c/c.
>
> Var kan man få tag i slika jack från annat håll tro?

Switchcraft har en serie bra och kompakta jacks - "Hi-D Jax" som är 15,9 x 15,9
mm i höjd och bredd. De har ett djup på 27,8 mm från bak-kant på panel och
sticker ut 7,0 mm från bak-kant på panel (panel-tjocklek kan ju variera).
Den tillhörande metall-ringen är max 15,9 mm i ytterdiameter, så man kan i
princip sätta dem på ett CC-avstånd på 15,9 mm men jag skulle nog hålla minst
16,0 mm ;O)

Bobban körde ju med sådana här och det är fortfarande inget fel på dem.
Du borde kunna hitta en leverantör som säljer dem i lagom mängd.

http://www.switchcraft.com/products/jack-90.html

114B och M-114B verkar finnas här och var.
114B (http://www.switchcraft.com/products/pdf_files/jack-90_schematic.pdf)
finns hos t.ex. Newark för inte allt för jobbiga priser:
http://www.newark.com/NewarkWebCommerce/newark/en_US/support/catalog/productDetail.jsp?id=39F661

Newark sortimentet finns för övrigt nu mer genom Farnell kan jag avslöja.

MVH
Magnus



------------------------------

Message Number: 30
Date: Sat, 06 Dec 2003 15:44:09 +0100
From: Anders Wikholm
Subject: Re: dagens =?ISO-8859-1?Q?överpris?= .. =?ISO-8859-1?Q?=3F?
micke.synthpop.net wrote:
>> http://www2.blocket.se/view/1748781.htm?l=0&c=1&city=0
>>
>> en Juno 6 ... för 6200:- ... om man hämtar den !
>>
>> *huga*
>>
>> //Micke
>>
>
Då shoppar man då hellre Jouni Ollila's Chroma Polaris för 12k.. Den lär
ha brökat på en del hårdsynth genom åren... (www.iol.nu)

/AW





------------------------------

Message Number: 31
Date: Sat, 06 Dec 2003 15:51:51 +0100
From: "Anders Robelius"
Subject: Kopplingsscheman

Hej!

Jag undrar om ngn vet om det går att få tag på kopplingsscheman för de olika
kretskorten i klassiska analoga syntar, så man kan lära sig elektroniken
bakom de karaktäristiska ljuden från maskiner som t.ex. Minimoog, Arp 2600,
Arp solina string ensemble m.m.

Tacksam för svar!

mvh Anders R

_________________________________________________________________
Hitta rätt köpare på MSN Köp & Sälj http://www.msn.se/koposalj



------------------------------

Message Number: 32
Date: Sat, 06 Dec 2003 15:55:29 +0100
From: "Robert =?ISO-8859-1?Q?Holmström?= " >
Subject: RE: Kopplingsscheman

Ja, ett schema till chorusen i String Ensemblen skulle vara ovÊrdeligt!!!

Robert

>
>Hej!
>
>Jag undrar om ngn vet om det går att få tag på kopplingsscheman för de
>olika
>kretskorten i klassiska analoga syntar, så man kan lära sig elektroniken
>bakom de karaktäristiska ljuden från maskiner som t.ex. Minimoog, Arp 2600,
>Arp solina string ensemble m.m.
>
>Tacksam för svar!
>
>mvh Anders R
>

_________________________________________________________________
Hitta rätt köpare på MSN Köp & Sälj http://www.msn.se/koposalj



------------------------------

Message Number: 33
Date: Sat, 06 Dec 2003 15:56:39 +0100
From: Mattias Rickardsson
Subject: Re: Kopplingsscheman

Anders R:
>Hej!
>
>Jag undrar om ngn vet om det går att få tag på kopplingsscheman för de olika
>kretskorten i klassiska analoga syntar, så man kan lära sig elektroniken
>bakom de karaktäristiska ljuden från maskiner som t.ex. Minimoog, Arp 2600,
>Arp solina string ensemble m.m.

Det klart att det gör.
Internet formligen dräller av dem!

Sök!


/mr





------------------------------

Message Number: 34
Date: Sat, 06 Dec 2003 20:16:22 +0100
From: patrik.encounter.nu
Subject: Re: Kopplingsscheman

Hepp!

Håll till godo, här är rubbet:

http://www.acc.umu.se/~polarn-p/sas/Solina/

Solinan regerar! Den enda polyfon du någonsin behöver! :)

mvh

P!



Robert Holmström

> Ja, ett schema till chorusen i String Ensemblen skulle vara ovÊrdeligt!!!
>
> Robert
>
>
>>Hej!
>>
>>Jag undrar om ngn vet om det går att få tag på kopplingsscheman för de
>>olika
>>kretskorten i klassiska analoga syntar, så man kan lära sig elektroniken
>>bakom de karaktäristiska ljuden från maskiner som t.ex. Minimoog, Arp 2600,
>>Arp solina string ensemble m.m.
>>
>>Tacksam för svar!
>>
>>mvh Anders R
>>
>
>
> _________________________________________________________________
> Hitta rätt köpare på MSN Köp & Sälj http://www.msn.se/koposalj
>
>
>



------------------------------

Message Number: 35
Date: Sat, 06 Dec 2003 22:52:27 +0100
From: Magnus Danielson
Subject: Re: Kopplingsscheman

From: "Anders Robelius"
Subject: Kopplingsscheman
Date: Sat, 06 Dec 2003 15:51:51 +0100
Message-ID:

> Hej!
>
> Jag undrar om ngn vet om det går att få tag på kopplingsscheman för de olika
> kretskorten i klassiska analoga syntar, så man kan lära sig elektroniken
> bakom de karaktäristiska ljuden från maskiner som t.ex. Minimoog, Arp 2600,
> Arp solina string ensemble m.m.

Det går enbart om man svär in sig i Den Heliga Lödrökens Samfund (DHLS).

Klart det finns schemor, Minimoog service-manual har man väl lite till mans,
så även för ARP 2600 och Eminent (INTE ARP!!!!) Solina Strings.

ARP 2600 råkar vara byggd på moduler, och service-manualen ger inte alls alla
detaljerna, man måste även ha schemorna för modulerna, men det går att få tag
på även dessa.

Anledningen att jag säger Eminent och inte ARP är för att man skall använda
följande avacerade process för att göra en ARP Strings:

1) Köp in en Eminent Solina Strings.
2) Sätt en ARP-ettikett över Solina-loggan.

Var det svårt? Pröva att läs det några gånger till så klarnar det nog. ;O)

> Tacksam för svar!

Det brukar de flesta som ställer frågor vara. ;O)

MVH
Magnus - DHLS medlem, THSSC member, IUPS member



------------------------------

Message Number: 36
Date: Sun, 07 Dec 2003 11:05:46 +0100
From: patrik.encounter.nu
Subject: Re: Kopplingsscheman =?ISO-8859-1?Q?=28varning:_lååångt_utbrott!=29?
Klang!

Eftersom jag råkade hamna inom ut- och inbillningsväsendet så måste jag
ju göra ett inlägg ur pedagogisk synpunkt här.
Kopplingsscheman och syntar är ett ur min synvinkel utmärkt sätt att
lära sig någonting om elektronik. Jag läste elektronik på gymnasiet (när
jag inte ballade ur, sov om morgnarna och ägnade mig åt musik...) på den
gamla goda tiden det fanns fyraårig teknisk, sedan hamnade jag efter
några års flummande och krigande på en universitetsutbildning där jag
läste mera elektronik. Men det var i samband med upptäckten av internet
och sådana faciliteter som Synth-DIY som jag började fatta.
Dels fick det jag läste en mkt intressant och tillämpad dimension, dels
fanns det så kopiöst mycket information såväl i form av dokument som
personer som kunde, som hade varit med, och som kunde berätta.
Ganska kul när jag råkade på Barry Klein på eposten, och insåg att han
var författaren bakom den bok jag köpt femton år tidigare och fått mig
att börja grunna en smula på hur syntar funkar på insidan.

"Tillämpad fysik och elektronik" heter min arbetsplats. Och jag upplever
åtminstone konceptet helt rätt. Learning by doing. En lagom balans av
teoretisk baskunskap, sedan omedelbart tillämpat genom "top-down" och
problembaserad inlärning. Att enbart utgå från klassisk flum-PBI tror
jag inte på, men en rejäl teoretisk "primer", sen huvudstupa in i den
vackra verkligheten.

Däremot kan schemastudier av gamla syntar ha sina sidor. Det tar ett bra
tag att förstå och dela upp vad som är vad om man likt jag som yngling
tar micromoogschemat med sig in på muggen och försöker begripa vad som
är vad. Åtskilliga av våra gamla synth-ikoner har dessutom gott om
bisarra och okonventionella lösningar, om inte annat beroende på att
tekniken inte hade utvecklats längre vid den givna tidpunkten.
När man studerar vår husgud Bob Moogs gamla skapelser så finner man att
de bitvis är ganska besynnerliga och inte helt lättbegripliga alla gånger.
Lämpligare är då att studera lösningar som är vanligt förekommande idag,
som har förfinats och optimerats genom åren.
DIY-samfundets standardlösningar är goda exempel på detta:
VCO:er av ASM-1-typ. Inklusive SAS-VCOn.
VCF av state-variable-typ. Också ASM.
Och så vidare. Oberheim SEM är väl den klassiska synthesiser som är mest
lämpad för någon form av novis-studie.
Barry Kleins bok "Electronic Music Cirquits" är inte dum som en
introduktion till hur grejor funkar, även om den innehåller några fel.
Den ursprungliga Elektor Formant är väl oxå rätt OK om jag inte minns
fel. ASM-1 homepage rekommenderas. Sedan köper man ett ex av The Art of
Electronics och börjar jämföra, och så trillar tioöringarna ner i ett
raande tempo.

Grundförutsättningarna är att man kan sin grundläggande ellära.
Egentligen behövs bara Kirschoffs två lagar samt Ohms lag, allt annat är
derivat därutav. Se till att ha kläm på komplexmatten och växelström.
Likströmsdelen är bara ett specialfall av växelström där f=0.
(Ja egentligen är ju f=0 blott något filosofiskt, men inom givna
begränsningar så funkar det hyfsat... :)
Toppa det med grundläggande OP-kopplingar (Inv, icke-inv, summator,
spänningsföljare (specialfall av icke-inv), integrator och
differentiator) <-- ganska lättläst faktiskt, så är det nästan klart.
För den som vill grunna på hur gamla Moogar fungerar är det tillrådigt
med lite basics i diskreta transistorsteg oxå, men det kan man ta sen...
Vill man sen förstå hur alltihop har med ljudet och klangen att göra
lite mer vetenskapligt så kan man ge sig på lite signalteori. Fourier,
laplace, Z-transform och sånt. Matten är lite hårig, men man kan gå
igenom det och glömma den, men ändå begripa hur det hänger ihop efteråt.
Så gjorde jag... :)

1. Skaffa en bok i ellära.
t.ex. Boylestad: Introductory Circuit Analysis
2. Skaffa en bok om kretsar o förstärkare.
t.ex. Floyd: Electronic devices
3. Skaffa en bok om analoga syntkretsar.
t.ex.Klein: Electronic Music Cirquits
4. Skriv ut scheman för Oberheim SEM och ASM-1 från internet.
5. Läs och grunna.
6. Fråga på SAS och S-DIY.

Teoretiskt sett så bankar man i sig hyfsat av elektronikgrunderna på en
fempoängskurs. I praktiken brukar det inte hända särskilt ofta, men det
beror ju helt och hållet på motivationen, och analoga syntetisatorer kan
vara en mycket effektiv sådan...

Jag har prövat tvinga studenter att bygga elektroniska musikinstrument,
med varierande resultat. När det falerar och brinner upp brukar det
alltid härröra ur det simpla faktum att de inte tänkt efter vad grejorna
egentligen gör, och när man resonerar med dem kring deras försök så
visar det sig oftast att de egentligen bara glömt/struntat i så enkla
saker som herrarna Ohm och Kirschoff, varvid allt därefter går åt pipan.

Att plöja räkneexempel är en sak.
Att lära sig en massa typkopplingar utantill är ytterligare en sak.
Att verkligen förstå vad som händer är lika mycket filosofi som
ingenjörskonst. Det är där utmaningen ligger, och det är där även
undertecknad får jobba. Hårt.

mvh

/RtMI - tecknare som råkade bli adjunkt



Anders Robelius wrote:
>> Hej!
>>
>> Jag undrar om ngn vet om det går att få tag på kopplingsscheman för de olika
>> kretskorten i klassiska analoga syntar, så man kan lära sig elektroniken
>> bakom de karaktäristiska ljuden från maskiner som t.ex. Minimoog, Arp 2600,
>> Arp solina string ensemble m.m.
>>
>> Tacksam för svar!
>>
>> mvh Anders R
>>
>> _________________________________________________________________
>> Hitta rätt köpare på MSN Köp & Sälj http://www.msn.se/koposalj
>>
>>
>>
>
>


------------------------------